Blog > Komentarze do wpisu

Premiery płytowe: czerwiec 2017 (1)

* Living Tribute

Gitarzysta Larry Newcomb studiował pod okiem Bucky'ego Pizzarelli, Pata Martino, Howarda Robertsa i Marka Elfa. W roku 1998 na na Florydzie zdobył tytuł doktora nauk muzycznych, a dziś prowadzi własną szkołę gitarową w Nowym Jorku: Newcomb Guitar School and Guitar Studies Program. Jako muzyk i kompozytor pozostaje pod silnym wpływem takich artystów jak: Grant Green, Wes Montgomery, Pat Martino i Jim Hall. Współpracował z wieloma artystami dzięki czemu wypracował sobie wyjątkową markę zarówno jako sideman jak muzyk współtworzący jazzowe formacje. Pośród artystów z którymi Newcomb współpracował znajdziemy takie nazwiska jak: Billy Kaye, Brian Charette, Bob Cunningham czy Dan Moretti. Do nagrania nowego albumu zrealizowanego z własnym kwartetem gitarzysta zaprosił legendarnego nestora gitary a zarazem jednego ze swych mistrzów Bucky'ego Pizzarelli, współpracownika m.in. Benny'ego Goodmana, Dizzy'ego Gillespie i Stephane Grappelliego. _______________________________________________________________________

PREMIERA TYGODNIA
Larry NEWCOMB Quartet with Bucky Pizzarelli:
Living Tribute

CD 2017, Essential Messenger EM22017

I Remember You; You'd Be So Nice To Come Home To; Morningside Heights; Alone Together; Round Pond Reunion; Gold Top; Band of Brothers; One Heart Ain't As Great as Two; Love Is Here; Crossing Over; Peace.

Larry Newcomb - gitara; Eric Olsen - fortepian; Dmitri Kolesnik - bass; Jimmy Madision - perkusja; oraz: Bucky Pizzarelli - gitara; Leigh Jonaitis - wokal

_______________________________________________________________________

Na albumie "Living Tribute" poza nowymi kompozycjami Larry'ego Newcomba znajdziemy też utwory Cole'a Portera i Horace Silvera. Ten swoisty przegląd tematów powstałych na przestrzeni kilku dziesięcioleci; od lat 30-tych ub.wieku aż do chwili obecnej, stanowi rodzaj muzycznej encyklopedii opowiedzianej przez dwie gitary pochodzące także z różnych pokoleń. Uniwersalnym językiem jakim porozumiewają się muzycy i komunikują z odbiorcą jest jazzowa estetyka nasączona duchem Django Reinhardta w najróżniejszych swych postaciach: od zwiewnych swingujących tematów, poprzez stylowe ballady a na rozbudowanych gitarowych improwizacjach zakończywszy.
W dwóch utworach autorstwa Newcomba pojawia się znakomita wokalistka Leigh Jonaitis, której głos stanowi wyjątkowo piękny stylowy ornament na płycie.
"Living Tribute" to płyta wyjątkowej urody. Pełna ujmujących melodii, rytmu i porywającej wirtuozerii. Kwartet Larry'ego Newcomba z perfekcyjną sprawnością i wyjątkowym feelingiem porusza się w muzycznym środowisku, a gitara 91-letniego Bucky'ego Pizzarelli brzmi wręcz niewiarygodnie
.

* nowe płyty

Budapest Music Center już od 20 lat promuje twórczość węgierskich artystów z kręgu jazzu i muzyki klasycznej. Nakładem utworzonej przez instytucję wytwórni płytowej BMC Records, każdego roku ukazują się nowe tytuły odsłaniające olbrzymi potencjał tamtejszych artystów, oraz albumy nagrane w ciekawych międzynarodowych konstelacjach. W tym tygodniu trafiło do nas kilkanaście kolejnych płyt wydanych nakładem BMC Records.

* jazz

Bálint Gyémánt należy do grona najwybitniejszych gitarzystów węgierskiego jazzu. To muzyk wszechstronny, w trakcie swej kilkunastoletniej działalności biorący udział w rozmaitych przedsięwzięciach jak nagrodzona Grammy grupa The Transform Quintet, formacja Bin-Jip, współpraca z topową węgierską wokalistką jazzową Veroniką Harcsa czy album nagrany w duecie z cenionym gitarzystą Gaborem Juhaszem. Swój najnowszy album "True Listener" gitarzysta nagrał wraz z kontrabasistą Tiborem Fonayem i perkusistą László Csízim, a w czterech utworach do muzyków dołączył wyjątkowy izraelski wirtuoz jazzowego fortepianu Shai Maestro. Nowa propozycja Bálinta Gyémánta to album charakteryzujący się specyficznym brzmieniem i ujmującym klimatem.

