Blog > Komentarze do wpisu

Private Collection

* ELVIS: The Wonder Of You

Po ogromnym sukcesie albumu "If I Can Dream" zawierającym zbiór nieśmiertelnych przebojów Elvisa Presleya oprawionych dźwiękami The Royal Philharmonic Orchestra, który sprzedał się w nakładzie ponad 1,5 mln egz., w październiku ub. roku doczekaliśmy się jego kontynuacji. _____________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Elvis PRESLEY with the Royal Philharmonic Orchestra:
The Wonder Of You

2LP's + CD 2016, Sony Music 88985371802

A Big Hunk O'Love; I've Got A Thing About You Baby; Suspicious Minds; Don't; I Just Can't Help Believin'; Just Pretend; Love Letters; Amazing Grace; Starting Today; Kentucky Rain; Memories; Let It Be Me; Always On My Mind; The Wonder Of You; You Don't Have To Say You Love Me; You Gave Me A Mountain; Just Pretend.

_____________________________________________________________________

Album "The Wonder Of You" nagrany został w legendarnych londyńskich Abbey Road Studios pod uchem cenionych producentów Dona Reedmana i Nicka Patricka, oraz wdowy po Elvisie, Priscilli Presley. Nadanie takim utworom jak m.in. "Suspicious Minds", "Love Letters", "Memories" czy "Always On My Mind" potężnie brzmiącego orkiestrowego brzmienia, podobnie jak w przypadku poprzedniego albumu zachwyca i wywołuje zupełnie nowe doznania. W realizacji nagrań zadbano o każdy najdrobniejszy detal, a materiał robi wrażenie zarejestrowanego przez Elvisa razem z Królewską Orkiestrą w 2016 roku. By uzyskać właściwy efekt w przypadku poszczególnych utworów wykorzystano najbardziej odpowiadające ścieżki wokalne Elvisa niejednokrotnie pochodzące z nagrań koncertowych.
Album ukazał się w kilku różnych postaciach. Najbogatszą zdaje się wydawnictwo w formie boksu zawierającego dwie 150-gramowe płyty winylowe, obustronnie czarną płytę CD umieszczoną w indywidualnej kopercie, duży plakat oraz piękną ilustrowaną książeczkę. Płyty winylowe zostały genialnie wytłoczone, odsłaniając pełnię brzmienia osiągniętego dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej techniki nagraniowej. Poszczególne instrumenty orkiestry wypełniają szeroki plan dźwiękowy wywołując efekt panoramicznej stereofonii, a głos Elvisa umiejscowiony przed sekcją smyczkową robi wrażenie brzmiącego poza kolumnami głośnikowymi, z nieistniejącego kanału centalnego.
Jest to muzyka świetnie sprawdzająca się w trakcie kontemplacyjnego odbioru z naciskiem na idealnie przekazaną na nośniku analogowym olśniewającą jakość dźwięku. Jeśli jednak chcemy posłuchać jej w mniej absorbującej audiofilską wrażliwość formie, sięgamy po dołączony do boksu krążek CD, który również doskonale zabrzmi w odtwarzaczu. Taka forma wydawania płyt winylowych zdaje się być idealnym rozwiązaniem dla każdego i na każdą okazję.

* * * * *

* What was said

Albumem "What was said" norweski pianista Tord Gustavsen powrócił do kameralnej formuły tria. Nie jest to jednak typowy skład, bowiem nie ma w nim basu. Wraz z wieloletnim "towarzyszem broni" i przyjacielem pianisty, perkusistą Jarle Vespestadem, artyście towarzyszy dysponująca wyjątkową barwą głosu, wokallistka Simin Tander, znana ze składu PLoTS i płyty "Songs From The Edge" (2012) poświęconej utworom napisanym przez Hazel Leach, oraz albumu Tobiasa Christla: "Wildern" (2014).

_____________________________________________________________________


Tord GUSTAVSEN - Simin Tander - Jarle Vespestad:
What was said

2LP's 2016, ECM 2465 4766532

Your Grief; I See You; Imagine The Fog Disappearing; A Castle In Heaven; Journey Of Life; I Refuse; What Was Said To The Rose; O Sacred Head; The Way You Play My Heart; Rull; The Source Of Now; Sweet Melting; Longing To Praise Thee; Sweet Melting Afterglow.

