Blog > Komentarze do wpisu

Festiwal Festiwali

* Festiwal Festiwali

Przed nami w Poznaniu prawdziwy Festiwal Festiwali. Wczoraj (8 czerwca) ruszył Ethno Port Poznań 2017, doroczne święto muzyki etnicznej, każdorazowo będące przeglądem tego co aktualnie najbardziej wartościowe i interesujące w muzyce świata. W niedzielę (11 czerwca), a więc w dniu zakończenia Ethno Portu rozpoczyna się natomiast 4-dniowy Poznański Festiwal Młodego Jazzu, powstały z inicjatywy prężnie działającego Stowarzyszenia Jazz Poznań. To z kolei okazja do zapoznania się z możliwościami poznańskich muzyków głównie związanych z Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego. Oba te festiwale odbywają się pod patronatem LongPlay.blox.pl. Równolegle z drugim z wydarzeń (12-14 czerwca), nad Jeziorem Strzeszyńskim rozpocznie się Enter Enea Festival, na którym poznamy aktualne projekty jazzowe europejskich artystów zaproszonych przez Leszka Możdżera.
Ponieważ wszystkie trzy imprezy nachodzą na siebie, niemożliwym jest uczestnictwo we wszystkich koncertach. Jednak już w przyszłym tygodniu znajdziecie w tym miejscu relacje z wybranych koncertów nadchodzących poznańskich festiwali.
Tymczasem w czwartek (8 czerwca) w CK Zamek odbyła się festiwalowa konferencja prasowa (fot.) związana z inauguracją 10 jubileuszowego Festiwalu Ethno Port Poznań. Spośród artystów uczestniczących w koncerach obecni byli: Debashish Bhattacharya, Kacper Malisz, Stelios Petrakis, Efren López i Bijan Chemirani.

Więcej informacji o pszczególnych festiwalach znajdziecie pod linkami:
- Ethno Port Poznań 2017
- Poznański Festiwal Młodego Jazzu
- Enter Enea Festival

Dwóm pierwszym festiwalom odbywającym się pod patronatem Longplay.blox.pl, towarzyszą specjalne albumy płytowe, o których kilka zdań znajdziecie na końcu tego wpisu.

* Body and Soul

Pochodząca z Teksasu śpiewaczka Michelle Bradley na co dzień związana jest z Metropolitan Opera. Ceniona sopranistka mająca na koncie kreacje w takich operach jak m.in. "Cosi fan tutte" Mozarta czy "Aida" Verdiego, postanowiła tym razem zmierzyć się ze standardami jazzowymi. Efektem jest album "Body and Soul" nagrany z triem pianisty a zarazem współproducenta płyty Arta Fristoe, gitarzystami Brennenem Nase i Gregiem Petito, oraz zaproszonymi do udziału w kilku utworach gośćmi. W programie płyty znajdziemy takie tematy jak "How High The Moon", "Stolen Moments", czy "Moonlight In Vermont". _________________________________________________________________________

PREMIERA
Michelle BRADLEY: Body and Soul
CD, Merry Lane Records

Body and Soul; Misty; Triste; How High The Moon; Stolen Moments; Moonlight In Vermont; Key Largo; I've Got It Bad (And That Ain't Good); Yardbird Suite; 500 Miles High.

Michelle Bradley - wokal; Brennen Nase, Greg Petito - gitara; Art Fristoe - fortepian; Jerre Jackson, Richard Cholakian - perkusja; oraz: Shelley Carrol - flet, saksofon; Andre Hayward - puzon _________________________________________________________________________

Zetknięcie się z sobą klasycznie wykształconej, dysponującej wyjątkową barwą głosu i specyficzną manierą wokalną śpiewaczki operowej z improwizującymi muzykami jazzowymi dało zaskakujący efekt. W znanych tematach Errola Garnera, Antonio Carlosa Jobima, Duke'a Ellingtona, Charliego Parkera czy Chicka Corei, dostrzeżemy wcześniej nieznane walory. Silny sopran Michelle Bradley doskonale sprawdza się w tym niecodziennym dla niej repertuarze. Doskonale sekundują jej jazzmani, z niebywałą intuicją potrafiący dostosować się do operowej maniery wokalistki, a jednocześnie nie podporządkowujący się bezwiednie konwencji z jaką dane im było się zmierzyć. Warto wspomnieć, iż współodpowiedzialny za to przedsięwzięcie pianista Art Fristoe, ma za sobą studia wokalne w klasie tenoru, co umożliwia mu dostrzeżenie wielu ważnych detali także z tej drugiej strony.
Świetnie brzmi w czterech pierwszych utworach wyjątkowo zwinna gitara Brennena Nase, nadająca muzyce szczególnego kolorytu.
"Body and Soul" to nie tylko intrygująca ciekawostka. To także dawka wyśmienitego, choć osobliwie opracowanego klasycznego jazzu, przy którym warto zatrzymać się na dłuższą chwilę.


