Blog > Komentarze do wpisu

Enter Enea Festival - konferencja prasowa

* Enter Enea Festival

 

29 maja odbyła się konferencja prasowa związana ze zbliżającym się Enter Enea Festival. Poza dyrektorem artystycznym Leszkiem Możdżerem i szefem oraz pomysłodawcą Festiwalu Jerzym Gumnym, obecni byli przedstawiciele miasta (vice prezydent Poznania Jędrzej Solarski) i sponsora tytularnego Festiwalu (Mikołaj Franzkowiak - wiceprezes Enea) oraz Katarzyna Jankowiak-Gumna - Kuratorka ABC Gallery i sąsiadującego z terenem festiwalowym Visual Parku.

Enter Enea Festival to doroczne wydarzenie muzyczne jakie w tym roku już po raz siódmy odbędzie się w dniach 12-14 czerwca w niezmiennej od początku lokalizacji: szczególnym miejscu jakim jest brzeg Jeziora Strzeszyńskiego na peryferiach Poznania (teren przed restauracją Oaza). Od początku istnienia Festiwalu jego dyrektorem artystycznym jest Leszek Możdżer. Zapraszani przez niego artyści to zarówno muzycy, z którymi pianiście dane było współpracować na scenie lub w studio, jak i wykonawcy, których muzyka szczególnie poruszyła muzyczną wrażliwość artysty. Każdego roku słyszymy także samego Leszka Możdżera, dla którego doroczny festiwal jest okazją do zaprezentowania własnych projektów. Dzięki współpracy Możdżera z monachijską wytwórnią płytową ACT co roku na strzeszyńskiej scenie publiczność ma okazję zapoznać się z najnowszym programem wykonawców wywodzących się z prestiżowej ''stajni'' Siggiego Locha -szefa i założyciela ACT-u. W tym roku w drugim dniu Festiwalu poznamy materiał jaki wypełnił wydany w ub. miesiącu wyłącznie na płycie winylowej album "Piano Night" (2017). Na jednej scenie pojawi się trójka muzyków współtworzących dziś europejską czołówkę pianistów jazzowych: Leszek Możdżer, Iiro Rantala i Michael Wollny. Z kolei ukoronowaniem VII edycji festiwalu będzie koncert na cztery fortepiany w wykonaniu Leszka Możdżera, Marcina Wasilewskiego, Piotra Orzechowskiego i Pawła Kaczmarczyka.
"To prezent urodzinowy na 40-lecie Jazz Juniors, festiwalu, który dla każdego z zaproszonych do koncertu pianistów był punktem zwrotnym dla rozwoju ich kariery" - powiedział Leszek Możdżer.

Program koncertowy Enter Enea Festival 2017:
12.06 godz.22:00 SHMIB i JAAA! feat. Leszek Możdżer
13.06 godz.19:30 Kwadrofonik i Goście: Steve Reich "Music for 18 Musicians"
13.06 godz.21:00 Barbara Drążkowska & BC Manjunath
13.06 godz.22:30 Leszek Możdżer & Gloria Campaner
14.06 godz.19:30 Leszek Możdżer - Iiro Rantala - Michael Wollny
14.06 godz.21:00 Thomas Enhco & Vassilena Serafimova
14.06 godz.22:30 Leszek Możdżer - Marcin Wasilewski - Paweł Kaczmarczyk - Piotr Orzechowski

Więcej informacji dotyczących koncertów i artystów znajdziecie w zakładce na górnej szpalcie: NEWSY.

* Guitar Fantasy

Nowojorskiego gitarzystę i kompozytora Kena Silvermana znamy z współpracy z m.in. Royem Campbellem Jr. i Danielem Carterem. Muzyk prowadzi także własne trio, którego skład uzupełniają kontrabasista Sam McPherson i perkusista Andy O'Neill. W roku 2015 skład ten opublikował ciepło przyjęty album "Parallel Man", a kolejną propozycją Ken Silverman Trio jest płyta "Guitar Fantasy". _______________________________________________________________________

Ken SILVERMAN Trio: Guitar Symphony
CD, SoundSeer S1004

Guitar Fantasy 3; Guitar Fantasy 5; Korean Thing; Guitar Fantasy 2; Blue Peg Head; Ascott's Eyeball; Outer Flow; Wiggle Wee 1,2 and 3..

