Blog > Komentarze do wpisu

Little Bird In The Lee - BMC Records 2014-2016

* Little Bird In The Lee

Budapest Music Center już od 20 lat promuje twórczość węgierskich artystów z kręgu jazzu i muzyki klasycznej. Nakładem utworzonej przez instytucję wytwórni płytowej BMC Records, każdego roku ukazują się nowe tytuły odsłaniające olbrzymi potencjał tamtejszych artystów, oraz albumy nagrane w ciekawych międzynarodowych konstelacjach z udziałem węgierskich muzyków. Katalog wytwórni obejmujący dziś ponad 200 tytułów, stanowi jedyną w swoim rodzaju fonograficzną dokumentację najbardziej wartościowych zjawisk muzycznych na Węgrzech.
_______________________________________________________________________

Little Bird In The Lee. BMC Records 2014-2016: A Selection Of The Hungarian Jazz Label
CD 2016, BMC PCD 033

Grencso Open Collective: Give as God!; Trio Kontraszt: Ostinato Barbaro; Andreas Schaerer: Artediem; Modern Art Orchestra: Caffeine Express; 1705: Waiting For The Sun; Csaba Palotai: The Debt 3 - Shepherd; Hans Ludemann: Heartbeats; Michael Schiefel Platypus Trio: Platypus Dancing; Peter Rozsnyói Trio: The Beginning; Grzegorz Karnas Trio: Fin d'ete; Lakatos - Ries - Hurst - Royston: Soul-bell; Mihaly Borbely Quartet: Little Bird in the Lee; Guergui Kornazov "Horizons" Quintet: Na Toni; Viktor Tóth Arura Trio:Ballad of Bertalan Barta.

_______________________________________________________________________

Składankowa płyta "Little Bird In The Lee" to kompilacja nagrań wybranych z jazzowych płyt wytwórni BMC Records wydanych w latach 2014-2016. To doskonała wizytówka ukazująca szeroką gamę repertuarową obejmującą albumy takich artystów jak Hans Ludemann, Viktor Toth, Peter Rozsnyói czy Grzegorz Karnas.
Blisko 80-minutową kompilację wypełnia 14 nagrań.

1. Formacja Grencsó Open Collective, prowadzona jest przez saksofonistę tenorowego, klarnecistę, flecistę i twórcę niemal całego repertuaru kwartetu -Istvana Grencsó. Pod koniec 2015 roku ukazała się płyta: "Marginal Music", nagrana w zreformowanym sześcioosobowym składzie uzupełnionym o drugiego kontrabasistę Erno Hocka i klarnecistę Rudiego Mahalla. Album prowokuje wyobraźnię, ujmuje swą konstrukcją, zachwyca genialnym warsztatem instrumentalnym, a ponad wszystko w stu procentach definiuje określenie: open collective, którym Istvan Grencsó firmuje ten projekt. Składankowy album "Little Bird In The Lee" podobnie jak płytę "Marginal Music" otwiera spokojna impresja "Give as God!"

2. W roku 2014 otrzymaliśmy dwa albumy nagrane przez Istvana Grencsó. Drugim była płyta nagrana w trio z pianistą Stevanem Kovacsem Tickmayerem i perkusistą Tamasem Geroly pod szyldem: Trio Kontraszt. Płyta stanowi konceptualną całość opartą na wzajemnych interakcjach instrumentalistów. Materiał powstał kolektywnie, a bogate instrumentarium zapewnia nam obcowanie z wielobarwnymi muzycznymi kreacjami tworzonymi przy pomocy saksofonu tenorowego, klarnetu basowego i fletu (Grencsó), fortepianu, organów, czelesty i harmonium (Stevan Kovacs Tickmayer) oraz rozmaitych instrumentów perkusyjnych (Tamas Geröly). Temat ''Ostinato Barbaro'' wciąga transowym rytmem, kreowanym przez klawiaturę fortepianu wspomaganą żywiołowymi partiami perkusji.

3. Szwajcarskiego wokalistę i kompozytora Andreasa Schaerera znamy z założonej w 2005 roku formacji Hildegard Lernt Fliegen. Muzyk zrealizował też oparty na własnych kompozycjach projekt wraz z Arte Quartett: ''Perpetual Delirium''. W swych kompozycjach Schaerer odwołuje sie zarówno do stylistyki klasycznej operetki, jak i do folkloru, czego przykładem jest umieszczony tu utwór ''Artediem'', pełen świetnych, rytmicznych partii saksofonów barytonowych przypominających nieco konwencję formacji Deep Schrott.

