Blog > Komentarze do wpisu

Z Kanonu Jazzu

___________________________________________________________________________

PRIVATE COLLECTION

___________________________________________________________________________

Słynny amerykański pianista i kompozytor Erroll Garner odszedł z tego świata już w roku 1977 jako schorowany człowiek nie działający już na jazzowej scenie od dwóch lat. Gdyby żył miałby dziś (rok 2014) 93 lata.
Erroll Garner rozpoczął karierę muzyka jazzowego mając 16 lat, grając zarobkowo w lokalnych zespołach. Po przeprowadzce do Nowego Jorku występował jako pianista zespołu Slama Stewarta, a wkrótce uformował własne trio. Szczyt jego popularności przypada na lata 50., kiedy nagrał wybitną koncertową płytę "Concert By The Sea" (to był rok 1955). Mimo iż Garner był samoukiem, nie znającym nut, nie przeszkodziło mu to w skomponowaniu tak monumentalnych utworów jak m.in. "Koncert na fortepian i orkiestrę" czy muzykę do filmu "A New Kind of Love" (w roku 1963).

 

  KANON JAZZU

Erroll GARNER: Concert By The Sea /1955 / LP 1970, Supraphon / CD 2010 (1969), CBS/
(LP str.1:) I'll Remember April; Teach Me Tonight; Mambo Carmel; Autumn Leaves; It's All Right with Me; (LP str.2:) Red Top; April in Paris;
They Can't Take That Away from Me; How Could You do a Thing Like That to Me; Where or When; Erroll's Theme.

Płyta ''Concert By The Sea'' najsłynniejszy album Errolla Garnera nagrany 19 września 1955 roku w dawnym kościele bazy wojskowej w Kalifornii. Wszyscy krytycy piszący o płycie nie ukrywają iż akustyka tego kościoła była wyjątkowo nieprzychylna muzyce jazzowej, a i fortepian Garnera nie był dobrze nastrojony. Tak w ogóle to nagranie zrealizowano w sposób amatorski, zza kulis. Krążą nawet opowieści, iż koncert zarejestrował po prostu jeden z fanów dla własnego domowego użytku, a gdy zapis trafił w ręce manadżera pianisty -ten zdecydował się je przekazać wytwórni Columbia jako materiał na płytę. Jeśli to prawda - to nadzwyczajny fenomen, iż powstała tak wyjątkowa płyta, o której przeczytać można dziś w każdej szanującej się encyklopedii jazzu, a opiniotwórcze media muzyczne jak AllMusic czy The Penguin Guide, przyznają albumowi najwyższe z możliwych noty. Po publikacji materiału przez wytwórnię Columbia okazało się, iż mamy do czynienia z materiałem rewelacyjnym, jaki (co miało okazać się z upływem lat) stał się jednym z kamieni milowych jazzowej pianistyki.
Płyta pierwotnie w roku 1955 ukazała się w wersji monofonicznej (w wersji stereo longplay wydano dopiero w 1970 roku). Mam oczywiście ten album również w wersji stereo, w formie płyty CD, ale nic nie zastąpi płyty w takiej formie w jakiej pierwotnie została opublikowana, a słyszane spod igły gramofonu trzaski dodają historycznym nagraniom i oryginalnemu longplayowi dodatkowego smaku.
Płyta powszechnie znana jest z okładki na której na skalistym brzegu wzburzonego morza w dolnym lewym rogu tańczy dziewczyna. Okładka  historycznego wydania tej płyty sprzed grubo ponad 40 lat jest inna; na skalistym dnie morza pośród meduz i muszli leżą rozstrzaskane klawisze fortepianu.
W programie albumu znajdziemy tylko dwie autorskie kompozycje pianisty. Resztę płyty wypełniają zniewalające wręcz wersje takich standardów jak m.in.: ''I'll Remember April'', słynny temat ''Autumn Leaves'', kompozycja Cole'a Portera - ''It's All Right with Me'', ''Red Top'' Lionela Hamptona, ponadczasowy ''April in Paris'', ''They Can't Take That Away from Me'' George'a i Iry Gershwinów, czy ''Where or When" słynnej spółki Richard Rodgers - Lorenz Hart.
Bezsprzecznie: kanon wszechczasów muzyki jazzowej.

