Blog > Komentarze do wpisu

Made In Chicago, 26,27.11.2011

Już po raz szósty w Poznaniu odbył się jeden z najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce, a także festiwal, który w większym niż inne podobne imprezy odbywające się w kraju ukazuje w tak doskonały sposób to co aktualnie dzieje się za oceanem w świecie nowoczesnego jazzu. Miałem przyjemność uczestniczyć w dwóch koncertach:
26.11.2011 Corey Wilkes' Improvised Soul Projekt, oraz
27.11.2911 Tribute To Von Freeman

Już od pewnego czasu czekałem na ten festiwal podsycając swój apetyt estetycznie wydrukowanym programem. Przed koncertami można było otrzymać również pięknie wydrukowaną 24-stronicową książeczkę profesjonalnie opisującą wszystkich festiwalowych gości, oraz nabyć płyty artystów na specjalnym stoisku.
Ostatnio miałem przyjemność gościć w poznańskiej Scenie na Piętrze podczas premiery płyty ''Moves Between Clouds'' -Undivided & Perry Robinson, dlatego bardzo ucieszyłem się iż koncerty tegorocznego festiwalu: ''Made In Chicago'', na które miałem zamiar się wybrać, odbywać się będą również w tej zgrabnej sali koncertowej.
Tym co wyróznia ''Made In Chicago'' pośród innych różnego rodzaju festiwali jazzowych jest fakt, iż każdorazowo mamy do czynienia z autentycznym chicagowskim brzmieniem i muzykami, którzy właśnie tam tworzą i koncertują na codzień. Dzieje się tak za sprawą nawiązania współpracy przez Estradę Poznańską z powstałym w 1969 roku Jazz Institute Of Chicago -instytucji promującej chicagowskich muzyków na świecie.

 

26.11.2011 Corey Wilkes' Improvised Soul Projekt

Corey Wilkes znany jest miłośnikom jazzu z wspólnych dokonań z takimi tuzami jak choćby: Wynton Marsalis, James Moody, Kurt Elling, Von Freeman, James Carter czy Clark Terry. Warto pamiętać też, iż po śmierci Lestera Bowie to on zajął jego miejsce w legendarnej grupie Art Ensemble Of Chicago. Wydał również trzy autorskie albumy, spośród których najnowszy: ''Kind Of Miles'' (2011) poświęcił utworom Milesa Davisa. Zaangażowany jest w mnóstwo różnych projektów, a  najnowszym z nich jest program jaki zaprezentował po raz pierwszy w Europie własnie w Poznaniu : ''Improvised Soul Projekt''.
Koncert nawiązywał jednoznacznie do muzyki Roya Eldridge i Milesa Davisa, a siedem osób występujących z nim na scenie to również niezwykłe postaci amerykańskiego jazzu. Warto zaznaczyć, iż tym razem mieliśmy do czynienia z muzykami autentycznymi, którzy przybyli na festiwal zza oceanu, gdzi nagrywają i koncertują na codzień.
Muzyka jaka zabrzmiała tego wieczora w poznańskiej Scenie na Piętrze to zgodnie z zapowiedziami: mieszanka funky, soulu, free -a wszystko to podane w bardzo nowoczesnym sosie, ozdobione elektronicznymi efektami i scretchami, nad którymi w niezwykle zmysłowy sposób pracowała śliczna turntablistka z Haiti: Val Jeanty.
Pianista Robert Irving III w roku 1983 grał już w Polsce wraz z Milesem Davisem podczas Jazz Jamboree a jego wkładu w koncertowy projekt Wilkesa doprawdy trudno przecenić. Na zatłoczonej wręcz scenie wygrywał swe partie zarówno na fortepianie jak i organach, a niejednokrotnie jego rozimprowizowane sola były prawdziwą ozdobą wykonywanych kompozycji.  Szczególną uwagę przykuwał Kahil El'Zabar obsługujący najróżniejsze afrykańskie instrumenty perkusyjne, oraz wykonujący niezwykłe wręcz wokalizy. Muzyk ten w przeszłości był liderem własnych grup: Ethnic Heritage Ensemble (z Ermestem Dawkinsem w składzie), oraz Ritual Trio (z Malachi Favorsa, Ari Brownem i Lesterem Bowie). Prawdziwą gwiazdą obok Coreya Wilkesa była tego wieczora wokalistka R&B: Meagan McNeal, która pojawiła się gościnnie podczas koncertu. Ta potężna dziewczyna, obdarzona została równie potężnym głosem, mogącym nasuwać skojarzenia sposobem interpretacji partii wokalnych do samej Elli Fitzgerald. Podczas koncertu nie było typowych piosenek jazzowych -McNeal ozdabiała utwory swymi wspaniałymi wokalizami, częstokroć na przemian z niezrównanym El'Zabarem.


