Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2017/8): premiery i nowości

* She Moves On

Koreańska wokalistka jazzowa Youn Sun Nah po czterech latach wraca z nowym albumem. Artystka zdobyła w ostatnich latach ogromne uznanie dzięki zgrabnemu łączeniu elementów jazzu z muzyką pop, soul i folkiem. Jej wyjątkowe predyspozycje wokalne sprawiły, iż porównywana jest dziś do takich gwiazd jak Diana Krall czy Norah Jones. Nagrany w Nowym Jorku z tamtejszymi muzykami album "She Moves On" silnie eksponuje elementy muzyki zakorzenionej w kulturze Ameryki Północnej. Producentem albumu jest grający również na instrumentach klawiszowych Jamie Saft, artysta znany wcześniej z awangardowych dokonań i współpracy z takimi muzykami jak John Zorn czy Mark Ribot. W programie nowego albumu Youn Sun Nah znalazły się m.in. nowe wersje utworów z repertuaru Lou Reeda, Paula Simona, Joni Mitchell, Jimiego Hendrixa i Fairport Convention.
_______________________________________________________________________

PREMIERA TYGODNIA
Youn Sun NAH: She Moves On

CD 2017, ACT 9037-2

Traveller; Teach The Gifted Children; Too Late; She Moves On; No Other Name; The Dawntreader; Drifting; Black Is The Color Of My True Love's Hair; A Sailor's Life; Fools Rush In; Evening Star.

Youn Sun Nah - wokal, kalimba; Jamie Saft - instr. klawiszowe; Brad Jones - kontrabas; Dan Rieser - perkusja; oraz Marc Ribot - gitary; gościnnie: Maxim Moston, Antoine Silverman - skrzypce; Hiroko Taguchi - altówka; Anja Wood - wiolonczela

_______________________________________________________________________

Wokalistka zdaje się równie swobodnie poruszać w obrębie intymnych osobistych ballad (klasycznie brzmiące "Traveller" i "The Dawntreader" oraz "Too Late", "No Other Time" i "Fools Rush In") jak estetyki rocka i bluesa ("Drifting") czy r'n'b ("Teach The Gifted Children").
Nowojorski zespół towarzyszący Youn Sun Nah dysponuje wyjątkowym brzmieniem, które idealnie dopasowane jest do predyspozycji koreańskiej piosenkarki, zarówno w zakresie jej ogromnych możliwości wokalnych, jak ekspresji i pełnych zaangażowania interpretacji.
Prawdziwym majstersztykiem w zakresie aranżacji instrumentalnej jest "She Moves On" Paula Simona, mieniący się kapitalnymi partiami gitary, stylowymi dźwiękami klawiszy i transowym podkładem rytmicznym.
Poruszającą bluesową balladę "Too Late", Nah nagrała z udziałem klasycznego kwartetu smyczkowego Maxima Mostona, nadając kompozycji pianisty i producenta płyty Jamiego Safta, wyjątkowo stylową oprawę.
Z kolei "No Other Name" nagrana została tylko z towarzyszeniem akustycznej gitary grającego w pięciu utworach na płycie, Marca Ribota. Ta stylowa piosenka oraz ocierająca się o psychodelię wersja tradycyjnej pieśni amerykańskich Apalaków "Black Is The Color Of My True Love's Hair", zdają się zdecydowanie odbiegać stylistycznie od reszty utworów, stanowiąc tym samym ciekawe urozmaicenie i kilkuminutowe oderwanie od panującej na płycie konwencji.
Youn Sun Nah zgrabnie potrafi połączyć fascynacje klasycznym stylem wokalnym genialnej Barbry Streisand ("Traveller", "The Dawntreader" i "Fools Rush In"), z typowo jazzową manierą wokalistek w rodzaju Dee Dee Bridgewater czy Patricii Barber.
Z każdą kolejna płytą koreańska wokalistka zdaje się coraz bardziej zbliżać do elitarnej grupy największych jazzowych diw XXI wieku. Jej najnowsza płyta stanowi kolejny bardzo duży krok w tym kierunku
.

