Blog > Komentarze do wpisu

IX Ogólnopolskie Dni Artystyczne z Gitarą, 17-19.04.2015

 

W dniach 17-19 kwietnia w Mosinie odbyły się doroczne ''Ogólnopolskie Dni Artystyczne z Gitarą''. Tegoroczna, dziewiąta już edycja imprezy organizowanej z niesłabnącym zapałem przez Mosiński Ośrodek Kultury i Mosińskie Towarzystwo Gitarowe, jak zwykle obfitowała w mnóstwo atrakcji w  postaci warsztatów muzycznych prowadzonych przez wybitnych gitarzystów, wystawy oraz projekcji filmowych. Najbardziej spektakularnymi wydarzeniami tego, od lat szczycącego się doskonałą marką muzycznego święta w Wielkopolsce zamieniającego na kilka dni podpoznańską Mosinę w Gitarową Stolicę Polski, były oczywiście koncerty i jam sessions. Trudno byłoby w jednym miejscu wymienić wszystkich muzyków jacy w ciągu dziewięciu lat ''przewinęli się'' przez sale Mosińskiego Ośrodka Kultury przy ul.Dworcowej 4.
W tym roku warsztaty muzyczne prowadzili: Jennifer Batten, Jakub Żytecki, Krzysztof Toczko i Carlos Ramirez.

Otwarcie

Inauguracja ODAzG 2015 miała miejsce tradycyjnie w szczycącym się doskonałą atmosferą Klubie Festiwalowym, w jakim po każdym koncercie odbywały się jam sessions z udziałem zarówno amatorów, jak i gwiazd Festiwalu. Otwarciu tegorocznych Dni Artystycznych z Gitarą połączone zostało z wernisażem wystawy poświęconej jednej z najważniejszych postaci muzyki rozrywkowej XX wieku jaką jest Elvis Presley.
W tym roku minęła 80. rocznica urodzin Króla Rock and Rolla i mimo iż od śmierci Elvisa minęło już 38 lat, każdego roku ukazuje się nakładem firmy RCA przynajmniej kilka nowych tytułów płyt z piosenkami Elvisa. Są to najczęściej nowe masteringi starych nagrań, wydawane we wspaniałych edycjach i często skompilowane w ciekawych zestawach. Nie ma na świecie drugiego artysty, który mógłby poszczycić się taką ilością najróżniejszych wydawnictw płytowych jak Elvis Presley. Miałby dziś 80 lat i nie wiadomo jak potrafiłby odnaleźć się w dzisiejszych czasach jako aktywny artysta. Wiadomo jednak, iż jako legenda trwa wiecznie a po Jego płyty sięgają kolejne pokolenia. Wystawa dostępna w sąsiadującym z salą koncertową, Klubie Festiwalowym, była okazją obejrzenia okładek wielu historycznych, zabytkowych już dziś, płyt oraz rozmaitych gadżetów związanych z postacią Elvisa Presleya.

Koncerty

17.04.2015

* Festiwal rozpoczął ukrywający się pod pseudonimem Skubas (wcześniej: Sqbass i MC Sqbass), pochodzący z Lublina - Radosław Skubaja, piosenkarz, gitarzysta i kompozytor wywodzący się z kręgu muzyki alternatywnej. Jego debiutancki album: "Wilczełyko" (2012) okrzyknięty został: "powrotem do prostoty i autentyczności" w polskiej muzyce rockowej. Artysta otrzymał 2 nominacje do Fryderyków 2013: jako Debiut Roku i Utwór Roku (za piosenkę "Linoskoczek"). Jak dotąd Skubas poszczycić się może współpracą z takimi artystami jak np.: Smolik i Kayah.
W Mosinie artysta wystąpił wraz z drugim gitarzystą - Maciejem Starnawskim w konwencji akustycznej. Ze sceny popłynęły zarówno te najbardziej znane i od razu rozpoznawalne przez mosińską publiczność utwory w rodzaju "Nie mam dla ciebie miłości" czy "Linoskoczek", jak i kompozycje rzadziej goszczące na antenie ogólnopolskich stacji radiowych. Doskonałe harmonie wokalne, pełne energii partie dwóch gitar i  ekspresyjne, pełne żaru interpretacje w większości autorskich utworów lubelskiego artysty, okazały się doskonałym otwarciem koncertowego święta w Mosinie. Jak okazać się miało podczas drugiego koncertu tego wieczora, Skubasa mieliśmy usłyszeć na scenie Mosińskiego Ośrodka Kultury raz jeszcze.

