Blog > Komentarze do wpisu

Nowości płytowe (maj 2016)

* Księżyce Galileusza

"The Galilean Moons" to już drugi album zarejestrowany przez dwójkę kreatywnych improwizatorów: Roberta Dicka (flety) i pianistkę Ursel Schlicht. Pierwszego z artystów, amerykańskiego flecistę Roberta Dicka miłośnicy free jazzowych eksperymentów kojarzyć mogą z współpracą z J.D.Parranem oraz albumem "Flutes & Voices" (2010) nagranym w duecie z Thomasem Bucknerem. Z kolei niemiecka pianistka Ursel Schlicht ma za sobą wspólne projekty z takimi jazzowymi innowatorami jak m.in. Klaus Kugel, Christina Fuchs, Lou Grassi, Gabriele Hasler, Carl Ludwig Hübsch, Petras Vysniauskas czy Steve Swell. Na płycie wydanej przez elitarną wytwórnię Nemu Records muzycy prezentują bardzo odważną muzykę opartą na zaawansowanych improwizacjach będących wynikiem szczególnego porozumienia i wzajemnych reakcji. _____________________________________________________________________

NOWOŚĆ !
Robert DICK - Ursel SCHLICHT: The GaIilean Moons
CD 2015, Nemu Records NEMU 017

Tendrils; Sic Bisquitus Disintegrat; A Lingering Scent of Eden; The Galilean Moons; Dark Matter; Life Concert.

Robert Dick - flety
Ursel Schlicht - fortepian
_____________________________________________________________________

Robert Dick "żongluje" rozmaitymi fletami generując przy ich pomocy niejednokrotnie zaskakujące efekty. W eksperymentowaniu paletą rozmaitych rozwiązań dźwiękowych ochoczo wtóruje mu awangardowa pianistka, wykorzystując nie tylko klawiaturę fortepianu, ale także bezpośrednio struny instrumentu pocierając je i szarpiąc.
Od samego początku płyty, bez uprzedzenia słuchacz zostaje rzucony w głębokie improwizacyjne otchłanie powstałe na skutek niewiarygodnej fantazji i twórczego zmysłu obojga instrumentalistów. Dlatego zasiadając do wysłuchania płyty, należy niejako przygotować się na spotkanie z muzyką trudną i wymagającą odpowiedniego zaangażowania, nawet ze strony odbiorców mających już na półce niejedną płytę z katalogu prowadzonej przez artystyczny kolektyw niemieckiej wytwórni Nemu.
Głównym punktem płyty jest czteroczęściowa tytułowa suita, której każdy z epizodów dotyczy innego spośród największych księżyców Jowisza: Ganimedesa, oraz odkrytych przez Galileusza w 1610 roku: Io, Europa i Kallisto. Muzyczna filozofia dwojga artystów kreuje muzyczny obraz  każdego z nich starając się opisać fonicznie ich specyfikę, charakter i wzajemne zależności.
Z kolei
kończący program dwuczęściowy "Life Concert" stylistycznie zdaję się zahaczać o specyfikę właściwą współczesnej kameralnej muzyce klasycznej. Awangardowe poczynania amerykańsko-niemieckiego duetu śmiało rozszerzają spektrum jazzowej improwizacji o nietypowe atonalne rozwiązania i nowatorskie eksperymenty w zakresie kompozycyjnej faktury.

