Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2017/15)

* Into the Life

Urodzony w 1991 roku, pochodzący z Zielonej Góry - perkusista i kompozytor Piotr Budniak już w wieku zaledwie 15 lat, zajął II miejsce podczas Jazz Juniors, a w roku 2012 został wraz z zespołem LemON laureatem Must Be The Music. Muzyk w 2015 roku zadebiutował autorskim albumem "Simple Stories About Hope And Worries" wydanym pod szyldem Piotr Budniak Essential Group. W międzyczasie muzyk angażował się w rozmaite projekty jak choćby sekstet Martyny Kwolek, Early Birds i nagrany z tym składem album "Świt" (2017). Dwa lata po pierwszym albumie Piotr Budniak Essential Group, doczekaliśmy się kolejnej płyty tej formacji: "Into the Life". Skład zespołu tworzą z liderem saksofoniści Jakub Skowroński i Wojciech Lichtański, gitarzysta Szymon Mika, pianista Kajetan Borowski i kontrabasista Alan Wykpisz. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Piotr BUDNIAK Essential Group: Into the Life
CD, SJ Records SJ 022

Moments (Prologue); The Lost Origin; Opium; Critical Level; Still Here (She Was); Moments (Epilogue); It Starts Now.

Jakub Skowroński - saksofon, klarnet; Wojciech Lichtański - saksofon; Szymon Mika - gitara; Kajetan Borowski - fortepian; Alan Wykpisz - kontrabas; Piotr Budniak - perkusja _________________________________________________________________________

Autorski materiał wypełniający konceptualny album, stanowi konsekwentną kontynuację znakomitego debiutu zespolu sprzed dwóch lat. Zastąpienie trąbki słyszanej na poprzednim albumie (Paweł Południak), drugim saksofonem i partiami klarnetu basowego (Jakub Skowroński), nadało brzmieniu formacji nieco innego posmaku. Także charakter poszczególnych kompozycji składających się na program albumu odbiega nieco od schematów znanych z "Simple Stories About Hope And Worries". A jednak w przypadku obu albumów Piotr Budniak zachował podobną kolorystykę, będącą odzwierciedleniem jego indywidualnego sposobu postrzegania dźwiękowej przestrzeni.
Wobec poprzedniej płyty zespołu, na "Into the Life" pastelowej estetyce i mainstreamowej konwencji towarzyszą silniej zarysowane formy oparte na improwizacji i instrumentalnych dialogach. Muzyczne indywidualności poszczególnych instrumentalistów zostały tym samym zdecydowanie silniej zarysowane, co czyni album dziełem bardziej zespołowym i demokratycznym
.

* Bartók's Room

 

O słowackim pianiście Jánu Hajnalu po raz pierwszy Europa usłyszała 50 lat temu, gdy muzyk zakwalifikował się do finału międzynarodowego konkursu młodych muzyków jazzowych w Wiedniu. Od tej pory kolejne poczynania urodzonego w Koszycach artysty śledzone są przez najbardziej prestiżowe branżowe periodyki, a pianista stał się nieodłączną częścią europejskiego środowiska jazzowego. 73-letni dziś muzyk, na przestrzeni półwiecza miał okazję współpracować także z największymi światowymi jazzmanami jak m.in. John Purcell czy Bobby Durham. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Ján HAJNAL: Bartók's Room
CD 2016, Hevhetia HV 0116-2-331

In The Countryside; Blues For Kosice; Sometimes I Touch Your Soul; Room Nr.2015; May In Kosice; Zemplinsky Fair; Blues From Orava; Bartók's Room.

Ján Hajnal - fortepian _________________________________________________________________________

Swój najnowszy album: "Bartók's Room" nagrany podczas kameralnego koncertu w Koszycach, Jan Hajnal postanowił wypełnić własnymi kompozycjami zagranymi solo. W ośmiu utworach wypełniających album doszukamy się wpływów słowackiego folkloru w mistrzowskim stylu spajających się z elementami jazzu i bluesa.
Mimo tytułu albumu, to nie muzyka wielkiego węgierskiego kompozytora zainspirowała Hajnala do nagrania tej płyty. Bodźcem była, o czym pisze pianista w książeczce starannie wydanego albumu, twórczość zmarłego w 1968 roku legendarnego szwedzkiego pianisty Jana Johanssona. Gwoli przypomnienia: to właśnie Jana Johanssona i trębacza Bengt-Arne'a Wallina powszechnie uważa się za pionierów jacy przetarli szlak dla charakterystycznego skandynawskiego brzmienia muzyki jazzowej. Obficie wplatając w muzykę improwizowaną elementy nordyckiego folkloru wyznaczyli tym samym kierunek jakim podążać miały kolejne pokolenia skandynawskich muzyków.
Hajnalowi udało się wytworzyć specyficzny, intymny nastrój, którego doświadczamy zarówno w stylowych fortepianowych tematach (np. "Sometimes I Touch Your Soul"), jak utworach nasączonych rytmem i wyrazistą dynamiką ("Zemplinsky Fair").
Hajnal to stara jazzowa szkoła fortepianowa. W muzyce czeskiego jazzowego nestora odnajdziemy mnóstwo nawiązań do tradycji lat 60-tych, przyprawionych duchem słowiańskiego i nordyckiego folkloru.
linka
.

