Blog > Komentarze do wpisu

Premiery plytowe: kwiecień 2017 (5)

* Flowers

Jimmy Greene jest dziś jednym z najbardziej cenionych saksofonistów swojego pokolenia. Dotychczas brał udział w nagraniu ponad 70 albumów, a jego autorskie płyty ukazują się pod tak znakomitymi labelami jak: Sunnyside, Criss Cross, RCA Victor, czy Mack Avenue. Właśnie ostatnia z wymienionych wytwórni w 2014 roku opublikowała szczególny album Greena, nominowany do Grammy "Beatiful Life". Płyta powstała po tragicznej śmierci 6 letniej córki muzyka, Any. 14 grudnia 2012 roku w szkole w Newtown miała miejsce bezsensowna strzelanina na skutek obłędu 20-letniego zabójcy. Zginęło wówczas 28 dzieci i nauczycieli, w tym córka saksofonisty. _____________________________________________________________________

PREMIERA
Jimmy GREENE: Flowers. Beatiful Life - Volume 2
CD 2017, Mack Avenue MAC 1118

Big Guy; Stanky Leg; Flowers; Second Breakfast; Fun Circuits; Stink Thumb; Someday; December; Amantes; Something About You; Thirty-Two.

Jimmy Greene - saksofony; Kevin Hays, Renee Rosnes - instr. klawiszowe; John Patitucci - kontrabas, gitara basowa; Ben Williams - kontrabas; Rogerio Boccato, Otis Brown III - instr. perkusyjne; Jeff "Tain" Watts - perkusja; oraz: Jean Baylor, Sheena Rattai - wokal; Mike Moreno - gitara

_____________________________________________________________________

Nowy album Jimmy'ego Greena: "Flowers" opatrzony dopiskiem "Beatiful Life - Volume 2", podobnie jak poprzednia płyta nawiązuje do tragedii jaka spotkała artystę w związku ze śmiercią ukochanej córeczki. Jak czytamy na okładce płyty, pierwszą rzeczą nad którą pochylił się artysta wchodząc po raz pierwszy po tragedii do jej pokoju, był blok rysunkowy z bukietem kwiatów narysowanych dla niego. Stąd tytuł albumu i dziecięce rysunki zdobiące okładkę.
Mimo to album "Flowers" zdaje się być mniej obciążony gatunkowo niż poprzednia płyta. Utwory wypełniające nowy album saksofonisty zdają się być zdecydowanie bardziej nasycone rytmem i witalnością. Jak gdyby Greene po swoistym katharsis jakim był album sprzed trzech lat coraz bardziej wracał do stylu kompozytorskiego jaki charakteryzował jego wcześniejsze dokonania.
Na "Flowers" liderowi towarzyszą doskonale sprawdzeni muzycy, stanowiący silny fundament dzisiejszej amerykańskiej sceny jazzowej. Pośród nazwisk muzyków, pojawiających się w poszczególnych utworach w różnych konfiguracjach, warto wymienić choćby wyśmienitego basistę Johna Patitucci, gitarzystę Mike'a Moreno czy rewelacyjnego pianistę Kevina Haysa.
W dwóch utworach słyszymy wokalistki: Sheenę Rattai ("Flowers") i Jean Baylor ("Someday"). To pełne emocji ballady jazzowe mocno zakorzenione w estetyce klasycznego soulu.
Obecny na jazzowej scenie od 20 lat Jimmy Greene dysponuje własnym wypracowanym stylem gry, rozpoznawalnym w przypadku każdego z instrumentów. Muzyk bowiem do perfekcji opracował własną technikę gry na saksofonach: sopranowym, altowym, tenorowym i barytonowym, a na "Flowers" słyszymy partie każdego z nich
.

* The Beatles Close-Up

Żeński kwartet wokalny Les Brünettes swą kolejną płytę poświęcił muzyce The Beatles. Wydana w stylowej okładce płyta "The Beatles Close-Up" rekomendowana przez cenioną w środowisku audiofilskim japońską firmę Audio-Technica, nagrana została w legendarnych londyńskich Abbey Road Studios, gdzie Beatlesi zrealizowali swoje najważniejsze nagrania. Cztery dziewczyny dysponujące wyjątkowymi możliwościami wokalnymi, posiadają nadzwyczajny dar interpretacji, ukazując zupełnie nowe oblicze takich przebojów jak: "Blackbird", "Penny Lane" czy "Let It Be".

