Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2017/7): nowości

* Guzuguzu

Norweski pianista i kompozytor Helge Lien zadebiutował w 2000 roku płytą ''Talking To A Tree'' (2000). Wkrótce chcąc rozbudować brzmienie powołał do życia własne trio, którego pierwsza płyta: ''What Are You Doing The Rest Of Your Life'' okazała się wielkim sukcesem plasującym formację w czołówce skandynawskiego jazzu. Od tej pory zespół wydając kolejne płyty, koncertował w wielu miejscach świata jak choćby (poza Norwegią i Szwecją) w Japonii, Korei, Kanadzie, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Rosji, Belgii, Niemczech, Austrii, Rumunii i Danii, wszędzie przyjmowany niezwykle gorąco przez zwolenników akustycznego jazzu. W międzyczasie Helge Lien pojawił się w składzie polsko - norweskiej formacji Loud Jazz Band nagrywając z zespołem m.in. płyty: "Don't Stop The Train"(2004) i ''The Way To Salina'' (2005). Kolejny album Helge Lien Trio: ''Hello Troll'' (2008) zdobył Nagrodę Grammy w kategorii Najlepszy Album Jazzowy, a wydany w 2011 roku, siódmy album tria: ''Natsukashii'' (2011) podobnie jak płyta ''Spiral Circle'' (2002) został nominowany do Grammy. W 2012 roku światło dzienne ujrzał specyficzny album ''Memnon -Sound Portraits of Ibsen Characters'' (2012) nagrany przez pianistę wraz z wokalistką Ruth Wilhelmine Meyer, oraz solowa płyta ''Kattenslager'' (2012). Rok 2014 przyniósł bardzo oczekiwany, nowy album Helge Lien Trio wydany pod intrygującym tytułem: ''Badgers And Other Beings'' (''Borsuki i inne stworzenia''). Zainteresowanie albumem okazało się tak ogromne, iż pierwszy nakład płyty rozszedł się błyskawicznie, a wytwórnia Ozella Music zmuszona była przełożyć realizację części zamówień do czasu wytłoczenia drugiego nakładu. Prawdziwą niespodzianką okazała się wspołpraca trio ze skrzypkiem Adamem Bałdychem, czego owocem była jedna z najciekawszych europejskich płyt roku 2015: "Bridges". W lutym 2017 roku wytwórnia Ozella opublikowała album pianisty wypełniony utworami z dorobku nordyckich artystów nagrany w duecie z Live Marią Roggen, a już w kwietniu tego roku doczekaliśmy się kolejnego albumu Helge Lien Trio: "Guzuguzu" zawierającego dziewięć premierowych utworów nagranych w prestiżowym Rainbow Studio w Oslo.


_______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Helge LIEN Trio: Guzuguzu

CD 2017, Ozella Music OZ070CD

Gorogoro; Guzuguzu; Nikoniko; Garari; Jasmine; Chokichoki; Kurukuru; Shitoshito.

Helge Lien - fortepian
Frode Berg - kontrabas
Per Oddvar Johansen - perkusja

_______________________________________________________________________

Przed ukazaniem się każdej kolejnej płyty Helge Lien Trio nachodzi mnie niepokój. Czy po ostatnim albumie, który okazał się lepszym od poprzedniego, muzycy będą w stanie udźwignąć ciężar własnej doskonałości. Za każdym razem od kilkunastu już lat emocje związane z poznaniem kolejnej propozycji Norwegów nie mają sobie równych. Każdorazowo też kolejny album składu zdaje się pod wieloma względami przewyższać poprzednią płytę. Tak też jest w przypadku "Guzuguzu", płyty ze wszech miar zachwycającej; klimatem, pomysłowością, harmonicznymi rozwiązaniami i naturalnym pięknem zaklętym w kompozycjach Helge Liena.
Stabilny
od lat skład z każdym rokiem zdaje się być jeszcze bardziej demokratyczny osiągając w kwestii panującego wewnątrz porozumienia i naturalnej chemii, zdumiewające wyżyny. Frode Berg coraz śmielej sięga po smyczek nadając utworom wyjątkowej mocy i przekazu. Per Oddvar Johansen nie tylko zapewnia wyjątkowy rytm, lecz kreuje zachwycające, wręcz pejzażowe partie. Lider składu coraz śmielej odsłania swe wirtuozowskie możliwości uciekając się do rozwiązań niedostępnych dla wielu znakomitych pianistów.
Dawno już nie miałem sposobności słuchać tak wyśmienitej płyty.
Jeśli komuś mało to wewnątrz okładki umieszczono link do bonusowego utworu: "Hummingbird", który nie znalazł się na krążku
.

