Blog > Komentarze do wpisu

Premiery płytowe: czerwiec 2017 (2)

* Henry

Szwajcarska saksofonistka Nicole Johänntgen wraz ze swoim kwartetem opublikowała album hołdujący jazzowej tradycji. W Nowym Orleanie nagrała album "Henry" dedykowany swemu ojcu, puzoniście Heinrichowi Johänntgenowi zawierający siedem utworów zaaranżowanych na saksofon, puzon, tubę i perkusję. Pomysł nagrania albumu poświęconego tak specyficznej muzyce zrodził się podczas sześciomiesięcznego pobytu saksofonistki w Nowym Jorku. Tam właśnie skomponowannych zostało siedem tematów wypełniających płytę. Stylową oprawę partiom saksofonu Nicole Johänntgen zapewnili puzonista Jon Ramm, tubista Steven Glenn i grający na specyficznym zestawie perkusyjnym Paul Thibodeaux.
_______________________________________________________________________

PREMIERA
Nicole JOHÄNNTGEN: Henry
CD 2016, Nicole Johänntgen

Henry; Oh Yes My Friend; Nola; Slowly; The Kids From New Orleans; They Missed Love; Take The Steam Train.

Nicole Johänntgen - saksofon
Jon Ramm - puzon
Steven Glenn - tuba
Paul Thibodeaux - perkusja

_______________________________________________________________________

Od pierwszej do ostatniej minuty muzyka tętni życiem i autentycznością. Pełne entuzjastycznych uniesień solówki w połączeniu z rytmami mogącymi kojarzyć się z paradami Mardi Gras wzniecają prawdziwy wulkan radosnej energii. Kipiąca witalnością muzyka pełna jest optymizmu.
Ognistym solówkom i przekomarzaniom saksofonu altowego z puzonem, towarzyszy stateczna tuba stanowiąca wraz z ekspresyjną grą perkusji rytmiczny fundament każdego z utworów. Nawet tuba okazać się może wdzięcznym instrumentem solowym, o czym przekonujemy się w trakcie kilkuwątkowego tematu: "The Kids Frm New Orleans", będącego też okazją dla pełnokrwistej solówki perkusji.
Nicole Johänntgen udowadnia, że w tej mało eksponowanej dziś gałęzi jazzu stworzyć można doprawdy imponującą muzykę. O ogromnej sile tej płyty decydują nowe oryginalne kompozycje, mimo iż powstałe w XXI wieku, to wyjątkowo mocno osadzone w stylistyce sprzed wielu lat.
Stylowe brzmienie kwartetu plus bardzo ciekawe oryginalne kompozycje saksofonistki, a także specyficzny klimat nowoorleańskiego studia nagraniowego czynią z albumu wyjątkową propozycję dla zwolenników starego dobrego jazzu. Jedyną wadą tej płyty jest to że trwa ona zaledwie 37 minut.

* DoubleDown

Pochodzący z Teksasu Art Fristoe jest synem jazzowego basisty Joe Fristoe. Studiował klasyczny wokal jako tenor, wkrótce jednak skupił się na fortepianie jazzowym. Po przeprowadzce do Houston został nauczycielem muzyki w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych i Sztuki Wizualnej. Prowadzi własne trio wykonując zarówno własne kompozycje jak i nowatorskie opracowania uznanych standardów. W swej zaskakującej pomysłowością grze łączy intelekt, technikę i harmonię. Na podwójnym albumie Art Fristoe Trio: "DoubleDown", poza autorskimi kompozycjami lidera muzycy sięgnęli m.in. po "Smells Like Teen Spirit" Nirvany, słynny "Caravan" Juana Tizzola i Duke'a Ellingtona, oraz utwory Beatlesów: "Lucy In The Sky With Diamonds" i "Blackbird". _______________________________________________________________________

PREMIERA
Art FRISTOE Trio: DoubleDown
2CD's, Mary Lane Records

Smells Like Teen Spirit; ECM; Benny's Tune; Caravan; Alone Together; Wrong Together; Lucy In The Sky With Diamonds; Blackbird; Forgetting I Knew You; Ela e Carioca; Seventh-Four Walkup; Better Lately; Lambastin'; Interlude; Beatiful Love; Tres Palabras; Speak Low.

Art Fristoe - fortepian, wokal; Tim Ruiz - gitara basowa, kontrabas; Richard Cholakian, Daleton Lee - perkusja; oraz: Ilya Janos - instr. perkusyjne

