Blog > Komentarze do wpisu

Premiery i nowości płytowe

* Jazz i poezja

Urodzona w 1955 roku w Massachusetts saksofonistka Jane Ira Bloom w ciągu 35 lat swej pełnej sukcesów kariery muzyka jazzowego, pozostaje wierna jednemu rodzajowi instrumentu jakim jest saksofon sopranowy. Od zawsze zafascynowana stylem Steve'a Lacy artystka, w przeszłości pobierająca lekcje gry u samego George’a Colemana, ma na swym koncie kilkanaście autorskich albumów, wspólne nagrania z takimi mistrzami jak Fred Hersch, Charlie Haden czy Kenny Wheeler oraz niezliczoną ilość koncertów w najbardziej prestiżowych klubach za Oceanem. Mówi się o niej "Muzyk, który odmówił Ellingtonowi", bowiem przed laty by nie przerwać studiów na Uniwersytecie w Yale, zdecydowała się odrzucić propozycję dołączenia do prestiżowego big bandu Duke’a Ellingtona. Nowe dzieło Jane Iry Bloom to podwójny album "Wild Lines: Improvising Emily Dickinson". W nagraniu albumu inspirowanego poezją Emily Dickinson, artystkę wsparli jej stali współpracownicy: Mark Helias (kontrabas) i Bobby Previte (perkusja) oraz Dawn Clement (fortepian). Recytacji fragmentów wierszy XIX-wiecznej autorki wplecionych w muzykę na drugiej płycie albumu, podjęła się znana aktorka Deborah Rush.
_________________________________________________________________________

PREMIERA TYGODNIA
Jane Ira BLOOM: Wild Lines. Improvising Emily Dickinson
2CD's 2017, Out-line OTL143

Emily & Her Atoms; Alone & In A Circumstance; Other Eyes; Singing The Triangle; Dangerous Times; Mind Gray River; One Note From One Bird; Cornets of Paradise; A Star Not Far Enough; Hymn: You Wish You Had Eyes in Your Pages; Wild Lines; Say More; Bright Wednesday; Big Bill; It's Easy to Remember.

Jane Ira Bloom - saksofon; Dawn Clement - fortepian; Mark Helias - kontrabas; Bobby Previte - perkusja; oraz: Deborah Rush - głos _________________________________________________________________________

Wiersze ekscentrycznej Emily Dickinson na ogół dotyczyły codziennego życia. Jednak egzystencjalne refleksje i metafizyczne rozważania jakie podejmowała w nich, stroniąca od ludzi, przez ostatnich 20 lat życia nie wychodząca z domu autorka, dalece wybiegały poza schematy typowej poezji. Nic dziwnego, że za życia Dickinson, jej twórczość nie została doceniona. Dopiero w drugiej połowie lat 50-tych XX wieku, po 70 latach od śmierci "pustelniczki z Amhurst", światu dane było poznać jej twórczość. Dziś powszechnie uważa się ją za najwybitniejszą i najbardziej oryginalną poetkę amerykańską.
Twórczość Emily Dickinson inspiruje dziś wielu artystów. Nic dziwnego, że jej medytacyjna liryka, czasem obrazoburcza, innym razem dramatyczna, znalazła swe odbicie także w muzyce improwizowanej.
Jane Ira Bloom stworzyła muzykę odzwierciedlającą rozmaite fobie i frustracje ukazane w poezji Dickinson, przekładając wiersze, ich klimat, przekaz i emocje, na swój osobisty język muzyczny. Pierwszy krążek albumu "Wild Lines", to instrumentalne impresje, improwizacje oraz zamknięte formy odwołujące się do konkretnych wierszy. Genialny kwartet saksofonistki jest rodzajem zintegrowanego jazzowego organizmu, którego każda składowa zdaje się być ściśle powiązana z resztą. Granice pomiędzy kompozycją a improwizacją zdają się nie istnieć. Muzycy z jednakową zwinnością przeprowadzają nas zarówno przez utwory o silnie zarysowanej melodyce i harmonii, jak i formy zaawansowane, wymagające zdecydowanie większej uwagi i skupienia.
Na drugiej płycie do muzyki dodano recytacje, tworząc rodzaj konceptualnej poetycko-muzycznej całości.
Najnowszy album Jane Iry Bloom zapisuje się grubą czcionką na liście najciekawszych albumów jazzowych 2017 roku zza Oceanu.