* * * * *

* Threedom

Fińskie trio Jonne Taavitsainen Threedom założone zostało w 2013 roku. Poza liderem, kreatywnym perkusistą Jonne Taavitsainenem, skład tworzą: gitarzysta i twórca większości repertuaru tria Joel Parvamo i basista Joonas Tuuri. Trio dysponuje własnym charakterystycznym brzmieniem nasączonym w równej mierze skandynawskim duchem, jak światowym jazzem i ambientem. Krótkie, zwięzłe utwory wypełniające debiutancką płytę tria "Leap Of Faith" tworzą rodzaj wciągającej hipnotyzującej całości. To właśnie specyficzny transowy klimat całego albumu w dużej mierze decyduje o jego wyjątkowej sile. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Jonne TAAVITSAINEN Threedom: Leap Of Faith
CD 2017, Ozella Music OZ069CD

New Page; Moment 1; Leap Of Faith; Moment 2; Falling; Moment 3; Beatrice; Moment 4; Roads That Never Where; Home.

Joel Parvamo - gitara
Joonas Tuuri - bass
Jonne Taavitsainen - perkusja

_______________________________________________________________________

Zahaczające o bluesa i psychodelię partie gitary stanowią wraz z hipnotyczną sekcją rytmiczną idealny rodzaj dźwiękowej symbiozy, w której każdy dźwięk perfekcyjnie odnajduje swe miejsce każdorazowo trafiając w samo sedno.
Poza własnym repertuarem fińscy muzycy proponują także własną wersję standardu Sama Riversa: "Beatrice". Jednak i w tym przypadku mamy do czynienia z interpretacją dalece wybiegająca poza utarte schematy.
Mimo że liderem formacji jest perkusista, o specyfice brzmienia Jonne Taavitsainen Threedom decyduje gitara Joela Parvamo. Muzyk dysponuje własnym wypracowanym brzmieniem i charakterystycznym sposobem frazowania.
"Leap Of Faith" to zaledwie 29 minut muzyki, co powoduje lekki niedosyt. Jednak skondensowanymi w tym programie innowacjami i ciekawymi rozwiązaniami można by ozdobić przynajmniej kilka jazzowych albumów.

* The Dreamer Is The Dream

 

Magazyn The New Yorker nazywa Chrisa Pottera "artystą, którego wspaniała technika zawsze służy muzyce, nigdy samej sobie". Ten wyjątkowy saksofonista i klarnecista już po raz trzeci publikuje swój autorski album pod flagą prestiżowej wytwórni ECM. Płytę "The Dreamer Is The Dream" nagrał tym razem w konwencji akustycznego kwartetu wraz ze znanym z kwartetu Tomasza Stańki pianistą Davidem Virellesem, basisą Joe Martinem oraz współpracownikiem m.in. z Steve'a Colemana i Vijaya Iyera perkusistą Marcusem Gilmorem. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Chris POTTER: The Dream Is The Dream
CD 2017, ECM 2519

Heart In Hand; Ilimba; The Dreamer Is The Dream; Memory And Desire; Yasodhara; Sonic Anomaly.

Chris Potter - saksofony, klarnety, flet, ilimba, sample; David Virelles - fortepian, celesta; Joe Martin - kontrabas; Marcus Gilmore - instr. perkusyjne

_______________________________________________________________________

Album otwiera liryczny temat "Heart In Hand" ujmujący wiodącą partią tenorową oraz bardzo przestrzennym brzmieniem fortepianu.
"Ilimba" tętni życiem i latynoskim rytmem. Zawiłym rozbudowanym partiom lidera sekunduje wyjątkowo żywiołowa praca perkusji. To jeden z najbardziej rozimprowizowanych fragmentów albumu zwieńczony pełną żaru solówką Gilmore'a.
W utworze tytułowym Potter sięga po klarnet basowy. To rodzaj sentymentalnej ballady, z której klimatem kontrastują impulsywne partie perkusji. To także wyjątkowa okazja dla Joe Martina, który olśniewa nas genialnym solem kontrabasu, zanim w drugiej części utworu Potter ponownie sięgnie po saksofon tenorowy.
Nostalgiczny klimat podtrzymuje uduchowiony i zmysłowy temat "Memory And Desire" oparty na partiach sopranowych.
Z kolei w "Yasodhara" doszukamy się przetworzonych przez język improwizacji dalekowschodnich motywów.
Całość kończy oparty na transowym podkładzie kontrabasu i energicznych partiach fortepianu "Sonic Anomaly" z rozszalałymi urywanymi partiami lidera.
Muzyka wypełniająca, idealnie dopasowaną do konwencji programowej wytwórni Manfreda Eichera płytę, łączy zwartą i czytelną melodykę z silnie zaakcentowanym rytmem. Każdy z sześciu utworów stanowi kolejną odsłonę pełnej magii konceptualnej całości. Chris Potter po raz kolejny udowadnia swą wyjątkową klasę jako nie stroniący od liryzmu kompozytor, nieprzewidywalny i wszechstronny wirtuoz oraz znakomity band leader. Formuła kwartetu okazuje się być dla niego środowiskiem idealnym, a współpracujący z nim muzycy składem wręcz wymarzonym. "The Dreamer Is The Dream" to płyta znakomita, która już dziś wpisuje się grubą czcionką w dyskografię artysty.

