Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2017/1)

* Hi-Fi i Muzyka 12/2016

Grudniowy numer miesięcznika Hi-Fi i Muzyka w dziale poświęconym muzyce jak zwykle zawiera dużą porcję recenzji aktualnych płyt z kategorii: klasyka, jazz oraz pop/rock. Pośród płyt omawianych również na LongPlay.blox.pl znajdziecie recenzję albumu z muzyką Mariusza Przybylskiego: "Musica in forma di rosa" (2016).
Nizej podpisany na stronach 93-95 dzieli się z Czytelnikami magazynu swoimi opiniami na temat płyt: Brent Gallaher "Looking Forward", David Helbock Trio "Into the Mystic", Black String "Mask Dance", Rantala / Danielsson / Erskine "How Long Is Now?", Kajetan Borowski Trio "Totem", Orange Trane / Soweto Kinch "Interpersonal Lines" oraz Erwin Helfer "Last Call".
Aktualny numer Hi-Fi i Muzyka dostępny w empikach i salonikach prasowych.

* Behind The Strings

 

Fonograficznym debiutem w roli lidera dla saksofonisty Tomasza Wendta jest album: "Behind The Strings". Skład to nieoczywisty, bowiem poza triem tenorzysty współtworzonym wraz z kontrabasistą Grzegorzem Piaseckim i perkusistą Wojciechem Bulińskim, na płycie słyszymy niezwykle aktywny w ostatnim czasie Atom String Quartet, nadający każdej z ośmiu kompozycji Tomasza Wendta wyjątkowego klasycyzującego charakteru. Płyta w naszym podsumowaniu roku 2016 w kategorii: Polish Jazz 41 Top Albums, została Albumem Roku.

_____________________________________________________________________

No.1 POLISH JAZZ 2016 ALBUM
NO
WOŚĆ

Tomasz WENDT Trio & ATOM STRING QUARTET:
Behind The Strings

CD, SJ Records 018

For D.; Robin; At Home; The Teacher; One Brother, One Sister; The End; The Night; Together in Rush.

Tomasz Wendt - saksofon; Grzegorz Piasecki - kontrabas; Wojciech Buliński - perkusja; Dawid Lubowicz, Mateusz Smoczyński - skrzypce; Michał Zaborski - altówka; Krzysztof Lenczowski - wiolonczela; gościnnie: Magdalena Zawartko - wokal, Łukasz Damnych - fortepian

_____________________________________________________________________

Swą debiutancką płytą, młody muzyk (syn jednego z czołowych polskich saksofonistów, Adama Wendta) wywołał wiele zamieszania w redakcjach jazzowych periodyków przygotowujących doroczne rankingi najlepszych polskich albumów jazzowych 2016 roku. Mamy bowiem do czynienia z płytą wypełnioną materiałem wyjątkowo dojrzałym, tak pod względem kompozycji i aranżacji, jak i warsztatu instrumentalnego. Osiem utworów składających się na "Behind The Strings" ujmuje niebywałą elegancją i szlifem, a zarazem ukazuje niezwykle szeroki wachlarz możliwości tkwiących w tej dość niespotykanej formule instrumentalnej.
Z jednej strony: liryczny ton saksofonu podczas dedykowanego małżonce muzyka: "For D.", smutek i refleksja wyczuwalne w utworze "Robin", jednym z trzech nagrań na płycie zagranych w duecie z gościnnie biorącym udział w sesji pianistą Łukaszem Damnychem (pozostałe to: "The Teacher" i kameralna miniatura "The End").
Z drugiej: wyjątkowo silnie eksponujący możliwości Atom String Quartet: "At Home", rozchwiany rytmicznie temat "Together in Rush" czy wreszcie pełne energii, żywiołe i dynamiczne "The Night" i "One Brother, One Sister" ozdobione brawurowo zagranymi, wirtuozowskimi partiami skrzypiec.
Każdy z tematów głęboko zapada w świadomość i sprawia, iż po płytę chce się sięgać wielokrotnie.
Tomasz Wendt swym debiutanckim albumem utwierdza nas w przekonaniu, że wszelkie obawy co do przyszłości polskiego jazzu zdają się być co najmniej nie na miejscu. "Behind The Strings" to płyta o potencjale, z jakim od dawna już nie mieliśmy do czynienia w przypadku debiutu fonograficznego młodych polskich jazzmanów. Użycie sformułowania: "przyszłość polskiego jazzu" zdaje się być sztampowe, jednak w tym przypadku nic innego nie przychodzi mi do głowy. Oby 26-letni muzyk w przyszłości udźwignął ciężar gatunkowy tak wyjątkowego albumu.

* Jazz Shirim

"Jazz Shirim" to płyta tria trójmiejskiego pianisty i kompozytora Ignacego Jana Wiśniewskiego, znanego również z projektu Milonga Baltica oraz formacji Almost Jazz Group. Skład poza liderem i kompozytorem materiału wypełniającego płytę, tworzą: kontrabasista Adam Żuchowski i perkusista Paweł Osicki.