4. Urodzony w Budapeszcie saksofonista i kompozytor Kristof Bacso jest artystą niezwykle wszechstronnym, doskonale odnajdującym się w mainstreamie, world music i muzyce współczesnej. Jednym z największych wyzwań muzyka jest zaangażowanie się w działalność big bandu Modern Art Orchestra, w którym pelni funkcję solisty, aranżera i kompozytora. W 2014 r. ukazał się album orkiestry: ''Circular'', w całości wypełniony kompozycjami Bacsó. To muzyka, łącząca w sobie jazz z pierwiastkami środkowoeuropejskiej duchowości. Opus magnum płyty jest kompozycja: ''Caffeine Express'' z świetnym ''fanfarowym'' refrenem, solówką dyrygenta orkiestry Kornela Fekete-Kovacsa i ponownie piękną, impresyjną partią fortepianu Gabora Cseke.

5. 1705 - pod taką nazwą kryje się troje węgierskich artystów: pianista i kompozytor Zsolt Kaltenecker, basista Bela Piri i perkusista Andras Des. Jako 1705 mieli jak dotąd w dorobku jeden album, a rok 2015 przyniósł fonograficzną kontynuację owego projektu pod postacią albumu: "Zone". To muzyka podporządkowana tradycjom czerpanym z najwspanialszych dokonań jazzu, w dużej mierze czerpiąca jednak z współczesnych osiągnięć technologii nagraniowej. Estetyka brzmieniowa 1705 niejednokrotnie oscyluje wokół konwencji fusion. Tak jest w trakcie zamieszczonego na tej składance, opartego na motorycznej pracy basu tematu "Waiting For The Sun", gdzie brzmienie elektrycznego piano kieruje skojarzenia w stronę dokonań Chicka Corei sprzed kilku dekad.

6. Gitarzysta Csaba Palotai penetruje rozmaite gałęzie muzyki. Jego dokonania obejmują jazz, rock oraz muzykę elektroniczną i eksperymentalną. Jako lider własnej formacji Palotai, ma na swym koncie trzy albumy wydane na Węgrzech. Album "The Deserter" muzyk zdecydował się zrealizować solo, grając na gitarze wspomaganej automatem perkusyjnym. Sprawną wirtuozowską żonglerkę Palotai przeciwstawił surowemu, brudnemu brzmieniu, mogącemu kojarzyć się z dokonaniami pochodzącymi z najlepszego okresu punk rocka. Dla potrzeb tej kompilacji z albumu "wycięto" 2-minutowy fragment: "The Debt 3 - Shepherd".

7. Pianista i kompozytor Hans Lüdemann uważany jest dziś za jednego z najbardziej oryginalnych i charakterystycznych muzyków europejskich. Od lat gości na rozlicznych prestiżowych festiwalach jazzowych, a każdy z jego koncertów, oparty w dużej mierze na improwizacjach jest jedynym i niepowtarzalnym wydarzeniem. W roku 2015 opublikowany został album nagrany przez pianistę solo w Kolonii w 2013 roku. Umieszczony na składance "Little Bird In The Lee", genialny i rozbudowany temat "Heartbeats", robi mimo impresyjnego charakteru wrażenie dość swawolnego.

8. Michael Schiefel to jeden z najbardziej ekscytujących wokalistów jazzowych w Europie. Unikalne brzmienie i styl niemieckiego artysty zyskało wyjątkową oprawę w postaci grającego na wiolonczeli i obsługującego elektronikę Jorga Brinkmanna i niezwykle aktywnego w 2014 roku cymbalisty Miklosa Lukacsa. Projekt Michaela Schiefela: Platypus Trio to złożona i w dużej mierze eksperymentalna muzyka oscylująca gatunkowo w strefie muzyki etnicznej z silnymi wpływami improwizacji jazzowej. Muzyka to nieprzewidywalna, pełna niespodzianek i zaskakujacych rozwiązań, o czym przekonać możemy się słuchając fragmentu w postaci utworu: "Platypus Dancing".

9. Pianista Péter Rozsnyói to starannie wykształcony muzyk, który już przed dziesięciu laty reprezentował Węgry podczas prestiżowego Międzynarodowgo Konkursu Pianistów Jazzowych w Montreux. Pianista dysponuje natychmiast rozpoznawalnym stylem, przez krytyków określanym jako połączenie estetyki Bacha z fuzją Brubecka i Evansa. Od ponad 10 lat Péter Rozsnyói prowadzi własne trio, którego egzystencję w 2014 roku przerwała tragiczna śmierć perkusisty Andrasa Mohaya. Od tej pory pianista, wraz z uzupełniającym dotychczasowy skład tria kontrabasistą Györgym Orbánem, koncertowali korzystając z pomocy rozmaitych perkusistów. Dopiero spotkanie z Zoltánem Csörszem, zdecydowało o zawiązaniu się stabilnego i wyjątkowo kreatywnego składu. Tą silną motywację ku kontynuowaniu muzycznego dzieła pod szyldem Péter Rozsnyói Trio odnajdziemy w muzyce jaka wypełnia album "Pain of an Angel". Z tej doskonałej płyty dla potrzeb niniejszej składanki wybrano utwór "The Beginning".

