Blog > Komentarze do wpisu

Nowości z Origin Records

* Zmarł Roy Campbell, Jr.*

* Nowe płyty George'a Colligana, Briana Gepharta z Larrym Grenadierem i Jackiem DeJohnette, oraz Johna Stowella i Dave'a Liebmana

__________________________________________________________________________________________

9 stycznia w wieku 61 lat zmarł Roy Campbell, Jr.  -trębacz i kompozytor współtworzący przed laty słynną grupę Pyramid, oraz współpracownik takich artystów jak choćby William Parker, Marcus Miller, Eddie Harris, Sun Ra, Woody Shaw, Cecil Taylor, Charles Neville czy Hamid Drake. Swą pierwszą formację pod nazwą Spectrum założył już w 1972 roku. Oprócz grania jazzu, był również również aktorem nierzadko pojawiającym się w niezależnych amerykańskich produkcjach filmowych. W 2001 roku jego autorski album: ''Ethnic Stew and Brew" w ankiecie prestiżowego magazynu ''Jazz Times'' znalazł się na trzecim miejscu listy 50 najlepszych amerykańskich albumów jazzowych roku. Stanowił ważny filar kwartetu The NU Band, z którym nagrał na żywo w Paryżu m.in. doskonały album ''Relenlessness. Live At The Sunset'' (2011). Ostatnio w Polsce słyszeliśmy Roya  właśnie podczas koncertu formacji The NU Band w klubie Blue Note (10.03.2012).

____________________________________________________________________ 

 Wytwórnia Origin od lat publikuje wyjątkowe pozycje fonograficzne, ukazujące zarówno historię jak i miejsce w jakim dziś znajduje się chicagowski jazz. Pośród ostatnich pozycji z bogatego katalogu warto wymienić takie tytuły jak album Phareza Whitteda (fot.) ''For The People'' (2012); ,,Chicago Red'' (2013) trębacza Brada Goode'a; ''411'' (2013) Diego Barbery, Hugo Cipresa i Seamusa Blake'a (fot.); piąty album Coreya Christiansena w ostatnich latach skutecznie umacniającego swą pozycję w gronie najwybitniejszych gitarzystów jazzowych na świecie (''Lone Prairie'', 2013); muzyczny hołd dla legendarnej Melby Liston: ''Melba!'' (2013) Geofa Bradfielda, ''Uppity'' (2013) Anthony Brankera; czy w końcu genialną płytę Marca Bernsteina (fot.) ''Hymn For Life'' (2013). Katalog Origin Records to prawdziwa skarbnica autentycznego chicagowskiego jazzu. Ostatnio dotarły do nas nowe płyty zza Oceanu z logo Origin Records. Pora więc na pierwszą  w  2014 roku garść opisów -recenzji.

______________________________________________________________________________

* REKOMENDACJE * REKOMENDACJE * REKOMENDACJE * REKOMENDACJE * REKOMENDACJE *_________________________________________________________________________________

 NOWOŚĆ !

George COLLIGAN: The Endless Mysteries /CD 2013, Origin/
Waiting For Solitude; Song For The Tarahumera; Her Majesty; Liam's Lament; It's Hard Work!; Thoughts Of Ana; Outrage; The Endless Mysteries; When The Moon Is In The Sky; If The Mountain Was Smooth, You Couldn't Climb It.