* * * * *

* Healing

Trio pochodzącej z Chełmna pianistki i kompozytorki Agi Derlak zawiązało się pod koniec 2012 roku, początkowo wykonując nowe opracowania jazzowych standardów. Już wkrótce jednak zespół skoncentrował się na własnym repertuarze, co dzięki wyjątkowym, złożonym kompozycjom pianistki stało się niewątpliwym atrybutem formacji. Potencjał składu dostrzeżono m.in. na festiwalu Jazz Juniors, na którym Aga Derlak Trio zdobyli II nagrodę oraz na Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Debiutancka płyta tria "First Thought" wydana w 2014 roku zyskała mnóstwo pochlebnych recenzji stawiając pianistkę na pozycji jednego z najbardziej błyskotliwych polskich debiutów jazzowych ostatnich lat. Jej muzyczna wyobraźnia połączona z wyjątkową wirtuozerią i zmysłem improwizacyjnym przyniosła doprawdy zaskakujące efekty.
Właśnie ukazał się drugi album Aga Derlak Trio: "Healing". Poza pianistką słyszymy na płycie znanych z poprzedniego albumu absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej im. K.Szymanowskiego: Tymona Trąbczyńskiego przy kontrabasie i Szymona Madeja za perkusją. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Aga DERLAK Trio: Healing
CD 2017, Hevhetia HV0149-2-331

Waiting; The Word; The Ultimate Love; Recovery; Repetitive Dream; Before Sleep; Mind The Things You Follow; Fears And Hopes; One Step Back To Move Forward.

Aga Derlak - fortepian; Tymon Trąbczyński - kontrabas; Szymon Madej - perkusja

_______________________________________________________________________

"Healing" to konsekwentna kontynuacja debiutu a zarazem ciekawe rozwinięcie formuły łączącej w muzyce filozoficzne uduchowienie i dźwiękowe rozważania związane zarówno z codziennością jak sztuką.
Ciekawe rozwiązania harmoniczne połączone z subtelną lekkością i finezją tworzą fascynującą symbiozę energii i wirtuozerii, a nietuzinkowe kompozycje zgromadzone na albumie decydują o jego wyjątkowym przekazie.
Stabilny i sprawdzony skład sprawia, że mamy do czynienia z muzykami intuicyjnie reagującymi i wspólnie decydującymi o każdym dźwiękowym detalu.
Porównując program z debiutanckim albumem Tria Agi Derlak, na "Healing" kompozycje są bardziej złożone i wysublimowane, skierowane do świadomego i uważnego odbiorcy. To album wyjątkowo dojrzały, co wobec faktu iż mamy do czynienia dopiero z drugą plytą tria, stanowi bardzo duży krok naprzód... Tak jakby pomiędzy tymi dwiema płytami brakowało jeszcze dwóch czy trzech albumów. Kierunek obrany przez muzyków przynosi zachwycające efekty
.

* Find The Way

Pianista Aaron Parks mając za sobą wydany przez Blue Note Records, doskonale przyjęty album "Invisible Cinema" (2008), w wytwórni ECM zadebiutował albumem "Arborescence" (2013), którego Jazz Times określił jako "ekspansywny, impresjonistyczny i wizjonerski". Jego nowy projekt to zrealizowany w formule tria album "Find The Way" swój tytuł zawdzięczający kompozycji Iana Bernarda, jedynego utworu na płycie nie będącego dziełem pianisty. Płyta nagrana została z doskonale znanymi miłośnikom jazzu: basistą Benem Streetem i perkusistą Billym Hartem, którzy brali udział także w realizacji poprzedniego przedsięwzięcia Parksa. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Aaron PARKS / Ben STREET / Billy HART: Find The Way
CD 2017, ECM 2489

Adrift; Song For Sashou; Unravel; Hold Music; The Storyteller; Alice; First Glance; Melquiades; Find The Way.

Aaron Parks - fortepian
Ben Street - kontrabas
Billy Hart - perkusja

_______________________________________________________________________

To muzyka wyjątkowej urody. Zwiewna i ulotna, pełna wyszukanego piękna i szczególnego wdzięku. Aaron Parks gra bardzo subtelnie, jego palce robią wrażenie zaledwie muskających klawisze, a każdy z dziewięciu utworów na płycie to prawdziwy klejnot.
Znakomita sekcja, mimo iż nie ucieka poza formułę stabilnego fundamentu dla solowych kreacji fortepianu, zapewnia pianiście wyjątkową płynność i nadaje muzyce silnie zarysowany puls.
"Find The Way" to album wytwarzający specyficzną aurę zdającą się sięgać daleko poza ramy rozchodzącego się dźwięku.
Aaron Parks mimo młodego wieku dysponuje niespotykanym zmysłem kompozycyjnym i szczególnym typem wrażliwości. Inspirację w równej mierze czerpie z muzyki klasycznej co z dokonań Billa Evansa i Keitha Jarretta. Jego muzyczne horyzonty dalece wybiegają poza ustalone schematy, co sprawia że muzyka powstała w jego umyśle roztacza przestrzeń nieograniczoną jakimikolwiek klasyfikacjami. Od czasu gdy w roku 2001 po wygraniu amerykańskiego konkursu pianistycznego, jako 18-latka okrzyknięto go największym objawieniem jazzu ostatnich lat, przeszedł długą drogę odnajdując się zarówno jako lider własnej formacji James Farm, jak i muzyk towarzyszący m.in. Terri Lyne Carrington, Terence Blanchardowi, Joshule Redmanowi i Ambrose Akinmusire.
Niniejszy album zrealizowany w trio wraz z prawdziwie topową sekcją, zdaje się być płytą otwierającą nowy rozdział jego muzycznej wędrówki.

