Blog > Komentarze do wpisu

Z katalogu wytwórni DUX (2017/6)

* Jazz Forum 4-5/2017

Do numeru 4-5/2017 miesięcznika Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta CD: "Ladies Of Jazz. Volume 2". To zestaw nagrań z katalogu amerykańskiej wytwórni Dot Time Records, w którym znajdziemy m.in. dwa unikatowe nagrania Elli Fitzgerald. W aktualnym numerze czasopisma wyjątkowo dużo miejsca poświęcono Pierwszej Damie Jazzu z okazji jej 100-rocznicy urodzin.
W dziale recenzji płytowych znajdziemy m.in. teksty poświęcone płytom, jakie omówione zostały również na LongPlay.blox.pl: Richie Beirach & Gregor Huebner "Live at Birdland New York" (2017), "Monteverdi in the Spirit of Jazz" (2017), "Tadeusz Sudnik & His Friends In Art" (2017) i Leszek Kułakowski "Love Songs", oraz albumowi Loud Jazz Band "The Giant Against the Girl" (2017).
Niżej podpisany miał okazję przygotować recenzję drugiego albumu Natalii Mateo: "De Profundis", która znalazła się na str.58.

* Fantasia Iberica

Wyśmienity gitarzysta klasyczny, kompozytor a także pedagog związany z Akademią Muzyczną w Łodzi Maciej Staszewski, firmuje płytę "Fantasía Ibérica". To krążek wypełniony muzyka zainspirowaną kulturą Półwyspu Iberyjskiego. Artysta gra na 6- i 10-strunowych instrumentach wykonanych specjalnie dla niego przez cenionego lutnika z Walencji, Amalio Bourgeta. Poza trzema własnymi kompozycjami, gitarzysta sięgnął po utwory hiszpańskich i portugalskich kompozytorów: Anotóna Garcii Abrila, Carlosa Surinacha, Joan Manéna, Fernando Lopes-Graci i Region Sainz de la Maza. Kameralna sesja nagraniowa odbyła się we wrześniu 2016 roku w Studiu S-2 Polskiego Radia pod czujnym uchem reżysera dźwięku Michała Szostakowskiego. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Maciej STASZEWSKI: Fantasia Iberica
CD 2016, DUX 1336

Maciej Staszewski - Invocacion; Anoton Garcia Abril - Dos cantares; Carlos Surinach - Sonatina; Joan Manen - Fantasia; Maciej Staszewski - Alcazar; Fernando Lopes-Graca - Sonatina; Regino Sainz de la Maza - Solea; Maciej Staszewski - Sonitus Noctis.

Maciej Staszewski - gitara

_______________________________________________________________________

Znakomity wirtuoz jakim jest Maciej Staszewski podczas licznych podróży po Półwyspie Iberyjskim chłonął tamtejszy klimat, kulturę i obyczajowość, co sprawia że muzyka wypełniająca płytę wyjątkowo silnie nasycona jest duchem Hiszpanii. Muzyk korzysta z rozmaitych strojów gitarowych, każdorazowo dopasowując instrument do charakteru danej kompozycji. Słuchając przepełnionych południowym klimatem utworów mamy okazję zasłuchać się, zarówno w zaklętą w kompozycjach specyficzną melodykę, jak i wyjątkowe brzmienie instrumentu. Mimo, że Maciej Staszewski to wybitny wirtuoz dysponujący niewyobrażalną techniką, przystępny repertuar czyni tę płytę jednocześnie bardzo przystępną i komunikatywną.

* * * * *

* Karłowicz.Philharmonic.Szczecin

Mieczysław Karłowicz to obok Karola Szymanowskiego jeden z najwybitniejszych kompozytorów Młodej Polski. Za utwory najbardziej charakterystyczne dla dla jego twórczości powszechnie uważa się poematy symfoniczne, których konwencja bardziej odpowiadała kompozytorowi niż forma tradycyjnej symfonii. Dwa spośród sześciu poematów oraz Koncert skrzypcowy A-dur Op.8 znajdziemy na płycie nagranej przez jednego z najznakomitszych polskich wiolinistów Bartłomieja Nizioła (fot.) oraz Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie pod dyr. Łukasza Borowicza. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Karłowicz.Philharmonic.Szczecin
CD 2016, DUX 1377

Koncert skrzypcowy A-Dur Op.8; Smutna opowieść Op.13; Rapsodia litewska Op.11.