Ken Silverman - gitara
Sam McPherson - kontrabas
Andy O'Neill - perkusja

_______________________________________________________________________

W porównaniu z poprzednim albumem, na nowej płycie Tria Kena Silvermana znajdziemy więcej elementów odwołujących się bezpośrednio do muzyki rockowej i bluesa. Dostrzeżemy to choćby w trakcie otwierającej płytę "Guitar Fantasy 3", czy najczystszym bluesie "Blue Peg Head".
Utwory mieniące się wielokierunkowymi motywami melodycznymi zawierają elementy rozmaitych stylistyk. Całość podana jest jednak w gęstym jazzowym sosie.
Uwagę zwraca intuicyjna sekcja rytmiczna, perfekcyjnie odgadująca intencje lidera. Żywiołowe kreacje Andy'ego O'Neilla niejednokrotnie wzniecają z muzycznego żaru prawdziwe płomienie, a Sam McPherson z równym powodzeniem gra smyczkiem ("Guitar Fantasy 5", "Ascott's Eyeball") jak pizzicato.
Ken Silverman to kompozytor posiadający swój własny jazzowy slang ściśle dopasowany do osobiście wypracowanego gitarowego stylu z częstym wykorzystaniem efektu vibrato i klimatycznego "brudu" brzmieniowego. Czerpiąc z przeróżnych źródeł, dysponuje indywidualnym sposobem komunikowania się z odbiorcą zręcznie łącząc typowe konstrukcje z nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie harmonii i rytmu.
Gitarzysta i jego skład bezproblemowo łączy melodyjne dźwięki z wyszukanymi i skomplikowanymi liniami, czyniąc album bardzo przystępnym dla szerokiego odbiorcy, a jednocześnie potrafiąc zachwycić także wymagającego słuchacza jaki dostrzeże w tej muzyce mnóstwo niuansów i ciekawych rozwiązań
.

* Numbers

Zespół HoTS (Harmony Of The Spheres) powstał na przełomie lat 2011 i 2012, stawiając sobie jako jeden z głównych priorytetów wypracowanie własnego, oryginalnego brzmienia opartego na tradycji europejskiego jazzu. Grupę załorzyło czterech studentów Akademii Muzycznej w Katowicach, zaangażowanych wcześniej w projekt pod nazwą „Laboratorium muzyki – We are from here”: gitarzysta i kompozytor repertuaru formacji Mikołaj Poncyljusz, trębacz Radek Nowak, basista Adam Prokopowicz i perkusista Kuba Kinsner. Po świetnie przyjętym w 2015 roku albumie "Harmony Of The Spheres", zespół w składzie poszerzonym do kwintetu rok później opublikował atmosferyczną płytę "Numbers". _______________________________________________________________________

HoTS: Numbers
CD 2016, Multikulti Project MPJ020

#26; Interlude 1; #25; Interlude 2; #27; Interlude 3; #28; Interlude 4; #23; Interlude 5; Diuna.

Radek Nowak - trąbka; Bartosz Tkacz - saksofon; Mikołaj Poncyliusz - gitara; Adam Prokopowicz - kontrabas; Jakub Kinsner - perkusja

_______________________________________________________________________

Poszerzenie instrumentarium o saksofon tenorowy (Bartosz Tkacz) zdecydowanie wzmocniło brzmienie formacji HoTS. To jednak ciągle ten sam zespół jaki znamy z debiutanckiego albumu, tylko zdecydowanie bardziej dojrzalszy o wypracowanej formule opartej na wzajemnym zrozumieniu i wewnętrznej intuicji. Pomiędzy sześć tematów oznaczonych w większości numerami, wpleciono cykl solowych improwizowanych Interludiów (1-5) każdego z instrumentalistów, które stanowią rodzaj łączników między poszczególnymi utworami.
Ogromne wrażenie robi ponad 11-minutowy "#28" pełen intrygujących motywów kreowanych na zmianę przez tandem dęty i gitarę. Wyjątkowy impresyjny nastrój tematu doskonale harmonizuje z brzmieniem formacji.
HoTS jest na polskiej scenie jazzowej zjawiskiem wyjątkowym. W utworach zespołu, mimo że oscylujących wokół szeroko pojętego mainstreamu, znajdziemy elementy zaangażowane i złożone. To muzyka która potrafi wciągnąć nawet mało osłuchanego z jazzem odbiorcę w miejsca pierwotnie dla niego niedostępne i zdawać by się mogło przeznaczone tylko dla wytrawnego słuchacza. W łatwo przyswajalne tematy o przejrzystej strukturze HoTS wplatają formy wyrafinowane o wyszukanej i złożonej konstrukcji. Innym atrybutem płyty "Numbers" jest zachowanie dbałości o każdy najmniejszy detal, o co w muzyce improwizowanej wyjątkowo trudno. Mimo wyczuwalnej swobody z jaką muzycy poruszają się w muzycznej przestrzeni, nie naruszają pewnych niewidocznych granic aranżacyjnej elegancji.
Drugi album po udanym debiucie, to dla wielu artystów płyta niewdzięczna, która nie zawsze jest w stanie udźwignąć ciężar poprzedniczki. W przypadku HoTS mamy jednak do czyniena z prawdziwym rozwinięciem skrzydeł i większym zdecydowaniem w dążeniu ku obranemu celowi
.