Skubas:
Skubas - gitara, wokal
Maciej Starnawski - gitara, chórki

* Drugim koncertem w ramach pierwszego dnia tegorocznego Festiwalu był występ założonego w 2002 roku przez Natalię Grosiak i Dawida Korbaczyńskiego - wrocławskiego zespołu Mikromusic, utożsamianego z gatunkiem muzyki będącym wypadkową fuzji trip hopu z jazzem. Duży, sześcioosobowy skład zespołu stanowił doskonałą przeciwwagę dla pierwszego kameralnego koncertu festiwalu. Rozbudowane instrumentarium zapewniło formacji niezwykle bogate brzmienie i umożliwiło zaprezentowanie podczas koncertu rozmaitych aranżacyjnych smaczków, w które obfitują utwory Mikromusic.
Liderką zespołu jest wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów - Natalia Grosiak, która świetnie odnajduje się zarówno w estetyce jazzu, jak i w klimatach klubowych i muzyce pop. Wyjątkowa charyzma wokalistki zapewniła występowi Mikromusic doskonałą atmosferę, kreującą klimat swego rodzaju muzycznej fiesty. Olbrzymie znaczenie dla uzyskania efektu bogatego brzmienia zespołu ma udział multiinstrumentalisty Adama Lepki, który zapewnia formacji wyjątkową oprawę wyczarowując rozmaite dźwiękowe ornamenty w poszczególnych utworach. Podczas koncertu Mikromusic nie mogło zabraknąć jednego z największych przebojów zespołu: "Takiego chłopaka", który w roku 2013 okupował wysokie notowania na rozmaitych listach przebojów (w tym na najbardziej prestiżowej w kraju -Liście Przebojów Trójki).
Prawdziwą niespodzianką jednak było premierowe wykonanie nowego utworu Mikromusic, przygotowanego wraz z Skubasem, jaki pośród gorących owacji pojawił się ponownie na scenie.

Mikromusic:
Natalia Grosiak - wokal, gitara
Dawid Korbaczyński - gitara
Robert Szydło - gitara basowa
Robert Jarmużek - fortepian
Adam Lepka - trąbka, instr. perkusyjne, chórki
Łukasz Sobolak - perkusja

18.04.2015

* Drugi dzień Festiwalu rozpoczął koncert Krzysztofa Toczko, powszechnie znanego jako pARTyzant. To gitarzysta, który do perfekcji opanował technikę oburęcznego tappingu, polegającego na silnym, precyzyjnym wydobywaniu dźwięków z gitary, poprzez uderzanie lub dociskanie strun do gryfu. pARTyzanT w latach 1991-1994 współpracował z grupą Dżem otwierając większość koncertów grupy, oraz grając na czterech albumach legendarnego zespołu. Od 1997 r. współtworzy grupę Zdrowa Woda, z którą nagrał trzy płyty, a od 2003 roku działa w ramach zespołu Paradox!
Koncert tria tworzonego przez gitarzystę wraz z synem Mikołajem za perkusją i Pawłem Klimczakiem przy gitarze basowej przeszedł najśmielsze oczekiwania mosińskiej publiczności. Ze sceny emanował niezwykły entuzjazm i energia, pozbawiona jakiejkolwiek zgrywy i pozerstwa właściwego wielu tego typu koncertom. Wyśmienita technika gitarowa poparta była ponadprzeciętną zdolnością zespołu w stworzeniu atmosfery muzycznego święta i uczynienia z publiczności części muzycznego performance'u. Krzysztof Toczko od początku występu odsunął jakiekolwiek ewentualne bariery mogące stanąć między odbiorcą a wykonawcą. Poza własnym repertuarem pARTyzant sięgnął po doskonale znane tematy wywodzące się z rozmaitych muzycznych półek. W wyjątkowych, odkrywczych wersjach zabrzmiały zarówno utwory w rodzaju "Little Wing" Jimiego Hendrixa, jak i główny temat z "Jeziora łabędziego" Piotra Czajkowskiego. Niezwykłej widowiskowości nadawał występowi "pARTyzant junior" - Mikołaj Toczko, robiący wrażenie urodzonego na rockowej scenie. Młody muzyk z prawdziwą furią i jednoczesnym perfekcyjnym wyczuciem rytmu, uderzał w bębny tradycyjnego zestawu perkusyjnego, jak i potrafił wydobyć z gitary dźwięki mogące kojarzyć się z cymbałami, grając na niej ...ołówkami. Mikołaj okazał się także wyjątkowym wirtuozem kachonu - rodzaju drewnianej skrzyni, z której potrafił wydobyć zaskakujące efekty perkusyjne.