Francuscy instrumentaliści od 20014 roku tworzący kwartet Pulcinella stworzyli własny nieporównywalny z niczym innym, abstrakcyjny muzyczny świat, w którym wszystkie na pozór gryzące się z sobą składniki tworzą genialną symbiozę. Podstawowe instrumentarium zespołu oparte na saksofonie lub flecie (Ferdinand Doumerc), akordeonie (Florian Demonsant), kontrabasie (Jean-Marc Serpin) i perkusji (Pierre Pollet), niejednokrotnie uzupełniane jest generowanymi lub zaczerpniętymi ze środowiska intrygującymi efektami. Na nowej płycie Pulcineeli "3/4 d'once" znajdziemy utwory nawiązujące zarówno do argentyńskiego tanga jak free jazzu, a nawet muzyki rockowej, a wszystko to podane jest z dużym humorem i szczyptą prawdziwego szaleństwa.

"Density of Standards" to album nagrany z inicjatywy obecnego na muzycznej scenie od początku lat 70-tych węgierskiego pianisty i kompozytora Beli Szakcsi Lakatosa i francuskiego saksofonisty Christophe Monniota. Artyści postanowili przypomnieć najbardziej znane standardy okraszając je własnym spojrzeniem na klasykę jazzu. Skład uzupełnia wyśmienita sekcja rytmiczna: kontrabasista József Barcza Horváth i perkusista Elemér Balázs, a w programie albumu znajdziemy dziewięć nieśmiertelnych klasyków, takich jak m.in. "Someday My Prince Will Come", "Summertime", "Autumn Leaves" czy "Over the Rainbow".

Perkusistę Andrása Dés znamy z tria 1705, które w roku 2015 przypomniało o sobie albumem "Zone". Po dwóch latach trafia do nas kolejna płyta węgierskiego perkusisty, tym razem firmowana przez jego własne trio tworzone z gitarzystami Mártonem Fenyvesi (znanym z płyty "Balance", 2016 oraz składu Modern Art Orchestra) i Istvánem Tóthem Jr. Tak niecodzienne instrumentarium zapewnia brzmienie wymykające się wszelkim kategoriom. Dwaj dysponujący odmiennym stylem gitarzyści i otoczony rozmaitymi instrumentami perkusyjnymi lider, proponują dziewięć premierowych kompozycji wypełniających album zatytułowany "The Worst Singer in the World".

Saksofonista, klarnecista, flecista i kompozytor Istvan Grencsó obecny jest na jazzowej scenie Węgier od końca lat 70-tych. Muzyk dużo zawdzięcza fascynacjom polskimi jazzmanami: Tomaszem Stańko i Tomaszem Szukalskim. Od 1984 roku współpracuje z wybitnym kontrabasistą Robertem Benko, a w ciągu kilku dziesięcioleci słyszeć go mogliśmy m.in. w składach formacji Grounds, zespołach Petera Brötzmanna oraz jego czteroosobowej formacji: Grencsó Open Collective. Oddany głównie jazzowej awangardzie i wolnej improwizacji artysta, udziela się także w dziedzinie muzyki filmowej i teatralnej. W roku 2014 ukazał się album nagrany pod szyldem jego formacji: Trió Kontraszt. Rok 2017 przynosi kolejny album zrealizowany w tej konstelacji o intrygującym tytule: "From Dyonisian Sound Sparks To The Silence Of Passing". Istvanowi Grencsó towarzyszy, znany z poprzedniej płyty Tria, pianista Stevan Kovacs Tickmayer oraz perkusista Szilveszter Miklós.

Estafest! to istniejący od 2009 holenderski kwartet tworzony przez saksofonistę Mete Erkera, gitarzystę Antona Goudsmita, altowiolistę Oene van Geela i pianistę Jeroena van Vlieta. Improwizujący skład o nietypowym instrumentarium (bez basu i perkusji) swym oryginalnym brzmieniem zachwycił już m.in. publiczność festiwali Jazz Ahead Bremen w Niemczech i London Jazz Festival, oraz bywalców wiedeńskiego klubu Porgy and Bess. Trzeci album zespołu zatytułowany "Bayachrimae" wypełniają nowe kompozycje Holendrów oraz rozmieszczone pomiędzy nimi w programie płyty porywające improwizacje.

