Blog > Komentarze do wpisu

Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

* Penderecki, Bacewicz, Tansman

"Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należących do grona najwybitniejszych polskich twórców XX wieku. Zróżnicowaną emocjonalnie neoromantyczną IV Sonatę na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz, neoklasyczną Fantazję na skrzypce i fortepian Aleksandra Tansmana oraz monumentalną II Sonatę na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego, słyszymy w nagraniu dwóch cenionych kameralistek: znanej ze składu Neo Quartet oraz niedawno wydanej płyty: "Karol Rathaus - Chamber Music" (2016) skrzypaczki Karoliny Piątkowskiej-Nowickiej i doskonałej pianistki Bogny Czerwińskiej-Szymula. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Karolina PIĄTKOWSKA-NOWICKA / BOGNA CZERWIŃSKA-SZYMULA: Penderecki, Bacewicz, Tansman
CD 2017, DUX 1399

Grażyna Bacewicz:IV Sonata na skrzypce i fortepian;; Aleksander Tansman: Fantazja na skrzypce i fortepian;; Krzysztof Penderecki: II Sonata na skrzypce i fortepian.

Karolina Piątkowska-Nowicka - skrzypce;
Bogna
Czerwińska-Szymula - fortepian
_________________________________________________________________________

Obie artystki dysponujące ogromnym doświadczeniem w zakresie kameralistyki odnajdują się w tym repertuarze znakomicie. Mimo, że każdy z utworów charakteryzuje się odmiennym podejściem kompozytorów do formy cyklicznej, instrumentalistkom w każdym przypadku perfekcyjnie udało się oddać zamysł twórcy, jednocześnie nasycając utwory własną muzyczną osobowością. Panie współpracują wspólnie od lat, a potencjał tworzonego przez nie duetu dostrzeżony został podczas rozlicznych konkursów i festiwali, że wymienię choćby XXXIII Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im Vittoria Gui we Florencji.
Skrzypaczka Karolina Piątkowska-Nowicka wykształcona pod kierunkiem takich mistrzów jak m.in. Wanda Wiłkomirska czy Edward Grach dysponuje wyjątkowym brzmieniem i zachwycającą intuicją, która w przypadku kameralnego duetu z fortepianem okazuje się nieoceniona. Dla jej partnerki na tej płycie, znakomitej kameralistki Bogny Czerwińskiej-Szymula, duet ze skrzypcami zdaje się być formułą idealną, co niejednokrotnie już pianistka udowodniła w ramach wcześniejszych projektów.
Płyta ma swoją określoną dramaturgię, wedle której kolejność trzech następujących po sobie cyklicznych utworów, zdaje się być również starannie przemyślana.
Świetnie, że ten zarejestrowany w lutym 2017 roku materiał, już pod dwóch miesiącach został opublikowany na płycie, bowiem obie artystki należą dziś do grona niezwykle aktywnych i wszechstronnych instrumentalistek, nieustannie angażujących się w rozmaite projekty
.

* * * * *

* Penderecki - Koncerty

Wytwórnia DUX sukcesywnie publikuje, wydawane w charakterystycznej szacie graficznej płyty poświęcone twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Kolekcja ta stanowi doskonały i bardzo wnikliwy przegląd rozmaitych gałęzi twórczości kompozytora, a każda kolejna płyta stanowi wyjątkową pozycję fonograficzną.
Kolejną częścią fascynującego cyklu jest zestaw dwóch koncertów w wykonaniu istniejącej od 2008 roku Polskiej Orkiestry Iuventus, złożonej z najzdolniejszych absolwentów i studentów wyższych uczelni muzycznych, pod batutą Macieja Tworka i samego kompozytora. Nagrań dokonano we wrześniu i listopadzie 2016 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie im. Witolda Lutosławskiego
. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Krzysztof Penderecki -
Viola (Saxophone) Concerto / Violin Concerto No. 2
CD 2016, DUX 1344

Concerto per viola ed orchestra (version for saxophone);
Concerto per violino ed orchestra no. 2 Metamorphosen.

