Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2017/3)

* Hi-Fi i Muzyka 2/2017

W dziale muzycznym aktualnie znajdującego się w sprzedaży numeru miesięcznika "Hi-Fi i Muzyka" (2/2017) znajdziemy zestawienie najlepszych płyt roku 2016. Płytą Roku w kategorii: klasyka został album z operą Benjamina Brittena "The Turn Of The Screw" (2015), a wśród wyróżnionych w tej kategorii, znalazły się także inne dwie płyty wydane przez wytwórnię DUX i również opisywane na LongPlay.blox.pl: Carl Reinecke - "Chamber Music for Clarinet, Horn and Piano" (Trio Śląskie, 2016) oraz Adam Kośmieja: "Serocki - Complete Works for Solo Piano" (2016). W kategorii: jazz, tytuł Płyty Roku przyznany został podwójnemu albumowi z nagraniami Charliego Parkera: "Unheard Bird - The Unissued Takes" (2016), a wśród wyróżnionych płyt znalazł się krążek "How Long Is Now?" (2016) tria Rantala / Danielsson / Erskine. Obie te pozycje zostały także opisane na tych łamach. I wreszcie: pop/rock. Tutaj Wyróżnienie Roku Hi-Fi i Muzyka 2016 otrzymała jeszcze jedna płyta opisywana w tym miejscu, Billy Neal & The Jacek Korohoda Band: "Keep a Light On" (2016).
W części poświęconej recenzjom m.in. dwie pozycje jakie również gościły na LongPlay.blox.pl: Andrzej Wojciechowski: "A Tribute to Benny Goodman" (2016) i dwupłytowe wydawnictwo: Williams: "Riders to the Sea" / Holst: "At the Boar's Head" (2016). Niżej podpisany przygotował sześć tekstów dotyczących nowych płyt: Peter Eotvos - "Paradise Reloaded (Lilith)" (klasyka, str. 91), Damięcka - Bertazzo-Hart - Urowski - Allen: "Monk's Midnight" i Aved - Fenyvesi - Benkó: "Balance" (jazz, str. 92), oraz: Laura Dubin Trio: "Live at the Xerox Rochester International Jazz Festival", Csaba Palotai: "The Deserter" i Mihaly Borbely Quartet: "Be By Me Tonight" (jazz, str.93).

* Stalowe płuca Gorilla Mask

Trio Gorilla Mask tworzy trzech wyjątkowo aktywnych i wszechstronnych artystycznie muzyków, udzielających się w rozmaitych projektach.
Od
2008 roku zamieszkały w Berlinie kanadyjski saksofonista Peter Van Huffel poza działalnością w ramach Gorilla Mask, znany jest z wielu odważnych projektów muzycznych: kameralnego składu House of Mirrors, oraz doskonałych albumów nagranych z m.in. Michaelem Batesem i Jeffem Davisem ("Boom Crane", 2013), Andreasem Willersem i Oliverem Steidle ("The Scrambling Ex", 2014), Kwintetem Meinrada Kneera ("Oneirology", 2015) czy wreszcie z świetnym gitarzystą Alexem Maksymiwem ("KRONIX", 2016). Niezwykle agresywny sposób gry alcisty, pełen jest swego rodzaju duchowości spod znaku Charliego Parkera i Erica Dolphy oraz wyczuwalnych w każdym niemal dźwięku uczuć.
Basista składu Roland Fidezius doskonale radzi sobie zarówno z instrumentem elektrycznym jak akustycznym, w obu przypadkach eksponując swój własny niepowtarzalny styl i wyjątkową finezję w zakresie basowych kreacji. Wraz z perkusistą Gorilla Mask, Rudim Fischerlehnerem, tworzy silny rytmiczny tandem, wspierający wielu solistów. Z pianistą Simonem Vincentem współtworzą Occasional Trio, skład który w roku 2016 zachwycił miłośników jazzu albumem "Opening Lines" (2015).
Austriacki perkusista to nie tylko znakomity instrumentalista, ale też ceniony kompozytor i producent muzyczny. Rudi Fischerlehner już jako nastolatek w latach 90-tych angażował się w rozmaite projekty muzyczne, oscylujące między improwizowaną muzyką eksperymentalną a rockiem, a w ubiegłym dziesięcioleciu dał się poznać jako leader i wyłączny twórca repertuaru kwartetu Pinx. Nagrane w tym składzie płyty: ''Pinx'' (2005) oraz ''milieu'' (2007) okazały się niezwykle dojrzałą wizytówką artysty, doskonale odnajdującego się w nasyconych improwizacjami utworach kreowanych wraz z trojgiem muzycznych przyjaciół. Podczas kolejnych lat swej muzycznej drogi, Fischerlehner współpracował m.in. z saksofonistką Ingrid Laubrock a pod szyldem Grid Mesh nagrał płytę ''coordinates'' (2010) z Andreasem Willersem i Frankiem Paulem Schubertem. Z kolei rok 2013 przyniósł wyśmienity album ''TAM'' (2013) zrealizowany z gitarzystą Olafem Ruppem i puzonistą Matthiasem Mullerem. Z pierwszym z wymienionych Fischerlehner opublikował też płyty: "Live At Lydfestival Aarhus" (2015) i jako duet XENOFOX "Hundred Begginings" (2016).