pARTyzant:
Krzysztof Toczko - gitary, wokal
Paweł Klimczak - gitara basowa
Mikołaj Toczko - instr. perkusyjne

* Po krótkiej przerwie na scenie pojawiła się amerykańska gwiazda gitary - Jennifer Batten, znana głównie dzięki 10-letniej współpracy koncertowej z Michaelem Jacksonem i wspólnych nagrań z Jeffem Beckiem (płyty: ''Who Else'' i ''You Had It Coming'') i Carmine Appice'm (''Guitar Zeus''). Oprócz ogromnej popularności jako muzyk sesyjny, Batten nagrywa również solowe albumy. Jest ''wysoko notowaną'' gitarzystką w różnego rodzaju rankingach (przez czytelników ''Guitar Player'' została uznana za najlepszą gitarzystkę świata). Jest bardzo widowiskową postacią - jej występy u boku Michaela Jacksona sprawiały, iż często odwracała uwagę od głównej postaci koncertu przyciągając wzrok swym żywiołowym zachowaniem na scenie i charakterystyczną w tym okresie wysoką blond grzywą. W 2011 roku Jennifer Batten występowała w Polsce pod hasłem: ''One Woman Show''. Wówczas jej koncerty (m.in. w poznańskim klubie Blue Note, w ramach trzeciej edycji Summer Rock Festival w Sławie: 02.07.2011 oraz także w Mosińskim Ośrodku Kultury) przyciągnęły rzesze miłośników mocnego gitarowego grania. Tym razem gitarzystka wystąpiła wraz z polskimi muzykami: Łukaszem Gorczycą, Jackiem Prokopowiczem i Tomaszem Dominikiem, prezentując iście rockowy muzyczny spektakl nasycony duchem gitarowych brzmień spod znaku Jeffa Becka. W programie znalazły się zarówno kompozycje gitarzystki jak np. "What Mama Said'', jak i utwory w rodzaju świetnie zinterpretowanego w Mosinie tematu Billy'ego Cobhama: "Stratus".
Podobnie jak dzień wcześniej, kiedy podczas drugiego koncertu festiwalowego doszło do wspólnego występu Skubasa i Mikromusic, tak i w sobotę podczas finalu koncertu Jennifer Batten, na scenie pojawił się ponownie, tym razem w roli gościa - pARTyzant. To świetny zabieg, doskonale podkreślający formułę festiwalową, który winien być kultywowany w przyszłości, w ramach kolejnych edycji Festiwalu.