_______________________________________________________________________

Fristoe gra zdecydowanie i twardo co świetnie kontrastuje ze swoistą elastycznością i śpiewnością właściwym jego technice gry. Z nadzwyczajną swobodą porusza się w klimatach klasycyzujących, balladach ale też motywach latynoskich. Podczas "Benny's Tune" Lionela Loueke, zmienionej nie do poznania beatlesowskiej "Lucy In The Sky With Diamonds" i własnym, rozbudowanym do ponad 8 minut utworze "Seventh-Four Walkup", okazuje się też świetnym wirtuozem elektrycznej klawiatury. Niepotrzebnie jednak pokusił się o zaśpiewanie "Blackbird", burząc trochę nastrój instrumentalnego albumu.
Trio jakie poznajemy na tym albumie dysponuje charakterystycznym brzmieniem. Duże znaczenie ma zastosowanie w większości utworów zamiast kontrabasu, gitary basowej, która nadaje utworom elektrycznego charakteru. Grający na niej Tim Ruiz wielokrotnie pozwala sobie na energiczne solówki dodając utworom mocy i w kilku przypadkach wręcz funkującego posmaku.
Stylową ozdobą drugiej płyty zestawu są zagrane przez Fristoe solo: piękna ballada "Better Lately" i "Interlude".
W większości utworów za perkusją zasiada Richard Cholakian, ale w czterech przypadkach zastępuje go dysponujący nieco innym soundem Daleton Lee. To właśnie solówka drugiego z wymienionych pałkerów ozdabia temat Dietza i Schwartza "Alone Together".
"DoubleDown" to album pełen pomysłów i ciekawych rozwiązań. Art Fristoe i jego muzycy z równie fajnym efektem wypadają we własnych kompozycjach pianisty, jak repertuarze znanym z wielu innych wykonań
.

* True Listener

Bálint Gyémánt był pierwszym muzykiem z Węgier, który otrzymał stypendium prestiżowej Akademii Muzycznej w Oslo. Dziś należy do grona najwybitniejszych gitarzystów węgierskiego jazzu, którego grę poza specyficznym sposobem frazowania charakteryzuje dopracowana do wyjątkowej perfekcji własna technika stosowania loopów i nakładek. To muzyk wszechstronny, w trakcie swej kilkunastoletniej działalnosci biorący udział w rozmaitych przedsięwzięciach jak nagrodzona Grammy grupa The Transform Quintet, formacja Bin-Jip, współpraca z topową węgierską wokalistką jazzową Veroniką Harcsa czy album nagrany w duecie z cenionym gitarzystą Gaborem Juhaszem.
Dzięki spontanicznym jam sessions z kontrabasistą Tiborem Fonayem i perkusistą László Csízim, Gyémánt odkrywszy wyjątkowy potencjał tkwiący w tej konfiguracji postanowił zawiązać niezależne od innych jego przedsięwzięć trio. Skład ten, opierając swój reperuar na własnych kompozycjach gitarzysty, podbil serca bywalców klubów jazzowych. Podczas trzech styczniowych dni roku 2017, muzycy zarejestrowali materiał jaki wypełnił wydany kilka tygodni później album "True Listener". W czterech utworach do muzyków dołączył wyjątkowy izraelski wirtuoz jazzowego fortepianu Shai Maestro, znany ze składów Avishaia Cohena, oraz własnego tria (z Jorge Roederem i Zivem Ravitzem).

_______________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Bálint GYÉMÁNT: True Listener
CD 2017, BMC Records BMC CD 252

Meet Me On The Other Side; The GFC; Indigo; Pathway; The Last 100 Meters; Flight To Berlin; Tricky Knee; Indigo (acoustic version);White Lies; True Listener; Illusions.

Bálint Gyémánt - gitary; Tibor Fonay - kontrabas; László Csízi - perkusja; oraz: Shai Maestro - fortepian _______________________________________________________________________

Utwory zgromadzone na "True Listener" mienią się nie tylko blaskiem ulotnych, subtelnych partii gitary lidera, ale także genialnie współpracującą sekcją, intuicyjnie reagującą na najdrobniejsze niuanse. Partie kontrabasu Tibora Fonaya podczas "Pathway", "Flight To Berlin" czy akustycznej wersji kompozycji "Indygo" zdają się nieocenione, a kreatywność László Csíziego za bębnami sprawia, że takie tematy jak drugi z wyżej wymienionych nie mogłyby zabrzmieć równie przekonująco bez jego fantazyjnej gry.
W czterech utworach z udziałem Shaia Maestro ("Indigo", "The Last 100 Meters", "Tricky Knee" i kończąca płytę miniaturka "Illusions") doświadczamy z kolei ogromnej siły tkwiącej w tym kwartecie, gdzie gitara i fortepian równoprawnie kreują pierwszoplanowe partie. Miejmy nadzieję że współpraca węgierskiego gitarzysty z izraelskim pianistą będzie miała swój dalszy ciąg w niedalekiej przyszłości.
"True Listener" to płyta będąca w stanie zachwycić nawet najbardziej wymagających odbiorców wysmakowanych w europejskim jazzie. Propozycja Bálinta Gyémánta to album charakteryzujący się specyficznym brzmieniem i ujmującym klimatem.

* nowe płyty

Kubański perkusista Ignacio Berroa już w połowie lat 70-tych zdobył dużą popularność grywając w rozmaitych składach koncertujacych w Hawanie. Jednak dopiero gdy w 1980 roku przybył do Nowego Jorku, jego kariera muzyka jazzowego nabrała rozpędu. Przez całe 10 lat grał z Dizzym Gillespie wypracowując sobie markę perkusisty o własnym stylu i charakterze, zysując uznanie takich artystów jak choćby Wynton Marsalis. Berroa z powodzeniem prowadzi też własne trio tworzone wraz z pianistą Martinem Bejerano i jednym z najbardziej kreatywnych basistów na południu Florydy Joshem Allenem. Najnowszy program Ignacio Berroa Trio: "Straigh Ahead from Havana" wypełniają standardy muzyki kubańskiej zaaranżowane na stylistykę amerykańskiego jazzu. Płyta ukaże się 5 sierpnia.