Paweł Gusnar - saksofon; Sergej Krylov - skrzypce; Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus; dyrygenci: Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek _________________________________________________________________________

Na płycie znalazł się Koncert na altówkę (saksofon) oraz II Koncert skrzypcowy "Metamorfozy". Pierwszy z utworów pierwotnie (1983) dedykowany altówce, tu poddany został transkrypcji na saksofon (2015) przez znakomitego wirtuoza tego instrumentu Pawła Gusnara (znanego z albumów: "Saxophone Varie vol.1/2"), nadając dziełu zupełnie nowego kolorytu i odkrywając w nim nieznane wcześniej walory brzmieniowe. Drugą część płyty: "Metamorfozy" wypełnia pełna wirtuozerii gra skrzypka Sergeja Krylova.
Słuchając przetransponowanego na saksofon pierwszego z umieszczonych na płycie koncertów (skomponowanego w 1983 roku z myślą o altówce), warto pamiętać że mimo, iż w ostatnich latach saksofon kojarzony jest przede wszystkim z muzyką jazzową, pierwotnie skonstruowany został właśnie jako instrument klasyczny. Jako taki właśnie opatentowany został w 1864 roku przez belgijskiego konstruktora i budowniczego instrumentów, Adolphe Saxa. Wyjątkowy mistrz klasycznego saksofonu jakim jest Paweł Gusnar z niebywałym wdziękiem odkrywa możliwości instrumentu odkrywając przed nami pełne spektrum jego możliwości. Nic dziwnego że niniejsza transkrypcja bez trudu zyskała ogromną aprobatę kompozytora. Warto też wspomnieć, że niniejszy Koncert wcześniej opracowany został także na małą orkiestrę (1985), na wiolonczelę (1989) i klarnet (1995). Nadzwyczajna uniwersalność kompozycji Krzysztofa Penderckiego sprawia, że są one wyjątkowo wdzięcznym materiałem dla rozmaitych opracowań. Wynika to z muzycznej filozofii kompozytora, który sam określa swe utwory jako "napisane na określony instrument, lecz równocześnie 'ponad nim".
Nieco inny charakter ma monumentalny, pełen kontrastów i zmian tempa II Koncert skrzypcowy "Metamorfozy", wypełniający drugą część płyty. Wyjątkowym blaskiem olśniewa rosyjski wirtuoz Siergiej Kryłow w mistrzowskim stylu przeprowadzając nas przez zawiłe partie solowe.
Krzysztof Penderecki w latach sześćdziesiątych postrzegany był jako bardzo odważny i chętnie eksperymentujący z materią muzyczną przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej. Dziś jest jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań. Dzięki wydawanym przez DUX płytom dokumentującym przebogaty dorobek Pendereckiego, mamy możliwość poznania dużej części twórczości jednego z najważniejszych współczesnych kompozytorów.

* * * * *

* Chopin

Cykl Preludiów z opusu 28 to jedno z najbardziej charakterystycznych dzieł Fryderyka Chopina. Utwory powstały podczas pobytu chorego kompozytora na Majorce w latach 1838-1839. Z kolei skomponowane wcześniej Andante Spianato & Grande Polonaise Brillante jest utworem bardzo charakterystycznym dla młodzieńczego, warszawskiego okresu twórczości Chopina, pełnym wiruozerii i utrzymanym w romantycznym stylu brillant. Wymienione powyżej utwory składają się na materiał płyty "Chopin" doskonałej pianistki i zasłużonego pedagoga, Marii Koreckiej-Szoskowskiej. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Maria KORECKA-SOSZKOWSKA: Chopin
CD 2016, DUX 1372

Fryderyk Chopin:
Preludes
, Op. 28;
Andante
spianato & Grande Polonaise Brillante in E flat major, Op.22.