_____________________________________________________________________

POLISH JAZZ 2016 TOP 10 ALBUM
NO
WOŚĆ

Ignacy WIŚNIEWSKI Trio: Jazz Shirim
CD
2016, Wood and Mood WM-001

Leteshaha; Almost Blues; Wojna; Modlitwa; Poranek; Pomódlmy się; Port.

Ignacy Jan Wiśniewski - fortepian
Adam Żuchowski - kontrabas
Paweł Osicki - perkusja, fx

_____________________________________________________________________

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż każdy z muzyków poza działalnością stricte jazzową, zaangażowany jest również we współpracę z teatrem oraz projekty muzyczne o charakterze ilustracyjnym. Lider tria od lat współpracuje z aktorami dramatycznymi i musicalowymi współtworząc recitale piosenki aktorskiej, zaś jako kompozytor poszczycić się może muzyką do niejednego spektaklu czy filmu dokumentalnego. Kontrabasista Adam Żuchowski poza współpracą z takimi muzykami jak m.in. Dominik Bukowski, Irek Wojtczak i Mikołaj Trzaska, piastuje stanowisko kierownika muzycznego Teatru Atelier w Sopocie. Z kolei pamiętany ze składu legendarnego Andrzeja Przybielskiego, zasiadający za perkusją Paweł Osicki to, poza mianem jednego z najbardziej pożądanych muzyków sesyjnych, także wzięty twórca muzyki filmowej i teatralnej.
Wszystko to sprawia, że w przypadku "Jazz Shirim" mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko kolejną jazzową płytą. Idea zarejestrowania tego materiału zainspirowana została historią gdańskich Żydów opisaną w spektaklu Marka Branda "Każdy przyniósł co miał najlepszego". "Jazz Shirim" to jednocześnie album "z krwi i kości" jazzowy, na którym teatralny charakter kompozycji doskonale połączono z duchem improwizacji.
Mimo, że każda z kompozycji stanowi odrębną formę, całość robi wrażenie konceptualnej i doskonale przemyślanej jazzowej opowieści.
Znajdziemy tu zarówno zgrabne muzyczne miniatury, jazzowe ballady jak i utwory rozbudowane do formy złożonej suity.
Po otwierającym całość, typowo ilustracyjnym fragmencie "Leteshaha", następuje balladowy temat "Almost Blues", niepokojąca oparta na transowym rytmie "Wojna" i wreszcie piękna przejmująca "Modlitwa". Klasycyzujący klimat kreują uduchowione partie fortepianu, oraz dyskretna praca kontrabasu i perkusji. To zdecydowanie jeden z najpiękniejszych fragmentów całej płyty.
"Poranek" to rodzaj muzycznej impresji opartej na wyśmienitych partiach kontrabasu. To zarazem rodzaj zaproszenia do dalszej części tej niezwykłej muzycznej opowieści, gdzie czekają nas jeszcze dwie rozbudowane formy: "Pomódlmy się" i "Port".
Pierwsza z nich, buduje klimat mantrycznym riffem basu wspieranym perkusjonaliami oraz swobodnie kreowanymi na tym tle impresjami fortepianu. Pojawiają się motywy, z jednej strony wyraźnie nawiązujące do żydowskiego folkloru, z drugiej mogące wywołać skojarzenia z niektórymi dokonaniami Chicka Corei.
Ostatnich 16 minut płyty wypełnia nostalgiczny a jednocześnie głęboko poruszający "Port", stanowiący prawdziwą muzyczną perełkę i kapitalne zakończenie albumu. Wykorzystanie w nagraniu naturalnych odgłosów miasta, przejmująca partia arco Adama Żuchowskiego, twarde niepokojące akordy fortepianu i stylowe ozdobniki Pawła Osickiego, kończą ten niesamowity jazzowy spektakl.
Utwory na "Jazz Shirim" czarują ilustracyjnym klimatem, pozostając jednocześnie silnie osadzonymi w klasycznej formule tria fortepianowego, stanowiąc wyjątkowo ciekawą propozycję dla miłośników kameralnego jazzu. To płyta, do której najzwyczajniej chce się wracać, a każde kolejne spędzone z nią 50 minut okazuje się czasem obfitującym w niepowtarzalne doznania.

* nowe płyty

W formie płyty winylowej ukazał się czwarty album formacji Brda: "Światło wody". Jednym z założycieli Brdy jest Marcin Karnowski -perkusista znany wcześniej z takich formacji jak 3moonboys, George Dorn Screams czy bodaj najpopularniejsza z wymienionych -Variete. Wraz z nim, podstawowy skład formacji stanowi gitarzysta i basista Marek Maciejewski, oraz wokalistka Joanna Frejus. Dziewięć nowych utworów wypełniających czarny krążek to muzyka obfitująca w akustyczne, gitarowe brzmienie z wyraźnymi wpływami jazzu. Jednym z gości pojawiających się na płycie jest doskonale znany miłośnikom jazzu, trębacz Wojciech Jachna.