____________________________________________________________

PREMIERA
Les BRÜNETTES: The Beatles Close-Up
CD 2017, Herzog Records 901065 HER

Blackbird; Got To Get You Into My Life; Lady Madonna; Mit Der Morgensonne; Yes, I'm A Witch; Ono; The Ballad Of John & Yoko; I Want You (He's So Heavy); Losing; Penny Lane; Monsieur Guido; Let It Be; Imagine.

Lisa Herbolzheimer, Juliette Brousset, Stephanie Neigel, Julia Pellegrini - wokal

_____________________________________________________________

Program albumu uzupełniony został nowymi piosenkami dedykowanymi kultowej grupie przez tworzące kwartet wokalistki: Lisę Herbolzheimer, Juliette Brousset, Stephanie Neigel i Julię Pellegrini, oraz utworami Yoko Ono ("Yes, I'm A Witch") i Johna Lennona ("Imagine").
Zmysłowe, pełne zaangażowania wykonanie i ciepłe perfekcyjnie dopracowane harmonie wokalne, w połączeniu ze specyfiką repertuaru robią doprawdy ogromne wrażenie. Wielogłosowe aranżacje dopracowano perfekcyjnie dostosowując poszczególne partie do indywidualnych predyspozycji wokalnych każdej z dziewczyn.
Zarówno utwory o balladowym charakterze ("Blackbird", "Imagine" i podana w psychodelicznym sosie "Let It Be") jak i pełne dynamiki tematy w rodzaju "Got To Get You Into My Life" czy "Lady Madonna" w wokalnych wersjach pozbawionych dodatkowego instrumentarium wypadły znakomicie.
Uwagę zwraca realizacja nagrań, która w przypadku tak specyficznych wykonań ma ogromne znaczenie. Artystki korzystają z różniących się od siebie brzmieniowo mikrofonów, a w każdej ze ścieżek zastosowano inne pogłosy. W tym przypadku sens zorganizowania sesji w kultowym londyńskim studio wybiega poza ramy, zaledwie sentymentalnej podróży do miejsca gdzie nagrywali The Beatles.
Les Brünettes swymi głosami bawią się repertuarem The Beatles, żonglując partiami wokalnymi z wdziekiem i wyczuwalnym feelingiem. Wszystko poparte jest jednak nadzwyczajną techniką i precyzją.
Po album "The Beatles Close-Up" sięgnąć winni zarówno miłośnicy The Beatles jak i zwolennicy najwyższej próby wokalistyki
.

* Uncharted Waters

Fagot nie należy do najpopularniejszych instrumentów na scenie jazzowej. Dlatego wyjątkową uwagę przykuwają projekty, w których instrument ten pełni główną rolę. Jak wyjątkowym i uniwersalnym instrumentem jest fagot, możemy przekonać się dzięki nowej płycie Michaela Rabinowitza, współzałożyciela legendarnej Charles Mingus Orchestra, oraz współpracownika takich tuzów jazzu jak Joe Lovano, Wynton Marsalis, Red Rodney i Chris Potter.

_____________________________________________________________________

PREMIERA
Michael RABINOWITZ: Uncharted Waters
CD 2017, Cats Paw Records CDP 9855

Uncharted Waters; Harold's Blues; Caravan; Kiki's Theme; So Do It; How Insensitive; The Third; When Sonny Gets Blue; Calypso Joe.

