Blog > Komentarze do wpisu

30/30, 21.04-21.05.2017

* 30 / 30

Już po raz trzeci odbył się konkurs na najlepszą okładkę płytową roku: "30/30". Finałowi konkursu towarzyszył uroczysty wernisaż wystawy okładek w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu 21 kwietnia. Otwarcie ekspozycji poprzedziła uroczystość wręczenia nagród i wyróżnień tegorocznym laureatom z udziałem Przewodniczącego Jury, Rosława Szaybo (fot.1, autora ok. 2000 okładek płyt, m.in. Eltona Johna, Roya Orbisona, Judas Priest, Santany, Janis Joplin, Johna Williamsa czy Czesława Niemena i Krzysztofa Komedy).
Na wystawie wyeksponowano ok. 40 najlepszych prac przedstawionych w dużym formacie. Pośród tych najciekawszych projektów znalazły się m.in. okładki do omawianych na LongPlay.blox.pl płyt: Maciej Wojcieszuk Quintet: "MWQ" (proj. Wojciech Karkuć) i Łukasz Pawlik: "Lonely Journey" (2016), a także Loud Jazz Band: "The Giant Against The Girl" (fot.4, obie proj. Kuba Karłowski).
Starannie wydany folder z wysokiej jakości reprodukcjami kilkudziesięciu zgłoszonych do konkursu okładek, jaki można było zdobyć na wernisażu, pozwala na dokładne przyjrzenie się projektom także w domowym zaciszu. To także wyjątkowa pamiątka dokumentującą 3 edycję konkursu "30/30".
Finał konkursu i wernisaż wystawy, tradycyjnie odbył się w czasie trwania dorocznego weekendowego Record Store Day - ogólnoświatowego święta sklepów i wytwórni płytowych. Stanowiło to okazję do połączenia wystawy z kiermaszem i giełdą płytową na poznańskim Starym Rynku. Stoiska zdominowały sklepy specjalizujące się w sprzedaży zarówno nowych jak używanych płyt winylowych (fot.3).
Wystawa trwa od 21 kwietnia do 21 maja w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu.

* The Night Siren

Minęło 40 lat od czasu opuszczenia Genesis przez Steve'a Hacketta. Od dawna już wybitny gitarzysta i kompozytor wyzwolił się spod cienia słynnej grupy podążając własną ścieżką. Dysponujący niepowtarzalną manierą artystyczną i wyjątkową techniką muzyk, stworzył swój osobisty styl w rocku progresywnym. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Steve HACKETT: The Night Siren
2LP's + CD 2017, InsideOut 88985410471

Behind the Smoke; Martian Sea; Fifty Miles from the North Pole; El Nino; Other Side of the Wall; Anything but Love; Inca Terra; In Another Life; In the Skeleton Gallery; West to East; The Gift.

Steve Hackett - gitary, oud, charango, harmonijka, wokal; Rob Townsend - saksofony, flet, flażolet, quenq, duduk, klarnet; Roger King - instr. klawiszowe, programowanie; Christine Townsend - skrzypce, altówka; Dick Driver - kontrabas; Gary O'Toole - perkusja ; Amanda Lehmann - wokal; oraz: Mira Awad, Kobi Farhi, Jo Hackett,; Nad Sylvan - wokal; Ferenc Kovacs - trąbka; Sara Kovacs - didgeridoo; Troy Donockley - Ulilleann pipes; Malik Mansurov - tar; Benedick Fenner - instr. klawiszowe, programowanie; Leslie-Miriam Bennett - instr. klawiszowe; Nick D'Virgilio - perkusja; Gulli Briem - instr. perkusyjne, cajon