Bartłomiej Nizioł - skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
dyrygent: Łukasz Borowicz _______________________________________________________________________

Nasączony słowiańskim liryzmem wirtuozowski Koncert skrzypcowy to sztandarowe dzieło przedwcześnie zmarłego kompozytora. To zarazem jeden z ostatnich utworów w dorobku Karłowicza, nasycony optymizmem i ogromną witalnością.
Jak inny przekaz miała jego twórczość w kolejnych latach, przekonać się możemy słuchając drugiej części płyty.
Powstała na rok przed tragiczną śmiercią Karłowicza w 1909 roku "Smutna opowieść", dotyczy emocji towarzyszącym ostatnim chwilom życia samobójcy. W punkcie kulminacyjnym utworu kompozytor zaplanował głośny wystrzał z pistoletu, który dopiero w tym nagraniu pojawia się po raz pierwszy zgodnie z jego wolą.
Żal, smutek i tęsknota dochodzą do głosu w trakcie złożonej z trzech motywów melodycznych "Rapsodii litewskiej". Opartą na wątkach ludowych suitę wieńczy skomplikowany harmonicznie fragment, po którym melodyka powraca do początkowego motywu.
To muzyka pełna wirtuozerii, prezentująca w przypadku Koncertu skrzypcowego nieprzeciętny kunszt i techniczne możliwości solisty, w dwóch pozostałych utworach emanująca wyjątkowym klimatem doskonale oddanym przez perfekcyjną grę szczecińskiej orkiestry.

* * * * *

* Penderecki Violoncello Totale

Krzysztof Penderecki w latach sześćdziesiątych postrzegany był jako bardzo odważny i chętnie eksperymentujący z materią muzyczną przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej. Dziś jest jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań. Dzięki wydawanym przez DUX płytom dokumentującym przebogaty dorobek Pendereckiego, mamy możliwość poznania dużej części twórczości jednego z najważniejszych współczesnych kompozytorów. _______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Krzysztof Penderecki
Utwory kameralne Vol.II: Violoncello Totale

CD 2016, DUX 1244mi

Capriccio per Siegfried Palm; Cadenza; Per Slava; Suite; Serenata; Violoncello totale; Agnus Dei; Ciaccona in memoriam Giovanni Paolo II.

Jakob Spahn - wiolonczela; oraz: Izabela Buchowska, Tomasz Daroch, Jan Kalinowski, Marta Kordykiewicz, Rafał Kwiatkowski, Mikołaj Pałosz, Beata Urbanek-Kalinowska - wiolonczela

_______________________________________________________________________

Kolejną płytą serii jest drugi już album poświęcony utworom kameralnym. Tym razem mamy do czynienia z utworami stworzonymi z myślą o wiolonczeli. To instrument, który w twórczości Krzysztofa Pendereckiego zajmuje szczególne miejsce. To właśnie wiolonczeli kompozytor na przestrzeni lat poświęcił wiele czasu opracowując rozmaite sposoby artystycznego wyrazu i poszerzając paletę brzmieniową instrumentu.
Utwory zgromadzone na płycie wymagają od wykonawcy pełnego zaangażowania i otwarcia wobec rozszerzonej przez kompozytora techniki gry. Penderecki zastosował tu poza tradycyjną grą, także efekty uzyskiwane poprzez np. pocieranie smyczkiem o gryf instrumentu czy uderzanie dłonią w pudło rezonansowe. Wykonanie ośmiu powstałych w latach 1968-2015 utworów kompozytor powierzył niemieckiemu wirtuozowi Jakobowi Spahnowi (fot). Poza utworami solowymi, w programie płyty znajdziemy też kompozycje przewidziane na 3, 6 i 8 wiolonczel, gdzie soliście towarzyszą polscy instrumentaliści z Izabelą Buchowską i Martą Kordykiewicz na czele.
Ogromne wrażenie robi przejmujący utwór "Agnus Dei" dedykowany kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu. To przetransponowany na 8 wiolonczel chóralny fragment "Polskiego Requiem". Transkrypcją innego wycinku tego dzieła jest z kolei kończący płytę fragment: "Ciaconna in memoriam del Giovanni Paolo II", pierwotnie przeznaczony na orkiestrę, tutaj wykonany przez 6 wiolonczelistów.
Wydawane w charakterystycznej szacie graficznej płyty poświęcone muzyce Krzysztofa Pendereckiegio, stanowią doskonały i bardzo wnikliwy przegląd rozmaitych gałęzi twórczości kompozytora, a każda kolejna płyta stanowi wyjątkową pozycję fonograficzną. Album poświęcony kameralnym utworom wiolonczelowym stanowi szczególnie atrakcyjna pozycję tej serii.