Jennifer Batten:
Jennifer Batten - gitara
Jacek Prokopowicz - instr klawiszowe
Łukasz Gorczyca - gitara basowa
Tomasz Dominik - perkusja

19.04.2015

* W niedzielę, na zakończenie trzydniowego Święta Gitary w Mosinie, byliśmy świadkami kameralnego występu dwóch wyjątkowych artystów: znanego od wielu lat i ubóstwianego przez miłośników poetyckiej piosenki - Grzegorza Turnaua i jednego z najlepszych polskich gitarzystów - Jacka Królika.
Grzegorz Turnau zaistniał na muzycznej scenie w 1984 roku kiedy to Piotr Skrzynecki usłyszawszy go podczas występu w ramach Festiwalu Piosenki Studenckiej zaprosił go na koncerty w kultowej krakowskiej Piwnicy Pod Baranami. Tam właśnie Turnau poznał poetę Michała Zabłockiego, którego teksty stać się miały najpopularniejszymi piosenkami Grzegorza Turnaua. Dziś Pan Grzegorz ma na swym koncie wiele gorąco przyjętych płyt, z których pochodzą tak znane przeboje jak: ''Cichosza'', ''Między ciszą a ciszą'' czy ''Bracka''. Jest też wziętym kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej, lecz osobiście deklaruje iż największym spełnieniem są dla niego koncerty i bezpośredni kontakt z słuchaczami. Jednym z koncertowych projektów artysty była konstelacja TurBiKon, w której do współpracy Grzegorz Turnau pozyskał jedną z najlepszych możliwych sekcji rytmicznych (Robert Kubiszyn i Cezary Konrad). Taki właśnie skład wystąpił 20.08.2012 w Poznaniu.
W Mosinie Grzegorz Turnau wystąpił z towarzyszeniem zaledwie jednego artysty w programie jeszcze bardziej wyciszonym i skłaniającym do zadumy. Jacek Królik znany m.in. z płyt: "Usłysz mnie" (2008) i "Kropla słowa" (2012) - Krystyny Stańko, zapewnił piosenkom śpiewanym przez krakowskiego barda z akompaniamentem fortepianu, wyjątkową gitarową oprawę.
W programie wieczoru, nie zabrakło najbardziej znanych piosenek z repertuaru artysty, jak i kompozycji zupełnie nowych, jakimi Grzegorz Turnau rozpoczął recital. Artyści potrafili stworzyć wyjątkowy klimat, nie pozbawiony też elementów humoru, kiedy to Pan Grzegorz w wyśmienity sposób potrafił nasladować styl Marka Grechuty i Stanisława Soyki. Wokalista sięgnął też po piosenki znane z repertuaru Billy'ego Joela i Johna Lennona, snując pomiędzy poszczególnymi utworami barwne opowieści dotyczące okoliczności, które sprawiły iż zdecydował się po nie siągnąć.
To był doprawdy wyjątkowy wieczór, chwilami robiący wrażenie prywatnego spotkania obu muzyków z przyjaciółmi, jakimi artyści uczynili nas - zgromadzoną na sali publiczność.

Grzegorz Turnau & Jacek Królik:
Grzegorz Turnau - wokal, fortepian
Jacek krolik - gitara

Opuszczając tego dnia salę MOK-u z świadomością iż IX Ogólnopolskie Dnia Artystyczne z Gitarą właśnie dobiegły końca, zdałem sobie po raz kolejny sprawę z faktu, jak ważnym punktem corocznego kalendarium muzycznych wydarzeń Wielkopolski jest przygotowywany cyklicznie w Mosinie Festiwal. Za rok impreza obchodzić będzie jubileusz 10-lecia. Już od teraz czekamy na kolejne trzy magiczne dni w uroczym podpoznańskim mieście. W tym roku po raz pierwszy partnerem wydarzenia był portal longplay.blox.pl.