Pianista i kompozytor Hans Lüdemann uważany jest dziś za jednego z najbardziej oryginalnych i charakterystycznych muzyków europejskich. Od lat gości na rozlicznych prestiżowych festiwalach jazzowych, a każdy z jego koncertów, oparty w dużej mierze na improwizacjach jest jedynym i niepowtarzalnym wydarzeniem. Po albumie "Das Reale Klavier - Ein Kolner Konzert" (2015) nagranym przez pianistę solo, doczekaliśmy się płyty firmowanej przez trio Hans Lüdemann's Rooms, które z liderem tworzą: francuski kontrabasista Sébastien Boisseau i urodzony w Bośni perkusista Dejan Terzic. Poza premierowymi kompozycjami na płycie zatytułowanej "Blaue Kreise" znajdziemy ciekawą interpretację tematu Ornette Colemana "Humpty Dumpty".

Jedną z najpopularniejszych europejskich płyt jazzowych ostatnich tygodni jest album "The Dreamer Is The Dream" (2017) amerykańskiego saksofonisty i klarnecisty Chrisa Pottera. Tymczasem jeszcze przed jej wydaniem nakładem ECM, BMC Records opublikowała koncertową płytę "Zea" wypełnioną nagraniami z koncertu muzyka wraz z Kwartetem węgierskiego saksofonisty Mihály Drescha, jaki odbył się w kwietniu 2012 roku. Potter jest nie tylko współwykonawcą materiału wypełniającego 73-minutowy krążek, ale też kompozytorem dwóch utworów: tytułowego "Zea" oraz "Free". Mihály Dresch Quartet tworzą: lider (saksofony, fuhun), znany ze składu Viktor Toth Arura Trio, Miklós Lukács (cymbały), Hock Ernő (kontrabas) i István Baló (perkusja).

Saksofonista i kompozytor Kristóf Bacsó jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta oraz Konserwatorium Paryskiego i Berklee College of Music w Bostonie. Obecny na jazzowej scenie od końca lat 90-tych muzyk ma za sobą szereg występów zarówno w ramach światowych festiwali jazzowych (London Jazz Festival, Pescara Jazz Festival, Barcelona Jazz Festival), jak w słynnych prestiżowych klubach (Sunset, Sunside, Porgy and Bess). Jest artystą niezwykle wszechstronnym, doskonale odnajdującym się w mainstreamie, world music i muzyce współczesnej. prowadzi własne formacje w konstelacjach tria i kwartetu oraz współpracuje z Kwartetem Gabora Gado i Sekstetem Kálmána Oláha, a jednym z największych wyzwań dla Kristófa Bacsó jest zaangażowanie się w działalność big bandu Modern Art Orchestra, w którym pełni funkcję solisty, aranżera i kompozytora. Jednym z projektów muzyka jest trio Kristóf Bacsó Triad. Właśnie ta konstelacja firmuje koncertowy album "Pannon Blue" nagrany wraz z wyśmienitym gitarzystą Lionelem Loueke, znanym z płyt m.in. Herbiego Hancocka, Kenny'ego Barrona, Terence Blancharda, Jacka DeJohnette i Avishaia Cohena.

Miklós Lukács jest dziś jednym z najbardziej znanych i wszechstronnych europejskich wirtuozów nieco zapomnianego instrumentu jakim są cymbały. Swój unikalny styl gry, urodzony w 1977 roku muzyk zawdzięcza inspiracjom odwołującym się do współczesnej muzyki klasycznej, węgierskiemu folklorowi i oczywiście klasycznym brzmieniom jazzowym. To właśnie na jazzowym poletku cymbalista w ostatnich latach całkiem nieźle sobie radzi występując wraz z takimi artystami jak: Charles Lloyd, Archie Shepp, Chris Potter, Steve Coleman, Herbie Mann, Uri Caine czy Chico Freeman. Do tej obszernej listy światowych gwiazd jazzu, z którymi współpracuje Lukács dołączyli ostatnio: kontrabasista Larry Grenadier i perkusista Eric Harland. Wraz z nimi bowiem cymbalista firmuje album "Cimbalom Unlimited" wypełniony sześcioma własnymi kompozycjami.

Muzyka szwajcarskiej pianistki Luzi von Wyl wypełniła nagraną w Ludwigsburgu płytę "Red" zrealizowaną w kooperacji międzynarodowego kwartetu jazzowego Melanoia i węgierskiego kwartetu smyczkowego Quatuor IXI. Skład Melanoia tworzą: nowozelandzki saksofonista Hayden Chisholm, niemiecki gitarzysta Ronny Graupe (znany m.in. z ubiegłorocznego albumu "The White Belt", 2016), mający za sobą m.in. wspólne płyty z Christianem Weidnerem i Thomasem Hebererem pianista Achim Kaufmann, oraz pochodzący z Bośni perkusista Dejan Terzic, którego dwie kompozycje w aranżacji Luzi von Wyl uzupełniają program płyty. Jazzowe konstelacje z udziałem kwartetów smyczkowych to w ostatnim czasie dość popularna formuła. Warto zapoznać się także z tą propozycją.