Wszechstronność George'a Colligana niejednokrotnie zachwyca i zaskakuje miłośników jazzu. Ten 45-letni nowojorski multiinstrumentalista (pianista, perkusista, trębacz) i kompozytor urodzony w New Jersey jest wyjątkowym leaderem własnych formacji (z jakimi opublikował dotąd ponad 20 płyt) jak i bardzo pożądanym przez największych współczesnych jazzmanów sidemanem. Na przestrzeni lat mieliśmy go jak dotąd okazję usłyszeć m.in. w konstelacjach Lee Konitza, Richarda Bony, Cassandry Wilson, Christiana McBride'a, Bustera Williamsa, Ala Fostera czy Benny'ego Golsona. Jako pianista obrał sobie za swych mentorów: McCoy Turnera, Theloniousa Monka, Chicka Corea i Herbiego Hancocka, dodając do swych wielkich inspiracji dużą dozę własnego eklektyzmu popartego starannym wykształceniem również w zakresie muzyki klasycznej.
Najnowszy projekt Colligana opiera się na idei tria fortepianowego, a 10 premierowych kompozycji jakie wypełniają jego nowy 24. autorski album ''The Endless Mysteries'', nagrał wraz z sekcją marzeń: przy kontrabasie Larry Grenadier, a za perkusją nikt inny jak sam legendarny Jack DeJohnette, z którym George Colligan koncertował w ciągu ostatnich kilku lat.
''Waiting For Solitude'' jest doskonałym otwarciem tego genialnego albumu. Cóż za wyjątkowa jazzowa maestria i swoista intuicja muzyczna! Twarde, pełne głębi akordy fortepianu, oscylujące wędrówki kontrabasu i nieocenione wręcz mistrzostwo DeJohnette, sprawiają iż doprawdy trudno wyobrazić sobie lepszą namowę ze strony muzyków na spędzenie z tą płytą przynajmniej kilku godzin podczas wielokrotnego jej wysłuchania.
Bardziej dynamicznym utworem jest ''Song For The Tarahumera''. Szybkie tempo, galopujący kontrabas Grenadiera (wyśmienite solo w połowie tematu!), synkopujący Jack DeJohnette i pełne energii partie fortepianu.
Wytchnienie przynosi spokojny, impresyjny temat ''Her Majesty'' utrzymany w średnim tempie. Colligan gra skomplikowane struktury melodyczne z zachowaniem swego rodzaju klasycznej dyscypliny i wspaniałego fortepianowego chłodu. W tle ''szaleje'' oczywiście Jack DeJohnette, a Larry Grenadier raczy nas w środkowej części kolejnym improwizowanym popisem.
Środkowa część płyty stanowi niejako osobny rozdział ''The Endless Mysteries''. Podczas tematu ''Liam's Lament'' George Colligan jawi nam się jako wspaniały wirtuoz klawiszowej harmonijki melodica, doskonale kontrolując oddech i przestrzeń pomiędzy nutami z naturalnym pogłosem brzmienia instrumentu.
Maestria Jacka DeJohnette dominuje podczas ''It's A Hard Work'', okraszonego soczystymi partiami perkusji i wspaniałą linią basu. Colligan pozostaje tu  w cieniu sekcji, pozwalając zdominować partie fortepianu swym kompanom.
Dwa kolejne tematy: ''Thoughts Of Ana'' i ''Outrage'' zostały przez pianistę skomponowane w odpowiedzi na bezsensowną strzelaninę w szkole w Newtown 14 grudnia 2012 roku. Wówczas to na skutek obłędu 20-letniego zabójcy zginęło 28 dzieci i nauczycieli, w tym 6-letnia Ana Greene-Marquez -córka przyjaciela Colligana, saksofonisty Jimmy'ego Greena. Jej właśnie poświęcony jest wzruszający motyw ''Thoughts Of Ana''.
Drugi temat dedykowany tej tragedii to pełen ekspresji i gniewu ''Outrage'' (''Skandal''), w którym pośród wyjątkowych, dynamicznych partii nietrudno dostrzec gniew i oburzenie, jakimi emanują partie instrumentalne. To doprawdy wyjątkowo poruszające fragmenty albumu...
Piękna ballada ''The Endless Mysteries'' wyprowadza słuchacza niejako z głębokiego przekazu poprzednich kilku minut, otwierając ''trzeci rozdział'' płyty; zdecydowanie bardziej stonowany i akcentujący spokojne partie instrumentalne w miejsce dynamiki jaka towarzyszyła nam w pierwszej części płyty i głębokim emocjom jakie zdominowy jej środkową część.
Impresyjny ''When The Moon Is In The Sky'' i blisko 9-minutowy, niemal monumentalny temat ''If The Mountain Was Smooth, You Couldn't Climb It'' w wielkim stylu wieńczą dzieło.
George Colligan, Larry Grenadier i Jack DeJohnette to skład idealny, w którym każdy instrument potrafi bezbłędnie, intuicyjnie zakcentować każdą frazę i pauzę, zarówno w formie dialogujących partii jak i solowych improwizacji.
Obok ''Out Here'' (2013) Tria Christiana McBride'a, to zdecydowanie jedna z najciekawszych amerykańskich pozycji fonograficznych nagranych w konwencji fortepianowego tria roku 2013.
Jazzowe mistrzostwo świata -niezwykłe i wyjątkowe trio, doskonała płyta!
skład:
George Colligan - fortepian, melodica
Larry Grenadier - kontrabas
Jack DeJohnette - perkusja

*      *      *      *      *      *

 NOWOŚĆ !