*     *     *     *     *

* Absolutely Sweet Marie

Twórczość Boba Dylana od lat stanowi inspirację dla rozmaitych wykonawców, w tym także dla artystów jazzowych. Po utwory amerykańskiego barda i buntownika sięgnęli też niemieccy jazzmani: Steffen Paul (trąbka), Alexander Beierbach (saksofon), Matthias Müller (puzon) i Max Andrzejewski (perkusja), powołując do życia formację nazwaną od tytułu jednej z piosenek Dylana: Absolutely Sweet Marie. "Another Side Of Blonde On Blonde" to już drugi album kwartetu wypełniony niecodziennymi interpretacjami utworów Dylana. Absolutely Sweet Marie tworzą muzycy młodzi, lecz legitymujący się sporym doświadczeniem na niemieckiej scenie jazzowej. Poza grającym na trąbce Steffenem Faulem równorzędna rola w kreowaniu brzmienia zespołu przypada każdemu instrumentaliście.
Saksofonista Alexander Beierbach to niezwykle aktywny i kreatywny instrumentalista berlińskiej sceny jazzowej, niejednokrotnie zaangażowany jednocześnie w kilka odmiennych projektów muzycznych. Muzyk prowadzi własne trio i kwartet oraz wchodzi w skład niezwykle znaczącej na niemieckiej scenie Hannes Zerbe Jazz Orchestra, z którą w ostatnim czasie zarejestrował dwie płyty: ''Eisleriana'' (2012) oraz ''Erlkonig'' (2013). Znaczącym punktem w działalności saksofonisty okazała się też współpraca z pianistką Fee Stracke, jaka zaowocowała wyśmienitym albumem: "10 nach 10" (2013).
Dysponującego mocnym i przenikliwym brzmieniem puzonistę Matthiasa Müllera znamy z z wielu rozmaitych projektów, spośród których warto w tym miejscu wspomnieć o genialnym trio tworzonym wraz z gitarzystą Olafem Ruppem i perkusistą Rudim Fischerlehnerem, które w 2013 roku zachwyciło nas albumem "TAM" (2013).
Z kolei absolwent berlińskiego Jazz Institute, perkusista o swojsko brzmiącym nazwisku Max Andrzejewski, to muzyk współtworzący m.in. głośne trio Expressway Sketches przed paru laty okrzyczane w Niemczech mianem ''młodych jazzowych partyzantów'' (album "Expressway Sketches", 2010), oraz artysta którego grą mieliśmy okazję zachwycać się na płycie "Refraction" (2014) oryginalnej formacji Anna Webber's Percussive Mechanics. Perkusista mający w swej dyskografii albumy wydane przez tak znaczące firmy płytowe jak ACT, Pirouet i JazzHaus Musik, w ostatnim czasie zaangażowany był również w działalność tria fińskiego gitarzysty Kalle Kalimy (album "High Noon", 2016).
_____________________________________________________________________

NOWOŚĆ !
ABSOLUTELY SWEET MARIE:
Another Side Of Blonde On Blonde.
The Music Of Bob Dylan - Vol.2

CD 2016, Tiger Moon Records TMR 003

Rainy Day Women #12 & 35; Pledging My Time; Visions Of Johanna; One Of Us Must Know (Sooner Or Later); I Want You; Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again; Leopard-Skin Pill-Box Hat; Just Like A Woman; Most Likely You Go Your Way And I'll Go Mine; Temporary Like Achilles; Absolutely Sweet Marie; Fourth Time Around; Obviously Five Believers; Sad-Eyed Lady Of The Lowlands.

Steffen Faul - trąbki; Alexander Beierbach - saksofon; Matthias Müller - puzon; Max Andrzejewski - perkusja _____________________________________________________________________

