Blog > Komentarze do wpisu

Made In Chicago, 22-25.11.2012

Po raz siódmy w Poznaniu odbył się jeden z najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce, a także festiwal, który w większym niż inne podobne imprezy odbywające się w kraju ukazuje w tak doskonały sposób to co aktualnie dzieje się za oceanem w świecie nowoczesnego jazzu -''Made In Chicago''

Tym co wyróznia ''Made In Chicago'' pośród innych różnego rodzaju festiwali jazzowych jest fakt, iż każdorazowo mamy do czynienia z autentycznym chicagowskim brzmieniem i muzykami, którzy właśnie tam tworzą i koncertują na codzień. Dzieje się tak za sprawą nawiązania współpracy przez Estradę Poznańską z powstałym w 1969 roku Jazz Institute Of Chicago -instytucji promującej chicagowskich muzyków na świecie.

22.11.2012
Inauguracja tegorocznego koncertu miała miejsce w Pawilonie Nowa Gazownia podczas koncertów dwóch trzyosobowych składów instrumentalnych. Tradycyjnie już Festiwal otwarli dyrektorzy artystyczni Wojciech Juszczak (Estrada Poznańska) i Lauren Deutsch (Jazz Institute of Chicago), po czym na scenie pojawił się wyjątkowy skład powołany do życia specjalnie z myślą o ''Made In Chicago'' przez saksofonistę znanego z formacji Vandenmark 5 -Dave'a Rempisa. Oprócz saksofonu instrumentarium stanowiła wiolonczela (Tomeka Reid) i kontrabas (Joshua Abrams). Recital projektu nazwanego od pierwszych liter nazwisk muzyków: ARR Trio wypełniły trzy bardzo rozbudowane utwory w dużej części oparte na spontanicznych improwizacjach powstających na bieżąco.Wysokie tony saksofonu kontrastowały z niskimi dźwiękami wiolonczeli i kontrabasu, na którym J.Abrams niejednokrotnie grał przy użyciu smyczka techniką arco. Nie była to muzyka łatwa w odbiorze, lecz improwizowany koncert doskonale wprowadził publiczność w klimat chicagowskiej muzyki improwizowanej.
Drugim trio jakie wystąpiło podczas pierwszego koncertu był free bopowy skład Sun Rooms Trio prowadzony przez wibrafonistę Jasona Adasiewicza. Program koncertu oparty był na utworach z płyty jaka znalazła się na liście ''10 najlepszych nagrań jazzu i popu 2010'' opublikowanej przez ''New York Times'' (''Sun Rooms'', 2010), oraz nowego albumu ''Rooms Spacer'' (2011). Wszyscy trzej muzycy składu: J.Adasiewicz oraz sekcja: Nate McBride (kontrabas) i Mike Reed (perkusja) to artyści współpracujący razem od wielu lat podczas rozmaitych projektów, a Sun Rooms Trio pozwala każdemu z instrumentalistów zademonstrować w większym stopniu niż podczas innych konstelacji własną formę indywidualnej wypowiedzi. Adasiewicz jest wyjątkowym wirtuozem i improwizatorem, traktującym jednak wibrafon w zgoła odmienny sposób niż choćby Gary Burton. Jego gra jest agresywna i nasycona niebywałą energią, pełną perkusyjnego niemal temperamentu.
Piątkowy, inauguracyjny koncert dwóch jakże odmiennych trzyosobowych składów stanowił doskonałe intro do tegorocznej edycji Festiwalu, tym bardziej iż niemal wszystkich muzyków jacy tego dnia pojawili się na scenie Pawilonu Nowa Gazownia mieliśmy usłyszeć podczas kolejnych dni Festiwalu w różnych projektach.