* nowe płyty

Francuski kontrabasista i kompozytor Renaud Garcia-Fons zwany ''Paganinim kontrabasu'' tworzy muzykę złożoną z elementów jazzu, flamenco, muzyki klasycznej i orientalnej. Jako wybitny wirtuoz pięciu basowych strun współpracował w przeszłości z takimi artystami jak Nguyen Le, Michel Godard, Dhafer Youssef czy Cheb Mami. Garcia-Fons od zawsze poszukuje w muzyce wartości duchowych, stąd dostrzegalny w jego nagraniach niezwykły ładunek emocjonalny i niemal religijne podejście Artysty do muzyki. Gra techniką arco, a więc przy użyciu smyczka na wyjątkowym pięciostrunowym instrumencie wyprodukowanym specjalnie dla niego w Arles przez przez słynnego lutnika Jean Auray. Najnowszy album genialny kontrabasista nagrał w trio wraz z akordeonistą Davidem Venitucci i wibrafonistą Stephanem Caracci. Płytę "La Vie Devant Soi" wypełnia 11 nowych autorskich kompozycji Garcii-Fonsa.

Carl Ludwig Hübsch należy dziś do grona najbardziej pożądanych tubistów jazzowych w Europie. Niemiecki muzyk zapraszany jest do udziału w przedsięwzięciach takich artystów jak m.in. Arthur Blythe, Lester Bowie, Jasper van't Hof, Hannes Zerbe, Tomasz Stańko czy Sebastian Gramss. Początkowo był klarnecistą, następnie perkusistą, by ostatecznie skierować swe muzyczne horyzonty na tubę. Mimo, iż jest to instrument, którego brzmienie wykorzystywało w swych składach wielu jazzmanów z Milesem Davisem i Henry Threadgillem na czele, trudno dziś wymienić jednym tchem wybitnych wirtuozów tego instrumentu, jak ma to miejsce w przypadku trąbki, saksofonu, czy nawet puzonu. Inaczej sytuacja wygląda w obrębie muzyki klasycznej; tutaj aż roi się od utworów w dużej mierze opartych na jej brzmieniu, że wymienię choćby "Obrazki z wystawy" Modesta Mussorgsky'ego, "Also sprach Zarathustra" i "Eine Alpensinfonie" Richarda Straussa czy dzieła Szostakowicza, Strawińskiego, Wagnera, Prokofiewa i Mahlera. Po wyjątkowym albumie "drought" (2016) zrealizowanym przez Hübscha w trio z kanadyjskim wirtuozem violi da gamba, Pierre-Yvesem Martelem, oraz austriackim pianistą Philipem Zoubekiem, dotarł do nas dwupłytowy album "Rowetor 04 & 03", którego powstanie zainspirowała twórczość gitarzysty Keitha Rowe. W projekt zaangażowało się 20 muzyków, wśród których znajdziemy m.in. kontarabasistę Roberta Landfermanna, pianistę Philipa Zoubeka i puzonistę Matthiasa Muche.

"Ladies Of Jazz" to wydawnictwo firmowane przez amerykańską wytwórnię Dot Time Records. Na dołączonej do najnowszego (4-5/2017) numeru miesięcznika Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów płycie "Ladies Of Jazz. Volume 2", znajdziemy utwory takich śpiewających Pań jak m.in.: Monika Lidke, Typhanie Monique czy Michela Lombardi. Wśród utworów wypełniających krążek umieszczono tak znane standardy jak choćby: "Don't Get Around Much Any More" czy "You Don't Know What Love Is". Prawdziwymi perłami tego zestawu są dwa nagrania Elli Fitzgerald: "Satin Doll" i "Day In Day Out".

Założony w 2011 roku przez belgijskiego kompozytora i perkusistę zespół Jelle Van Giel Group zgrabnie porusza się w obrębie jazzu i rocka z dużymi wpływami muzyki klasycznej i world music. Septet mimo nazwy sugerującej absolutną dominację lidera i twórcy repertuaru, to skład wyjątkowo demokratyczny, świetnie ukazujący osobowości i inspiracje każdego z młodych muzyków. W roku 2015 ukazała się debiutancka płyta Jelle Van Giel Group: "Songs For Everyone". Drugim albumem jest, podobnie jak poprzedni krążek, wydany przez wytwórnię Hevhetia album: "The Journey".