* The Truth

Po ośmiu latach od czasu ukazania się świetnej płyty "Live In Luxembourg" (2009), przypomina o sobie Tubis Trio -skład powołany do życia w 2006 roku przez łódzkiego pianistę i kompozytora Macieja Tubisa. Poza liderem formację tworzą kontrabasista Paweł Puszczało i perkusista Przemek Pacan, a pierwszy studyjny album zespołu nagrany w Rec Publica Studio w Lubrzy wydała prestiżowa holenderska wytwórnia Challenge Records. "The Truth" przynosi 10 wysublimowanych brzmieniowo utworów o silnie zarysowanej melodyce, doskonale definiujących europejską estetykę Tubis Trio, przez wielu porównywaną z brzmieniem takich jazzowych składów jak E.S.T czy Brad Mehldau Trio.
_________________________________________________________________________

PREMIERA
TUBIS Trio: The Truth
CD 2017, Challenge Records CR73445

Monday On My Way; 2.31 PM; Peloponnese; Seven Heavens; I Forgot The Plot; Tokyo; It's A Beatiful Winter Out There; Diminished World; Augmented Reality; Triceratops.

Maciej Tubis - fortepian; Paweł Puszczało - kontrabas; Przemysław Pacan - perkusja _________________________________________________________________________

Tym co natychmiast zwraca uwagę w muzyce tria, jest stuprocentowe porozumienie panujące pomiędzy artystami i wspólna odpowiedzialność instrumentalistów za ostateczny kształt każdego dźwiękowego detalu. Mimo że liderem składu i twórcą repertuaru zebranego na płycie jest Maciej Tubis, demokracja panująca w zespole sprawia, że "The Truth" jest albumem wybitnie zespołowym. Nawet najbardziej subtelny dźwięk jednego instrumentu, skupia uwagę pozostałych muzyków, nigdy nie pozostając bez odpowiedzi.
W autorskich kompozycjach pianisty odnajdziemy mnóstwo rozmaitych emocji. Podane są one jednak w sposób bardzo naturalny i przystępny z ujmującą lekkością. Kontrabasista Paweł Puszczało (zastąpił w składzie Marcina Lamcha) gra w bardzo melodyjny sposób niejednokrotnie przejmując linię fortepianu. Z kolei Przemek Pacan odpowiedzialny jest za silnie zarysowany rytm, mogący wywoływać skojarzenia bliższe muzyce rockowej niż tradycyjnemu jazzowemu trio.
Ogromne wrażenie robi melodyjna witalność utworów. Dostrzeżemy to już w otwierającym album temacie "Monday On My Way", idealnie wprowadzającym słuchacza dźwiękowy świat Tubis Trio.
Klasyczne dostojeństwo i melodyczna elegancja to atrybuty "Peloponnese" i "I Forgot The Plot", a ilustracyjny charakter jest domeną "Seven Heavens".
Prawdziwą perełką na "The Truth" jest natomiast refleksyjna liryczna ballada "It's A Beatiful Winter Out There".
Na nowy album Tubis Trio czekaliśmy bardzo długo. Nie dziwi więc że trudno o analogie z poprzednim, skądinąd wyśmienitym albumem. Muzycy mają za sobą kilkuletnią działalność koncertową i zdobywane na rozmaitych scenach doświadczenia. Także w zakresie kompozycji Maciej Tubis znajduje się dziś w zupełnie innym punkcie niż w okresie "Live In Luxembourg".
To muzyka bardzo dojrzała i bez najmniejszych kompleksów wpisująca się w wspólczesny idiom europejskiego jazzu. Miejmy nadzieję, że "The Truth" jest początkiem nowego etapu działalności Tubis Trio, a na kolejny album formacji nie będziemy musieli czekać kolejnych kilka lat.