Kolejnym wydawnictwem jakie ukazało sie pod patronatem LongPlay.blox.pl jest płyta zawierająca muzykę skomponowaną przez legendarnego poznańskiego kompozytora i wibrafonistę jazzowego Jerzego Miliana. Wydany w oryginalnej trójkątnej okładce album zawiera także specjalny utwór napisany z myślą o Macieju Fortunie, który posłużył jako tytuł całej płyty: "Music For Mr. Fortuna". To kompozycja na trio jazzowe i kwartet smyczkowy. Całe przedsięwzięcie to nie tylko album płytowy, ale też projekt obejmujący pierwszą w Europie interaktywną aplikację mobilną: „Stretch Milian”, umożliwiającą słuchaczowi dowolne moderowanie dźwięku (m.in. regulacja poszczególnych ścieżek, sterowanie szybkością odtwarzania oraz podgląd nut). Poza liderem projektu, trębaczem Maciejem Fortuną, w projekcie wzięli udział: pianista Krzysztof Dys, kontrabasista Kuba Mielcarek, perkusista Przemysław Jarosz, oraz kwartet smyczkowy. Koncertowa premiera projektu odbędzie się 7 stycznia w poznańskiej Scenie na Piętrze.

Tuż przed Świętami dotarło do mnie kolejnych kilka płyt wydanych przez wyjątkowo prężnie działającą słowacką wytwórnię Hevhetia.

Trio o nazwie Flash! tworzą: saksofonista Sławek Pezda, basista Kuba Dworak i perkusista Max Olszewski. Płytę formacji okrzyczanej mianem jednego z największych objawień Festiwalu Jazz Juniors zatytułowaną "Siła", wypełniają jazzowe kompozycje saksofonisty zahaczające o rozmaite style i czerpiące z klasyki jazzu. Mimo śmiałych eksperymentów formalno-brzmieniowych, oraz rozbudowanych form improwizowanych, mamy do czynienia z muzyką bardzo komunikatywną i czytelną także dla mniej osłuchanych z jazzem odbiorców.

Kwintet laureata I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta, Stanisława Słowińskiego firmuje album "Lanscapes Too Easy To Explain". W pełni autorski materiał wypełniajacy płytę to zbiór kompozycji inspirowanych jazzem i muzyką współczesną. Zespół poza skrzypkiem, kompozytorem i producentem albumu współtworzą: Zbyszek Szwajdych (trąbka, flugelhorn), Kasia Pietrzko (fortepian), Justyn Małobrody (kontrabas) i Maksymilian Olszewski (perkusja).

"Diamond Sutra Reader" to kolejny album wokalistki Jihye Lee wydany przez wytwórnię Hevhetia. Podobnie jak na debiutanckiej płycie Koreanki: "Goblin Bee", tak i tu znajdziemy program złożony w równej mierze z jej własnych utworów, jak z ciekawych wersji tematów darzonych przez artystkę szczególną sympatią. W tej drugiej grupie znajdziemy m.in. utwory z dorobku Philipa Catherine i Glauco Veniera. Jihye Lee (nie mylić z pianistką Gee Hye Lee) zgrabnie łączy elementy swego kulturowego dziedzictwa z tradycją światowego jazzu.

Norweski trębacz Didrik Ingvaldsen proponuje zestaw własnych kompozycji, opartych na solidnym, dynamicznym brzmieniu jazzowej orkiestry. Płyta "The Expanding Circle" firmowana szyldem: Didrik Ingvaldsen Orchestra, to muzyka eksponująca walory świetnej sekcji dętej wspieranej doskonałą pracą instrumentów rytmicznych. Osią całej płyty jest czteroczęściowa kompozycja "Circle Music", a nagrania zrealizowano w dwóch różnych składach.

teksty, fot. i skany: Robert Ratajczak

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

środa, 11 stycznia 2017, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe z Mack Avenue: lipiec 2018

    W ciągu ostatnich kilku tygodni amerykańska wytwórnia Mack Avenue zasypała nas serią znakomitych nowości, wśród których znalazły się opisywane już w tym miejsc

  • Przegląd płytowy (2018/26)

    * The Message Legendarny basista, czterokrotny zdobywca Grammy, muzyk m.in. słynnej formacji Chicka Corei Return To Forever Stanley Clarke , przygotował nowy al

  • Z katalogu wytwórni DUX (2018/5)

    * Musica Profana 2 Twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów Pawła Łukaszewskiego , obejmuje swym spektrum utwory chóralne a capella, ins

Aleksandra Hortensja DĄBEK

Chopin, Schumann

Roman Maciejewski
Suita Hiszpańska
(premiera 24 sierpnia 2018)

Brian BROMBERG
Thicker Than Water
(2018)

Krzysztof LENCZOWSKI
Rzeczy osobiste
(2018)

Adam CZERWIŃSKI Trio MAP
Kiedy byłem (LP)
(2018)

Nestor TORRES
Jazz Flute Traditions
(2017)