Zawiązany w 2015 roku kwartet Knutdut Men na albumie "Dunno" proponuje świeże spojrzenie na post-nowoczesny jazz. W utworach zgromadzonych na płycie odnajdziemy zarówno elementy awangardy jak world music. Energetyczne solówki i melodyjne motywy podawane są przez dwóch saksofonistów wspieranych kreatywną sekcją rytmiczną. W kompozycjach saksofonisty tenorowego Béli Ágostona, które wypełniają krążek pobrzmiewają echa muzyki żydowskiej i węgierskiego folku. Materiał zarejestrowany został w Budapeszcie na przełomie 2015 i 2016 roku.

* klasyka

Twórczość węgierskiego kompozytora Zoltána Jeneya nie jest w Polsce wystarczająco rozpowszechniona. Tymczasem ten urodzony w 1943 roku artysta, ma na koncie muzykę do niezliczonej ilości filmów z lat 70-tych, a dziś należy do grona najwybitniejszych współczesnych europejskich przedstawicieli minimalizmu. Cykl "Wohin?" ("Gdzie?") jaki poznajemy na płycie nagranej przez MR Symphony Orchestra pod batutą Zoltána Kolcsisa oraz grono wybitnych węgierskich instrumentalistów, zbudowany został na bazie kompozycji powstałej w odpowiedzi na apel magazynu Musik Texte z roku 2003. Apelowano wówczas do kompozytorów o wypowiedzenie się na temat wojny w Iraku. Na płycie umieszczono zapis zrealizowany podczas koncertu jaki odbył się z okazji 70. urodzin kompozytora w Akademii Muzycznej w Budapeszcie.

W hołdzie austriackiemu kompozytorowi i skrzypkowi Fritzowi Kreislerowi młody wirtuoz skrzypiec Barnabás Kelemen wraz z jednym z najwybitniejszych pianistów europejskich, nieodżałowanym Zoltánem Kocsisem w kwietniu ub. roku zarejestrował materiał jaki wypełnia album "Hommage á Fritz Kreisler". To utwory odwołujące się do stylu dawnych epok (szczególnie włoskiego baroku), oraz transkrypcje i wariacje na temat kompozycji Louisa Couperina, Luigi Boccheriniego, Dworzaka, Beethovena i Czajkowskiego. To zarazem ostatnie nagranie dokonane przez zmarłego kilka miesięcy później Zoltána Kocsisa.

Chór Schola Hungarica założony został w 1969 roku przez artystów pełnych pasji i miłości do muzyki gregoriańskiej. Nagrania zespołu od blisko półwiecza wydawane są przez najbardziej prestiżowe wytwórnie płytowe na całym świecie, a chór poszczycić się może występami m.in. we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Libanie, Czechach, Słowacji i Rumunii. Na wydanej w 2017 roku płycie Schola Hungarica: "Adventus Domini", znajdziemy nagranie zrealizowane w Węgierskim Muzeum Narodowym w roku 2010. Program wypełnia cykl pieśni z początku XII wieku pochodzących z kolekcji Heinricha Isaaca.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Essential Messenger

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

piątek, 02 czerwca 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Z katalogu wytwórni DUX (2017/7)

    * Penderecki, Bacewicz, Tansman "Penderecki, Bacewicz, Tansman" to album zawierający utwory na skrzypce i fortepian trojga kompozytorów bezsprzecznie należącyc

  • Przegląd płytowy (2017/11): Made in Poland

    * Atom String Seifert Działalność Atom String Quartet wyłamuje się wszelkim kategoriom i nie mieści w jakichkolwiek powszechnych definicjach muzycznych. Skład

  • Enter Enea Festival, 12-14.06.2017

    * Jazz Forum 6/2017 W czerwcowym (6/2016) numerze Jazz Forum, do którego w wersji dla prenumeratorów dołączono płytę Schmidt Electric: "Live" (więcej o niej w

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ALBUM TYGODNIA

Ethno Port Poznań 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Poznański Festiwal Młodego Jazzu. Volume 1
(2017)

SCHMIDT Electric
Live

PULCINELLA
3/4 d'once
(2017)

Natalia MOSKAL
Songs of Myself
(2017)

MaBaSo
We will rock U
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

_________________________________