23.11.2012
Drugi dzień Festiwalu to dwa koncerty w dwóch różnych salach. Pierwszym z nich był bardzo oczekiwany przez miłośników jazzu koncert Sextetu Harrisona Bankheada. Zespół utworzony przez jednego z najbardziej dziś rozchwytywanych kontrabasistów przedstawił materiał z płyty ''Morning Sun / Harvest Moon'' (2011), będącej w swym przekazie swego rodzaju kontynuacją nurtu jaki przed wielu laty powstał z inicjatywy tak legendarnych formacji jak choćby Art Ensemble Of Chicago. W składzie sekstetu znaleźli się: dwaj wyśmienici saksofoniści Ed Wilkerson i Mars Williams, który grał również na róznego rodzaju zabawnie wyglądających trąbkach i piszczałkach, James Sanders -skrzypce i przewyśmienici perkusiści (tak, bylo ich dwóch!) Avreeayl Ra i Ernie Adams. Ten niezwykle malowniczy (również wizualnie) koncert uświetniło mnóstwo doskonałych partii solowych każdego z instrumentalistów. Wspaniałym było obserwowanie doskonale dialogujacych z sobą muzyków, którzy tak jak i publiczność robili wrażenie doskonale bawiących się podczas koncertu. Pochodząca z ostatniego albumu Bankheada ''Chicago Senorita'' -niezwykle melodyjny i porywający rymiką utwór, zabrzmiał na żywo doskonale, rozbudowany przez improwizujących artystów.
Z wygodnych foteli ''Sceny na Piętrze'' na drugi piątkowy koncert udać należało się do specjalnie przygotowanego na Festiwal ''Pawilonu Nowa Gazownia''. Tam wystąpić miała grupa urodzonej w Bostonie, okrzyczanej w ostatnim czasie mianem ''jednej z najciekawszych gitarzystek, jakie objawiły się ostatnimi laty w jazzie'' -Mary Halvorson. Razem z gitarzystką pojawili się na scenie: kornecista Taylor Ho Bynum oraz sekcja: Nate McBride (kontrabas) i Tomas Fujiwara (perkusja). To zdecydowanie inna estetyka muzyczna niż koncert jakiego byliśmy świadkami kilkadziesiąt minut wcześniej podczas Festiwalu. Być może dlatego też muzyka jaka zabrzmiała ze sceny nie zrobiła na mnie aż tak wielkiego wrażenia. Doskonałe rzemiosło młodej gitarzystki, świetne partie kornetu, do tego silna i sprawna sekcja rytmiczna... a jednak.

24.11.2012
Trzeci dzień tegorocznego ''Made In Chicago'' okazać miał się najwspanialszym dniem całego Festiwalu. Czekały nas dwa wyśmienite koncerty w dwóch różnych salach z udziałem piętnastu spośród wyśmienitych artystów jacy przybyli na koncerty specjalnie do Poznania.
Pierwszy koncert to projekt Living By Lanterns powstały z inicjatywy perkusisty Mike'a Reeda i wibrafonisty Jasona Adasiewicza, zainspirowany odkryciem nie publikowanych nagrań Sun Ra. Doskonały projekt. Na scenie wystąpiło jednocześnie dziewięcioro muzyków, pośród których pojawiła się też jeden jedyny raz podczas całego Festiwalu urodzona w Niemczech saksofonistka Ingrid Laubrock. Dziewczyna doskonale radziła sobie na scenie u boku alcisty Grega Warda i kornecisty Taylora Ho Bynum. Na co dzień prowadzi własne trio a jednym z jej projektów jest płyta wydana przez wytwórnię Babel Label: ''Catatumbo'' (2011)  nagranym wraz z Olie Brice przy kontrabasie i Javierem Carmona przy perkusji. W składzie znalazła się też znana z koncertu jaki miał miejsce dzień wcześniej -gitarzystka Mary Halvorson, która tym razem oczarowała mnie agresywnymi, przesterowanymi partiami, jakie doskonale wpasowały się w brzmienie zespołu.
Koncert, podobnie jak płyta ''New Myth / Old Science'' (2012) oparty był na fragmentach nagrań z próby Sun Ra, Johna Gilmore'a i Ronniego Boykinsa, jakie odnaleziono w Sun Ra / El Saturn Audio Collection. Doskonały koncert!
Trudno było wyobrazić sobie, iż drugi koncert jaki odbyć miał się tego dnia podczas Festiwalu będzie w stanie przebić wrażenia i doznania występu Living By Lanterns. A jednak stało się! Projekt legendarnego wielkiego pianisty i jednego z założycieli AACM Kena Chaneya The Awakening to niecodzienny sekstet z sekcją dętą w składzie: Ari Brown (saksofon), T.S.Galloway (puzon) i Pharez Whitted (trąbka), sekcją rytmiczną: Harrison Bankhead (kontrabas) i Ernie Adams (perkusja), oraz samym mistrzem ceremonii Kenem Chaney'em. The Awakening to jedna z najjaśniej lśniących chicagowskich formacji jazz-funkowych lat 70-tych, która w 2008 roku hucznie powrócila na sceny jazzowe w zreformowanym składzie. Muzyka formacji zawsze zacierała granice między kontemplacyjną improwizowaną muzyką jazzową a witalnością charakterystyczną dla funky i fusion. Tak było też tego wieczoru w Pawilonie Nowa Gazownia podczas Festiwalu ''Made In Chicago''. Muzyka tworzona przez skład będący fuzją muzyków średniego pokolenia z nestorami gatunku, (do których zaliczyć można Ari Browna i Kena Chaneya) wręcz porwała zgromadzoną publiczność wywołując w finale tzw.''standing ovation'', a utwory w rodzaju ''Brand New Feeling'' na długo jeszcze pozostały w uszach wracającej nocą z koncertu publiczności. Doprawdy niezapomniany był to wieczór. Pełen swoistej magii i wrażenia niemal nierzeczywistości.
Jedynie podczas tego koncertu usłyszeć można było wyśmienitego trębacza Phareza Whitteda, który przywiózł do Poznania swą nową -jeszcze ciepłą płytę, nagraną w chicagowskim Sound Mine Studio. Album nosi tytuł ''For The People'' (2012) a nagrany został w kwintecie z saksofonistą Eddie Bayardem, gitarzystą Bobby Broomem, pianistą Ronem Perrillo i sekcją rytmiczną: Dennis Carrol i Greg Artry.
Następnego dnia czekał nas jednak jeszcze koncert finałowy, choć ze względu na specyfikę gatunkową z jaką mieliśmy do czynienia podczas koncertu The Awakening, moim skromnym zdaniem to właśnie drugi z sobotnich koncertów bardziej pasowałby na koniec tegorocznego festiwalu.