_______________________________________________________________________

Każdy z ponad 20 dotychczasowych albumów Steve'a Hacketta to nie tylko porcja utworów o charakterystycznych liniach melodycznych nagranych z orkiestrowym rozmachem. To muzyka z mądrym przesłaniem, komentująca otaczający artystę świat.
Taki jest też nowy, wydany 24 marca album "The Night Siren", na który złożyły się utwory zrealizowane w odległych od siebie miejscach świata z użyciem różnych technologii nagraniowych. Aparat wykonawczy zaangażowany w przedsięwzięcie to poza stałymi współpracownikami Hacketta, także muzycy pochodzący z takich krajów jak: Izrael, Palestyna, Islandia, Azerbejdżan i Węgry.
Egzotyczne instrumenty w rodzaju hinduskiej lutni, peruwiańskiego charango, perskiego tar, arabskiego oud, czy australijskiego didgeridoo, idealnie ozdabiają rockowe brzmienie stanowiąc wyjątkowo barwne uzupełnienie malowniczych pasażowych partii gitary.
Trudno o mądrzejsze i ważniejsze przesłanie w dzisiejszych czasach, niż globalne międzykulturowe pojednanie poprzez uniwersalny język jakim jest muzyka. Jeden z najważniejszych dziś muzyków rockowych świata albumem tym oddaje swój głos na rzecz światowego pokoju. Jakże pięknym zwieńczeniem całego albumu jest rodzaj hymnu "West to East", po którym następuje tylko przejmująca gitarowa koda: "The Gift".
W
wersji analogowej album wydano w formie dwóch 180-gramowych longplayów, do których dołączono także dysk CD z identyczną zawartością. Taki rodzaj edycji w ostatnim czasie staje się coraz bardziej powszechny. Dla wielu odbiorców jest to ostateczne rozwiązanie dylematu na jaką formę nośnika zdecydować się przy zakupie konkretnego tytułu. Stale rosnąca sprzedaż płyt winylowych wobec spadku popytu na CD, sprawić może że wkrótce srebrne krążki stanowić będą zaledwie dodatek do longplayów.
Czarne płyty umieszczono w rozkładanej okładce w grubych indywidualnych kopertach, ozdobionych pięknymi ilustacjami do każdego z 11 utworów. Barwne fotograficzne kolaże są, podobnie jak okładka płyty, dziełem współpracującej z Hackettem już podczas wcześniejszych projektów, agencji Icon Photo.
Brzmienie płyt winylowych wobec dołączonego CD, charakteryzuje się zdecydowanie większą przestrzenią i głębią, szczególnie w quasi orkiestrowych fragmentach utworów. Jednak pod względem dynamiki i "soczystości" wysokich tonów wygrywa srebrna płytka. Dzięki edycji "combo" z jaką mamy do czynienia w przypadku tego albumu - sami decydujemy.

* * * * *

* Z Archiwum X

_____________________________________________________________________


Al STEWART: Year Of The Cat
1976, LP: RCA PL25042 / CD: RCA RCD 11749

Lord Greenville; On The Border; Midas Shadow; Sand In Your Shoes; If It Doesn't Come Naturally, Leave It; Flying Sorcery; Broadway Hotel; One Stage Before; Year Of The Cat.

_____________________________________________________________________

Najsłynniejsza płyta jednego z najbardziej niedocenionych artystów muzyki pop. Al Stewart rozpoczął swą karierę w Wielkiej Brytanii w drugiej połowie lat 60-tych na fali popularności muzyki folk. Światowy rozgłos jednak przyniosły mu dopiero lata 70. i kontrakt z wytwórnią RCA. To w tym okresie właśnie ukazał się album "Year Of The Cat", który zdobył wielką popularność po obu stronach Oceanu, stając się zarazem jedną z najsłynniejszych płyt dekady. Dziewięć autorskich piosenek wypełniających album, to kunsztownie zaaranżowane, melodyjne tematy śpiewane przez artystę słodkim, czy wręcz cukierkowym głosem z zastosowaniem charakterystycznego pogłosu. Każda z piosenek na płycie to małe arcydzieło, niosące zarazem bardzo dużo treści i odsłaniające osobisty sposób postrzegania otaczającego artystę świata.
Oczywiście najsłynniejszym na płycie nagraniem jest kończąca album piosenka tytułowa, która na stałe zapisała się w indeksie największych przebojów lat 70-tych. Tak naprawdę jednak każda z pozostałych, zasługuje na równie wysokie uznanie, sprawiając iż album "Year Of The Cat" to wyjątkowo równa płyta, wolna od jakichkolwiek słabszych momentów.
Kolejne dwie płyty artysty: "Time Passages" (1978) i doskonała "24 Carrots" (1980) utrzymane w podobnym soft rockowym klimacie, nie powtórzyły niestety sukcesu tego krążka. Mimo iż Al Stewart wciąż pozostaje czynnym artystą, do dziś nie udało się choćby wzniecić jego popularności.
5 kwietnia 2017 roku w londyńskim Royal Albert Hall, artyście wręczono prestiżową nagrodę Lifetime Achievement, za całokształt twórczości.