Maria Korecka-Soszkowska - fortepian _________________________________________________________________________

Preludia należą do najpiękniejszych a zarazem najważniejszych kompozycji w przebogatym dorobku Fryderyka Chopina. Mimo że każde z nich jest samoistną i niezależną kompozycją, jako 24-częściowa całość tworzą przemyślany cykl obejmujący wszystkie tonacje ułożone według porządku koła kwintowego (podobnie jaki bachowskie Fugi). Inną cechą decydującą o sile całości jest powtarzający się cyklicznie motyw melodyczny, oraz gra zmiennych nastrojów, tempa i rytmu, którą słuchacz uchwyci tylko podczas przesłuchiwania wszystkich części.
Pianistka z wyjątkową gracją i wdziękiem oraz mistrzowską wirtuozerią przeprowadza nas przez zmieniające się niczym w kalejdoskopie klimaty idylli (No. 1, 7, 11, 23), nokturnu (13, 15) czy ballady (12, 16, 18, 22). Nareszcie obok płyt z kompletami Preludiów w nagraniach Marthy Argerich i Maurizia Polliniego uchodzących za najdoskonalsze, oraz całkiem niedawnym albumem Rafała Blechacza ("Chopin - Preludia", 2007) możemy postawić na półce jeszcze jedną płytę z wykonaniem doprawdy mistrzowskim.
Uzupełnieniem albumu jest Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22, mimo że nie skomponowane w tym samym czasie, to połączone przez Chopina w jedną fascynującą całość.
Zestawienie obu form na jednym krążku doskonale sprawdza się podczas godzinnego seansu z Chopinem przed głośnikami, a świetna jakość zapisu zrealizowanego w Sali Koncertowej Akademii muzycznej w Łodzi, dopełnia całości
.

* * * * *

* Zęby wieloryba

Marcin Dutka to artysta realizujący się w dziedzinie sztuk plastycznych i muzyce. Jego dotychczasowy dorobek to ponad 500 obrazów oraz niezliczona ilość rysunków, grafik i fresków, oraz właśnie ta płyta, na której poznajemy artystę w roli pianisty improwizującego na preparowanym instrumencie.
Nagranie pochodzi jeszcze z roku 2004, jednak pod postacią płyty premierę swą miało dopiero w kwietniu 2017 roku podczas koncertu i wernisażu akwareli w warszawskiej kawiarni Nowy Świat Muzyki. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
DUTKA: Whale's Teeth
CD 2017, DUX 1379

First Tooth; Second Tooth; Third Tooth; Fourth Tooth; Fifth Tooth; Sixth Tooth; Seventh Tooth; Good Night Bekki.

Dutka - fortepian preparowany _________________________________________________________________________

"Whale's Teeth" ("Zęby wieloryba") to muzyka oparta w pełni na swobodnych improwizacjach, w której muzyk ukazuje różnorodność brzmień i niczym nieograniczone możliwości preparowanego na rozmaite sposoby instrumentu. Preparowaniem fortepianu od lat już fascynuje się wielu muzyków, a jednym z pionierów tej estetyki w Europie jest niemiecki pianista i kompozytor Hans Lüdemann. W Polsce eksperymentom na tym polu uległ też swego czasu Leszek Możdżer dając widowiskowe koncerty oparte na eksperymentalnych improwizacjach.
Marcin Dutka fantazyjnie preparując fortepian stworzył rodzaj samowystarczalnej orkiestry, uzyskując zaskakujące efekty także w postaci dźwięków imitujących np. pracę silnika spalinowego, pojazdów szynowych, ale też głosów natury jak: szum wiatru, fal morskich czy ...śpiewy wielorybów.
Większość materiału utrzymana jest w mrocznym depresyjnym klimacie. Z ram tych wyłamuje się jedynie miniaturka "Fourth Tooth" i wieńczące album "Good Night Bekki", w którym artysta sięga także po interaktywne zabawki.
Eksperyment ten dla jednych może być irytującym i naruszającym naturalne brzmienie klasycznego fortepianu kakofonicznym dziwadłem, dla innych pełnym zaskakujących efektów, wciągającym dźwiękowym kolażem.
Muzyka to zaskakująca, ze wszech miar intrygująca i mimo upływu kilkunastu lat od czasu rejestracji, ciagle nowatorska.