Obok tak znanych tematów jak choćby: "Rainy Day Women #12 & 35", "I Want You" czy "Just Like A Woman", artyści sięgnęli też po mniej popularne tytuły odkrywając nieznane dotąd obszary muzyczne tkwiące w tych kompozycjach. Co ciekawe; interpretacje Absolutely Sweet Marie zawierają tak dalece posunięte motywy improwizowane, iż niejednokrotnie trudno podczas pierwszego przesłuchania momentalnie skojarzyć dany temat z konkretnym utworem z dorobku Dylana. Do pierwotnych struktur kompozycji niemieccy improwizatorzy podeszli w bardzo luźny sposób, czyniąc z podstawowych linii melodycznych, zaledwie punkt wyjścia dla rozbudowanych instrumentalnych wariacji. Niespełna 45-minutowy program albumu "Another Side Of Blonde On Blonde" koncepcyjnie podzielony został na trzy sety złożone z kilku nakładających się na siebie tematów, oraz 4-minutową kodę: "Say-Eyed Lady Of The Lowlands".
Na koniec warto wspomnieć o podobnym projekcie dedykowanym muzyce Boba Dylana zrealizowanym również w Niemczech, jaki w 2011 roku zaproponował specjalizujący się w jazzowych przeróbkach utworów rockowych, niekonwencjonalny kwartet Deep Schrott (cztery saksofony basowe) na płycie: "Plays Dylan & Eisler" (2011).
Jazz zdaje się być dźwiękowym środowiskiem z wyjątkową łatwością nie tylko wchłaniającym rozmaite gatunki muzyczne, ale też nadającym twórczości artystów nie związanych z muzyką improwizowaną, zupełnie nowe znaczenie i przekaz.
Drugi album Absolutely Sweet Marie to nie tylko interesujący i oryginalny eksperyment, ale także po prostu porcja doskonałej muzyki, po którą winni sięgnąć zarówno miłośnicy jazzu jak fani Boba Dylana.

opis poprzedniej płyty z katalogu Tiger Moon Records:


* nowe płyty 

"Noema" - taki tytuł nosi nowy album ukraińskiego basisty i kompozytora Konstantina Ionenko. Po poprzedniej płycie nagranej z własnym kwintetem, tym razem muzyk zdecydował się na płytę nagraną w składzie czteroosobowym. Konstantin Ionenko Quartet tworzą wraz z liderem: trębacz Dima Bondarev, znany z niedawno wydanej płyty "KRONIX" (2016) gitarzysta Alex Maksymiw oraz grający już w poprzednim składzie perkusista Pavel Galitsky. Nagrany w kwietniu 2015 roku w Kijowie album wypełnia osiem kompozycji Konstantina Ionenko bazujących na ekspozycji brzmienia uzyskanego dzięki świetnym liniom flugelhornu i gitary, popartych solidnym fundamentem rytmicznym.

Poniżej sześć płyt jakie ukazały się w ostatnich tygodniach nakładem wytwórni Audio Cave.

"So Far So Close" to debiutancki album indonezyjskiego pianisty, kompozytora i producenta Dwiki Dharmawana, którego w nagraniu materiału wsparli tak znakomici muzycy jak m.in. znany z formacji Yellowjackets oraz współpracy z Chrisem Beckersem i Terri Lyne Carrington basista Jimmy Haslip i światowej sławy skrzypek Jerry Goodman. Nagrana w Los Angeles płyta śmiało nawiązuje do stylu fusion z lat 70-tych i estetyki rocka progresywnego, a Dwiki Dharmawan w poszczególnych nagraniach jawi nam się jako wyśmienity wirtuoz rozmaitych instrumentów klawiszowych jak piano Fender Rhodes, Mini Moog, syntezator Korga czy organy Hammonda. Bardzo bogato zaaranżowana muzyka wypełniająca płytę i świetne kompozycje, sprawiają iż kto raz jej posłucha, w przyszłości wielokrotnie będzie po nią sięgał.

Ortalion to gdański sekstet preferujący bardzo energetyczną muzykę balansującą na pograniczu jazzu i rytmicznej, niemal tanecznej muzyki elektronicznej. Liderem zespołu jest kompozytor wszystkich utworów i producent płyty, wirtuoz elektronicznych instrumentów klawiszowych, Cezary Morawski. Muzyk znany jest z udziału w takich projektach jak Groovekojad i Lipali oraz współpracy z zespołami Apteka i Behemoth. Album zatytułowany po prostu "Ortalion" to podana w doskonałych proporcjach mieszanka jazzu, funku i elektroniki przyprawiona dźwiękami trąbki i saksofonu barytonowego.

