Blog > Komentarze do wpisu

Tomasz Kudyk & New Bone, 19.05.2012

Poznański koncert New Bone był jednym z dwóch koncertów w Wielkopolsce promujących najnowszy album: ''Destined'' wypełniony kompozycjami leadera formacji: Tomasza Kudyka (drugi koncert odbył się następnego dnia w Lesznie)

Krakowska formacja New Bone od dobrych kilku lat stanowi bardzo ważny element na polskiej scenie jazzowej. Założona w 1996 roku przez studentów Krakowskiej Akademii Muzycznej grupa ma na swym koncie występy na najbardziej prestiżowych festiwalach jazzowych oraz trzy autorskie płyty, spośród których każda okazała się wielkim wydarzeniem na polskim rynku fonograficznym. Najnowszą z nich jest album: ''Destined'', który ukazał się kilka tygodni temu.
Od początku istnienia formacji jej leaderem jest trębacz i kompozytor zdecydownej większości materiału wykonywanego przez New Bone -Tomasz Kudyk (syn Jana Kudyka -leadera legendarnej Jazz Band Ball Orchestra). Ten starannie wykształcony instrumentalista i kompozytor (T.Kudyk posiada tytuł doktora sztuk muzycznych) współpracuje od lat z największymi jazzmanami polskiej muzyki improwizowanej, jak choćby: Janusz Muniak, Wojciech Karolak, Joachim Mencel, Marek Stryszowski czy sam Jarek Śmietana (trębacz brał m.in. udział w koncertowym projekcie Gitarzysty: ''Psychedelic Music of Jimi Hendrix''). Równolegle z współpracą z wieloma artystami sceny jazzowej oraz piastowania stanowiska adiunkta w Katedrze Muzyki Współczesnej i Jazzu w Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1996 roku wraz z saksofonistą, kompozytorem i aranżerem -Marcinem Ślusarczykiem stanowi trzon formacji New Bone.
Marcin Ślusarczyk oprócz działalności pod szyldem New Bone współtworzy również formację: Ślusarczyk/Kupiec/Skolik Trio, z którą nagrał ciepło przyjęty przez krytyków i miłośników jazzu album: ''On The Misty Night''. Alcista jest również członkiem Sextetu Janusza Muniaka (płyta: ''Just Friends''), oraz współpracownikiem m.in. Zbigniewa Namysłowskiego, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Piotra Barona, Jarka Śmietany i Piotra Wojtasika.
Trzeci muzyk New Bone, który jest w składzie formacji od początku jej istnienia to kontrabasista: Maciej Adamczak -wieloletni współpracownik m.in. Zbigniewa Namysłowskiego i Piotra Barona, a także stały bywalec krakowskiego klubu Janusza Muniaka.
Po wydaniu pierwszej płyty New Bone: ''Something For Now'' (2004), zespół opuściła pianistka Joanna Gajda, którą zastąpił jeden z najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia -Paweł Kaczmarczyk, kilkakrotny laureat tytułu ''Nowa Nadzieja Polskiego Jazzu'' w plebiscytach miesięcznika ''Jazz Forum''. Pianista ma na swym koncie jak dotąd trzy płyty solowe, a ostatnia z nich: ''Complexity in Simplicity'' (2009) wydana przez prestiżową wytwórnię ACT została uznana ''Albumem Roku''.
Najmłodszym stażem w formacji New Bone jest perkusista Dawid Fortuna, który zastąpił w ostatnim czasie Arka Skolika. Muzyk wchodził wcześniej w skład zespołu Zbigniewa Wegehaupta, współpracował też m.in. z Januszem Muniakiem, Tomaszem Stańko, Leszkiem Możdżerem, Wojciechem Karolakiem i Jerzym Małkiem, a obecnie równolegle z działalnością w New Bone, gra w Kwintecie Zbigniewa Namysłowskiego oraz w formacji TTS Trio.