Pianistka i kompozytorka Agnieszka Derlak to jedna z najbardziej obiecujących postaci polskiego jazzu. Od roku 2012 pochodząca z Chełma artystka prowadzi własny skład Aga Derlak Trio. Zespół koncentruje się na własnym repertuarze, co dzięki wyjątkowym, złożonym kompozycjom Agi jest niewątpliwym atrybutem formacji. Potencjał składu dostrzeżono m.in. na festiwalu Jazz Juniors i Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Debiutancka płyta tria "First Thought" wydana w 2014 roku zyskała mnóstwo pochlebnych recenzji stawiając pianistkę na pozycji jednego z najbardziej błyskotliwych polskich debiutów jazzowych ostatnich lat. Właśnie ukazał się drugi album Aga Derlak Trio: "Healing". Poza pianistką słyszymy na płycie Tymona Trąbczyńskiego przy kontrabasie i Szymona Madeja za perkusją.

Amber Haze to projekt, który łączy radykalną improwizację, elektronikę i piosenkę. Trzyosobowy skład powstał w 2016 roku z inicjatywy włoskiej wokalistki Francescy Palamidessi, a współtworzą go pianista Hendrik Lasure i belgijski perkusista Casper Van De Velde. Konceptualny debiutancki album składu wydany na Słowacji to muzyka łącząca improwizację z kompozycją i brzmienie akustyczne z elektroniką. Zespół aktywnie koncertuje w klubach i podczas rozmaitych festiwali w całej Europie.

Wyłącznie w formie płyty winylowej ukazała się kolejna pozycja znakomitej serii wytwórni ACT: "Jazz at Berlin Philharmonic". Na longplayu znalazły się obszerne fragmenty koncertu trzech pianistów: Leszka Możdżera, Iiro Rantali i Michaela Wollny'ego, jaki odbył się w maju ub. roku. Longplay "Jazz at Berlin Philharmonic VII: Piano Night" ukazał się w dniu 22 kwietnia dla uczczenia Record Store Day - dorocznego ogólnoświatowego święta sklepów i wytwórni płytowych. W programie płyty poza własnymi kompozycjami czołowych europejskich pianistów, znajdziemy też kompozycje Leonarda Bernsteina, George'a Gershwina i Chicka Corei.

Album szwedzkiego kontrabasisty Larsa Danielssona zatytułowany ''Liberetto'' ukazał się w 2012 roku, wzbudzając ogromne uznanie zarówno w gronie krytyków muzycznych jak i pośród miłośników współczesnego klimatycznego skandynawskiego jazzu. Dwa lata później muzyk postanowił opublikować zbiór dwunastu nowych kompozycji będących kontynuacją tamtejszego albumu, skazując tym samym płytę na nieuniknione porównania z częścią pierwszą ("Liberetto II", 2014). Na 26 maja planowana jest premiera kolejnej odsłony projektu. Na "Liberetto III" Danielssonowi towarzyszą gitarzysta John Paricelli, pianista Gregory Privat, perkusista Magnus Ostrom, oraz pięcioro gości z Dominickiem Millerem (gitara) i Mathiasem Eickiem (trąbka) na czele. Podobnie jak w przypadku poprzednich części "Liberetto", tak i na nowej płycie, nawet gdy słuchamy kompozycji na pozór łatwej i niewymagającej kontemplacyjnego zasłuchania się, mamy świadomość obcowania z charakterystycznym dla wysublimowanych utworów klimatem.

Cztery nazwiska firmujące koncertowy album "Out of Land" zapewniają muzykę pełną niespodziewanych zwrotów i rozwiązań. Szwajcarski wokalista i kompozytor Andreas Schaerer, francuscy muzycy: saksofonista Emile Parisien i innowator akordeonu Vincent Peirani, oraz jedno z największych odkryć niemieckiej sceny jazzowej ostatnich lat, pianista Michael Wollny, proponują program oparty na własnych kompozycjach, zarejestrowany w kwietniu 2016 roku w Bern. Wyjątkowa konstelacja i pełen niespodzianek program oparty w dużej mierze na swobodnej improwizacji poznamy na płycie 26 maja.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: DUX

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

poniedziałek, 08 maja 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Adam BAŁDYCH & Helge LIEN Trio

Brothers
PREMIERA 25 SIERPNIA 2017

______________________________________

P A T R O N A T:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Paweł Hendrich
Metaforma
(2017)

Joanna TRZECIAK
Szymanowski, Prokofiew, Reger
(2017)

Juliusz Zarębski
Complete Works in Opus Order
(2017)

DROGI
Obrazy
(2017)

Marek GAŁĄZKA & zespół
Pistolet w dłoni Ojca
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________