10. Wydana na Węgrzech płyta śląskiego wokalisty Grzegorza Karnasa nagrana została z udziałem cymbalisty Miklosa Lukacsa i sekcją: Michał Jaros (kontrabas) i Sebastian Frankiewicz (perkusja) podczas koncertu w budapeszteńskim Opus Jazz Club. Lukacs potrafi ze swego instrumentu wydobyć doprawdy zaskakujące brzmienia kojarzące się raz z fortepianem, innym razem z hinduskim sitarem jak ma to miejsce w trakcie kompozycji Michała Tokaja: ''Fin D'ete'', której słuchamy w tym zestawie.

11. Bela Szakcsi Lakatos to na Węgrzech bardzo znany i ceniony pianista i kompozytor, obecny na muzycznej scenie od początku lat 70-tych. W roku 2014 w ramach projektu Climate Change, Lakatos powołał do życia kwartet, jaki poza nim stanowią amerykańscy muzycy jazzowi: Tim Ries (saksofon), Robert Hurst (kontrabas) i Rudy Royston (perkusja). Klasyczne dźwięki fortepianu rozpoczynają niemal elegijny w swym przekazie piękny, pełen uwalnianych emocji i uniesień, poruszający temat: ''Soul-bell'', który wypełnia 9 minut omawianej w tym miejscu składanki.

12. Mihaly Borbély Quartet to skład pretendujący do miana jednego z największych jazzowych objawień przełomu wieków na Węgrzech. Liderem formacji jest saksofonista i klarnecista, który do perfekcji opanował sztukę gry improwizowanej, także na takich instrumentach jak m.in. tarogato, flet czy okaryna. Jazzowy kwartet Borbély'ego doskonale lawiruje muzycznie w obrębie szeroko rozumianej world music, z naciskiem na folklor Karpat i Bałkanów. Kwartet zaproponował kolejny krążek z premierowym materiałem: "Be By Me Tonight". Z albumu wybrano na tę składankową płytę swingujący utwór, który posłużył za jej tytuł "Little Bird In The Lee".

13. Kwintet Horizons słyszymy w utworze: ''Na Toni''. Liderem składu jest puzonista Gueorgui Kornazov, wykształcony klasycznie instrumentalista, mający za sobą studia muzyczne w Sofii. Horizons Quintet powołał do życia w 2006 roku włączając do składu saksofonistę Emile Parisiena, gitarzystę Manu Codjia oraz sekcję rytmiczną: Marc Buronfosse (kontrabas) i Karl Jannuska (perkusja). Poza puzonem i saksofonem, niezwykle ważna rola w składzie przypada gitarzyście Manu Codjii, dysponującemu ciekawą techniką i eksponującemu w swej grze charakterystyczne przesterowane brzmienie. W trakcie słuchania jego gitarowych partii nasuwać się mogą skojarzenia ze specyfiką traktowania gitary przez wietnamskiego mistrza Nguyena Le.

14. Saksofonista i kompozytor Viktor Toth należy do grona najbardziej pożądanych przez europejskie kluby jazzowe muzyków. Kolejnym krokiem na muzycznej drodze ciągle poszukującego nowych rozwiązań węgierskiego wirtuoza jest akustyczne trio bez perkusji, w którego składzie znalazł się wieloletni współpracownik saksofonisty przy rozmaitych projektach -kontrabasista Gyorgy Orban. Tym co stanowi o wyjątkowej oryginalności Arura Trio (taką nazwę bowiem przybrał projekt) jest fakt, iż rolę instrumentu harmonicznego powierzono... cymbałom Miklósa Lukácsa, jednego z najbardziej znanych i wszechstronnych europejskich wirtuozów tego nieco zapomnianego instrumentu. Album ''The Present'' nagrany w lutym 2014 roku w Opus Jazz Club w Budapeszcie wypełnia dziewięć fenomenalnych autorskich kompozycji alcisty. Omawianą składankę w pięknym stylu zamyka nagranie: "Ballad Of Bertalan Barta".

14 utworów wypełniających płytę doskonale wypełnia czas przed głośnikami i prowokuje do sięgnięcia po konkretne albumy z bogatego katalogu węgierskiej wytwórni.