Album "Sellfie" firmowany szyldem Beneficjenci Splendoru to muzyczna alternatywa dla miłośników hip-hopu. Pełne niewybrednych wulgaryzmów melorecytowane i rytmicznie wykrzykiwane teksty oprawione są w elektronicznie spreparowane bity. Podstawowy skład zaangażowany w nagranie płyty tworzą Marcin Staniszewski (myśl, słowo, saksofon, produkcja, miks, master), Wojciech Bubak (gitary) i Robert Alabrudziński (bębny). Podstawowy program płyty złożony z 13 nagrań uzupełnia zestaw siedmiu jeszcze raz powtórzonych utworów  tym razem w wersjach radiowych, pozbawionych wulgaryzmów.

Krakowskie trio Payoff to Bartłomiej Wielgosz (saksofon tenorowy), Dawid Wieczorek (gitara) i Michał Dzioboń (perkusja). Panowie nagrywając album zatytułowany "Gorzkie Żale" uciekli się do połączenia tradycji nabożeństwa pasyjnego z estetyką free jazzu. Powstała płyta odwołująca się do mistycyzmu, stworzona dzięki wyjątkowej wyobraźni i muzycznej więzi improwizacyjnej łączącej instrumentalistów. Wyjątkowy nastrój i ogrom kreowanych w czasie rzeczywistym partii poszczególnych instrumentów sprawia, iż płyty od początku do końca słucha się z wyjątkową uwagą i zaangażowaniem.

Mikrobi.t to z kolei poznańskie trio łączące ideę jazzowej improwizacji z możliwościami jakie daje nowoczesna elektronika. Druga płyta zespołu "Organic Drones" jest kontynuacją i rozwinięciem kierunku obranego przez Michała Biela, Andrzeja Szawarę i Daniela Karpińskiego na debiutanckim albumie. Nawiązania do free jazzu i gustowne loopy świetnie sprawdzają się zarówno w utworach instrumentalnych, jak i ozdobionych wokalem Pauliny Ślusarek i Michała Kowalonka.

"Music For Stargazing" to już drugi wydany nakładem wytwórni Audio Cave, album maga muzyki elektronicznej jakim jest Przemysław Rudź. Kompozytor i wirtuoz syntezatorów, znany także jako popularyzator astronomii oraz autor książek i przewodników zaprosił do nagrania swej kolejnej płyty skrzypka Dominika Chmurskiego i gitarzystę Rafała Szydłowskiego. Zastosowanie dodatkowych instrumentów oraz konstrukcja poszczególnych utworów tworzących rodzaj konceptualnej suity, wprowadza do stylistyki spod znaku dokonań Tangerine Dream i Klausa Schulze elementy kojarzące się z rockiem progresywnym. Muzyka bezwarunkowo wciągająca wyjątkowym klimatem, mieniąca się ogromem świetnych efektów dźwiękowych, a do tego wspaniała oprawa graficzna płyty autorstwa amerykańskiego artysty, Paula Nicholsona.

Kolejna porcja nowości pojawiła się w katalogu niezrównanej wytwórni płytowej DUX.

Utwory na klarnet, róg i fortepian, niemieckiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku Carla Reinecke, wypełniły płytę nagraną przez cenione wśród miłośników kameralistyki Trio Śląskie. To doskonała okazja do przypomnienia sobie utworów jednej z najbardziej wpływowych postaci muzyki klasycznej. Kompozytor, pianista, dyrygent i pedagog Carl Reinecke w dużej mierze odpowiedzialny był za kierunek twórczości obranej przez powszechnie uważanych za jego uczniów: Edwarda Griega i Maxa Brucha. Muzyka pozostawiona przez obu tych kompozytorów jest dziś zdecydowanie częściej wykonywana niż utwory ich Mistrza. Warto sięgnąć do źródeł i zagłębić się w muzykę zawartą na płycie "Carl Reinecke - Chamber Music for Clarinet, Horn and Piano", tym bardziej iż mamy tu do czynienia z wyśmienitym wykonaniem i zachwycającą jakością nagrania.