Poznański koncert New Bone był jednym z dwóch koncertów w Wielkopolsce promujących najnowszy album: ''Destined'' wypełniony kompozycjami leadera formacji: Tomasza Kudyka (drugi koncert odbył się następnego dnia w Lesznie).
Mimo, iż klub ''Blue Note'' nie robił tego wieczora wrażenia ''wypełnionego po brzegi'', udało się stworzyć doprawdy wyśmienitą atmosferę i nawiązać zespołowi doskonały kontakt z słuchaczami. Niejednokrotnie już z punktu widzenia (słyszenia) miłośnika jazzu, miałem okazję przekonać się iż właśnie dzięki temu przekaz wielu koncertów częstokroć zyskuje na sile, a bardziej kameralny klimat występu sprzyja doskonałemu odbiorowi Muzyki. Tak było i tego wieczora.
Ze względu na kłopoty techniczne jakie uniemożliwiły muzykom wcześniejszą próbę, byliśmy przy okazji świadkami krótkiego soundchecku tuż przed właściwym koncertem -wzmogło to tym samym apetyt na czekający nas recital.
Większość programu wypełniły utwory z najnowszego albumu, które dzięki doskonałym interpretacjom koncertowym ukazały niezwykły potencjał improwizacyjny każdego z instrumetalistów. Tomasz Kudyk i Marcin Ślusarczyk doskonale pełnili rolę prowadzącej całość sekcji dętej, racząc nas wieloma improwizowanymi solówkami i dialogami między trąbką, bądź flugelhornem (Kudyk) a saksofonem altowym (Ślusarczyk).
Świetnie zaprezentował się jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych młodego pokolenia -Paweł Kaczmarczyk, którego rozległe pasaże fortepianowe niejednokrotnie były ozdobą wielu kompozycji Tomasza Kudyka.
Zmiana w składzie sekcji rytmicznej New Bone, ukazała natomiast jak olbrzymi potencjał tkwi w Dawidzie Fortuna (perkusista zastąpił grającego wcześniej w zespole Arka Skolika), raczącym nas kilkakrotnie wyśmienitymi solówkami, oraz jak wyśmienicie muzyk ''zgrał się'' z kontrabasistą Maciejem Adamczakiem.

Pierwszą część koncertu, kiedy wydawać by się mogło iż zespół ''rozkręcił się na dobre'' zakończyła kompozycja: ''Oh! The End''. Jednak po przerwie, podczas drugiego setu rozpoczętego utworem: ''We'll See'', dramaturgia recitalu dodatkowo zyskała na sile. Rozliczne, improwizowane solówki towarzyszące wykonywanym utworom stworzyły doprawdy wyśmienity nastrój, a słuchacze odnieśli wrażenie prawdziwego uczestniczenia w tworzeniu wykonywanej Muzyki. T.Kudyk pełniący również w sensie konferansjerki rolę prowadzącego, komentował każdy z wykonywanych utworów, wspominając przy okazji jednej z wykonywanych kompozycji o adresie, pod którym mieszkał w dzieciństwie: Altanowa 18. Taki tytuł też nadał jednemu z najpiękniejszych utworów jakie zabrzmiały podczas koncertu.
Koncert New Bone jaki odbył się 19 maja w poznańskim klubie ''Blue Note'' to jeden z tych wieczorów, które dzięki swej specyfice i panującej atmosferze na długo zapadnie mi w pamięci jako doprawdy wyśmienita okazja posłuchania muzyki jazzowej z najwyższym znakiem jakości.


New Bone, 19.05.2012, Poznań -Blue Note
Tomasz Kudyk - trąbka, flugelhorn
Marcin Ślusarczyk - saksofon
Paweł Kaczmarczyk - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
 

 

__________________________________

PRIVATE COLLECTION

  


 

 

Andrzej OLEJNICZAK / Leszek Możdżer / Olo Walicki / Cezary Konrad: Birthday Live /CD 2003 (2001), Studio Miles/
Felux; Chole; Express 6.10; Sir Lester; Egoa

W roku 2012 Jazz Club ''Blue Note'' obchodził swe 14-te urodziny. Z tej okazji odbył się 11.02.2012 wyśmienity koncert Kwartetu Andrzeja Olejniczaka i Władysława 'Adzika' Sendeckiego, który został zarejestrowany z myślą o wydaniu płyty. Jednak już w roku 2001 Andrzej Olejniczak będący urodzinowym gościem ''Blue Note'' (obchodzącego wówczas swą 3 rocznicę otwarcia) zarejestrował materiał jaki znalazł się na płycie CD.
Album: ''Birthday Live'' nagrano 23 stycznia w gwiazdorskim składzie; grającemu na saksofonach Olejniczakowi towarzyszyli: Leszek Możdżer i wyśmienita sekcja rytmiczna: Olo Walicki - Cezary Konrad. Płyta ukazała się w ograniczonym nakładzie jako wydawnictwo promocyjne i dziś stanowi nie lada gratkę dla kolekcjonerów wydawnictw jazzowych.
70-minut wypełniające pełnowymiarową płytę to pięć kompozycji, opartych w większości na doskonałych improwizacjach jakie powstały w wyniku tego niezwykłego spotkania. Po dwa utwory na płycie skomponowali Możdżer (''Express 6.10'', ''Sir Lester'') i Olejniczak (''Chole'', ''Egoa''), a otwierający płytę: ''Felux'' to z kolei dzieło Walickiego.
Niezwykłą jest możliwość wysłuchania materiału powstałego w tak niecodziennej jednorazowej konstelacji będącej wypadkową geniuszu i fantazji niewątpliwego giganta jazzu jakim jest bez wątpienia Olejniczak w starciu z możliwościami interpretacyjno -kompozycyjnymi niespełna 30-letniego wówczas Możdżera, współpracującego z nim wówczas Walickiego i mającego swe największe sukcesy dopiero przed sobą Konrada.
Płyta doskonale oddaje też klubową atmosferę koncertu, dzięki czemu słuchając jej i zamykając oczy mamy złudzenie, iż w jednej chwili z domowych pieleszy przenosimy się do jednego ze stolików stojących w klubie ''Blue Note'' pamiętnego 23 lutego 2001 roku.
skład:
Andrzej Olejniczak - saksofony
Leszek Możdżer - fortepian
Olo Walicki - kontrabas
Cezary Konrad - perkusja