Relacje z poprzednich edycji Festiwalu:

*2010 

MAREK RADULI -warsztaty gitarowe, 23.04.2010

TSA akustycznie, 25.04.2010

*2011

,,WIELCY GITARZYŚCI NA PŁYTACH WINYLOWYCH'' 

 JAROSŁAW ŚMIETANA, 01.04.2011 Mosina

 JAROSŁAW ŚMIETANA -warsztaty gitarowe, 02.04.2011 Mosina 

 ,,Razem robimy ten jazz'' (1) -Dionizy Piątkowski

 ,,Razem robimy ten jazz'' (2) -Dionizy Piątkowski

*2012

''ODAzG 2012''

*2013

''ODAzG 2013''

*2014

"ODAzG 2014"

 ______________________________________________________________________

Pavel Morochovič jest pianistą i kompozytorem pochodzącym z małej słowackiej wioski Pčoliné Rusinów, w okolicy której od szóstego roku życia uczył się w miejscowej szkole muzycznej gry na akordeonie. Po kilku latach sięgnął jednak do fortepianu skupiając się na interpretacji muzyki klasycznej. Krótko później zainteresował się muzyką jazzową, która okazała się pasją zajmującą go do dziś. W 2005 roku założył swoje pierwsze trio. Oprócz własnych kompozycji Pavel Morochovič chętnie sięga po klasykę jazzu interpretując utwory m.in.: Airto Moreiry, Chicka Corea, Milesa Davisa czy McCoy Tynera. Współpracuje z wieloma artystami angażując się w rozmaite projekty muzyczne (m.in. duet jEzzSPRIT trworzony z gitarzystą Miro Zahradnikiem), jednocześnie będąc liderem tria jakie tworzą z nim znani słowaccy instrumentaliści: kontrabasista Juraj Griglák i perkusista Martin Valihora. W takim właśnie składzie jeszcze w październiku 2013 roku zarejestrowany został materiał jaki pod postacią płyty: "Awakening" w kwietniu 2015 roku opublikowała wytwórnia Hevhetia.

 NOWOŚĆ !

Pavel MOROCHOVIC Trio: Awakening /CD 2015, Hevhetia/
Inferno; Renaissance I. - Awakening; Renaissance II. - The Unbearable Lightness of Being; Renaissance III. - Paradise; The Ballad_Home; Vicious Circle; Waltz For Nicole; What Else?