"Recollecting You" to już ósmy album amerykańskiej wokalistki Kathy Sanborn. Jej głos ze względu na wyjątkową barwę i głębię często porównywany jest do gwiazdy lat 70-tych Laury Nyro, a sposób interpretacji nawiązuje do tradycji takich jazzowych wokalistek jak Anita O'Day, Chris Connor i June Christy. Na nowej płycie, która ukaże się 4 sierpnia nakładem wytwórni Pacific Coast Jazz usłyszymy 10 nasyconych poetyckimi tekstami premierowych piosenek. Kathy Sanborn towarzyszą wysmienici muzycy jak choćby: będący też producentem albumu, grający na instrumentach klawiszowych i basie laureat Grammy Keerthy Narayanan, czy nominowany do tejże nagrody znakomity gitarzysta Ciro Hurtado.

Urodzony w Paryżu w 1952 roku pianista i kompozytor Roger Davidson jest artystą wyjątkowo wszechstronnym. Ceniony w środowisku miłośników muzyki klasycznej, jest jednocześnie wyjątkowym instrumentalistą swobodnie poruszającym się w estetyce tanga, muzyki klezmerskiej, rytmów latynoamerykańskich i oczywiście jazzu. Davidson jest także autorem dwóch cieszących się sporym powodzeniem książek na temat brazylijskiej muzyki. Wraz z nowym jazzowym trio utworzonym z osiadłymi w Nowym Jorku brazylijskimi muzykami, oraz znakomitym wibrafonistą i wirtuozem harmonijki ustnej Hendrikiem Meurkensem, pianista nagrał wypełniony własnymi kompozycjami album: "Oraçâo Para Amanhâ" ("Modlitwa o jutro"). Płyta ukaże się 14 czerwca.

The New Vision Sax Ensemble to kwartet saksofonowy powstały na Florydzie w 1999 roku z inicjatywy Meltona Mustafy grającego na instrumencie barytonowym. Jego skład uzupełniają Diron Holloway (alt i klarnet) James Lockhart (alt) oraz Jason Hainsworth (tenor). Grupa nawiązuje do tradycji tak słynnych formacji jak 29th Street Sax Quartet i World Saxophone Quartet, a swą obfitującą w sukcesy wieloletnią działalnością powoli dołącza do grona tych wybitnych składów. Na nowym albumie jaki ukaże się 12 czerwca czwórka improwizujących wirtuozów proponuje materiał złożony z nieśmiertelnych jazzowych standardów. W programie płyty "Musical Journey Through Time" znajdziemy m.in. takie tytuły jak "A Night In Tunisia" Dizzy'ego Gillespie, "Round Midnight" Theloniousa Monka czy "My Favourite Things" Richarda Rogersa.

"Body and Soul" to tytuł płyty firmowanej przez związaną z Metropolitan Opera sopranistkę Michelle Bradley. Pochodząca z Teksasu śpiewaczka mająca na koncie kreacje w takich operach jak m.in. "Cosi fan tutte" Mozarta czy "Aida" Verdiego, postanowiła tym razem zmierzyć się ze standardami jazzowymi. Towarzyszy jej trio pianisty a zarazem współproducenta płyty Arta Fristoe, gitarzyści Brennen Nase i Greg Petito, oraz zaproszeni goście. W programie płyty znajdziemy takie tematy jak "How High The Moon", "Stolen Moments", czy "Moonlight In Vermont". Płyta ukazała się 2 czerwca.

teksty i skany: Robert Ratajczak / fot.: HeartBeat&Soul, BMC

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

 

poniedziałek, 05 czerwca 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: październik 2017 (3)

    * Morning Sun Nazwisko obchodzącego w 2017 roku 70-te urodziny multiinstrumentalisty i kompozytora Paula McCandlessa , kojarzymy przede wszystkim z legendarnym

  • Premiery płytowe: październik 2017 (2) - JazzHaus Musik

    * Windmills Urodzony w 1953 roku Georg Ruby to dziś jeden z najbardziej znanych europejskich pianistów jazzowych. Jest mistrzem wolnej formy i muzykiem obdarzo

  • Kenny Garrett, 13.10.2017

    * Hi-Fi i Muzyka 10/2017 Część muzyczna październikowego numeru miesięcznika Hi-Fi i Muzyka (10/2017) przynosi m.in. obszerne artykuły o Rudym Van Gelderze, Ri

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Scott DuBOIS

Autumn Wind
PREMIERA 27 PAŻDZIERNIKA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Georg RUBY
Windmills
(2017)

Hannes ZERBE Jazz Orchester Berlin
Kalkutta
(2017)

TransMemories
The Sound History of the Earth
(2017)

MORTE PLAYS
Postapo
(2017)

Bob FERREL's
Jazztopian Dream
(2017)

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________