Michael Rabinowitz - fagot
Nat Harris - gitara
Ruslan Khain - kontrabas
Vince Ector - perkusja

_____________________________________________________________________

Na płycie "Uncharted Waters" poza premierowymi kompozycjami fagocisty, usłyszymy także wyjątkowe interpretacje tematów Juana Tisola, Wesa Montgomery, Antonio Carlosa Jobima i Arta Farmera. Soliście w nagraniach towarzyszą: gitarzysta Nat Harris oraz Rusian Khain (kontrabas) i Vince Ector (perkusja).
O ile część materiału wypełniającego płytę została skomponowana specjalnie z myślą o fagocie, połowa utworów poddana została starannej transkrypcji.
Rabinowitz w mistrzowskim stylu potrafi ukazać ogromny potencjał instrumentu w zakresie ekspresji i możliwości improwizacyjnych, nie korzystając z dodatkowych przetworników dźwięku
Aranżacje wszystkich utworów na fagot i gitarę doskonale sprawdzają się zarówno w trakcie tematów o bardziej skomplikowanej fakturze melodycznej, jak i podczas nasyconych wyrazistą melodyką utworów w rodzaju "How Insensitive" A.C.Jobima czy słynnego tematu "Caravan" spopularyzowanego przez Duke'a Ellingtona.
Album może okazać się odkryciem dla wielu słuchaczy nie przyzwyczajonych dotąd do dźwięków fagotu w jazzie. Warto też zasłuchać się w pracę pozostałych instrumentalistów, tworzących z liderem idealnie zgrany kwartet. Mnóstwo kontrabasowych solówek Ruslana Khaina, ognista ekspresja Vince Ectora przy perkusji i wiernie skundująca, a nierzadko dialogująca z fagotem gitara Nata Harrisa, to ogromne atrybuty tych nagrań
.

* * * * *

*3's A Crowd

Filadelfijski perkusista Billy Jones koncepcję swego nowego albumu "3's A Crowd" oparł na nagraniach zrealizowanych w duetach, w których oba instrumenty funkcjonują równolegle. Do projektu wynoszącego bębny ponad ramy tradycyjnej roli towarzyszącego akompaniamentu, artysta zaprosił dziesięciu muzyków wywodzących się z jazzowych środowisk Wschodniego i Zachodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych.
_____________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Billy JONES: 3's A Crowd
CD 2017, Acoustical Concept Records AC-49

3's A Crowd; Song for Meg; The Call; John Cage Scared My Dog; For John and Elvin; Just Above The Clouds; Gone Now; A Monotony of Hazards; Chant of the Soul; Ellie's Dream.

Billy Jones - perkusja; oraz: George Young, Gary Meek - saksofon; John Vanore - trąbka; Micj Rossi, George Genna - fortepian; Tony Micelli - wibrafon; Tyrone Brown - kontrabas; Scotty Wright - wokal; Kenny Stahl - flet; Stu Reynolds - klarnet

_____________________________________________________________________

Wśród artystów jacy podjęli wyzwanie by dołączyć do projektu: Billy Jones Vs East/West Coast Musicians, znaleźli się m.in. saksofoniści George Young i Gary Meek, wibrafonista Tony Micelli i kontrabasista Tyrone Brown. Płyta wydana została przez, specjalizującą się w nagraniach akustycznych wytwórnię Johna Vanore, Acoustical Concept Records.
Sposób gry Jonesa w tak wyjątkowej formule, odsłania zupełnie nowe możliwości perkusji. Kreuje linie zapewniające zarówno podkład rytmiczny jak harmonijne wsparcie dla instrumentów solowych. Niejednokrotnie dialoguje z nimi, czy wręcz zamienia się rolami. Co ciekawe, grze Jonesa daleko do wymyślnych ekwilibrystycznych popisów czy zaskakujących efektów generowanych przez rozmaite perkusjonalia. Wszystko oparte jest na zaskakującej precyzją technice, fantazji i wyjątkowemu zmysłowi postrzegania muzyki. Część nagrań to oryginalne kompozycje muzyków towarzyszących perkusiście, a reszta to motywy w stu procentach oparte na improwizacji. Mimo wyjątkowo swobodnej formuły i eksperymentalnym niecodziennym konstelacjom instrumentalnym, "3's A Crowd" jest płytą bardzo przystępną dla każdego miłośnika jazzu, odległą od awangardy czy freejazzowych form.