* * * * *

* Berek

Jeden z czołowych polskich wiolinistów jazzowych Mateusz Smoczyński, poza niezwykle aktywną działalnością w ramach Atom String Quartet, od czasu do czasu zaskakuje nas własnymi projektami realizowanymi poza macierzystą formacją. Wspólnie z bratem, pianistą Janem Smoczyńskim oraz perkusistą Alexem Zingerem powołał do życia New Trio. Zespół ma na koncie dwa albumy: „Perpendicular Realities” oraz nominowany do Fryderyka „Simultaneous Abstractions”. Przez cztery lata, muzyk współtworzył amerykańską formację Turtle Island Quartet (zdobywcę dwóch nagród Grammy), a w roku 2016 zjawiskowy duet z wiolonczelistą Stephanem Braunem. Z kolei z własnym kwintetem opublikował dotychczas dwa albumy: „Inspirations” i „Expressions”. Nowym, trzecim albumem Kwintetu Mateusza Smoczyńskiego jest płyta "Berek".
Lideowi towarzyszą: Konrad Zemler na gitarze, Jan Smoczyński przy fortepianie, Wojciech Pulcyn na kontrabasie oraz Michał Miśkiewicz za perkusją. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Mateusz SMOCZYŃSKI Quintet: Berek
CD 2017, Universal Music 576 107 1

Przebiórka; Berek; Mleko i miód; Otwarte E; Pożegnanie z Teksasem; Odcinki (Solo Piano); Gdybyś tylko chciał; Gruby kot; Jakoś leci; Jazda; Ballada dla M.; Empiria; Odcinki.

Mateusz Smoczyński - skrzypce; Konrad Zemler - gitara; Jan Smoczyński - fortepian; Wojciech Pulcyn - kontrabas; Michał Miśkiewicz - perkusja

_______________________________________________________________________

Program płyty nawiązuje klimatem do polskiej muzyki ludowej, amerykańskiego folku i elementów muzyki klasycznej. To zarazem płyta robiąca wrażenie najbardziej osobistej pośród dotychczasowych dokonań Smoczyńskiego, mimo że mieniąca się ogromem kreatywności każdego z instrumentalistów.
Poza skrzypcami nieocenioną rolę odgrywa fortepian i raz łkająca, innym razem dodająca wyjątkowego animuszu gitara. Doskonale w składzie odnalazł się Michał Miśkiewicz, jedyny muzyk nie biorący udziału w poprzednich przedsięwzięciach Mateusza Smoczyńskiego. Tutaj wraz z zapewniającym stabilność i rytmiczne bezpieczeństwo Wojciechem Pulcynem, stanowi świetnie sprawdzający się tandem.
Warto zwócić uwagę na fakt, iż poza tradycyjnymi skrzypcami lider składu jest jednym z niewielu wiolinistów grających na nietypowym instrumencie barytonowym. Słuchając płyty kilkakrotnie mamy okazję przekonać się o możliwościach i zastosowaniu w muzyce jazzowej barytonowych skrzypiec.
Większość utworów to oryginalne kompozycje braci Smoczyńskich.

Pełne zdecydowanego rytmu i przyswajalnej melodyki tematy ("Przebiórka", "Berek", "Gruby kot") sąsiadują z formami bardziej rozbudowanymi o kontemplacyjnym charakterze i złożonej konstrukcji ("Mleko i miód", "Pożegnanie z Teksasem") oraz jednoznacznie nawiązującymi do folku ("Gdybyś tylko chciał").
Ozdobą płyty są nastrojowe klimatyczne ballady: "Jakoś leci" z świetnie rozwinięta solówką Konrada Zemlera i intrygującą partią wspomnianych na wstępie barytonowych skrzypiec, oraz bardzo kameralna "Ballada dla M.".
Z kolei echa fascynacji stylistyką Zbigniewa Seiferta odnajdziemy podczas dynamicznej "Jazdy".
W każdym momencie towarzyszy nam świadomość obcowania z muzyką wykonywaną przez skład złożony z instrumentalistów doskonale odnajdujących się w formule i świetnie wzajemnie reagujących.
Poznańska premiera koncertowa albumu odbyła się 10.05.2017 pod patronatem LongPlay.blox.pl.

teksty i skany: Robert Ratajczak / fot.: R.R., Ozella, ECM, udost. przez CK Zamek

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

środa, 17 maja 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Enter Enea Festival, 12-14.06.2017

    * Jazz Forum 6/2017 W czerwcowym (6/2016) numerze Jazz Forum, do którego w wersji dla prenumeratorów dołączono płytę Schmidt Electric: "Live" (więcej o niej w

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________