Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2016/3)

* XI Festiwal Jazzowy Made In Chicago 

 

Wczoraj (19 maja) odbyła się konferencja prasowa dotycząca tegorocznego XI Festiwalu Jazzowego Made In Chicago. W spotkaniu z dziennikarzami wzięli udział m.in. Lauren Deutsch (Dyrektor Artystyczny Festiwalu i szefowa Jazz Institute of Chicago) oraz doskonale znany poznańskiej publiczności kompozytor i saksofonista Greg Ward, który w tym roku poprowadzi trzydniowe warsztaty jazzowe dla studentów uczelni muzycznych z całej Polski. Dokładny program wydarzeń i informacje udostępnione przez Organizatora w folderze festiwalowym, znajdują się: TUTAJ, a relacje z nadchodzących koncertów znajdą się na LongPlay.blox.pl już w przyszłym tygodniu.

 

* Jane Ira Bloom po raz pierwszy w trio

Urodzona w 1955 roku w Massachusetts saksofonistka Jane Ira Bloom w ciągu 35 lat swej pełnej sukcesów kariery muzyka jazzowego, pozostaje wierna jednemu rodzajowi instrumentu jakim jest saksofon sopranowy. Od zawsze zafascynowana stylem Steve'a Lacy artystka, w przeszłości pobierająca lekcje gry u samego George’a Colemana, ma na swym koncie kilkanaście autorskich albumów, wspólne nagrania z tak ikonicznymi mistrzami muzyki improwizowanej jak Fred Hersch, Charlie Haden czy Kenny Wheeler oraz niezliczoną ilość koncertów w najbardziej prestiżowych klubach za Oceanem. Mówi się o niej "muzyk, który odmówił Ellingtonowi", bowiem przed laty by nie przerwać studiów na Uniwersytecie w Yale, zdecydowała się odrzucić propozycję dołączenia do prestiżowego big bandu Duke’a Ellingtona.
Ciekawostką jest fakt iż dopiero w lipcu 2015 roku Jane Ira Bloom zdecydowała się na zarejestrowanie albumu w konwencji jazzowego tria, a więc z towarzyszeniem tylko kontrabasu i perkusji. Odpowiedzią na to dlaczego doszło do tego dopiero po upływie kilku dekad bardzo aktywnej działalności instrumentalistki jest odkrycie dla siebie potencjału jedynego właściwego tandemu rytmicznego jaki tworzą, w przeszłości współpracujący już z saksofonistką muzycy: związany z ruchem AACM kontrabasista Mark Helias (znany z płyt m.in. Anthony'ego Braxtona, Ralpha Alessi i Joe Lovano) i współpracujący m.in. z Johnem Zornem, Stevem Swallowem, Johnem Medeskim i Marckiem Ducretem, perkusista Bobby Previte.
Efektem sesji nagraniowej jaka miała miejsce w legendarnym nowojorskim studio Avatar, jest szesnasty (kolejny po nominowanej do Grammy  płycie: "Sixteen Sunsets", 2013) autorski album Jane Iry Bloom: "Early Americans", wydany w maju 2016 roku przez działającą od 1979 roku własną wytwórnię saksofonistki Outline Records. _____________________________________________________________________

NOWOŚĆ !
Jane Ira BLOOM: Early Americans
CD 2016, Outline OTL142

Song Patrol; Dangerous Times; Nearly; Hips & Sticks; Singing the Triangle; Other Eyes; Rhyme or Rhythm; Mind Gray River; Cornets of Paradise; Say More; Gateway to Progress; Big Bill; Somewhere.

Jane Ira Bloom - saksofon sopranowy; Mark Helias - kontrabas; Bobby Previte - perkusja _____________________________________________________________________