* Notatki z podziemia

Urodzony w 1983 roku w Czechosłowacji gitarzysta i kompozytor David Kollar porusza się stylistycznie w obrębie awangardy. Muzyk mający na swym koncie współpracę z m.in. światowej sławy perkusistą Patem Mastelloto i włoskim trębaczem Paolo Raineri (wraz z nimi tworzył trio KoMaRa), jest też cenionym twórcą muzyki filmowej. Od roku 2005 David Kollar regularnie publikuje, ciepło przyjmowane zarówno przez odbiorców jak krytyków muzycznych, albumy nagrywane zarówno z własnymi składami jak solowe płyty. Po płycie "R.M.X 2016" z remixami nagrań Kollara, doczekaliśmy się "prawdziwej" nowej płyty muzyka: "Notes From The Underground".
_________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
David KOLLAR: Notes From The Underground
CD 2017, Hevhetia HV 0156-2-331

Have A Great Sadness; Predestined; Thirst For Life; All Golden Dreams; Underground; Notes From The Underground; Senseless Deal; Koma; God Would Grand Me Determination. _________________________________________________________________________

Mroczna eksperymentalna muzyka Davida Kollara intryguje i wciąga swym specyficznym klimatem. Eksponowanie elektronicznych efektów, generowanie zaskakujących dźwięków i imitowanie rozmaitych brzmień wspiera transowe utwory wypełniające krążek. Muzyk wykorzystuje też partie trąbki wspomnianego Paolo Raineriego, wplatając je w poszczególne tematy. Trochę szkoda że tak mało jest tu gitary, którą już jakiś czas temu czeski artysta zamienił na komputer i modularny syntezator.
Album, którego tytuł David Kollar zaczerpnął z noweli Fiodora Dostojewskiego z 1864 roku, wpisuje się w nurt europejskiej muzyki minimalistycznej i ambientu. Klimatyczna, ponura muzyka niesie jednak w sobie odległy, lecz dostrzegalny niczym światełko w tunelu, optymizm. Wyraźnie dostrzegamy to w wieńczącym album temacie "God Would Grand Me Determination".

teksty: Robert Ratajczak

fot.: Challenge Records, udost. przez Jazz Promo Services

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

piątek, 08 września 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Nowe płyty: jazz i klasyka

    * nowe płyty 25 października ukazała się debiutancka płyta duetu Diomede , pod którą to nazwą kryją się saksofonista Tomasz Markanicz i pianista Grzegorz Tarwid

  • Z katalogu Yolk Records

    * Hi-Fi i Muzyka 11/2017 Listopadowy numer miesięcznika Hi-Fi i Muzyka (11/2017) w części poświęconej muzyce przynosi aż 25 recenzji płytowych. 10 spośród nich

  • Muzyka klasyczna: premiery i nowości

    * 24 Preludia Debussy'ego Wyśmienita londyńska pianistka Angela Brownridge ma za sobą występy w najważniejszych salach koncertowych w Europie, USA, Kanadzie i

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Jason Paul CURTIS

These Christmas Days
PREMIERA 24 LISTOPADA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y :

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Brad GARTON - Dave SOLDIER
The Brainwave Music Project
(premiera 5 stycznia 2018)

Gregory LEWIS
Organ Monk Blue
(premiera 5 stycznia 2018)

Steve SLAGLE
Dedication
(premiera 4 stycznia 2018)

Leszek MOŻDŻER / Iiro RANTALA / Michael WOLLNY
Jazz at Berlin Philharmonic VII: Piano Night - CD
(2017)

Ori DAGAN
Nathaniel. A Tribute To Nat King Cole
(2017)

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________