* Depth Of Focus

Kontrabasista, gitarzysta basowy i kompozytor Janusz Mackiewicz od wielu lat stanowi silny filar trójmiejskiej sceny jazzowej. Kilka lat temu muzyk powołał do życia formację Elec-Tri-City tworzoną wraz z gitarzystą Marcinem Wądołowskim, Dominikiem Bukowskim (xylosynth) i Grzegorzem Syczem (perkusja). Zespół złożony z muzyków równolegle zaangażowanych także w rozmaite własne projekty, zadebiutował w roku 2013 płytą wypełnioną kompozycjami lidera, utrzymanymi w funkującym, elektrycznym klimacie ("Janusz Mackiewicz Elec-Tri-City", 2013). Kontynuacją i rozwinięciem tej formuły jest, nagrany w październiku 2016 roku, drugi album: "Depth Of Focus" wydany w kontrastującej z czernią pierwszej płyty, białej okładce. Obok siedmiu utworów Janusza Mackiewicza, w programie znajdziemy też po jednej kompozycji każdego z muzyków składu. _____________________________________________________________________

NOWOŚĆ
ELEC-TRI-CITY: Depth Of Focus
CD 2017, Soliton SL 707-2

Intro; Jannes; Forecaster; Mario & Luigi; For Jarek; Wayza Report; Melopause; Karo; Mathies; Depth Of Focus.

Marcin Wądołowski - gitara; Dominik Bukowski - xylosynth; Janusz Mackiewicz - gitara basowa, minimoog; Grzegorz Sycz - instr. perkusyjne; oraz: Eric Allen - głos

_____________________________________________________________________

Podobnie jak w przypadku pierwszego albumu Elec-tri-City, tak i "Depth Of Focus" otwiera intrygujące stylowe intro. Podany w elektronicznej oprawie tekst deklamuje sam Eric Allen.
Dynamiczny utwór "Jannes" to popis Marcina Wądołowskiego i lidera, tworzących w tym utworze pełen energii jazzrockowy tandem.
Balladowy "Forecaster" w połowie należy do Dominika Bukowskiego, a drugą część utworu zdominowały rozbudowane, rzewne partie gitary Wądołowskiego. Ten bardzo aktywnie działający na trójmiejskiej scenie jazzowej gitarzysta, znany jest też ze składów formacji Moongang i Quartado oraz czterech albumów firmowanych własnym nazwiskiem. W każdej formule Marcin Wądołowski zaskakuje nadzwyczajną techniką i wyczuciem każdego pojedynczego dźwięku. Sprawia to, iż w ostatnich latach postrzegany jest jako jeden z najbardziej błyskotliwych i utalentowanych polskich gitarzystów jazzowych .
Mniej przekonująco wypada na płycie temat: "For Jarek" dedykowany Jarkowi Śmietanie. Znajdziemy tu jednak fajną partię gitary basowej, a Marcin Wądołowski tym razem serwuje nam solówkę jednoznacznie nawiązującą do stylistyki Śmietany.
Innym ukłonem w stronę Wielkich Mistrzów jest oparty na silnym podkładzie basu, temat: "Wayza Report".
Porównując "Depth Of Focus" z pierwszą płytą Elec-Tri-City. odnieść można wrażenie że zespół Janusza Mackiewicza nieco spuścił z tonu w zakresie funkującego rytmu, na rzecz bardziej przestrzennych i rozbudowanych rozwiązań. Nadal mamy do czynienia z muzyką silnie zakorzenioną w estetyce jazz rocka i fusion, jednak więcej tu harmonicznych i melodycznych udziwnień. Sprawia to, że każde kolejne wysłuchanie płyty pozwala dostrzec mnóstwo nowych detali.

tekst i skany: Robert Ratajczak

fot.: Mack Avenue, Herzog, Cats Paw, Acoustical Concept, Soliton

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

piątek, 28 kwietnia 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Enter Enea Festival, 12-14.06.2017

    * Jazz Forum 6/2017 W czerwcowym (6/2016) numerze Jazz Forum, do którego w wersji dla prenumeratorów dołączono płytę Schmidt Electric: "Live" (więcej o niej w

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________