Blog > Komentarze do wpisu

3. Poznański Festiwal Młodego Jazzu, 11-14.06.2017

* 3.Poznański Festiwal Młodego Jazzu

W dniach 11-14 czerwca roku już po raz trzeci w Poznaniu, miłośnicy muzyki jazzowej cieszyli się wydarzeniem, które na stałe wpisało się w ogólnopolskie kalendarium festiwalowe. Poznański Festiwal Młodego Jazzu najzwyczajniej musiał powstać wobec wyjątkowego poziomu artystycznego młodych muzyków związanych z Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Stowarzyszeniem Jazz Poznań.
Tegoroczny program Festiwalu, który po raz pierwszy odbył się pod patronatem LongPlay.blox.pl, wypełniły zarówno recitale dyplomowe jak i koncerty młodych poznańskich muzyków, którzy już zdążyli wypracować sobie renomę w środowisku jazzowym. Większość recitali odbyła się w nowoczesnej Auli Nova przy pl. Stefana Stuligrosza w Poznaniu, a wydarzenie zwieńczyły dwa "gwiazdorskie koncerty": gitarzysty Dawida Kostki i perkusisty Pawła Dobrowolskiego 14 czerwca.

Dokładny program i zapowiedź Festiwalu znajdziecie: TUTAJ, natomiast drugiego dnia Poznańskiego Festiwalu Młodego Jazzu miały miejsce dwa recitale dyplomowe z kategorii wokalistyki jazzowej.

Jako pierwsza na scenie Auli Nova wystąpiła Izabela Polit z założonym w 2015 roku zespołem Smutne Piosenki oraz, w nieoceniony sposób wzbogacającym oprawę instrumentalną piosenek, kwartetem smyczkowym. Artystkę dysponującą głębokim charakterystycznym głosem o niepowtarzalnej barwie, pamiętać możemy z drugiej edycji konkursu dla młodych instrumentalistów i wokalistów jazzowych Blue Note Poznań Competition w 2015 roku, na którym przyznano jej wyróżnienie. Zaśpiewaną wówczas przez Izę: "Old Song" Krzysztofa Komedy z tekstem Agnieszki Osieckiej znajdziemy na dokumentującej konkurs płycie "Blue Note Poznań Competition_2015".
Ambitne piosenki o niebanalnych tekstach, wyposażone w ciekawe rozbudowane aranżacje to repertuar, w jakim Iza Polit odnajduje się znakomicie. Śpiewa z naturalną swobodą i feelingiem właściwym doświadczonym wokalistkom i w naturalny, niczym nie skrępowany sposób potrafi nawiązać znakomity kontakt z odbiorcą. Z ogromną ciekawością śledził będę dalsze poczynania młodej wokalistki, której gwiazda prędzej czy poźniej na pewno zabłyśnie na jazzowym firmamencie.

Druga z dziewczyn, której koncert znalazł się w poniedziałkowym programie 3. Poznańskiego Festiwalu Młodego Jazzu to Aleksandra Pura, laureatka Grand Prix Festiwalu Piosenki Literackiej "W żółtych płomieniach liści" im. Łucji Prus w Białymstoku. Tytuł koncertu: "Skryte miłości", idealnie oddał charakter dyplomowego recitalu wokalistki zafascynowanej twórczością jednej z najwybitniejszych postaci polskiej piosenki. Poetyka zaklęta w tekstach piosenek wykonywanych przed laty przez Łucję Prus doskonale sprawdza się w jazzowych aranżacjach. Aleksandra Pura w pełnym wdzięku i zjawiskowej zmysłowości stylu, przypomniała kilka spośród wielu piosenek pamiętanych sprzed lat, w tym wyjątkowo pięknie brzmiącej w jej interpretacji "Zmęczonej miłości" Jana Wołka do muzyki Zbigniewa Namysłowskiego.

Festiwal, okazał się też znakomitą okazją do zaprezentowania specjalnego albumu płytowego "Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1”. wydanego również pod patronatem LongPlay.blox.pl. Więcej o tym szczególnym wydawnictwie w dalszej części wpisu.

3.Poznański festiwal Młodego Jazzu, 11-14.06.2017 Poznań -Aula Nova.

* Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1

Na blisko godzinnej płycie wydanej wraz z dołączoną książeczką z biogramami i fotografiami muzyków, znajdziemy utwory zarejestrowane podczas dwóch edycji Poznańskiego Festiwalu Młodego Jazzu z 2015 i 2016 roku. Repertuar starannie wydanego srebrnego krążka składa się z autorskich kompozycji przygotowanych przez młodych artystów specjalnie z myślą o Festiwalu. _____________________________________________________________________

PREMIERA TYGODNIA
Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
CD 2017, Stowarzyszenie Jazz Poznań SJP 003

Jacek Szwaj Trio: Mirror; Piotr Scholz Sextet: November; Żyńy Kolektiff: Ten In The Park; Ulyana Ethno Quintet: Kalia Lesu Tuman; Andrzej Konieczny: Szkic 2/5; Damian Kostka: Deeply Concealed; Michał Kaczmarczyk: No2; Friends Tones Quartet: Podszepty. _____________________________________________________________________

Program płyty otwiera trio pianisty, kompozytora i pedagoga Jacka Szwaja, nawiązujące do słowiańskiej estetyki połączonej z pochodzącymi z różnych źródeł inspiracjami. Kompozycja lidera: "Mirror" zaskakuje zmianiami rytmicznymi i wielowątkowością. Pianiście towarzyszy wyjątkowo aktywny w ostatnim czasie kontrabasista Damian Kostka oraz Mateusz Brzostkowski za perkusją.
Wobec niebywale rozwijającej się działalności artystycznej gitarzysty, kompozytora i dyrygenta Piotra Scholza, nagranie "November" umieszczone w tym zestawie to dziś już historyczna rejestracja. Muzyk w bardzo krótkim czasie z młodego obiecującego gitarzysty i kompozytora, przeistoczył się w jedną z najważniejszych postaci poznańskiego środowiska jazzowego. Pomysłodawcę i założyciela Poznań Jazz Philharmonic Orchestra, mającego na swym koncie wyśmienity autorski album "Suite The Road' (2016) oraz laureata prestiżowej nagrody Ery Jazzu, słyszymy z własnym sekstetem w kompozycji "November".
Kolejnym gitarzystą jak pojawia się na płycie jest Tomasz Woźniak, twórca improwizującego projektu Żyńy Kolektiff, zrzeszającego muzyków hołdujących spontanicznemu podejściu do muzyki i kolektywnemu jej tworzeniu. W brzmieniu formacji poza gitarą, trąbką, saksofonem tenorowym, gitarą basową i perkusją, dużą rolę odgrywa też elektronika i efekty generowane przy użyciu analogowych gramofonów.
Ulyana Ethno Quintet to zespół tworzony przez Ulyanę Hedzik (wokalistkę, skrzypaczkę i kompozytorkę), Krzysztofa Dysa (fortepian), Romana Chraniuka (kontrabas) i Adama Zagórskiego (perkusja). Projekt łączy elementy współczesnego jazzu z ludową muzyką Polski, Białorusi i Ukrainy. Doskonałą wizytówką tego niecodziennego kwartetu jest jazzowa adaptacja białoruskiej melodii ludowej "Kalia Lesu Tuman", jaka ozdabia tę kompilację.
Na płycie znajdziemy też jedno nagranie zrealizowane w dużym 13-osobowym składzie. To nawiązująca swym klimatem do współczesnej muzyki klasycznej kompozycja niecodziennego perkusisty i performera, Andrzeja Koniecznego. Rozpisany na duży skład jazzowy z udziałem kwartetu smyczkowego "Szkic 2/5" to najbardziej awangardowy utwór w tym zestawie.
Kontrabasista i gitarzysta basowy Damian Kostka angażuje się w rozmaite przedsięwzięcia muzyczne, co czyni z młodego artysty jednego z najbardziej aktywnych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Już choćby przeglądając książeczkę tej płyty, jego nazwisko znajdziemy w składach kilku różnych projektów (Jacek Szwaj Trio, Piotr Scholz Sextet, kwintet Michała Kaczmarczyka). Jego potencjał kompozytorski reprezentuje na płycie utwór "Deeply Concealed", zarejestrowany wraz z saksofonistą Kubą Marciniakem, Jackiem Szwajem (syntezator) i Mateuszem Brzostowskim.
Dysponujący własnym wypracowanym stylem gitarzysta Michał Kaczmarczyk, głównie realizuje się jako lider własnego tria. Na tej płycie jednak słyszymy go w pięcioosobowej konstelacji wzbogaconej o saksofon (Seweryn Graniasty) i fortepian (Jacek Szwaj). Jego kompozycja "No2" nasycona jest świetnymi partiami gitary i aktywnie dialogującego z nimi saksofonu.
Płytę "Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1" zamyka kompozycja pianisty Filipa Chojnackiego: "Podszepty", zagrana przez Friends Tones Quartet. Ten rozbudowany, wielowątkowy temat odsłania ogromny potencjał każdego z instrumentalistów, demokratycznie współtworzących skład. Poza pianistą, Friends Tone Quartet tworzą: Kacper Krupa (saksofon), Szymon Wieczorkiewicz (kontrabas) i Dawid Wirmański (perkusja). Wszyscy muzycy to studenci Poznańskiej Akademii Muzycznej.
Omawiana płyta stanowi dosadny dowód na to, iż poznańskie środowisko jazzowe stanowi dziś wyjątkowo mocną markę na krajowej muzycznej mapie. Od dawna już Stolica Wielkopolski nie szczyciła się tak silnym teamem młodych muzyków o tak ogromnych możliwościach.
Album oznaczono jako "Volume 1", a więc w przyszłości należy spodziewać się kolejnych odsłon tej wyjątkowej kroniki dokumentującej dokonania dynamicznie rozwijającego się środowiska młodych poznańskich jazzmanów.