Po genialnym albumie "Paganini - 24 Capricci" (2015), koreański wirtuoz skrzypiec Jae-hong Yim sięgnął po materiał mniej oczywisty jakim są sonaty na skrzypce solo, belgijskiego kompozytora Eugene Ysaye z 1924 roku. Podobnie jak w przypadku Kaprysów Paganiniego, mamy do czynienia z cyklem wymagającym wyjątkowej biegłości techniczno-wirtuozerskiej i podobnie jak w przypadku tamtego nagrania, taki i tu Jae-hong Yim niemal poraża swymi umiejętnościami i nadzwyczajnym wyczuciem formy. Płyta "Six Sonatas for Solo Violin Op.27" przynosi muzykę utrzymaną w barokowej formie z dostrzegalną fascynacją Eugene Ysaye twórczością J.S.Bacha.

Ignacy Jan Paderewski to postać mogąca kojarzyć się zarówno z polityką jak muzyką. Najnowsza płyta w cyklu poświęconym jego twórczości kompozytorskiej przynosi zbiór pieśni powstałych w latach 1882-1903 do tekstów polskich i francuskich poetów. Płyta "Ignacy Jan Paderewski - Pieśni" zawiera utwory zaprezentowane w oryginalnej obsadzie głosów wokalnych, z zachowaniem podziału na teksty męskie i żeńskie. Wykonania całości zarejestrowanej w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie podjęli się mezzosopranistka Anna Radziejewska, tenor Karol Kozłowski i doskonała pianistka kameralna Agnieszka Hoszowska-Jabłońska.

Renaud-Gabriel Pion to kompozytor i wszechstronny instrumentalista wyrażający się przy pomocy tak rozmaitych instrumentów jak: fortepian, klarnety, saksofon, flet czy elektronika. Obecny na muzycznej scenie od lat 90-tych artysta skierowuje swe muzyczne poszukiwania zarówno w kierunku jazzu i współczesnej muzyki orkiestrowej, jak i bliskowschodniej muzyki etnicznej. Jego wyjątkowy talent i zmysł muzyczny sprawia, iż zapraszany jest do współpracy przez rozmaitych artystów, takich jak m.in. Elvis Costello, Titi Robin czy Iain Templeton. Po świetnym etnicznym albumie "Qalandar" (2014), muzyk proponuje płytę plasującą się zdecydowanie bliżej muzyki jazzowej: "New York Sketches". W nagraniach Renaud-Gabriela Piona wspomagają tacy artyści jak wokalistka Iva Bittova, trębacz Erik Truffaz i pianista Ryuichi Sakamoto.

Nowa płyta w katalogu specjalizującej się muzyce klasycznej prestiżowej wytwórni DUX to zbiór kompozycji na fortepian solo, jednego z najbardziej cenionych kompozytorów awangardowych XX wieku, Kazimierza Serockiego. Wykonania tego specyficznego materiału muzycznego podjął się absolwent nowojorskiej Manhattan School of Music, Adam Kośmieja. Program płyty obejmuje cztery rozbudowane utwory zainspirowane m.in. muzyką ludową oraz twórczością Beli Bartoka. Album "Serocki - Complete works for Solo Piano" jest doskonałym pretekstem do przypomnienia twórczości kompozytora, którego szczyt popularności miał miejsce w drugiej połowie lat 50-tych ub. wieku.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Nemu, Tiger Moon

piątek, 27 maja 2016, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Enter Enea Festival, 12-14.06.2017

    * Jazz Forum 6/2017 W czerwcowym (6/2016) numerze Jazz Forum, do którego w wersji dla prenumeratorów dołączono płytę Schmidt Electric: "Live" (więcej o niej w

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________