* Tajemnica Poliszynela

Pulcinella to z języka włoskiego: Poliszynel - gadatliwy gbur z włoskich komedii i francuskiego teatru kukiełkowego. Taką też nazwę przyjął francuski kwartet od 2004 roku prowadzony przez saksofonistę i kompozytora Ferdinanda Doumerca, w swej muzyce czerpiący inspirację z jazzu i muzyki świata.W repertuarze Pulcinelli znajdziemy utwory nawiązujące zarówno do argentyńskiego tanga jak free jazzu, a nawet muzyki rockowej, a wszystko to podane jest z dużym humorem i szczyptą prawdziwego szaleństwa. Podstawowe instrumentarium zespołu oparte na saksofonie lub flecie (Ferdinand Doumerc), akordeonie (Florian Demonsant), kontrabasie (Jean-Marc Serpin) i perkusji (Pierre Pollet), niejednokrotnie uzupełniane jest generowanymi lub zaczerpniętymi ze środowiska intrygującymi efektami.
_________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
PULCINELLA: 3/4 d'once
CD 2017, BMC Records BMC CD 248

TDPC; Elle aimait l'été; Melchizedec; 3/4 d'once; Devant ta porte; Les paris sont ouverts; Mélatonine; La fille de l'ombre.

Ferdinand Doumerc - saksofon, flet; Florian Demonsant - akordeon; Jean-Marc Serpin - kontrabas; Pierre Pollet - perkusja _________________________________________________________________________

Tytuł płyty "3/4 d'once", przez wielu zwanego "jazzowym cyrkiem" zespołu Pulcinella, nawiązuje do wagi jaką ludzkie ciało traci po śmierci (3/4 uncji - czyli 21 gramów). Zwykło się mawiać, że tyle waży ludzka dusza, do której to właśnie Pulcinella chce trafić ze swoją muzyką.
Tematy śmiało wpisujące się w konwencję world music ("TDPC", "Elle aimait l'été") sąsiadują z pastiszowymi utworami "z przymrużeniem oka" ("Melchizedec", "Devant ta porte"), ale też poruszającymi formami (niemal elegijny utwór tytułowy oraz rozbudowany wielowątkowy "Mélatonine") i ocierającymi się o free jazz zaawansowanymi improwizacjami ("Les paris sont ouverts").
Jak ta pełna szaleństwa muzyka, potrafi od kilkunastu już lat zarówno fascynować zagorzałych fanów zespołu, jak zdobywać nowe rzesze zwolenników, pozostaje "tajemnicą Poliszynela". Czterech instrumentalistów tworzących Pulcinella stworzyło własny nieporównywalny z niczym innym, abstrakcyjny muzyczny świat, w którym wszystkie na pozór gryzące się z sobą składniki tworzą genialną symbiozę.

* Natalia Moskal

Lubelska wokalistka, autorka tekstów i tłumaczka literatury Natalia Moskal, już jako 11-latka pojawiła się w studio nagraniowym biorąc udział w nagraniu płyty promującej akcję charytatywną Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Kilka lat później jej piosenka "Don't u" znalazła się na szczycie listy przebojów Radia Lublin. W roku 2014 rozpoczęła współpracę z kompozytorem i producentem Bartoszem Dziedzicem, współtwórcą sukcesów płyt Moniki Brodki i Artura Rojka. Pierwszym efektem współpracy był utwór "Foreign Stranger", który znalazł się na EP-ce "Anguana". _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Natalia MOSKAL: Songs of Myself
CD 2017, Fame Art FANM2017

Better man; Midnight; My firsts ain't my lasts; Michelle; Lustro; Another life; Lie; Mur; Be free; Foreign stranger.

Natalia Moskal - wokal; Patryk Rynkiewicz - trąbka; Adam Kurek - puzon; Artur Matusewicz - gitara; Julia Iwanciw - skrzypce; Ada Czyż - altówka; Mikołaj Gąsiewski - instr. klawiszowe; Patryk Walczak - perkusja _________________________________________________________________________