* Ethno Port Poznań 2017

Podobnie jak w minionych latach, tak i tegorocznej edycji Festiwalu Ethno Port Poznań towarzyszył efektowny album płytowy zawierający nagrania wykonawców, których koncerty wypełniły program kilkudniowego wydarzenia. Każdorazowo bardzo starannie wydawane płyty wyposażone są w książeczkę z krótkimi wizytówkami, pochodzących z różnych stron świata artystów. Jubileuszowa 10. odsłona Ethno Port Poznań, sprowokowała organizatorów do zaproszenia również artystów, którzy już wcześniej pojawili się na koncertach Festiwalu. Także więc album dokumentujący tę edycję Ethno Portu jest pod tym względem wyjątkowy. Blisko 80 minut logicznie ułożonego programu płyty, wypełniają utwory takich artystów jak: Mari Boine, Iva Bittova, czy Danyel Waro. _____________________________________________________________________

PREMIERA
Ethno Port Poznań 2017
CD 2017, CK Zamek 011

Felix Lajkó: Mezo / Field; Mari Boine: Adine & Isak (My Treasure); Trio López / Petrakis / Chemirani: Hortus Deliciarum; Maniucha i Ksawery: Buła oseń Chołodna...; Ballake Sissoko: Nalesonko; Iva Bittová & Čikori: Brizy; Driss El Maloumi: Le Coin 'D; Adam Strug: Diabeł stróż; Dakhabrakha: Chumak; Mosaik: Lulunia; Taraf de Haidouks: Dragoste De La Clejani (Clejani Love Song); Polmuz: Walc z obczyzny; Los Piranas: La Diversión Que Hacia Falta En Mi Pais; Danyel Waro: Batarsite. _____________________________________________________________________