John STOWELL & Dave LIEBMAN: Blue Rose /CD 2013, Origin/
Blue Rose; Fe Fi Fo Fum; Isfahan; Everything I Love; Time Remembered; Until Paisagem; Molten Glass; My Ideal; Everybody's Song But My Own; Black Eyes; How Deep Is The Ocean.

Dwie wyjątkowe ikony jazzu: John Stowell i Dave Liebman proponują na swej najnowszej płycie zestaw ponadczasowych standardów w kameralnych wersjach zaaranżowanych w większości na saksofon i gitarę. Duke Ellington, Billy Strayhorn, Cole Porter, Irving Berlin, Bill Evans, Antonio Carlos Jobim, Kenny Wheeler, Wayne Shorter -wielkie nazwiska kompozytorów, ale i wielcy interpretatorzy, jacy powrócili do współpracy po ponad 10 latach od czasu wydania albumu ''The Banff Sessions'' (2002). Konwencja duetu okazała się dla obu instrumentalistów, dającą większą przestrzeń do improwizacji niż w większej grupie i unikającą tym samym przytłaczającego wpływu sekcji rytmicznej.
Tytuł płyty: "Blue Rose" znamy już w muzyce jazzowej z historycznego albumu z roku 1956, wówczas utwór Ellingtona posłużył za tytuł albumu Rosemary Clooney. Od roku 2013 tytuł ''Blue Rose'' kojarzyć się będzie również z wspaniałym albumem nagranym przez jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych saksofonistów jakim jest Liebman i wyjątkowego gitarzystę Johna Stowella.
Podczas "Time Remembered" Billa Evansa, Dave Liebman z powodzeniem siada przy fortepianie, przypominając tym samym iż jest także doprawdy wyjątkowym pianistą. Przejmująco i z wielkim uczuciem interpretuje piękny temat Evansa, czyniąc tym samym z ''Time Remembered'' wyjątkową perełkę na całej płycie, będącą duetem gitarowo-fortepianowym.
Brazylijski klimat bossa novy ''Until Paisagem" Antonio Carlosa Jobima ujmuje w interpretacji duetu wyjątkowym pięknem, delikatnością i swego rodzaju bogactwem dźwiękowym.
Ogniste partie gitary Stowella zachwycają czystością i przenikliwością, a Liebman obnaża na ''Blue Rose'' swe oblicze multiinstrumentalisty, mistrzowsko kreując zarówno partie sopranowe i tenorowe, jak i te wykonywane na drewnianym flecie (''Black Eyes'') czy fortepianie (''Time Remembered'').

 
Płyta zachwyca zarówno kontemplacyjnymi, melancholijnymi klimatami, jak i rytmiczną pulsacją i melodyjnością znanych standardów. Tym czego trudno nie dostrzec podczas słuchania albumu jest fakt, iż obaj giganci jazzu robią wrażenie grających naprawdę wspólnie. Nie znajdziemy tu jakichś samotnych solowych, wirtuozerskich wycieczek -jest za to coś, w rodzaju wzajemnego szacunku i wyjątkowego porozumienia jakie doprawdy bardzo rzadko zdarza się młodszym muzykom. Jeśli Liebman czy Stowell improwizują -robią to w wyjątkowy sposób jednocześnie. Tak grają jedynie Najwięksi.
Piękna, klimatyczna, kameralna płyta. Mistrzowie!
skład:
Dave Liebman - saksofony, flet, fortepian
John Stowell - gitara

*      *      *      *      *      *

  NOWOŚĆ !

Brian GEPHART: Standing On Two Feet /CD 2013, Origin/
Time Flies; Road to Kumba; Standing on Two Feet; Osmosis; Birch Trees in the Snow; Train for Tokyo; Mercado Cobal; McCoy Matrix; Disposition.