25.11.2012
''Blowing In From Chicago'' (1957) to legendarny album wydany przez Blue Note a nagrany przez wyśmienity skład jaki przed 55-laty stanowili: saksofoniści Cliff Jordan i John Gilmore, pianista Horace Silver oraz sekcja: Curly Russell (kontrabas) i Art Blakey (perkusja). Płyta jest swego rodzaju dźwiękową definicją brzmienia chicagowskich tenorzystów lat 50-tych, a w roku 2011 z jej legendą zmierzyli się doskonali muzycy tamtejszej sceny: Ed Wilkerson i Ari Brown (saksofony), Ken Chaney (fortepian) i znana już nam z koncertów ''Harrison Bankhead Sextet'' i ''Ken Chaney's The Awakening'' sekcja rytmiczna: Harrison Bankhead (kontrabas) i Ernie Adams (perkusja). Po koncertach w ramach ''Jazz City Series'' oraz ''Made In Chicago: World Class Jazz'' przyszła kolej na miasto zwane ''stolicą jazzu chicagowskiego w Polsce'' czyli Poznań.
Saksofonista Ari Brown od lat jest członkiem elitarnego AACM (Association for Advancement of Creative Musicians). Znany jest nie tylko fanom jazzu ale też i bluesa, bowiem niejednokrotnie można było go w przeszłości usłyszeć w zespołach B.B.Kinga i Chucka Berry'ego. Brown grał w grupach Lestera Bowie, Antony'ego Braxtona, Roscoe Mitchella i McCoy Tynera ale przede wszystkim prowadzi w Chicago własny kwartet. Był też już kilkakrotnie gościem ''Made In Chicago'' podczas poprzednich edycji Festiwalu występując w różnych projektach koncertowych jak choćby ''Tribute To Von Freeman'' w 2011 roku. Browna wyróżnia delikatny i łagodny sposób gry. Natomiast brzmienie i stylistyka interpretacyjna drugiego tenora jakiego słuchaliśmy podczas ostatniego koncertu tegorocznego festiwalu -Eda Wilkersona charakteryzuje bardziej agresywne podejście interpretacyjne pełne swoistej ''chrypki'' i rytmicznych artykulacji. Fuzja tak odmiennych stylistycznie saksofonistów okazała się podobnie jak duet Jordana i Gilmore'a sprzed ponad pół wieku przysłowiowym ''strzałem w dziesiątkę''. Doskonale zabrzmiał także fortepian Kena Chaney'a, który świetnie poradził sobie z chwilami dość zakręconymi partiami Silvera, a sekcja rytmiczna Bankheada dodała niewątpliwie szczyptę bardziej nowatorskiego podejścia do tak klasycznych utworów jak choćby ''Status Quo'' czy ''Everywhere''.