Specyfiką Ethno Portu jest prezentowanie muzyki wykonywanej na ogół przez szerzej nieznanych wykonawców, których przeciętny odbiorca dopiero odkrywa w trakcie Festiwalu. Potocznie mówi się wręcz, iż ktoś wybiera się na Ethno Port, często nawet przed koncertem (koncertami) nie przyswajając sobie egzotycznie brzmiących nazwisk artystów. Dopiero po kolejnej edycji Festiwalu w pamięci pozostają nazwy zespołów i nazwiska konkretnych muzyków, na których kolejny występ wybralibyśmy się bez wahania i których płyty chcielibyśmy włączyć do swej kolekcji. Jednak każdego roku mamy do czynienia z wyjątkami od tej reguły. Pośród nieznanych nam wykonawców w festiwalowym programie pojawiają się bowiem także artyści cieszący się sporą popularnością w środowisku odbiorców świadomie słuchających muzyki. Taką postacią jest jedna z największych osobowości światowej sceny muzyki etnicznej, wokalistka Mari Boine. Pochodząca z żyjącego na północy Norwegii lapońskiego ludu Saami artystka, swój śpiew przeplata joikowaniem, tradycyjną formą szamańskiego gardłowego zaśpiewu. Na krążku "Ethno Port Poznań 2017" słyszymy nagranie "Adine & Isak (My Treasure)", wybrane z najnowszej, a zarazem pierwszej nagranej przez artystkę w języku angielskim płyty: "See The Woman" (2017).
Brzmienie 21-strunowej afrykańskiej harfy powszechnie zwanej korą, w Europie kojarzyć się może z klawesynem. Instrument wyposażony jest w pudło rezonansowe z rozpiętą na nim skórą, co wzmacnia dźwięki strun dodając im specyficznego brzmienia. Historia kory generującej wyjątkowo hipnotyczny dźwięk, sięga tradycji ludu Mandinka z Afryki Zachodniej, a instrument wykorzystywany był często podczas rozmaitych ludowych i religijnych obrzędów. Na płycie pod numerem 5, znajdziemy nagranie "Nalésonko", podchodzące z albumu "At Peace" (2013) mistrza kory, Ballaké Sissoko. Urodzony i wychowany w Bamako, stolicy Republiki Mali w Afryce Zachodniej artysta, jest synem wielkiego harfisty Djelimady Sissoko i kontynuatorem muzycznych tradycji swej rodziny.
Iva Bittová to czeska awangardowa skrzypaczka, wokalistka, kompozytorka i ...aktorka, która swoją karierę rozpoczęła już w połowie lat 70. Unikatowy sposób śpiewu i skatowania oraz technika gry, stanowiące zgrabne połączenie rocka oraz muzyki ludowej przyniosły jej międzynarodową sławę. Jednym z projektów w jakie w ostatnich latach zaangażowana jest ta wszechstronna artystka jest muzyka tworzona wraz z kwartetem NOCZ, przynosząca wyjątkowe czesko-norweskie połączenie stylistyki czerpiącej inspiracje z free jazzu, noise i ambientu ("NOCZ & Iva Bittová", 2014). Dwa lata później światło dzienne ujrzał album artystki zrealizowany wraz z grupą Čikory: "At home" (2016). Z tej właśnie płyty wybrano nagranie "Brizy".
Z kolei z pochodzącego z 2013 roku albumu "Makan", marokańskiego wirtuoza arabskiej lutni Drissa El Maloumi pochodzi kolejny utwór na tej składance: "Le Coin 'D".
Śpiewaka, muzyka, kompozytora, ale także scenarzystę filmowego Adama Struga reprezentuje utwór "Diabeł stróż". Adam Strug to postać nieoczywista. Artysta penetruje nie tylko polski folklor, odnajdując i popularyzując zapomniane pieśni sprzed stuleci, ale też skłania się ku poezji i utworom takich autorów jak Bolesław Leśmian czy Emil Zegadłowicz. Na scenie i w studio Adam Strug otacza się z kolei muzykami na co dzień związanymi ze środowiskiem jazzowym.
"Chumak" to utwór ukraińskiej grupy DakhaBrakha. Muzyka zespołu dalece wybiega poza wszelkie utarte schematy, sama w sobie stanowiąc odrębną jakość. Dynamiczne utwory DakhaBrakha najczęściej oparte na wyrazistym rytmie basowego bębna, czerpią z rozmaitych gatunków muzycznych. W muzyce kreatywnego kwartetu odnajdziemy nie tylko elementy muzyki ludowej z Ukrainy, ale też echa folkloru afrykańskiego, australijskiego czy azjatyckiego.
Pośród 14 nagrań wypełniających blisko 80-minutową płytę znajdziemy też utwór pochodzący z repertuaru istniejącego od ćwierćwiecza rumuńskiego zespołu Taraf De Haidouks. Grupa koncertuje w rozmaitych okolicznościach uświetniając zarówno wielkie europejskie festiwale, jak i cygańskie wesela.
Ethnoportowe płyty to nie tylko najwspanialsze z możliwych pamiątki z poszczególnych edycji tego wyjątkowego Festiwalu i rodzaj bezcennej muzycznej kroniki, ale też składanki, których doskonale słucha się również w oderwaniu od wydarzenia. Mieniące się różnorodnością nagrania doskonale ukazują aktualne trendy i nurty muzyki etnicznej.

teksty i fot.: Robert Ratajczak

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

środa, 14 czerwca 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Festiwal Festiwali

    * Festiwal Festiwali Przed nami w Poznaniu prawdziwy Festiwal Festiwali. Wczoraj (8 czerwca) ruszył Ethno Port Poznań 2017 , doroczne święto muzyki etnicznej, k

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________