* nowe płyty

Wokalistka, autorka tekstów i tłumaczka Natalia Moskal w roku 2014 rozpoczęła współpracę z kompozytorem i producentem Bartoszem Dziedzicem. Pierwszym efektem współpracy był utwór "Foreign Stranger", który znalazł się na EP-ce "Anguana". 19 maja ukazał się pierwszy album artystki zatytułowany "Songs of Myself". Płytę wypełniają przebojowe utwory nasycone elektronicznymi brzmieniami lat 80. i 90-tych, za których aranżacje i produkcje odpowiada Łukasz Maron. Oprócz syntezatorów pojawiają się także żywe instrumenty: perkusja, gitara, bas, smyczki oraz instrumenty dęte.

Kolejnym albumem gitarzystki Krzysi Górniak po płycie "Tribute To Nat King Cole" (2015) nagranej wraz z Maciejem Miecznikowskim, jest wydany kilka miesięcy temu instrumentalny album "Moments". Na płycie wypełnionej w większości autorskimi kompozycjami olsztyńskiej gitarzystki dominują dynamiczne melodyjne tematy okraszone pełnymi wirtuozerii solówkami. Nagrywając album Krzysia Górniak sięgnęła po gitarę elektryczną i akustyczną, w obu formułach wypadając równie przekonująco. W utworach zarejestrowanych podczas sesji w Sulejówku i Warszawie, poza liderką słyszymy: Zdzisława Kalinowskiego (instr. klawiszowe), Łukasza Makowskiego (kontrabas, gitara basowa) oraz perksusistów Grzegorza Grzyba i Gniewomira Tomczyka.

Pod intrygującą nazwą: Wojtek Justyna Tree… Oh!?, kryje się międzynarodowy skład zawiązany przez polskiego gitarzystę Wojtka Justynę od lat zamieszkałego w Holandii. Wraz z nim skład współtworzą: austriacki basista Daniel Lottersberger i niemiecki perkusista Alex Bernath. W roku 2015 w Holandii ukazała się płyta tria "Definitely Something", która trafia do nas przy okazji tegorocznych koncertów zespołu w Polsce. Album jest zbiorem znakomicie zagranych utworów w stylu fusion i funk, ozdobionych dynamicznymi partiami lidera i porywającymi dialogami instrumentalistów. Wojtek Justyna Tree… Oh!? bazuje na własnym autorskim repertuarze, co czyni z płyty propozycję wyjątkowo atrakcyjną.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., Multikulti

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

środa, 31 maja 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/11)

    * Debussy, Prokofiev, Lutosławski Znana ze składu Neo Quartet oraz Festiwalu NeoArte – Syntezator Sztuki (w 2017 roku odbył się pod patronatem LongPlay.b

  • Z Kraju: nowości płytowe (2)

    * 2 x Seifert Zbigniew Seifert za życia zdecydowanie większą sławę zyskał poza granicami Polski. Nagrywał z największymi osobistościami świata jazzu, jak Jack

  • Z Kraju: zaległości płytowe

    Rok 2017 powoli się kończy. Tymczasem dziś o kilku płytach jakie ukazały się jeszcze w roku 2016, a dotychczas nie zostały omówione w tym miejscu. Każdego tygod

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Angela BROWNRIDGE

Claude Debussy:
Preludes
, Book 1 & 2

______________________________________

R E K O M E N D A C J E
T Y G O D N I A :

Zbigniew SEIFERT
Solo Violin (1976)

VARIOSPHERES
Live in Solothurn (1976)

JazzBlaster plays Depeche Mode
(2017)

Ms OBSESSION
Manekin
(2017)

DIOMEDE
People from East

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________