W trakcie trwania Festiwalu dostępny był pięknie wydany 24-stronicowy program zawierający także krótkie notki biograficzne artystów jakich gościliśmy na dwóch poznańskich scenach. Na specjalnie zaaranżowanych stoiskach natomiast, znaleźć można było dużo płyt przywiezionych prosto z Chicago. Była to więc doskonała okazja do uzupełnienia swoich zbiorów o pozycje w dużej części nie dostępne w polskich sklepach.
VII Festiwal Jazzowy ''Made In Chicago'' za nami. Pozostają wspomnienia, płyty i niezapomniane spotkania z muzykami, rozmowy z Ari Brownem, Harrisonem Bankheadem czy Pharezem Whittedem. Z niecierpliwością zaczynam już odliczać dni do kolejnego VIII festiwalu ''Made In Chicago'', który w tym roku odbył się pod patronatem RadiaJAZZ.FM.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Relacja z poprzedniego Festiwalu ''Made In Chicago'', 2011

________________________________________

PRIVATE COLLECTION

  

________________________________________

Harrison BANKHEAD Sextet: Morning Sun / Harvest Moon /CD 2011 (2010), Engine/
Morning Sun / Harvest Moon; Chicago Senorita; East Village; Over Under Inside Out; Red is the Color in Jean-Michel Basquiat's Silk Blue; 22nd Street Hustle (In Memory of Fred Anderson); Flying Through Your Dreams; A Sketch of Leroy Jenkins

Zespół utworzony przez jednego z najbardziej dziś rozchwytywanych kontrabasistów Harrisona Bankheada. Płyta ''Mornig Sun / Harvest Moon'' jest dzięki swemu przekazowi swego rodzaju kontynuacją nurtu jaki przed wielu laty powstał z inicjatywy tak legendarnych formacji jak choćby Art Ensemble Of Chicago. W składzie sekstetu znaleźli się: dwaj wyśmienici saksofoniści Ed Wilkerson i Mars Williams, James Sanders -skrzypce i przewyśmienici perkusiści Avreeayl Ra i Ernie Adams.

Płyta jest pierwszym albumem firmowanym nazwiskiem Bankheada, który jak dotąd udzielał się w niezliczonej ilości projektów jako stojący w cieniu leaderów kontrabasista. Jak okazuje się podczas słuchania nagrań zamieszczonych na płycie jego własnego sekstetu: w roli leadera Bankhead sprawdza się wyśmienicie.  Mnóstwo doskonałych partii solowych każdego z instrumentalistów i doskonale dialogujący z sobą muzycy, oraz niezwykłe klimaty jakie tworzy zmienna dramaturgia albumu. Od otwierającego ją wyłaniającego się z ciszy tematu tytułowego poprzez wpadające w ucho melodie jak ''Chicago Senorita'' a na odważnych zbiorowych improwizacjach zakończywszy mamy do czynienia z muzyką najwyższej próby.
Bankheadowi udało się pozyskać do własnego sekstetu doprawdy wyśmienitych doświadczonych instrumentalistów.
Saksofonista Ed Wilkerson obdarzony charakterystycznym, dramatycznym stylem gry znany jest z współpracy m.in. z Michaelem Zerangiem, Roscoe Mitchellem, Chico Freemanem czy w końcu z samą Arethą Franklin.
Grający na rozlicznych instrumentach dętych Mars Williams to muzyk doskonale czujący się zarówno w stylistyce muzyki improwizowanej jak i rocku. Jest członkiem znanej formacji Liquid Soul oraz współpracuje z tak różniącymi się od siebie muzykami jak choćby Billy Idol, John Scofield, grupa The Psychedelic Furs i Kurt Elling.
Olśniewa brzmienie perkusji i wymyślnych perkusjonaliów tworzone przez dwóch drummerów: wyśmienitego Ernie Adamsa i Avreeayla Ra, oraz uzupełnienie składu o dźwięki skrzypiec Jamesa Sandersa.
Zamieszczony w programie płyty jako drugi utwór, wspomniany wcześniej ''Chicago Senorita'' to niezwykle melodyjna i porywająca rytmiką kompozycja, rozbudowana przez mistrzowsko improwizujących artystów.

skład:
Ed Wilkerson - saksofon, klarnety, didgeridoo
Mars Williams - saksofony, klarnet, autoharp, flet
James Sanders - skrzypce
Harrison Bankhead - kontrabas
Avreeayl Ra - instr.perkusyjne, flet
Ernie Adams - instr.perkusyjne

________________________________________

 

 NOWOŚĆ !