Płyty słuchamy aktualnie w audycjach LongPlay nadawanych w Radio Aspekt - najbliższe emisje: 18.10 (sobota): 23:00-0:00 (str.1 longplaya), oraz 21.10 (wtorek): 19:00-20:00 i 25.10 (sobota): 23:00-0:00 (str.2) 

skład:
Erroll Garner – fortepian
Eddie Calhoun – kontrabas i
Denzil Best – perkusja

____________________________________________________________________________________

W ramach zbliżającego się dorocznego festiwalu Made In Chicago, jaki już po raz dziewiąty odbędzie się w Poznaniu, czeka nas nie lada gratka. W ramach obchodów 65 rocznicy zarejestrowania legendarnych nagrań Milesa Davisa, jakie wypełniły przełomowy dla jazzu album ''Birth Of The Coool'' na deskach poznańskiej Sceny na Piętrze wystąpi współtwórca legendarnych sesji - Lee Konitz (fot.), pozostający dziś (w wieku 87 lat) jedynym aktywnym muzycznie artystą biorącym udział w tych nagraniach. Saksofonista wystąpi w repertuarze ''Birth Of The Cool'' wraz z powstałą w 2008 roku orkiestrą jazzową kultywująca dzieło legendarnego składu Davisa, nazwaną Tribute to birth of the cool (partie Milesa Davisa zagra Maciej Fortuna, a partie saksofonu altowego - Maciej ''Kocin'' Kociński). Wydarzenie jakiego będziemy świadkami w Poznaniu 17 listopada 2014 roku jest absolutnie bezprecedensowym. W drugiej części pierwszego festiwalowego wieczoru Lee Konitz wystąpi wraz z swoim kwartetem współtworzonym przez pianistę Dana Tepfera i sekcję rytmiczną: Jeremy Stratton (kontrabas) i syn biorącego udział w nagraniu ''Birth Of The Cool'' Gunthera Schullera - George Schuller (perkusja).
Dokładny program Made In Chicago 2014 znajdziecie: TUTAJ
Czekający nas wyjątkowy koncert, podczas którego zagrany zostanie materiał z ''Birth Of The Cool'' sprowokował mnie po raz kolejny do sięgnięcia po to wyjątkowe jazzowe arcydzieło.

Jazz Konitza niezmiennie pozostaje przykładem nurtu muzyki współczesnej, lansującej bardziej intelektualną kontrolę niż instynktowne emocje.

Dionizy Piątkowski: ''Encyklopedia Muzyki Popularnej: Jazz'' (wyd. Atena, 1999) 

 KANON JAZZU

Miles DAVIS: The Complete Birth Of The Cool /CD 1998 (2009), Polityka / Blue Note/
Move; Jeru; Moon Dreams; Venus de Milo; Budo; Deception; Godchild; Boplicity; Rocker; Israel; Rouge; Darn That Dream;  Birth of the Cool Theme (Live); Symphony Sid Annouces The Band (Live); Move (1-Live); Why Do I Love You (Live); Godchild (Live); Symphony Sid Introduction (Live); S'il Vous Plait (Live); Moon Dreams (1-Live); Budo (Hallucination) (Live); Darn That Dream (Live); Move (2-Live); Moon Dreams (2-Live); Budo (Hallucinations) (Live).