Pierwszy album artystki zatytułowany "Songs of Myself" wypełniają przebojowe utwory nasycone elektronicznymi brzmieniami lat 80. i 90-tych, za których aranżacje i produkcje odpowiada Łukasz Maron. Oprócz syntezatorów pojawiają się także żywe instrumenty: perkusja, gitara, bas, smyczki oraz instrumenty dęte. Tytuł albumu artystka zaczerpnęła z książki „A song of myself” Walta Whitmana, preferującego popularną XIX-wieczną ideę amerykańską "trust thyself" ("zaufaj sobie"). Taki też przekaz niesie zestaw dziesięciu utworów wypełniających album, który dla bardzo młodej Natalii Moskal okazać się może pomostem prowadzącym do grona topowych wykonawców.
Mimo że piosenki zgromadzone na płycie nie wybiegają poza ramy melodyjnych przebojowych utworów, idealnie wpisujących się w nurt nowoczesnej muzyki pop, odnajdziemy w nich wiele ponadczasowych treści. Z kolei nawiązanie do elektronicznej estetyki brzmieniowej minionych dziesięcioleci, sprawia że płyty już dziś słucha się jako niezależnej wobec przemijających trendów.
Bardzo przebojowe utwory w rodzaju otwierającego całość dynamicznego "Better Man", sąsiadują z industrialnym brzmieniem "Michelle", opartym na dynamicznym niemal rockowym perkusyjnym podkładzie "Lustrem", funkującym "Another life", czy ocierającym się o r'n'b "Be free".
W tekstach Natalia Moskal porusza tematy kobiecych pragnień i marzeń, ale też niezależości i wiary we własne możliwości. Dysponuje młodzieńczym, a jednocześnie pełnym siły głosem, który idealnie koresponduje z elektronicznym instrumentarium.
Jeśli istnieje coś takiego jak ambitny electro pop, to "Songs of Myself" idealnie wpisuje się w tę konwencję. Świetny debiut, doskonała realizacja i perfekcyjna w swej kategorii produkcja.

* nowe płyty

LongPlay.blox.pl od pewnego czasu patronuje medialnie szczególnym wydarzeniom koncertowym i albumom płytowym. Z dumą prezentujemy dwa najnowsze tytuły jakie swą premierę mają w ciągu tego weekendu. To dwie festiwalowe płyty, jakie ukazały się przy okazji (również objętych patronatem LongPlay.blox.pl) poznańskich festiwali.

W tym roku już po raz trzeci w Poznaniu, miłośnicy muzyki jazzowej cieszą się wydarzeniem, które na stałe wpisało się w kalendarium festiwalowe. Poznański Festiwal Młodego Jazzu najzwyczajniej musiał powstać wobec wyjątkowego poziomu artystycznego młodych muzyków związanych z Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Stowarzyszeniem Jazz Poznań. Odbywający się w dniach 11-14 czerwca 2017 Festiwal, okazał się też znakomitą okazją do zaprezentowania specjalnego albumu płytowego "Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1”. Na blisko godzinnej płycie wydanej wraz z dołączoną książeczką z biogramami i fotografiami muzyków, znajdziemy utwory zarejestrowane podczas dwóch poprzednich edycji Festiwalu w 2015 i 2016 roku. Repertuar starannie wydanego srebrnego krążka składa się z autorskich kompozycji przygotowanych przez młodych artystów specjalnie z myślą o Festiwalu.

Podobnie jak w minionych latach, tak i tegorocznej 10. edycji Festiwalu Ethno Port Poznań towarzyszy efektowny album płytowy zawierający nagrania wykonawców, których koncerty składają się na program kilkudniowego wydarzenia. Każdorazowo bardzo starannie wydawane płyty wyposażone są w książeczkę z krótkimi wizytówkami ,pochodzących z różnych stron świata artystów. Ethnoportowe płyty to nie tylko najwspanialsze z możliwych pamiątki z poszczególnych edycji tego wyjątkowego Festiwalu i rodzaj bezcennej muzycznej kroniki, ale też składanki, których doskonale słucha się również w oderwaniu od wydarzenia. Mieniące się różnorodnością nagrania zebrane na jednym doskonale ukazują aktualne trendy i nurty muzyki etnicznej. Jubileuszowa 10. odsłona Ethno Port Poznań, sprowokowała organizatorów do zaproszenia również artystów, którzy już wcześniej pojawili się na koncertach Festiwalu. Także więc album dokumentujący tegoroczną edycję Ethno Portu jest pod tym względem również wyjątkowy. Blisko 80 minut logicznie ułożonego programu płyty, wypełniają utwory takich artystów jak: Mari Boine, Iva Bittova, czy Danyel Waro.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Marta Ratajczak, BMC, Fame Art

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

piątek, 09 czerwca 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: październik 2017 (3)

    * Morning Sun Nazwisko obchodzącego w 2017 roku 70-te urodziny multiinstrumentalisty i kompozytora Paula McCandlessa , kojarzymy przede wszystkim z legendarnym

  • Premiery płytowe: październik 2017 (2) - JazzHaus Musik

    * Windmills Urodzony w 1953 roku Georg Ruby to dziś jeden z najbardziej znanych europejskich pianistów jazzowych. Jest mistrzem wolnej formy i muzykiem obdarzo

  • Kenny Garrett, 13.10.2017

    * Hi-Fi i Muzyka 10/2017 Część muzyczna październikowego numeru miesięcznika Hi-Fi i Muzyka (10/2017) przynosi m.in. obszerne artykuły o Rudym Van Gelderze, Ri

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Scott DuBOIS

Autumn Wind
PREMIERA 27 PAŻDZIERNIKA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Georg RUBY
Windmills
(2017)

Hannes ZERBE Jazz Orchester Berlin
Kalkutta
(2017)

TransMemories
The Sound History of the Earth
(2017)

MORTE PLAYS
Postapo
(2017)

Bob FERREL's
Jazztopian Dream
(2017)

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________