* * * * *

* Action Direct Tales

Nowym albumem w dyskografii Stanisława Soyki jest płyta, mimo wszechstronności artysty, nietypowa. Wraz z pochodzącym z Gambii, Bubą Badjie Kuyatehem, wirtuozem egzotycznego instrumentu kora, zrealizował album "Action Direct Tales” doskonale wpasowujący się w konwencję world music. Poza Soyką wokalistą i kompozytorem poznajemy muzyka również jako świetnie improwizującego skrzypka. Specyficzny klimat, album zawdzięcza wyjątkowemu porozumieniu panującemu pomiędzy wywodzącymi się z odległych od siebie kultur muzyków. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Stanisław SOYKA feat. Buba Badjie Kuyateh:
Action Direct Tales

CD 2017, Universal Music 574 975 9

Tales I-VII; Ma-Sanneh Ceesay.

Stanisław Soyka - skrzypce, śpiew
Buba Badjie Kuyateh - kora

_______________________________________________________________________

Buba Badjie Kuyateh obok Seckou Keity i Kana Mathisa, należy do grona największych wirtuozów 21-strunowej afrykańskiej harfy powszechnie zwanej korą. Historia tego generującego hipnotyczny (mogący kojarzyć się z klawesynem) dźwięk instrumentu, sięga tradycji ludu Mandinka z Afryki Zachodniej, gdzie wykorzystywany był podczas rozmaitych ludowych i religinych obrzędów. Jego zastosowanie w muzyce improwizowanej docenione już zostało przez wielu artystów jazzowych. Świetnie iż także w Polsce powstała płyta wykorzystująca potencjał kory. Tym bardziej że mamy do czynienia z muzyką powstałą w kameralnej konwencji, która pozwala zasłuchać się w konstelację kory, skrzypiec i wokalu, nie przysłoniętą brzmieniem dużego zespołu.
Przesłaniem albumu są międzykulturowe muzyczne opowieści i dialogi. Pochodzący z afrykańskiego Brikama w Gambii Buba Badjie Kuyateh pochodzi z rodu griotów, który w Zachodniej Afryce z pokolenia na pokolenie przekazuje dawne historie i opowieści za pomocą zarówno ustnych przekazów jak muzyki. Podróżujący po świecie artysta oraz strażnik swej kultury i tradycji w roku 2012 roku przybył do Europy, której ważnym przystankiem okazała się Warszawa. Tam właśnie założył zespół Bantambo i koncertował z takimi muzykami jak m.in.: Maria Pomianowska, Marcin Masecki, Włodzimierz Kiniorski oraz właśnie Stanisław Soyka.
Siedem muzycznych opowieści ("Tales I-VII") uzupełnia tradycyjna gambijska pieśń "Ma-Sanneh Ceesay". Mimo że album firmowany jest jako: Stanisław Soyka feat. Buba Badjie Kuyateh, a nie odwrotnie - to jednak Kuyateh zdaje się być muzykiem któremu płyta zawdzięcza taki a nie inny charakter, a partie skrzypiec i okazjonalne wokalizy Soyki zdają się mu zaledwie towarzyszyć.
"Action Direct Tales" to świetny etniczny album, z muzyką pełną uduchowienia, emanujący radością i pozytywnymi wibracjami
.

 

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: ACT, Hevhetia, ECM, Universal

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

piątek, 19 maja 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Adam BAŁDYCH & Helge LIEN Trio

Brothers
PREMIERA 25 SIERPNIA 2017

______________________________________

P A T R O N A T:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Paweł Hendrich
Metaforma
(2017)

Joanna TRZECIAK
Szymanowski, Prokofiew, Reger
(2017)

Juliusz Zarębski
Complete Works in Opus Order
(2017)

DROGI
Obrazy
(2017)

Marek GAŁĄZKA & zespół
Pistolet w dłoni Ojca
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________