Made In Chicago 22-25 XI 2012 /CD 2012, Estrada Poznańska/
Harrison Bankhead Sextet; Jason Adasiewicz Sun Rooms Trio; Living By Lanterns; Blowin' In From Chicago -live 2011; The Awakening -live 2008; Mary Halvorson Trio -live 2009

W roku 2012 po raz siódmy w Poznaniu odbył się jeden z najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce, a także festiwal, który w większym niż inne podobne imprezy odbywające się w kraju ukazuje w tak doskonały sposób to co aktualnie dzieje się za oceanem w świecie nowoczesnego jazzu. Tym co wyróznia ''Made In Chicago'' pośród innych różnego rodzaju festiwali jazzowych jest fakt, iż każdorazowo mamy do czynienia z autentycznym chicagowskim brzmieniem i muzykami, którzy właśnie tam tworzą i koncertują na codzień. Dzieje się tak za sprawą nawiązania współpracy przez Estradę Poznańską z powstałym w 1969 roku Jazz Institute Of Chicago -instytucji promującej chicagowskich muzyków na świecie.
W roku 2012 Estrada Poznańska przygotowała oprócz estetycznego programu także promocyjną płytę festiwalową zawierającą sześć nagrań wykonawców jacy uświetnili siódmą edycję ''Made In Chicago''.
Kontrabasista Harrison Bankhead od lat zasilający niezliczoną wręcz ilość najróżniejszych składów tym razem prezentuje nam się w swym autorskim sekstecie, z którym w 2011 roku wydał gorąco przyjętą przez krytyków płytę ''Morning Sun / Harvest Moon'' (2011).
Trio wibrafonisty Jasona Adasiewicza mające na swym koncie dotychczas dwa albumy (''Sun Rooms'', 2010 i ''Rooms Spacer'', 2011) to muzyka określana mianem free bopu eksponująca w wyśmienity sposób brzmienie wibrafonu zarówno jako instrumentu perkusyjnego jak i melodycznego.
Wieloosobowy projekt jazzowy Mike'a Reeda i Jasona Adasiewicza Living By Lanterns to muzyka inspirowana nieznanymi nagraniami Sun Ra emanująca niezwykłym bogactwem brzmienia i aranżacjami na duże instrumentarium.
Blowin' In From Chicago jest projektem, jaki hołduje brzmieniu słynnych tenorzystów sceny Chicago lat 50-tych ub.wieku. Prawdziwą ozdobą składu jest wybitny legendarny saksofonista i klarnecista Ari Brown, znany nie tylko fanom jazzu ale też i bluesa, bowiem niejednokrotnie można było go w przeszłości usłyszeć w zespołach B.B.Kinga i Chucka Berry'ego. Brown grał w grupach Lestera Bowie, Antony'ego Braxtona, Roscoe Mitchella i McCoy Tynera ale przede wszystkim prowadzi w Chicago własny kwartet, z którym 5 lat temu koncertował w Polsce. W roku 2007 natomiast ukazała się jego płyta ''Madam Queen'' nagrana m.in. wraz z Earmą Thompson i Johnem Brumbachem, jaka uważana jest za jedną z najwspanialszych płyt jakie dotychczas ukazały się na rynku jazzowym XXI wieku.
Ari Browna słyszymy również w nagraniu legendarnej grupy funky fusion lat 70-tych The Awakening, która z inicjatywy Jazz Institute of Chicago została w 2008 roku reaktywowana.
Płytę kończy koncertowe nagranie gitarzystki Mary Halvorson -jednego z największych odkryć nowojorskiej gitary jazzowej ostatnich lat.
Doskonale zestawiona kompilacja nagrań wykonawców uczestniczących w Festiwalu ''Made In Chicago 2012'' jest wspaniałą pamiątką niezapomnianych koncertów w Poznaniu. 

________________________________________

tekst, fot. i skany: R.R.

czwartek, 29 listopada 2012, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Wakacyjne aktualności

    * Hi-Fi i Muzyka 7-8/2017 W wakacyjnym (7-8/2017) numerze miesięcznika Hi-Fi i Muzyka niżej podpisany miał przyjemność zagospodarować 4 strony. Na str. 99 znal

  • 50 lat minęło

    * Czerwone Gitary (2) Zespół Czerwone Gitary fonograficznie zadebiutował w 1966 roku bardzo udanym longplayem: "To właśnie my" . Popularność zespołu ochrzczone

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/9)

    * Arensky Piano Trios Trio im. Wiłkomirskich ( The Wilkomirski Trio ) to kameralny skład (skrzypce, wiolonczela, fortepian), którego działalność jest hołdem dl

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

An Evening With

Ron CARTER & Richard GALLIANO

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Wolfgang HAFFNER
Kind of Spain
(premiera 25 sierpnia 2017)

Magnus LINDGREN
Stockholm Underground
(premiera 25 sierpnia 2017)

THREE FALL & MELANIE
Four
(premiera 25 sierpnia 2017)

Irina CHUKOVSKAYA
Schumann
(2017)

Krzysztof Meyer
Works for Choir and Orchestra
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

P A T R O N A T Y:

_________________________________