Simin Tander - głos; Tord Gustavsen - fortepian, syntezator basowy; Jarle Vespestad - perkusja

_____________________________________________________________________

Głównym elementem skupiającym uwagę słuchacza jest pełen głębi wokal pochodzącej z Afganistanu Simin Tander, i to on właśnie w dużej mierze decyduje o mrocznym i tajemniczym klimacie całości. Repertuar albumu obejmuje piękne norweskie pieśni ludowe w zachwycających interpretacjach oraz pozostające z nimi w harmonii autorskie kompozycje Gustavsena.
W partiach instrumentalnych znajdziemy ogrom przestrzeni, intymność i klimatyczny efekt zawieszenia dźwięku poprzez stylowe pauzy.
Fortepian brzmi na analogowym nośniku tak jak brzmieć powinien. Każdemu pojedynczemu dźwiękowi towarzyszy szeroka przestrzeń, a dociekliwe ucho wychwyci nawet moment dotknięcia przez pianistę tworzywa pokrywającego kolejny klawisz. Na tle fortepianu głos wokalistki wyśpiewującej angielskie, norweskie i afgańskie teksty, w każdym rejestrze brzmi kompletnie. Także improwizacje wokalne, szepty, pomruki i skat, akustycznie oprawione zostały w norweskim Raibow Studio po mistrzowsku.
Perkusja pełni rolę raczej dyskretnego lecz nieodzownego ozdobnika, ubarwiającego brzmienie. Mimo wyjątkowej oszczędności, czy wręcz minimalizmowi, każdy położony przez Vespestada akcent robi ogromne wrażenie. To właśnie genialna żonglerka napięciem i emocjami, stanowi jeden z największych atrybutów albumu.
Na wytłoczenie dwóch płyt wchodzących w skład wydawnictwa nie szczędzono winylu, decydując się na 180 gramowe krążki. Godzinny program rozłożono na trzy ok. 20-minutowe strony, pozostawiając rewers drugiego longplaya niezapisany. Pozwala to cieszyć się identyczną wobec kompaktowego odpowiednika zawartością albumu i dźwiękiem nie pozbawionym pełni i dynamiki, przez ew. zagęszczenie rowków płyty.
Jak na standardy wytwórni ECM, pod względem edycji album wydano bardzo starannie. We wnętrzu rozkładanej okładki znajdziemy zdjęcia i dokładne opisy nagrań, a w kopercie dodatkową wkładkę z tekstami utworów.
To muzyka skierowana do wrażliwego odbiorcy, nastawionego na dźwięki wywołujące refleksje i zadumę. Trudno wyobrazić sobie, że mogłaby brzmieć lepiej niż bezpośrednio z analogowej płyty.

* * * * *

* From Darkness

"From Darkness" to już piętnasty album izraelskiego kontrabasisty Avishaia Cohena w roli lidera własnego składu. Muzyk przyzwyczaił nas do charakterystycznego brzmienia i kompozycji opartych na orientalnych motywach i zwartych rytmach. _____________________________________________________________________


Avishai COHEN Trio: From Darkness
LP 2015, Razdaz Records RDLP4616

Beyond; Abie; Halelyah; Ballad for an Unborn; C#-; From Darkness; Lost Tribe; Almah Sleeping; Signature; Amethyst; Smile.

Nitai Hershkovits - fortepian
Avishai Cohen - kontrabas
Daniel Dor - perkusja

_____________________________________________________________________

Avishai Cohen w składzie współtworzonym wraz z pianistą Nitai Hershkovitsem i perkusistą Danielem Dor stworzył jeden z najbardziej błyskotliwych kameralnych składów jazzowych ostatnich lat. Od zawsze zafascynowany rytmem muzyk nagrał album będący prawdziwą fuzją inspiracji brzmieniami afrykańskimi, latynoamerykańskimi i arabskimi. Pośród jedenastu utworów znajdziemy romantyczne jazzowe ballady ("Ballad for an Unborn"), nastrojowe i pełne melancholii tematy ("Almah Sleeping") oraz emanujące witalnością, pełne wigoru utwory w rodzaju "Abie" i "Lost Tribe". Krótkie i zwięzłe utwory, pełne nieskomplikowanej melodyki podane są jak zwykle w przypadku Avishaia Cohena, w orientalnej manierze, dzięki której jego dokonania w równej mierze poruszają miłośników muzyki etnicznej jak zwolenników jazzu.
Ciekawostką jest zamykająca program płyty kompozycja Charliego Chaplina "Smile", odsłaniająca wyjątkową melodyjność kontrabasu pod palcami lidera.
Piękna
stylowa okładka w wersji longplaya prezentuje się nad wyraz imponująco, mimo minimalistycznej edycji pozbawionej indywidualnej koperty wewnętrznej. Jednak po płycie winylowej spodziewałbym się zdecydowanie szerszego zakresu tonów, a przede wszystkim tak oczekiwanej w tym przypadku bazy niskich częstotliwości. Tymczasem trwająca 42 minuty płyta wytłoczona została tak jak gdyby rowki zapisu zostały sztucznie zawężone w celu ich skompresowania, co często zdarza się w przypadku krążków przekraczających 50 minut.
Na domiar złego, druga strona mojego, dopiero co rozfoliowanego egzemplarza, poza pożądanymi dźwiękami zawiera, uciążliwe szczególnie podczas cichych fragmentów szumy, mogące wynikać jedynie z jakości tłoczenia bądź samego winylu użytego do produkcji płyty.