_____________________________________________________________________

NOWOŚĆ
GORILLA MASK: Iron Lung
CD
2017, Clean Feed CF402CD

Hammerhead; Before I Die; THUMP!; Crooked; Blood Stain; Steam Roller; Lullaby for a Dead Man; Iron Lung; Chained.

Peter Van Huffel - saksofon
Roland Fidezius - gitara basowa, efekty
Rudi Fischerlehner - perkusja

_____________________________________________________________________

Gorilla Mask ma za sobą kilka gorąco przyjętych albumów popartych niezliczoną ilością koncertów wypełnionych wierną publicznością. Status formacji z każdym rokiem wzrasta, czyniąc z tria jedno z najciekawszych zjawisk ostatnich lat europejskiej sceny jazzowej. Przełomowym okazał się fakt nawiązania współpracy z specjalizującą się w muzyce jazzowej portugalską wytwórnią Clean Feed. Po pełnym wyjątkowej mocy albumie ''Howl!'' (2012), Gorilla Mask zadebiutowali pod flagą tego wydawnictwa albumem ''Bite My Blues" (2014), poszerzającym stylistyczne spectrum zespołu o jeszcze większą dynamikę i siłę. To na tym albumie Roland Fidezius postanowił zastąpić kontrabas, elektrycznym instrumentem, kreując tym samym bardziej agresywne partie nadające utworom posmaku muzyki rockowej.
Rok 2017 przyniósł drugi album Gorilla Mask wydany przez Clean Feed: "Iron Lung", który miesiąc później ukazał się też w postaci tradycyjnego winylowego longplaya. Płytą tą muzycy jeszcze bardziej wzmocnili termin: punk jazz, jakim krytycy muzyczni mają zwyczaj określać styl zespołu. Dziewięć premierowych kompozycji Petera Van Huffela wypełniających krążek ewidentnie ukazuje jak w ciągu ostatnich lat, przełamując kolejne granice zespół wypracował własne niepowtarzalne brzmienie. Z każdym kolejnym albumem Gorilla Mask, mamy do czynienia z subtelnie wprowadzanymi do brzmienia innowacjami, ustalającymi nowe obrzeża stylistyki tria.
Mimo, iż instrumentem solowym jest w muzyce Gorilla Mask saksofon, "Iron Lung" zdaje się w jeszcze większym stopniu eksponować ciężkie, rockowe brzmienie sekcji rytmicznej. Podczas "Before I Die" to właśnie riffy gitary basowej zdają się decydować o ostatecznym przekazie utworu. Stosując elektroniczne przetworniki dźwięku Roland Fidezius uzyskuje brzmienie, którego pozazdrościć może mu niejeden rasowy metalowiec.
Podobnie wypada na płycie "Blood Stain" nasycony monotonnym, mantrycznym riffem gitary basowej.
Pośród nagrań znajdziemy kilka charakteryzujących się poszarpanym rytmem tematów, jak otwierający płytę "Hammerhead" czy totalnie rozimprowizowany, niemal free jazzowy "THUMP!" i "Steam Roller".
"Crooked" to elegijny temat, w którym na tle fantazyjnych kreacji perkusyjnych i niepokojących partii basu, saksofon wygrywa bodaj najbardziej poruszającą na całej płycie partię. W melodyce doszukamy się wpływów etnicznych z dużym naciskiem na motywy charakterystyczne dla muzyki żydowskiej.
Bardzo swobodne podejście do struktury kompozycji charakteryzuje pastiszowy temat: "Lullaby for a Dead Man", pełen tworzonych w czasie rzeczywistym rozwiązań.
Z kolei utwór tytułowy, to kolejny przykład tego jak wzrosła w grupie pozycja Rolanda Fideziusa. Korzystając z rozmaitych przetworników, basista uzyskuje niebywałe efekty nadając muzyce Gorilla Mask niesamowitej siły i mocy.
Jako bonus w wersji CD dołączono do podstawowego programu albumu utwór "Chained" mogący posłużyć jako typowy przykład i zarazem esencję terminu: punk jazz.
Kolejne bariery przełamane, kolejne konwencje przetarte. "Iron Lung" to dla Gorilla Mask duży i zdecydowany krok naprzód.