* * * * *

* KIAP

KIAP to czesko-norweskie trio zawiązane jesienią 2014 roku w Oslo przez przez absolwentów tamtejszej Akademii Muzycznej. Inicjatorem przedsięwzięcia jest urodzony w 1988 roku w Kladně czeski saksofonista i kompozytor Michał Wróblewski, wcześniej znany z kwintetu Mocca Malakka oraz z współpracy z orkiestrami Gustav Brom Big Band, Praga Conservatory Big Band i Big Band Czech. Formację KIAP powołał do życia wraz z dwojgiem przyjaciół poznanych podczas studiów w Norwegii, należących do grona najbardziej kreatywnych młodych norweskich jazzmanów. Gitarzysta Magnus Jonnum Grimnes ma za sobą doświadczenia w zespole rockowym, stąd jego styl gry nasączony jest swoistą agresją, jaką zgrabnie zaszczepia w jazzową konwencję. Z kolei grający na perkusji Magnus Sefaniassen Eide zdaje się być muzykiem na wskroś uniwersalnym, co czyni go dzis jednym z najbardziej wziętych młodych sidemanów w Oslo. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
KIAP
CD 2016, Hevhetia HV 0120-2-331

Vitamins; Twango; 9; Krag Jorgensen; Frenetic; Beans; Ape Dance; Ha-Ha; Circles; Something.

Michał Wróblewski - saksofon
Magnus Jonnum Grimnes - gitara
Magnus Sefaniassen Eide - drum set
_________________________________________________________________________

Muzyka KIAP oparta na wyrazistych riffach, partiach dętych i silnie zaakcentowanym rytmie, czerpie z rocka i jazzowej awangardy. Nie bez przyczyny trio swą nazwę zawdzięcza terminowi używanemu z sztuce walki taekwondo, gdzie oznacza zawodnika dającego upust energii podczas uderzenia. Taka jest też muzyka KIAP, w której duża dawka improwizacji streszczona jest w krótkich i zwięzłych formach. Połamane rytmicznie utwory nasączone swoistym "brudem" dźwiękowym wywołują skojarzenia z muzyką określaną jako punk jazz spod znaku formacji Gorilla Mask. O ile jednak wspomniane trio Petera Van Huffela dysponuje od lat wypracowanym brzmieniem i znakomitym wyczuciem konwencji, przed muzykami KIAP jeszcze długa droga by znaleźć się w podobnym miejscu.

* Natura Morta

Specjalizująca się w muzyce improwizowanej nowojorska oficyna wydawnicza Neither / Nor Records, założona została przez urodzonego w Rzymie, a od 10 lat osiadłego na Brooklynie perkusistę Carlo Costę. Muzyka fascynują muzyczne eksperymenty i odkrywanie nowych dźwiękowych przestrzeni. Jego wspólne działania na tym polu obejmujące współpracę z muzykami tej rangi co doskonale znani w środowisku nowojorskiej awangardy jazzowej: kontrabasista Pascal Niggenkemper i puzonista Steve Swell, sytuują perkusistę w gronie najbardziej kreatywnych postaci tamtejszej sceny muzyki improwizowanej. Jednym z projektów kreatywnego artysty jest trio Natura Morta, którego czwarty album "Environ" właśnie ujrzał światło dzienne. _________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
NATURA MORTA: Environ
CD, Neither/Nor n/n 008

Pulvis; Ventus; Mycelia.

Frantz Loriot - altówka
Sean Ali - kontrabas
Carlo Costa - instr. perkusyjne
_________________________________________________________________________