* * * * *

* Lester Bowie Works

Nazywany największym punkowcem jazzu, amerykański trębacz i kompozytor Lester Bowie, był postacią wyjątkowo barwną, której działalności nie sposób opisać w kilku zdaniach. Postrzeganemu jako muzyk awangardowy artyście bliskie bowiem były także tradycyjne formy jazzowe, muzyka etniczna a nawet pop i rock. Przez wiele lat Lester Bowie pracował i tworzył w Afryce i na Jamajce z tamtejszymi muzykami, będąc jednocześnie siłą napędową amerykańskiej awangardy i współtworząc kultową grupę Art Ensemble Of Chicago. _____________________________________________________________________


Lester BOWIE: Works
LP 1988, ECM 837 274-1

Charlie M; Rose Drop; B Funk; When The Spirit Returns; Deb Deb's Face; Monkey Waltz; Fradulent Fanfare; Almost Christmas; Let The Good Times Roll.

Lester Bowie - trąbka; oraz: Stanton Davis, Malachi Thompson, Rasul Siddik, Bruce Purse - trąbka; Ari Brown - saksofon; Steve Turre, Frank Lacy, Craig Harris - puzon; Bob Stewart - tuba; Vincent Chancey - róg; Joseph Jarman, Roscoe Mitchell - instr. dęte; Donald Smith - celesta; Art Matthews - fortepian; Malachi Favors Maghostus, Fred Williams - kontrabas; Famoudou Don Mye - instr. perkusyjne; Phillip Wilson - perkusja; Fontella Bass, David Peaston - wokal

_____________________________________________________________________

Trudno streścić przebogatą dyskografię Lestera Bowie, obejmującą rozmaite nagrania w formie jednopłytowej składanki. Mimo to regularnie ukazują się mniej lub bardziej trafione kompilacje. Pośród nich warto zwrócić uwagę na zestaw nagrań z lat 1980-1986, który w postaci płyty "Works" opublikowała wytwórnia ECM. Program ułożony został w przemyślany dramaturgicznie sposób przeprowadzając nas przez nagrania wybrane z pięciu różnych albumów dokonane w rozmaitych konfiguracjach; od utworów zagranych solo, aż do nagrań w nonecie z udziałem tak genialnych chicagowskich muzyków jak m.in. Roscoe Mitchell, Ari Brown czy Vincent Chancey.
Słynąca z edycyjnego minimalizmu lecz wyjątkowej staranności i technicznej perfekcji, monachijska wytwórnia zadbała o wytłoczenie płyty z zachowaniem najwyższych standardów.
Mimo nagrań pochodzących z kilku bardzo różnych sesji w dwóch odległych studiach nagraniowych (Nowy Jork, Ludwigsburg), w każdym przypadku udało się przenieść na vinyl ich indywidualną specyfikę i charakter.
W utworach zrealizowanych w dużych składach, udało się bezbłędnie stworzyć przestrzenną bazę, ukazującą rozstawienie poszczególnych muzyków. Partie trąbki lidera brzmią w nich agresywnie i "z pazurem". Inaczej słucha się setu 4 tematów wybranych z albumu "All The Magic" (1982), zagranych solo na trąbce. Tutaj równoprawną rolę z instrumentem odgrywa przestrzenna cisza pomiędzy poszczególnymi dźwiękami i zastosowanie długiego pogłosu. Słyszymy każde muśnięcie młoteczka i ruch tłoka w instrumencie, co skutkuje wrażeniem docierania do nas muzyki w niemal fizycznie bezpośredni sposób.
Miłośników Lestera Bowie do sięgnięcia po tak ciekawie skompilowany longplay przekonywać nie trzeba. Dla wszystkich pozostałych natomiast "Works" może okazać się początkiem fascynującej przygody z muzyką jednego z największych gigantów muzyki improwizowanej.

* * * * *

* Z Archiwum X

_____________________________________________________________________


George BENSON: 20/20
LP 1985, Warner Bros. 925 178-1

No One Emotion; Please Don't Walk Away; I Just Wanna Hang Around You; Nothing's Gonna Change My Love For You; Beyond The Sea; 20/20; New Day; Hold Me; Stand Up; You Are The Love Of My Life.