Opisy innych płyt Andrzeja Olejniczaka:

 

__________________________________

 

NEW BONE: Something for now /CD 2004, Gowi Records/
Enjoy The Blues; My Obsession; Blues For Kutno; Przemijanie i...; Sky Way; Dżem Dżembory; Something For Now; To tylko Sfink; Jasiu

''Something for now'' to debiutancka płyta formacji New Bone nagrana podczas dwóch sesji jakie miały miejsce w Polskim Radio Kraków: 3 i 4 grudnia 2004 roku. Podobnie jak kolejne albumy formacji („It’s not easy'', 2009 i ''Destined'', 2012), krążek wypełniły kompozycje leadera formacji -Tomasza Kudyka.
Album w momencie ukazania się, okazał się prawdziwym objawieniem na jazzowym rynku płytowym i otworzył niejako zespołowi bramy najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce.
''Something for now'' odwołuje się do tradycji jazzu lat 60-tych, będąc jednocześnie świeżym spojrzeniem na stylistykę mainstreamu sprzed półwiecza. Doskonale słucha się każdego z utworów, mając jednocześnie świadomość iż Tomasz Kudyk nie odkrywa przed nami nic nowego a po prostu bawi się tworzeniem nowych kompozycji w nieco archaicznym stylu.
Doskonale brzmi nastrojowa i dostojna ballada: ''Przemijanie i...'', porywa rytmem: ''Blues For Kutno'', a charakteryzujący się nieco nowocześniejszą rytmiką, kończący płytę12-minutowy: ''Jasiu'' oczarowuje wirtuozerią każdego z instrumentalistów i niemal big bandowym brzmieniem..
Płyta ''Something for now'' to jeden z najważniejszych debiutów polskiej sceny jazzowej XXI wieku.
skład:
Tomasz Kudyk - trąbka, flugelhorn
Marcin Ślusarczyk - saksofon
Joanna Gajda - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Paweł Dobrowolski - perkusja

__________________________________

 NOWOŚĆ !

NEW BONE: Destined /CD 2012, CM Records/
We'll See; New Ballad for...; Altanowa 18; Like Me; At Last Free; Destined...; Straight and Swingly; Oh! The End