Formację Natura Morta tworzą: francusko-japoński awangardowy altowiolista Frantz Loriot, eksperymentujący kontrabasista Sean Ali i wymieniony na wstępie perkusista Carlo Costa.
Nazwisko pierwszego z muzyków miłośnicy nowojorskiej awangardy słusznie kojarzyć mogą z triem Baloni, które muzyk tworzy wraz z saksofonistą Joachimem Badenhorstem i kontrabasistą Pascalem Niggenkemperem (m.in. świetna plyta: "Fremdenzimmer", 2011), a także z współpracy z legendarnym Anthonym Braxtonem. Mieszkający w Zurychu Frantz Loriot we właściwy tylko sobie sposób potrafi doskonale łączyć improwizację z elektroniką, rockiem i klasyczną muzyką współczesną, tworząc awangardowe kolaże wyznaczające odrębną i niezależną estetykę muzyczną. Niejednokrotnie tworzy też oprawy dźwiękowe dla performerskich eventów z dziedziny tańca, obrazu i poezji. Poza wymienionymi projektami, Frantz Loriot zaangażowany jest też w działalność w ramach międzynarodowego, 10-osobowego zespołu European Notebook Large Ensemble oraz formacji Systematic Distortion Orchestra.
Uzupełniający skład tria Sean Ali to z kolei amerykański kreatywny kontrabasista, będący dziś jednym z najbardziej oryginalnych instrumentalistów nowojorskiej sceny muzyki improwizowanej. Całkiem niedawno ten kreujący zupełnie nowy język artystycznej wypowiedzi muzyk, opublikował płytę "My Tongue Crumbles After" nagraną samodzielnie, wzbogacając muzykę dźwiękowymi kolażami zarejestrowanymi na magnetofonie kasetowym.
Wszyscy trzej muzycy zaangażowani w rozmaite projekty nie zapominają też o wspólnym przedsięwzięciu jakie połączyło ich muzyczne osobowości przed kilku laty. To właśnie Natura Morta, formacja której nowy album "Environ" wypełniają 3 kilkunastominutowe rozbudowane formy, będące rodzajem improwizacyjnych dźwiękowych rzeźb
.

* Adventus Domini

Chór Schola Hungarica założony został w Budapeszcie w 1969 roku przez artystów pełnych pasji i miłości do muzyki gregoriańskiej: László Dobszaya i Jankę Szendrei. Nagrania zespołu od blisko półwiecza wydawane są przez najbardziej prestiżowe wytwórnie płytowe na całym świecie (m.in. Naxos), a chór poszczycić się może występami m.in. we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Libanie, Czechach, . Koncentrując się na gregoriańskim śpiewie, chór wykonuje również wiele utworów chóralnych i liturgii wywodzących się ze Słowacji i Rumunii powstałych w okresie późnego średniowiecza. Swoje charakterystyczne brzmienie Schola Hungarica zawdzięcza połączeniu głosów dzieci, mężczyzn i kobiet, gdyż jak dowodzą historyczne źródła, pod koniec średniowiecza zarówno dorośli jak dzieci śpiewali w kościołach katedralnych, kolegialnych i parafialnych.

_________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
SCHOLA HUNGARICA: Adventus Domini
CD 2017, BMC Records BMC CD 213

Gregorian chants from the Graz 807 codex, a gradual from the early twelfth century (The four part communios are from the Heinrich Isaac's collection Choralis Constantinus).

Schola Hungarica; dyrygenci: Janka Szendrei, Laszló Dobszay; soliści: Marton Ujhazy, Lorinc Muntang, Domonkos Farkas

_________________________________________________________________________

Na wydanej w 2017 roku płycie Schola Hungarica: "Adventus Domini", znajdziemy nagranie zrealizowane w Węgierskim Muzeum Narodowym w roku 2010. Program wypełnia cykl pieśni z początku XII wieku pochodzących z kolekcji Heinricha Isaaca, XV-wiecznego kompozytora flamandzkiego i badacza muzycznego. Muzyka jakiej słuchamy na płycie pochodzi z okresu działalności szkoły Notre Dame, a więc czasów rozkwitu polifonii organalnej oraz rytmiki i notacji modalnej. Wówczas to właśnie wyjątkowo rozwinęła się twórczość świecka, popularyzowana m.in. przez wędrujących trubadurów.
Siegnięcie po tak wyjątkowy repertuar przez jeden z najdoskonalszych chórów gregoriańskich, zapewnia muzykę opracowaną z zachowaniem wszelkich historycznych szczegółów. Autentyczną i jedyną w swoim rodzaju.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Hevhetia, BMC

poniedziałek, 10 lipca 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Nowe płyty: jazz i klasyka

    * nowe płyty 25 października ukazała się debiutancka płyta duetu Diomede , pod którą to nazwą kryją się saksofonista Tomasz Markanicz i pianista Grzegorz Tarwid

  • Z katalogu Yolk Records

    * Hi-Fi i Muzyka 11/2017 Listopadowy numer miesięcznika Hi-Fi i Muzyka (11/2017) w części poświęconej muzyce przynosi aż 25 recenzji płytowych. 10 spośród nich

  • Muzyka klasyczna: premiery i nowości

    * 24 Preludia Debussy'ego Wyśmienita londyńska pianistka Angela Brownridge ma za sobą występy w najważniejszych salach koncertowych w Europie, USA, Kanadzie i

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Jason Paul CURTIS

These Christmas Days
PREMIERA 24 LISTOPADA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Brad GARTON - Dave SOLDIER
The Brainwave Music Project
(premiera 5 stycznia 2018)

Gregory LEWIS
Organ Monk Blue
(premiera 5 stycznia 2018)

Steve SLAGLE
Dedication
(premiera 4 stycznia 2018)

Leszek MOŻDŻER / Iiro RANTALA / Michael WOLLNY
Jazz at Berlin Philharmonic VII: Piano Night - CD
(2017)

Ori DAGAN
Nathaniel. A Tribute To Nat King Cole
(2017)

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________