''Birth Of The Cool'' to album zawierający nagrania trzech nonetów Milesa Davisa zarejestrowane w latach 1949-1950. Nagrania zostały po raz pierwszy wydane przez Capitol w całości dopiero w 1957 roku, stąd też tytuł jaki nadano płycie odwołujący się do ukształtowanego w latach 50-tych nurtu cool jazzu, który agresywności bebopu dodał wyciszonego brzmienia i bardziej stonowanych aranżacji.
W tych niezwykle przełomowych dla jazzu latach John Coltrane nadał bebopowi agresywności, kształtując formułę zwaną hard bopem, a Davis odkrył coś zgoła odmiennego nadając bebopowi chłodu i dystansu. Tym samym nagrania w trzech różnych składach instrumentalnych jakie wypełniły ten album stały się swego rodzaju wyznacznikiem i wzorcem, a po latach stanowią encyklopedyczną esensję cool jazzu.
Rok po opublikowaniu tych nagrań Miles Davis wykonał kolejny rewolucyjny dla jazzu krok publikując album ''Milestones'' (1958) i uderzając w estetykę zwaną później jazzem modalnym i kontynuując swe dzieło na późniejszym albumie ''Kind Of Blue'' (1959), ale to już inna historia...
Warto wiedzieć, iż pomimo kilkuletniego ''poślizgu'' od czasu zarejestrowania materiału ''Birth Of The Cool'', a publikacją nagrań - muzyka ta okazała się w latach 50-tych zdecydowanie wyprzedzającą czas i ówczesne poczynania największych formacji jazzowych. Album ''Birth Of The Cool'' wywarł niewyobrażalny wręcz wpływ na grupy jazzowe lat 50. i 60. XX wieku i na cały jazzowy ruch Zachodniego Wybrzeża, że wymienię tu choćby późniejsze formacje współtwórcy ''Birth Of The Cool'' Gerry'ego Mulligana (z Chetem Bakerem w składzie) czy zespoły pianisty Stana Kentona i brzmienie legendarnego Modern Jazz Quartet.
Po wielu latach doszukano się koncertowych nagrań nonetu Davisa z tego okresu, w związku z czym wytwórnia Blue Note zdecydowała się (mimo nienajlepszej jakości technicznej) uzupełnić dotychczasową edycję o 13 nagrań będących koncertowymi wersjami utworów z podstawowego programu płyty. Od tej pory zastąpiono album jej zdecydowanie dłuższą wersją wydaną jako ''The Complete Birth Of The Cool''.
Ekscytujące improwizacje zarówno Davisa jak i towarzyszących mu saksofonistów: Gerry'ego Mulligana i Lee Konitza, niejednokrotnie ukazują swego rodzaju kontrast uporządkowanego swingu z furią hard bopu. This is coll jazz.
Płyta wciąż ekscytująca i na zawsze utożsamiana z esensją klasyki jazzu.

muzycy:
Miles Davis – trąbka
Lee Konitz, Gerry Mulligan – saksofon
Bill Barber – tuba
oraz:
Kai Winding, J. J. Johnson, Mike Zwerin – puzon
Junior Collins, Sandy Siegelstein, Gunther Schuller – waltornia
Al Haig, John Lewis – fortepian
Joe Shulman, Nelson Boyd, Al McKibbon – kontrabas
Max Roach, Kenny Clarke – perkusja
Kenny Hagood – wokal

opisy innych płyt Milesa Davisa:

       

__________________________________________________________________________________________

OPISY I RECENZJE OKOŁO 1000 PŁYT (!) ZNAJDZIECIE: TUTAJ 

_______________________________________________________________

Archiwum audycji radiowych:

______________________________________________________________________________________

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Oficyna Wydawnicza Atena (''Encyklopedia Muzyki Popularnej: Jazz'', 1999), Columbia, Polityka

środa, 15 października 2014, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Jazzpospolita / Water Boogie System, 25.03.2017

    * Jazzpospolita, Water Boogie System, 25.03.2017 W ostatnią sobotę (25 marca) mieliśmy okazję uczestniczyć w kolejnym koncercie jaki odbył się w ramach zdobywa

  • Przegląd płytowy (2017/4)

    * Mark Wade Trio Nowojorski basista i kompozytor Mark Wade już od 20 lat aktywnie udziela się na jazzowej scenie jako muzyk towarzyszący uznanym solistom. Od

  • Premiery płytowe: marzec 2017 (4)

    * Humanizm W ciągu ośmiu lat działalności zespołowi Jazzpospolita udało się wypracować bardzo silną markę i własne, od razu rozpoznawalne brzmienie. Warto wied

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

China MOSES

Nightintales

PREMIERA 31 MARCA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

LongPlay w druku :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Youn Sun NAH
She Moves On
(premiera 19 maja 2017)

Jimmy GREENE
Flowers - Beatiful Life. Volume 2
(premiera 28 kwietnia 2017)

Eric SCHAEFER
Kyoto mon Amour
(premiera 28 kwietnia 2017)

Monteverdi in the Spirit of Jazz
(premiera 28 kwietnia 2017)

Richie BEIRACH & Gregor HUEBNER
Live at Birdland New York
(premiera 28 kwietnia 2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________