Niezwykle widowiskowy to był koncert: barwnie odziana śliczna Val Jeanty, tańczący na scenie El'Zabar i zmysłowa McNeal nie pozwalali mi zamknąć oczu by tylko zasłuchać się w muzyce. Corey Wilkes ze swym ośmioosobowym zespołem na scenie stworzył tego wieczora w Poznaniu niezwykle barwne i urozmaicone widowisko. Muzyka jaką usłyszałem była doskonałym przykładem bardzo nowoczesnego jazzu, który jednocześnie nawiązuje do tradycji, ale też udeptuje ścieżkę jaką w latach 80-tych zaczęli wytyczać Miles Davis i Marcus Miller. Jazz bardzo elektryczny... czy może nawet elektroniczny, muzyka niezwykle rozimprowizowana, a mimo to podana w bardzo przystępny sposób. Tworząc bardzo elektryczne brzmienie, w sekcji rytmicznej nie zastąpiono jednak ani na moment kontrabasu Juniusa Paula gitarą basową.


Dwie godziny tego koncertu były jak już wspomniałem przykładem autentycznego amerykańskiego brzmienia. W przeciwieństwie do niektórych działań promocyjnych organizatorów, kiedy to miast produktu oryginalnego otrzymujemy namiastkę autentycznego amerykańskiego brzmienia -tym razem miałem świadomość obcowania z prawdziwym amerykańskim produktem muzycznym.
Skład:
Corey Wilkes -trąbka
Robert Irving III -fortepian, organy
Kahil El'Zabar -instrumenty perkusyjne, wokal
Junius Paul -kontrabas
Fareed Hague -gitary
Meagan McNeal -wokal
Makaya McCraven perkusja
Val Jeanty -turntablist

27.11.2011 Tribute To Von Freeman

Von Freeman uważany jest za jednego z założycieli chicagowskiej szkoły saksofonistów tenorowych. W latach 50-tych związany był artystycznie z takimi muzykami jak: Sun Ra, Jimmy Witherspoon czy Al Smith. Jest też ojcem a zarazem nauczycielem Chico Freemana, z którym w 1982 roku nagrał album: ''Fathers And Sons''. Jeszcze do niedawna Von Freeman udzielał się podczas jam sessions w New Apartment Lounge w Chicago. Tam właśnie często grywał z gitarzystą Mike Allemana, który jest pomysłodawcą i twórcą projektu: ''Tribute To Von Freeman'', który podziwialiśmy w Poznaniu. Również perkusista Michael Raynor i basista Matt Ferguson, którzy wzięli udział w projekcie regularnie jamowali z Von Freemanem w Chicago. Dzięki temu projekt jaki został przedstawiony podczas finałowego koncertu ''Made In Chicago'' przesycony był autentyzmem i charakterystyką właściwą dla Von Freemana i tego co miłośnicy jego twórczości uwielbiają najbardziej.
W koncercie wziął udział też wybitny legendarny saksofonista i klarnecista Ari Brown, znany nie tylko fanom jazzu ale też i bluesa, bowiem niejednokrotnie można było go w przeszłości usłyszeć w zespołach B.B.Kinga i Chucka Berry'ego. Brown grał w grupach Lestera Bowie, Antony'ego Braxtona, Roscoe Mitchella i McCoy Tynera ale przede wszystkim prowadzi w Chicago własny kwartet, z którym 5 lat temu koncertował w Polsce.
Podczas dwugodzinnego koncertu niezwykłe brzmienie fantastycznej czteroosobowej sekcji dętej zachwycało brzmieniem i tak doskonałym charakterystycznym chicagowskim soundem. Całością kierował Mike Allemana, który niejednokrotnie dyrygował zespołem. Wspaniałym uzupełnieniem składu okazała się wiolonczela, na której grała Tomeka Reid (na codzień grająca we własnym trio: Hear In Now).
Na bis kwartet: Allemana / Brown / Ferguson / Raynor zagrali jedną z ukochanych przez Von Freemana kompozycji Duke'a Ellingtona: ''In A Sentimental Mood'' w typowo freemanowym stylu.
Skład:
Michael Allemana -gitara
Michael Raynor -perkusja
Matt Fergusson -kontrabas
Tomeka Reid -wiolonczela
Ari Brown -saksofon tenorowy
Rajiv Halim -saksofon altowy
Greg Ward -saksofon altowy
Corey Wilkes -trąbka

 

zdjęcia: R.R.

czwartek, 01 grudnia 2011, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Enter Enea Festival, 12-14.06.2017

    * Jazz Forum 6/2017 W czerwcowym (6/2016) numerze Jazz Forum, do którego w wersji dla prenumeratorów dołączono płytę Schmidt Electric: "Live" (więcej o niej w

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________