* nowe płyty

Od pewnego czasu katalog legendarnej niemieckiej wytwórni MPS Records wznawiany jest na wzorcowo wydawanych, zremasterowanych z oryginalnych analogowych taśm, płytach. Kapitalnych reedycji w formie 180-gramowych longplayów oraz ich odpowiedników na CD, doczekało się już wiele od lat niedostępnych pozycji z dorobku klasycznych muzyków jazzowych. Dzięki niezwykle starannej rekonstrukcji analogowego zapisu z taśm-matek, w nagraniach udało się zachować specyficzne, ciepłe brzmienie właściwe dawnym nagraniom. 26 marca ukaże się album "Albert Mangelsdorff And His Friends" pierwotnie wydany w roku 1969. W nagraniach zrealizowanych w latach 1967-1969 legendarnemu puzoniście towarzyszą m.in. Don Cherry, Elvin Jones i Lee Konitz.

Magazyn "The New Yorker" nazywa Chrisa Pottera "artystą, którego wspaniała technika zawsze służy muzyce, nigdy samej sobie". Ten wyjątkowy saksofonista i klarnecista już po raz trzeci publikuje swój nowy autorski album pod flagą prestiżowej wytwórni ECM. Płytę "The Dreamer Is The Dream" nagrał w konwencji akustycznego kwartetu wraz z pianistą Davidem Virellesem, basisą Joe Martinem oraz perkusistą Marcusem Gilmorem. Muzyka wypełniająca płytę, idealnie dopasowaną do konwencji programowej wytwórni Manfreda Eichera, łączy zwartą i czytelną melodykę z silnie zaakcentowanym rytmem. Każdy z sześciu utworów stanowi kolejną odsłonę pełnej magii konceptualnej całości.

Pianista Aaron Parks w wytwórni ECM zadebiutował albumem "Arborescence" (2013) mając za sobą już m.in. wydany przez Blue Note Records, doskonale przyjęty album "Invisible Cinema" (2008), oraz współpracę z takimi artystami jak Terence Blanchard, Joshua Redman czy Terri Lyne Carrington. Jego nowy projekt to zrealizowany w formule tria album "Find The Way" swój tytuł zawdzięczający znanej kompozycji Rosemary Clooney i Nelsona Riddle. Płyta nagrana została z doskonale znanymi miłośnikom jazzu: basistą Benem Streetem i perkusistą Billym Hartem, którzy brali udział także w realizacji poprzedniego przedsięwzięcia pianisty.

Najnowszą pozycją w dyskografii Stanisława Soyki jest płyta, mimo wszechstronności artysty, nietypowa. Wraz z pochodzącym z Gambii, Bubą Badjie Kuyatehem, wirtuozem egzotycznego instrumentu kora, zrealizował album "Action Direct Tales” doskonale wpasowujący się w konwencję world music. Poza Soyką wokalistą i kompozytorem poznajemy muzyka również jako świetnie improwizującego skrzypka. Specyficzny klimat, album zawdzięcza wyjątkowemu porozumieniu panującemu pomiędzy wywodzącymi się z odległych od siebie kultur muzyków. Siedem muzycznych opowieści ("Tales I-VII") uzupełnia tradycyjna gambijska pieśń "Ma-Sanneh Ceesay". Płyta oryginalna i jedyna w swoim rodzaju perełka w przebogatym dorobku wszechstronnego Stanisława Soyki.

Mateusz Smoczyński poza niezwykle aktywną działalnością w ramach Atom String Quartet, od czasu do czasu zaskakuje nas własnymi projektami realizowanymi poza macierzystą formacją. Trzecim albumem formacji Mateusz Smoczyński Quintet jest płyta "Berek", która swą poznańską koncertową premierę miała pod patronatem LongPlay.blox.pl, w ramach cyklu JazZamek (10.05.2017). Liderowi towarzyszą: Konrad Zemler na gitarze, Jan Smoczyński przy fortepianie, Wojciech Pulcyn na kontrabasie oraz Michał Miśkiewicz za perkusją. Repertuar płyty nawiązuje swym klimatem do polskiej muzyki ludowej, amerykańskiego folku i elementów muzyki klasycznej. Warto zwócić uwagę na fakt, iż Smoczyński poza tradycyjnymi skrzypcami jest jednym z niewielu wiolinistów grających na nietypowym instrumencie barytonowym. Większość utworów to oryginalne kompozycje braci Smoczyńskich. W każdym momencie towarzyszy nam świadomość obcowania z muzyką wykonywaną przez skład złożony z instrumentalistów doskonale odnajdujących się w formule i świetnie wzajemnie reagujących.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., BMC, ACT

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

poniedziałek, 15 maja 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Adam BAŁDYCH & Helge LIEN Trio

Brothers
PREMIERA 25 SIERPNIA 2017

______________________________________

P A T R O N A T:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Paweł Hendrich
Metaforma
(2017)

Joanna TRZECIAK
Szymanowski, Prokofiew, Reger
(2017)

Juliusz Zarębski
Complete Works in Opus Order
(2017)

DROGI
Obrazy
(2017)

Marek GAŁĄZKA & zespół
Pistolet w dłoni Ojca
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________