_____________________________________________________________________

To jedna z "piosenkarskich" płyt George'a Bensona, która ukazała się w 1985 roku nakładem Warner Bros. Wielki jazzowy gitarzysta udowodnił, że doskonale potrafi odnaleźć się w, nasączonym jazzowo-soulowym klimatem, repertuarze "lekkim, łatwym i przyjemnym". Pozyskanie do współpracy takich artystów jak Paulinho da Costa, Patti Austin, Marcus Miller, Nathan East, Freddie Green, Joe Sample, James Taylor, Cecil Womack czy Roberta Flack, musiało zaowocować sukcesem komercyjnym. Nowa wersja piosenki Charlesa Treneta "La Mer" (tutaj pod angielskim tytułem "Beyond The Sea"), przebojowa piosenka "Nothing's Gonna Change My Love For You" (jednak bardziej popularna 2 lata później w wersji Glenna Medeirosa), czy wieńczący całą płytę duet z Robertą Flack "You Are The Love Of My Life", zapewniły w połowie lat 80-tych albumowi "20/20" status "Złotej Płyty" i wysoką pozycję w notowaniach "Bilboardu". Po latach płyta brzmi być może nieco archaicznie, jednak doskonale ukazuje estetykę jaka dominowała w tej dekadzie ub. wieku. Miłośnikom "Starego Bensona" pozostaje jedyny instrumentalny utwór na płycie: "Stand Up".

_____________________________________________________________________


Errol BROWN: Secret Rendezvous
CD 1992, East West Records 4509-90688-2 YS

This Time It's Forever; Only In America; Secret Rendezvous; Slow Motion; What Happened To That Girl?; Rise; Lady In Amsterdam; I'm In Love With A Married Woman; Tomorrow Is Such A Long Time; Forbidden Lovers; That's No Lie; You're My Saviour.

_____________________________________________________________________

Gdy gwiazda jednego z najpopularniejszych zjawisk muzyki pop lat 80-tych, duetu Modern Talking zaczęła dość gwałtownie blaknąć, współtwórca zespołu, genialny w swojej kategorii Dieter Bohlen, rozpoczął wskrzeszanie wielkich gwiazd poprzedniej dekady. Do współpracy zapraszał liderów pop rockowych zespołów mających już za sobą swe lata świetności. Na krótki okres udało mu się przywrócić do łask m.in. Chrisa Normana (Smokie) i Lesa McKeowna (Bay City Rollers) komponując dla nich utwory i produkując ich płyty. Przedsiębiorczy Dieter Bohlen nie pominął też wokalisty i frontmana bardzo popularnej w latach 70-tych grupy Hot Chocolate, Errola Browna.
Wokalista chętnie przystał na współpracę z niemieckim producentem, choć kierował się raczej względami ekonomicznymi niż potrzebą artystyczną. Wydana w 1992 roku płyta "Secret Rendezvous" to zbiór typowych dla brzmieniowej maniery Bohlena utworów, zaśpiewanych charakterystycznym głosem urodzonego na Jamajce artysty. Kilkakrotnie w tle pojawia się niski ton gitary, tak często eksponowany w utworach Hot Chocolate, jednak niejednokrotnie gdyby zastąpić wokal Errola Browna głosem Thomasa Andersa otrzymalibyśmy po prostu kolejne nagranie Modern Talking. Doskonałym tego przykładem niech będzie choćby "Lady In Amsterdam".
Z płyty udało się "wyciąć" przebojowego singla "This Time Is Forever", który nawet pojawił się na moment na niektórych europejskich radiowych listach przebojów (choć równie dobrze poradziłby sobie w tej roli: "Tomorrow Is Such A Long Time").
Zmarły w 2015 roku Errol Brown, na zawsze zapisał się w pamięci miłośników pop rocka jako wykonawca takich hitów jak m.in.: "So You Win Again", "Every 1's A Winner" czy "It Started With A Kiss" wykonywanych w składzie Hot Chocolate. Po 25 latach jakie minęły od ukazania się omawianej w tym miejscu płyty "Secret Rendezvous", trudno traktować ją inaczej jak ciekawostkę i osobliwy epizod w karierze artysty.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Sony Music, ECM

piątek, 14 kwietnia 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Enter Enea Festival, 12-14.06.2017

    * Jazz Forum 6/2017 W czerwcowym (6/2016) numerze Jazz Forum, do którego w wersji dla prenumeratorów dołączono płytę Schmidt Electric: "Live" (więcej o niej w

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________