Chicagowski weteran jazzowego saksofonu Brian Gephart po pięciu płytach firmowanych jako Gephart Long Quartet i wcześniejszych konstelacjach Dave'a Gordona, zdecydował sie opublikować album nagrany wraz z pięcioma wyjątkowymi postaciami współczesnego jazzu na Środkowym Zachodzie: puzonistą Tomem Garlingiem, gitarzystą Nealem Algerem, pianistą Karlem Montzka oraz sekcją rytmiczną: Kelly Sill (kontrabas) i Eric Montzka (perkusja). Wobec wcześniejszego składu Gepharta znanego z tak wyśmienitych albumów jak choćby: ''Midnight Gardeners'' (2011) czy ''Play'' (2004), mamy tu więc do czynienia z instrumentarium poszerzonym o fortepian i drugi instrument dęty. Uzyskany efekt zachwyca bogactwem i swego rodzaju pełnią brzmienia, wolną jednak od zbytecznego przepychu i nadmiernego blichtru aranżacyjnego.
''Standing On Two Feet'' przynosi dziewięć pełnych rozmachu premierowych kompozycji tenorzysty i alcisty wykonanych z właściwym tylko muzykom ''z najwyższej półki'' animuszem. Doskonale skonstruowane utwory stanowią kwintesencję tego co w historii chicagowskiego jazzu jest najbardziej wartościowe. Rozbudowane utwory, głęboko zakorzenione w tradycji, obfitują w mnóstwo improwizowanych partii każdego z instrumentalistów, pozostających jednocześnie w wyjątkowej symbiozie z resztą składu.
Jednoznacznym odwołaniem się do starego bebopu jest na tej płycie blisko 9-minutowy temat ''Osmosis'', charakteryzujący się wyjątkową rytmiką. To także jedne z najwspanialszych solówek Toma Garlinga i Neala Algera na tym albumie.
W podobnym klimacie utrzymane jest kończące album ''Disposition'', będące swoistym przekładańcem partii saksofonu, puzonu, fortepianu i w końcu wyśmienitego sola perkusji, wywołującego skojarzenia z efektem ''drum thunder'' z najlepszego okresu Arta Blakey'a.
Przepiękną balladą i wyjątkową perłą na ''Standing On Two Feet'' jest czarująca, klimatyczna kompozycja "Birch Trees in the Snow". Dźwięki saksofonu płyną do nas kreując główny motyw, by po chwili ustąpić miejsca przejmującej partii puzonu i niemal łkającym dźwiękom gitary. Ujmująco brzmi unisono Gepharta i Garlinga przy dyskretnym akompaniamencie Algera, Montzki i sekcji rytmicznej. Cudeńko!
Bardziej monumentalnie (a w konfrontacji z ''Bird Trees in the Snow'' wręcz ocierające się o awangardę) brzmi wstęp do utrzymanego w szybkim tempie ''Train For Tokyo''. Tutaj poznajemy bardziej zadziorną naturę leadera grającego zachrypniętym tenorem agresywne partie, wobec których puzon Garlinga w drugiej części brzmi niemal jak ptasie trele.
W podobnym klimacie utrzymany jest też ''McCoy Matrix'' z wspaniałą solówką gitary Neala Algera w środkowej części i szalejącą perkusją Erica Montzki.
Najnowsza propozycja twardo stąpającego na powierzchni najdoskonalszych saksofonistów z za Oceanu Briana Gepharta i jego wyśmienitego sekstetu to kolejny przykład, będący potwierdzeniem tezy, iż jazz w najczystszej postaci wciąż mieszka w Chicago.
skład:
Brian Gephart - saksofony
Tom Garling - puzon
Neal Alger - gitara
Karl Montzka - fortepian
Kelly Sill - kontrabas
Eric Montzka - perkusja

*      *      *      *      *      * 

Poniżej opisy innych płyt Origin Records:

         

_____________________________________________________________________________________

Robert Ratajczak

fot.i skany: R.R. oraz Origin Records

piątek, 10 stycznia 2014, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Nowe płyty: jazz i klasyka

    * nowe płyty 25 października ukazała się debiutancka płyta duetu Diomede , pod którą to nazwą kryją się saksofonista Tomasz Markanicz i pianista Grzegorz Tarwid

  • Z katalogu Yolk Records

    * Hi-Fi i Muzyka 11/2017 Listopadowy numer miesięcznika Hi-Fi i Muzyka (11/2017) w części poświęconej muzyce przynosi aż 25 recenzji płytowych. 10 spośród nich

  • Muzyka klasyczna: premiery i nowości

    * 24 Preludia Debussy'ego Wyśmienita londyńska pianistka Angela Brownridge ma za sobą występy w najważniejszych salach koncertowych w Europie, USA, Kanadzie i

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Jason Paul CURTIS

These Christmas Days
PREMIERA 24 LISTOPADA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Brad GARTON - Dave SOLDIER
The Brainwave Music Project
(premiera 5 stycznia 2018)

Gregory LEWIS
Organ Monk Blue
(premiera 5 stycznia 2018)

Steve SLAGLE
Dedication
(premiera 4 stycznia 2018)

Leszek MOŻDŻER / Iiro RANTALA / Michael WOLLNY
Jazz at Berlin Philharmonic VII: Piano Night - CD
(2017)

Ori DAGAN
Nathaniel. A Tribute To Nat King Cole
(2017)

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________