* * * * *

*

_____________________________________________________________________


VANILLA FUDGE: Vanilla Fudge
1967 Atco, LP: SD 33-324 / CD: 7567-90390-2

Ticket To Ride; People Get Ready; She's Not There; Bang Bang; Illusions Of My Childhood - Part One; You Keep Me Hanging On; Illusions Of My Childhood - Part Two; Take Me For A Little While; Illusions Of My Childhood - Part Three; Eleanor Rigby.

_____________________________________________________________________

Pierwsza płyta amerykańskiej grupy Vanilla Fudge to czysta esencja psychodelicznego rocka, którego fala zdominowała drugą połowę lat 60-tych. O wyjątkowości tej płyty stanowi też repertuar albumu, na który nie złożyły się własne kompozycje, lecz odkrywcze interpretacje utworów wylansowanych wcześniej przez The Impressions ("People Get Ready"), The Zombies ("She's Not There"), Sony and Cher ("Bang Bang"), The Supremes ("You Keep Me Hanging On"), Evie Sands ("Take Me For A Little While") czy wreszcie The Beatles ("Ticket To Ride" i "Eleanor Rigby").
Każdy z tematów przedstawiony został w wyjątkowej manierze, pełnej zawodzących partii gitar i majestatycznie brzmiących organów oraz dramatycznych, teatralnych chórków. W aranżacjach poszczególnych utworów zmieniono pierwotne tempo ukazując zupełnie nowe ich oblicze. Na drugiej stronie longplaya zastosowano instrumentalne łączniki tworząc z niej 20-minutową całość.
Płyta wywarła ogromny wpływ na dalszy rozwój muzyki rockowej, inspirując zastosowanymi rozwiązaniami aranżacyjnymi m.in. takie zespoły jak Deep Purple czy Emerson, Lake & Palmer.
Kolejne propozycje płytowe zespołu nie były w stanie dorównać debiutowi, co przyczyniło się do rychłego zakończenia działalności Vanilla Fudge.
Trzy lata po wydaniu genialnej pierwszej płyty zespół rozpadł się, a późniejsze reaktywacje (m.in. w 1983, 1988) miały charakter zaledwie incydentalny, podobnie jak późniejsze składy koncertowe, bardziej przypominające tribute-bandy. Członkowie formacji rozproszyli się pozostając jednak czynnymi muzykami takich grup jak Cactus; Beck, Bogert and Appice czy The Good Rats.
Po upływie 50 lat album "Vanilla Fudge" nadal robi ogromne wrażenie, a wysłuchanie jej z oryginalnego amerykańskiego krążka wytłoczonego w latach 60-tych, to doprawdy bezcenne doznanie dla każdego miłośnika rocka podawanego na dużym talerzu.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., M.R., Atco

poniedziałek, 24 kwietnia 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: październik 2017 (3)

    * Morning Sun Nazwisko obchodzącego w 2017 roku 70-te urodziny multiinstrumentalisty i kompozytora Paula McCandlessa , kojarzymy przede wszystkim z legendarnym

  • Premiery płytowe: październik 2017 (2) - JazzHaus Musik

    * Windmills Urodzony w 1953 roku Georg Ruby to dziś jeden z najbardziej znanych europejskich pianistów jazzowych. Jest mistrzem wolnej formy i muzykiem obdarzo

  • Kenny Garrett, 13.10.2017

    * Hi-Fi i Muzyka 10/2017 Część muzyczna październikowego numeru miesięcznika Hi-Fi i Muzyka (10/2017) przynosi m.in. obszerne artykuły o Rudym Van Gelderze, Ri

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Scott DuBOIS

Autumn Wind
PREMIERA 27 PAŻDZIERNIKA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Georg RUBY
Windmills
(2017)

Hannes ZERBE Jazz Orchester Berlin
Kalkutta
(2017)

TransMemories
The Sound History of the Earth
(2017)

MORTE PLAYS
Postapo
(2017)

Bob FERREL's
Jazztopian Dream
(2017)

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________