* * * * *

* Rusałka

"Rusałka" Antonina Dvořáka to jedno z najpiękniejszych dzieł operowych wszechczasów. To baśniowa opowieść do libretta Jaroslava Kvapila o wodnej nimfie zakochanej w księciu, która w zamian za swój głos otrzymuje ludzkie ciało, by móc żyć z ukochanym na ziemi poza wodnym światem. Z okazji 60. sezonu artystycznego bydgoskiej sceny operowej, doszło do wystawienia spektaklu latem 2015 roku w Operze Nova. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Antonin Dvořák - Rusalka
DVD 2016, DUX 8178

Baśń liryczna w trzech aktach, Op.114.

Magdalena Polkowska, Tadeusz Szlenkier, Jacek Greszta, Darina Gapicz, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Pavlo Tolstoy, Victoria Vatutina, Krystyna Nowak, Marta Ustyniak, Ewa Banasiak, Mariola Winkler-Kołtyś, Lidia Golińska, Dorota Sobczak; Orkiestra, Chór i Balet Opery Nova w Bydgoszczy oraz statyści, dzieci; dyrygent: Maciej Figas _________________________________________________________________________

Artystom udało się wkomponować klasyczną operę w miejską przestrzeń Bydgoszczy przenosząc główną akcję nad rzekę Brdę i Most im. Jerzego Sulimy-Kamińskiego. W inscenizacji znajdziemy mnóstwo architektonicznych odniesień do Bydgoszczy. Poza wspomianym mostem, również zabytkowa fontanna przed biblioteką, czy dawny miejski tramwaj. Postać Wodnika z kolei upodobniono do rzeźby "Przechodzący przez rzekę" jaka powstała z okazji wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Całość została zarejestrowana przez firmę DUX i trafiła do sprzedaży w formie bardzo efektownie wydanej płyty DVD, wyposażonej w 40-stronicową kolorowo ilustrowaną książeczkę. Poza licznymi fotografiami znajdziemy tam fachowy komentarz i opisy poszczególnych scen opery.
Trwającą grubo ponad dwie godziny całość ogląda i słucha się wyśmienicie. Zachwycają przepiękne dekoracje i gra światła. Realizacja wideo zaskakuje trafnymi ujęciami, a zapis audio w formacie 5:1 pozwala cieszyć się przestrzennym dźwiękiem.
Wybitne kreacje, bez których widowisko nie byłoby tak przekonujące to ujmująca nie tylko przepięknym głosem ale też wyjątkową urodą Magdalena Polkowska w roli Rusałki i szczycący się bogatym dorobkiem Jacek Greszta wcielający się w intrygującą postać Wodnika.
Warto wspomnieć, że wytwórnia DUX już wcześniej w podobnej formie opublikowała inny spektakl Opery Nova: operę Ignacego Jana Paderewskiego „Manru”, a wydawnictwo nagrodzone zostało "Złotym Orfeuszem". Nowatorska wersja "Rusałki" ma wielkie szanse powtórzyć ten sukces
.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: DUX

środa, 21 czerwca 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Nowe płyty: jazz i klasyka

    * nowe płyty 25 października ukazała się debiutancka płyta duetu Diomede , pod którą to nazwą kryją się saksofonista Tomasz Markanicz i pianista Grzegorz Tarwid

  • Z katalogu Yolk Records

    * Hi-Fi i Muzyka 11/2017 Listopadowy numer miesięcznika Hi-Fi i Muzyka (11/2017) w części poświęconej muzyce przynosi aż 25 recenzji płytowych. 10 spośród nich

  • Muzyka klasyczna: premiery i nowości

    * 24 Preludia Debussy'ego Wyśmienita londyńska pianistka Angela Brownridge ma za sobą występy w najważniejszych salach koncertowych w Europie, USA, Kanadzie i

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Jason Paul CURTIS

These Christmas Days
PREMIERA 24 LISTOPADA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Brad GARTON - Dave SOLDIER
The Brainwave Music Project
(premiera 5 stycznia 2018)

Gregory LEWIS
Organ Monk Blue
(premiera 5 stycznia 2018)

Steve SLAGLE
Dedication
(premiera 4 stycznia 2018)

Leszek MOŻDŻER / Iiro RANTALA / Michael WOLLNY
Jazz at Berlin Philharmonic VII: Piano Night - CD
(2017)

Ori DAGAN
Nathaniel. A Tribute To Nat King Cole
(2017)

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________