"Early Americans" poza dwunastoma własnymi kompozycjami Jane Iry Bloom przynosi też wieńczącą cały album wyjątkową interpretację słynnego standardu Leonarda Bernsteina i Stephena Sondheima: "Somewhere".
Echa estetyki klezmerskiej zmieszanej z orientalnym klimatem odnajdziemy w transowym temacie "Dangerous Times" ozdobionym ciekawymi partiami arco Marka Heliasa.
Saksofon solo pojawia się w miniaturce "Nearly" dedykowanej przyjacielowi i współpracownikowi Jane Iry Bloom, Kenny’emu Wheelerowi.
Z kolei piękną stylową balladą zdominowaną przez duet saksofonu z kontrabasem jest "Other Eyes".
W podobnym kameralnym klimacie utrzymana jest impresja "Say More", wyjątkowo eksponująca możliwości improwizacyjne tria.
Pełne ekspresji partie perkusji Bobby'ego Previte i mantryczne partie basu stanowią perfekcyjny fundament dla pełnych pasji partii saksofonu w galopującym "Hips & Sticks".
Równie efektowna galopada jest znakiem rozpoznawczym "Gateway To Progress", wyraźnie eksponującego fascynację saksofonistki stylem wspomnianego wcześniej Steve'a Lacy.
W "Singing The Triangle" dominuje powracający temat, wyraźnie eksponowany przez wszystkie trzy instrumenty unisono. Na szczególną uwagę zasługuje tu melodyjny sposób gry Bobby'ego Previte i zachwycające improwizowane solo kontrabasu w środkowej części utworu.
Kipiącym wyrazistym rytmem jest temat "Rhyme Or Rhythm", delikatnie nasączony elektronicznym przetwornikiem saksofonu i świetnymi partiami granymi dłońmi na instrumentach perkusyjnych.
Echa rzewnego bluesa pojawiają się podczas "Mind Gray River". Tu również zachwyca intuicyjna sprawność towarzyszącej solistce sekcji.
"Early Americans" to kolejny dowód na słuszność statusu Jane Iry Bloom, jako artystki wyjątkowej i jedynej w swoim rodzaju. Ciekawym jednak wydaje się fakt, iż jej ogromna popularność i prestiż w środowisku jazzowym za Oceanem, nie ma konsekwentnego przełożenia na coraz bardziej sterylny rynek europejski.

opis poprzedniego albumu Jane Iry Bloom:

*     *     *     *     *

* Jazzowy dialog - Matt Criscuolo

Siódma płyta amerykańskiego modern jazzowego saksofonisty Matta Criscuolo to album "The Dialogue" nagrany w styczniu 2016 roku w konwencji jazzowego kwartetu, który z liderem współtworzą: podobnie jak w przypadku poprzedniego albumu, gitarzysta Tony Purrone (także współkompozytor części materiału), oraz znany z współpracy z Reginą Carter i Artem Garfunkelem, basista Dave Anderson i perkusista Will Calhoun wywodzący się z rockowej formacji Living Colour.

 
_____________________________________________________________________

NOWOŚĆ !
Matt CRISCUOLO: The Dialogue
CD 2016, Jazzeria Records

The Dialogue; A Child's Dream; Giant Steps; Fall; Prelude to a Kiss; Duramoly; West Haven Knock Around; Ronnie's Tune.

Matt Criscuolo - saksofon; Tony Purrone - gitara; Dave Anderson - gitara basowa; Will Calhoun - perkusja _____________________________________________________________________

Płyta zatytułowana "The Dialogue" przynosi pięć własnych kompozycji Matta Criscuolo i gitarzysty składu Tony'ego Purrone, oraz wyjątkowo ciekawe interpretacje tematów Johna Coltrane'a ("Giant Steps"), Wayne Shortera ("Fall") i Duke'a Ellingtona ("Prelude to a Kiss").
Całość podana jest w formie ciekawego mariażu modern jazzu, awangardy i tradycyjnego bebopu, odsłaniając szerokie spektrum muzycznych fascynacji Criscuolo zawierające w sobie zarówno echa twórczości Wayne'a Shortera jak i muzyczne eksperymenty Johna Coltrane'a.
Criscuolo nie stroni też od chwytliwej melodyki i swingująco-funkowej konwencji, w jakiej utrzymany jest skomponowany wspólnie z Tonym Purrone temat "A Child's Dream", gdzie gitara wraz z saksofonem zdają się pełnić równorzędną rolę.
Zdaje się iż Matt Criscuolo znalazł w Tonym Purrone, mającym za sobą terminowanie w formacjach Dona Elliotta i Gerry'ego Mulligana, prawdziwego partnera zarówno w zakresie kompozycji jak i wspólnych improwizowanych kreacji. Dowodem zachodzących między saksofonem a gitarą interakcji jest choćby na tej płycie zagrany w duecie temat Ellingtona: "Prelude to a Kiss", czy porywające improwizacje obu instrumentalistów wypełniające wspólne dzieło: "West Haven Knock Around".
Z kolei samodzielną kompozycją gitarzysty jest na "The Dialogue" porywający rytmem i łatwoprzyswajalną melodyką temat "Duramoly", odsłaniający także ogrom energii tkwiącej w perkusji robiącego dotąd wrażenie trzymającego na uwięzi swe rockowe ciągoty, Willa Calhouna. To zarazem, obok wspomnianego wcześniej "A Child's Dream" najbardziej przebojowy temat całego albumu.
Matt Criscuolo to dziś bardzo ważny głos na jazzowej scenie za Oceanem. Artysta z każdym kolejnym albumem zdaje się przekraczać następne stopnie ku piedestałowi, na którym znajdują się już choćby Kenny Garrett czy Greg Osby.  