* Mount Meander

Projekt Mount Meander tworzą młodzi muzycy z Polski, Niemiec, Łotwy i Danii, którzy spotkali się podczas wspólnych studiów w Kopenhadze. Saksofonista Karlis Auzins, pianista Lucas Leidinger, kontrabasista Tomo Jacobson i perkusista Thomas Sauerborn na płycie wydanej przez portugalską wytwórnię Clean Feed, wypełnionej własnymi, kolektywnie przygotowanymi kompozycjami, proponują muzykę czerpiącą z jazzu, bluesa, rocka, world music i awangardy. Mimo, iż mamy do czynienia z utworami w dużym stopniu opartymi na fantazyjnych improwizacjach, jest to muzyka bardzo komunikatywna, pełna przyswajalnej melodyki i rytmu.
_____________________________________________________________________

MOUNT MEANDER
CD 2016, Clean Feed CF375CD

sunsail parts #1-3; politeness is god; thrill; motoric animal; a bird in the hand...; swung; bow.

Karlis Auzins - saksofony
Lucas Leidinger - fortepian
Tomo Jacobson - kontrabas
Thomas Sauerborn - perkusja

_____________________________________________________________________

W muzyce kwartetu dostrzeżemy, z jednej strony: młodzieńczą energię i naturalną niczym nie poskromioną radość wspólnego grania, z drugiej doświadczenie zdobyte u boku takich muzyków jak choćby: Mat Maneri, Adam Rudolph, Randy Peterson czy Frank Gratkowski. Połączenie wpływu doświadczonych jazzowych awangardzistów i entuzjastyczna gra międzynarodowego kwartetu studentów, nie robiłaby jednak tak dużego wrażenia gdyby nie odnalezienie przez instrumentalistów wspólnego języka i kolektywnego wyrażenia się poprzez muzykę. To właśnie panująca w składzie jedność i wewnętrzna komunikacja, sprawiają że nie sposób pozostać wobec tej płyty obojętnym.
Długim partiom saksofonu towarzyszą rozbudowane partie fortepianu, a rola kontrabasu i perkusji dalece wybiega poza ramy typowej sekcji. Każdy z czworga artystów zdaje się pełnić równoprawną rolę w kreacji brzmienia.
Witalność Mount Meander dostrzeżemy podczas fragmentów o wyraźnie zarysowanej melodyce i harmonii. Jednak na płycie dominuje nastrój kontemplacji i specyficzny elegijny klimat. Uwagę zwraca, doskonale korespondująca z klimatem muzyki okładka płyty.
"Mount Meander" okazać się może idealną trampoliną dla czwórki młodych jazzmanów, rozpoczynających swą muzyczną drogę na europejskiej scenie. To także doskonały przykład pełnego świeżości spojrzenia na muzykę improwizowaną XXI wieku
.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.:Clean Feed oraz udost. przez P.Van Huffel

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

środa, 08 marca 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/11)

    * Debussy, Prokofiev, Lutosławski Znana ze składu Neo Quartet oraz Festiwalu NeoArte – Syntezator Sztuki (w 2017 roku odbył się pod patronatem LongPlay.b

  • Z Kraju: nowości płytowe (2)

    * 2 x Seifert Zbigniew Seifert za życia zdecydowanie większą sławę zyskał poza granicami Polski. Nagrywał z największymi osobistościami świata jazzu, jak Jack

  • Z Kraju: zaległości płytowe

    Rok 2017 powoli się kończy. Tymczasem dziś o kilku płytach jakie ukazały się jeszcze w roku 2016, a dotychczas nie zostały omówione w tym miejscu. Każdego tygod

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Angela BROWNRIDGE

Claude Debussy:
Preludes
, Book 1 & 2

______________________________________

R E K O M E N D A C J E
T Y G O D N I A :

Zbigniew SEIFERT
Solo Violin (1976)

VARIOSPHERES
Live in Solothurn (1976)

JazzBlaster plays Depeche Mode
(2017)

Ms OBSESSION
Manekin
(2017)

DIOMEDE
People from East

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________