Płyta przynosi oryginalne kompozycje pianisty, a jej osią zdaje się być trzyczęściowa forma: "Renaissance", wypełniająca 22 minuty albumu. Całość płyty robi wrażenie doskonale przemyślanej konstrukcyjnie formy: konceptualnej i jednolitej stylistycznie, a zarazem pełnej zróżnicowanych motywów melodycznych.
Otwierający całość temat: "Inferno" już od pierwszych minut rzuca słuchacza w energetyczny wir, kreowany przez robiący wrażenie perfekcyjnie działającego mechanizmu skład. Pulsująca partia Juraja Grigláka, przeplatana swobodnie kreowanymi impresjami basowymi i pełna żywiołowości gra Martina Valihory, stanowią wyborne tło dla pełnych agresji akordów pianisty.
Wspomniana trylogia: "Renaissance" to okazja dla każdego z muzyków do zaprezentowania swoich możliwości w zakresie improwizowanych form solowych. W pierwszą część ("Awakening") doskonale wkomponowana jest partia kontrabasu, stanowiąca wyśmienity łącznik podstawowej linii tematu z pasażową formą fortepianową. Perkusista składu - Martin Valihora potrafi świetnie wypełnić przestrzeń zarówno żywiołowymi partiami, jak i wykreować rozliczne dźwiękowe smaczki jakimi przyprawione są stonowane fragmenty poszczególnych kompozycji. Świetnym tego przykładem jest druga część: "Renaissance" ("The Unbearable Lightness of Being"), gdzie perkusja Valihory idąc w sukurs partii kontrabasu, dodaje jej mocy, synkopując poszczególne frazy. Trzecia część "Renaissance" ("Paradise") rozpoczęta atonalnymi uderzeniami preparowanego piano, to jedne z najwspanialszych minut całego albumu. Melodyjny motyw grany w pasażowym stylu przez Morochoviča pozostaje na długo w pamięci i stanowi fragment, do którego chętnie wraca się także w oderwaniu od całej płyty. Tło stanowią wyjątkowe kreacje perkusyjne i linia Juraja Grigláka, który ponownie sięga tu po gitarę basową, nadając utworowi funkującego posmaku.
Pośród dynamicznych, zywiołowych kompozycji, wyjątkowym blaskiem lśni spokojny i ujmujący nastrojem refleksji i zadumy temat: "The Ballad_Home". Tak niezbędne "wyciszenie" w połowie całej płyty sprawdza się w przypadku: "Awakening" doskonale. To także kolejny dowód na to, iż konstrukcja całego albumu została precyzyjnie przemyślana przez jego twórcę. "The Ballad_Home" to jeden z dwóch utworów w programie płyty nagrany z gościnnym udziałem skrzypka Ivana Dimitrova - jednego z muzyków, dzięki któremu doszło do realizacj płyty, a zarazem współproducenta albumu.
Skrzypce Dimitrova towarzyszą nam także w następującym po rytmicznym temacie: "Vicious Circle", utworze: "Waltz For Nicole" - pięknej  kompozycji osnutej wokół wdzięcznego melodyjnego motywu.
Trudno o lepsze zakończenie albumu, niż "wieńczący dzieło" temat "What Else?", doskonale zamykający spotkanie z wyjątkowym słowackim składem. Mantryczne partie fortepianu, przerywane są co jakiś czas akordowym zwrotem, a nad całościa dominuje rozszalała perkusja.
Album "Awakening" ujmuje swą formą, która jednocześnie będąc bardzo blisko tradycyjnego nurtu jazzu spod znaku Billa Evansa i Oscara Petersona, zawiera ogrom innowacyjnych rozwiązań, niejednokrotnie balansujących na granicy muzyki klasycznej. Zachwycają ogromne możliwości Morochovica w zakresie kompozycji oraz sposób ich przekazu poprzez pełną wirtuozerii, a jednocześnie bardzo emocjonalną interpretację. Pianista i towarzysząca mu sekcja to doskonale zintegrowana całość, kreująca zarówno wspólne partie, jak i prowokacyjne dialogi poszczególnych instrumentów. Doskonała dawka wyśmienitego europejskiego jazzu.

personel:
Pavel Morochovič - fortepian
Juraj Griglák - gitara basowa, kontrabas
Martin Valihora - perkusja
gościnnie:
Ivan Dimitrov - skrzypce

opisy innych płyt wytwórni Hevhetia:  

____________________________________________________________________

 teksty, fot. i skany: Robert Ratajczak
poniedziałek, 20 kwietnia 2015, longplay_2010

Polecane wpisy

  • 2019/9: Nowości i zapowiedzi płytowe

    Mimo iż rok tak naprawdę dopiero się zaczął, już dziś mogę stwierdzić iż początek 2019 rokuto okres owocujący w bardzo dużą ilość interesujących nowości płytowy

  • 2019/8: Z katalogu wytwórni DUX (2019/2)

    Poniżej drugi już w tym roku przegląd płyt z aktualnego katalogu niezwykle operatywnej wytwórni DUX . Znakomitym i bardzo reprezentatywnym zbiorem koncertów wsp

  • 2019/7: Nowości płytowe

    Na początku br. trafiła do nas pierwsza autorska płyta Michała Jarosa, która niewątpliwie zasługuje na miano jednego z największych wydarzeń jazzowych ostatnich

Paolo FRESU - Richard GALLIANO
Jan LUNDGREN

Mare Nostrum III
PREMIERA 25 STYCZNIA 2019

Cyrille AIMEE
Move On: A Sondheim Adventure
(premiera 22 lutego 2019)

Rudi FISCHERLEHNER
15 8 SLUM
(premiera 1 lutego 2019)

Alfredo RODRIGUEZ - Pedrito MARTINEZ
Duologue
(premiera 1 lutego 2019)

The CUBAN LATIN JAZZ
Juntos Por Siempre
(premiera 20 stycznia 2019)

Norman JOHNSON
The Art Of Life
(2018)