 

* nowe płyty 

Gitarzysta Olaf Rupp i perkusista Rudi Fischerlehner to artyści doskonale znani dzięki wielu wyśmienitym płytom nagranym w rozmaitych konfiguracjach z udziałem takich artystów jak m.in. Andreas Willers, Matthias Müller, czy formacje Gorilla Mask, Pinx i Grid Mesh. Obaj artyści także z powodzeniem realizują swoje muzyczne wizje oparte na improwizacjach w duecie, czego dowodem był m.in. ubiegłoroczny koncertowy album: "Live At Lydfestival Aarhus" (2015). 1 lipca natomiast światło dzienne ujrzy płyta zrealizowana przez dwójkę kreatywnych instrumentalistów pod intrygującycym szyldem: Xenofox. Album "Hundred Beginnings" zawierać będzie ponad 70 minut improwizowanej muzyki , pełnej wyjątkowego żaru i energii.

Twórczość Boba Dylana od lat stanowi inspirację dla rozmaitych wykonawców, w tym także dla artystów jazzowych. Po utwory amerykańskiego barda i buntownika sięgnęli też niemieccy jazzmani: Steffen Paul (trąbka), Alexander Beierbach (saksofon), Matthias Muller (puzon) i Max Andrzejewski (perkusja), powołując do życia formację nazwaną od tytułu jednej z piosenek Dylana: Absolutely Sweet Marie. 24 maja ukaże się już drugi album kwartetu: "Another Side Of Blonde On Blonde", w programie którego znajdą się takie m.in. utwory jak: "Rainy Day Women #12 & 35", "I Want You" i "Just Like A Woman".

Dziś (20 maja) ukazuje się drugi album założonej w 2010 roku brytyjskiej formacji Maths And The Moon: "Familiar Strange". Psychodeliczna koperta kryje w sobie krążek zawierający dziewięć premierowych utworów zespołu utrzymanych w klimacie soczystego gitarowego rocka o garażowym zabarwieniu. Maths And The Moon to zespół postrzegany na Wyspach jako jedna z największych nadziei brytyjskiej muzyki  rockowej. Zespół tworzy trójka młodych muzyków: gitarzysta i wokalista Andy Fielder, basista Matt Hirst i perkusista Luke Taplin.

Pod nazwą Nash kryje się duet wokalistki Anny Gadt, znanej m.in. z formacji Fizz The Fire oraz wspaniałej płyty: "Breathing" (2013) tworzony wraz z pianistą Miłoszem Wośko. Konstelacja ta 9 maja doczekała się pierwszej autorskiej płyty opublikowanej pod tytułem "Trik", w swej formie łączącej brzmienia akustyczne z elektroniką. W realizacji projektu artystów wsparli multiinstrumentalista Andrzej Izdebski, Robert Rasz (perkusja) oraz szczecińska sekcja instrumentów dętych i smyczkowych. Album wypełnia dwanaście piosenek w odrealnionym, chwilami baśniowym klimacie, z którym doskonale harmonizuje ciekawy projekt graficzny okładki albumu. CZYTAJ RÓWNIEŻ >>

Kolejnym projektem wszechstronnego polskiego gitarzysty Przemysława Strączka jest formacja powołana do życia pod wpływem fascynacji artysty muzyką Dalekiego Wschodu. Przemek Strączek & Asian Strings Collective to zespół współtworzony przez gitarzystę z artystami pochodzącymi z z Chin i Singapuru, a grającymi m.in. na instrumentach noszących tak egzotyczne nazwy jak guzheng czy erhu. Niewątpliwym atutem autorskiego materiału Przemysława Strączka wypełniającego album "Three Continents" jest zgrabne połączenie kultury polskiej i azjatyckiej oraz doskonale dobrane nietypowe instrumentarium. Nagrań dokonano w Polsce i Singapurze w okresie od kwietnia do grudnia 2015 roku.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., Outline, Jazzeria, oraz plakat udost. przez Made In Chicago

piątek, 20 maja 2016, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Enter Enea Festival, 12-14.06.2017

    * Jazz Forum 6/2017 W czerwcowym (6/2016) numerze Jazz Forum, do którego w wersji dla prenumeratorów dołączono płytę Schmidt Electric: "Live" (więcej o niej w

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________