Na najnowszym albumie New Bone, gościnnie zagrali Jan Pilch (na instr.perkusyjnych), oraz znany m.in. z Tria Wojciecha Karolaka i niedawnych wspólnych z nim koncertów w Wielkopolsce -saksofonista tenorowy Tomasz Grzegorski. Muzycy doskonale uzupełnili podstawowy skład formacji, bardzo wzbogacając brzmienie płyty.
Po akordach fortepianu otwierających płytę, dołącza ''soczysta'' perkusja i kontrabas a całość ''rusza'' zabierając nas w świat muzycznej wyobraźni kompozytora materiału wypełniającego album: ''Destined'' -Tomasza Kudyka. Otwierająca płytę kompozycja: ''We'll See'' doskonale wprowadza nas w klimat albumu, będącego wyśmienitym przykładem na to, iż można stworzyć płytę niczym nie ustępującą najwyższym standardom skomplikowanych stylistyk muzyki improwizowanej, jaka zawiera jednocześnie materiał bardzo przystępny dla przeciętnego słuchacza. Trąbka leadera prowadzi nas przez całość, niejednokrotnie jednak tworząc doskonałe chorusy z saksofonem tenorowym, a fortepian doskonale uzupełnia brzmienie całości. Trudno nie dostrzec też ogromnego znaczenia perkusjonaliów, na których gościnnie gra na płycie: Jan Pilch.
Stylowa: ''New Ballad for...'' rozpoczęta partiami kontrabasu odwołuje się do najwspanialszych tradycji ballady jazzowej. Trąbka brzmi nostalgicznie i melancholijnie, a uzupełnia ją w tym utworze doskonały duet saksofonów (Ślusarczyk -alt, Grzegorski -tenor). W środkowej części rzewna ballada przeistacza się niemal w sambę, opartą na akordach kontrabasu i perkusjonaliach, a bogate rozległe brzmienie zespołu tworzy niezwykłą przestrzeń.
''Altanowa 18'' utrzymana jest również w spokojnym nastroju i charakteryzuje się umiarkowanym rytmem. Kompozycję tą T.Kudyk zadedykował miejscu, z którym wiążą go bardzo osobiste wspomniena z dzieciństwa (również na okładce płyty znajduje się stosowna adnotacja i zdjęcie tabliczki z tym adresem). Na tle doskonałej linii kontrabasu sekcja dęta wygrywa podstawowy motyw melodyczny, a leader sięga tym razem po flugelhorn.
''Like Me'' to z kolei najbardziej zawiła strukturalnie i melodycznie kompozycja z wspaniałym solem fortepianu P.Kaczmarczyka. To także kolejny przykład doskonałego połączenia standardów obowiązujących w zaawansowanych konstrukcjach kompozycji jazzowych z niezwykłą komunikatywnością muzyczną.
''At Last Free'' to kolejna po ''New Ballad for...'' przepiękna, stylowa ballada. Swingująca sekcja rytmiczna nadaje jej bardzo relaksacyjny przekaz, a wyśmienite solo saksofonu Ślusarczyka nawiązuje w tym przypadku do tradycji muzycznych największych mistrzów. To jeden z tych utworów New Bone, który potwierdza fascynację muzyków klimatami spod znaku Wayne Shortera, Milesa Davisa czy Horace Silvera, od której przecież muzycy się nie odżegnują.
Tytułowa kompozycja płyty jest najkrótszym nagraniem na płycie (niespełna 5 minut) i jednocześnie najbardziej melodyjnym i wpadającym w ucho w sensie melodii. Jednocześnie mamy tu do czynienia z bardzo ''agresywnymi'' i rozimprowizowanymi dialogami saksofonów w połowie tej miniaturki.
Podobnie jest w przypadku kończącego album, rozbujanego i niemal tanecznego tematu: ''Oh! The End''
Wielokrotnie mamy na płycie mnóstwo nawiązań do tradycji jazzowych z lat 60-tych i twórczości takich mistrzów jak: Dexter Gordon, Joe Henderson czy Cannonball Adderley z okresu ich najwspanialszych składów i płyt zarejestrowanych dla legendarnej wytwórnii Blue Note. Przykładem tego jest choćby osadzona w bebopowych tradycjach kompozycja: ''Straight and Swingly'' oscylująca na granicy archaicznych i uroczych rozwiązań aranżacyjnych mainstreamu sprzed półwiecza.
To zdecydowanie jedna z najciekawszych płyt polskiego jazzu 2012 roku.

Tomasz Kudyk (materiały prasowe):
''Destined'' to moja trzecia, najbardziej osobista płyta, przepełniona muzyką z olbrzymim ładunkiem współczesności, choć utrzymana w klasycznym nurcie. Album prezentuje bezkompromisową i dojrzałą grę, otwartą na najnowsze trandy. ''Destined'' jest odbiciem otaczajacego mnie świata, doświadczeń, które zdobywam każdego dnia oraz inspiracji czysto muzycznych''.

skład:
Tomasz Kudyk - trąbka, flugelhorn
Marcin Ślusarczyk - saksofon
Paweł Kaczmarczyk - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
oraz:
Jan Pilch - instr.perkusyjne
Tomasz Grzegorski - saksofon

zdjęcia i skany: R.R.

środa, 23 maja 2012, longplay_2010

Polecane wpisy

Paolo FRESU - Richard GALLIANO
Jan LUNDGREN

Mare Nostrum III
PREMIERA 25 STYCZNIA 2019

Cyrille AIMEE
Move On: A Sondheim Adventure
(premiera 22 lutego 2019)

Rudi FISCHERLEHNER
15 8 SLUM
(premiera 1 lutego 2019)

Alfredo RODRIGUEZ - Pedrito MARTINEZ
Duologue
(premiera 1 lutego 2019)

The CUBAN LATIN JAZZ
Juntos Por Siempre
(premiera 20 stycznia 2019)

Norman JOHNSON
The Art Of Life
(2018)