Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2017/21)

dystrybucja:

* Anna i ptaki

Słowacki gitarzysta Miloš Železňák już na początku lat 80-tych dał się poznać jako znakomity i wszechstronny multiinstrumentalista. Urodzony w 1950 roku muzyk, angażuje się w rozmaite projekty związane z rockiem, jazzem i muzyką popularną. W ostatnim czasie związał swą artystyczną działalność z wokalistką Anną A.Hláváćovą proponując program złożony z niekonwencjonalnych opracowań epickich pieśni z Czarnogóry, Rosji i Ukrainy. Jeden z recitali duetu jaki odbył się w zabytkowej franciszkańskiej kaplicy św.Jana w Bratysławie, posłużył za materiał albumu "Miloš Železňák, Anna & Vtáćiky".
_________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Miloš ŽELEZŃÁK, Anna & Vtáćiky
CD 2017, Hevhetia HV 0132-2-331

Cesta - cestićka; Adam; Noe; Lót; Jozef; V strede mora; Koniec sveta; Kniha nehasnuca; Bol raz na svete; Raj; Plać Adama; Dávny raj.

Anna A.Hlaváćová - wokal
Miloš Železňák - gitary, mandolina, oud, buzuki, ruan, pipa, instr. klawiszowe, instr.perkusyjne, flety
_________________________________________________________________________

Repertuar płyty to pieśni prostego ludu, niejednokrotnie odizolowanego od zewnętrznego świata i zdobyczy cywilizacji. Ich tematyka dotyczy zarówno uczuć i duchowych uniesień, jak i problemów związanych z pracą w polu, zaślubinami, narodzinami, śmiercią itd. Przez stulecia pieśni te ulegały rozmaitym transformacjom, tworząc w różnych regionach odmienne mieszanki stylistyczne. Przekazywane przez trubadurów i wędrownych ludowych śpiewaków wykonywane były najczęściej przy akompaniamencie gitary, kobzy lub liry korbowej.
Miloš Železňák grający na wszystkich instrumentach jakie słyszymy na płycie, połączył brzmienie tradycyjnych ludowych instrumentów jak mandolina, lira, oud czy buzuki, z dźwiękami gitary elektrycznej i instrumentów elektronicznych. Multiinstrumentalista zachował jednak pierwotny charakter utworów oddając w pełni ich oryginalny charakter, tworząc bogate, rozbudowane dźwiękowo tło dla ujmującego głosu wokalistki. Pełne uroku, a jednocześnie ogromnych emocji, wschodnie pieśni, ujmują melodycznym bogactwem i specyficznym etnicznym nastrojem. Podane w tak ciekawej formie, zafascynować mogą niejednego odbiorcę nie mającego dotąd styczności z tą muzyką. Z kolei dla poszukujących nieznanych wcześniej brzmień, płyta okazać się może prawdziwym skarbem. Staranna edycja albumu zawiera wielostronicową książeczkę z oryginalnymi tekstami pieśni i ich przekładem na język angielski
.

* * * * *

* Recycle

Znany z wyśmienitego tria Balance i współpracy z big bandem Modern Art Orchestra, gitarzysta Márton Fenyvesi, oraz lider własnego tria i muzyk formacji 1705, perkusista i perkusjonalista András Dés, towarzyszą na płycie "Recycle" jazzowej wokalistce Lindzie Kovács. Kameralna koncertowa płyta węgierskich artystów, nagrana w budapeszteńskim Opus Jazz Club, a wydana na Słowacji, poza własnymi kompozycjami tria zawiera ciekawe interpretacje standardów: "I'll Remember April", "The Way You Look Tonight" i "Bye, Bye Blackbird", oraz jazzową wersję przeboju Nirvany "Come As You Are".
_________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Linda KOVÁCS: Recycle
CD 2017, Hevhetia HV 0142-2-331

Heading Into Autumn; I'll Remember April; Getting Naked; Comes As You Are; Just Thinking Of You; The Way You Look Tonight; Bye, Bye Blackbird.

Linda Kovács - wokal
Márton Fenyvesi - gitara, efekty
András Dés - instr. perkusyjne
_________________________________________________________________________

Absolwentka Wydziału Jazzowego Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta w Budapeszcie, Linda Kovács już od 2002 roku prowadzi aktywną działalność artystyczną. Wokalistka zasilała składy takich zespołów jak Equinox, Egy Kiss Erzsi Zene i Panchan. W roku 2009 ukazał się ciepło przyjęty album jej własnego kwartetu "Teach me Silence", na którym artystka czerpiąc z współczesnego jazzu i europejskiej muzyki klasycznej, zaprezentowała swój własny, unikatowy styl. Kameralne trio jakie słyszymy na albumie "Recycle" zawiązało się w efekcie spontanicznego spotkania trojga węgierskich artystów w 2011 roku. Wówczas właśnie powstały trzy wspólnie skomponowane utwory jakie znajdziemy na płycie nagranej w 2015 roku: otwierający album, mistyczny i odrealniony "Heading Into Autumn", eksperymentalny, rozimprowizowany "Getting Naked" oraz "Just Thinking Of You".
Gitara Mártona Fenyvesi kreuje stylowe partie niejednokrotnie nadające utworom posmak surowości. Z kolei András Dés okazuje się prawdziwym magiem instrumentów perkusyjnych wzbogacając kompozycje transowym, niemal szamańskim rytmem. Na tym tle głos wokalistki: raz naturalny, innym razem: delikatnie przetworzony elektronicznie, robi ogromne wrażenie.
Nietypowy kameralny skład oparty na wokalu, gitarze, perkusjonaliach oraz z umiarem dozowanej elektronice, dysponuje wyjątkowo oryginalnym brzmieniem, w którym ogromny nacisk położono na oniryczny klimat. Przyjazne harmonie i specyficzna jazzowa melodyka, sąsiadują z intrygującym, mistycznym nastrojem. Dla wytrwałych, którzy nie wyłączą odtwarzacza po ostatnim utworze, muzycy przygotowali jeszcze niespodziankę w postaci roboczego zapisu koncertowej wersji "The Way You Look Tonight"
.

* * * * *

* Power Kiss

Nasz czołowy śląski wokalista jazzowy Grzegorz Karnas, związał się w ostatnich latach z węgierską wytwórnią BMC Records i słowacką Hevhetią. Druga z wymienionych oficyn opublikowała 2-płytowy album "Power Kiss", zawierający nagrania dokonane podczas dwóch koncertów w Chinach jakie odbyły się w ramach cyklu Jazz po polsku. Na płytach firmowanych jako Karnas, poza wokalistą słyszymy pianistę z Azerbejdżanu Elchina Shirinova, Alana Wykpisza (kontrabas) i Grzegorza Masłowskiego (perkusja). Wydawnictwo combo zawiera płytę audio, oraz pomysłowo przygotowany dysk DVD z fragmentami koncertów oraz migawkami z pobytu muzyków w Chinach.
_________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
KARNAS: Power Kiss
CD+DVD 2017, Hevhetia HV 0150/151-2-331

CD: Black Crow; Sinusoid; Langue d'amour 1; Fin d'été; Sweetness; Two Towers; Black Crow (alternate); Langue d'amour 2; Breakfast Turbulance; The Ballad of a Watchfull Butcher;
DVD: Sinusoid; Black Crow; Breakfast Turbulence; The Ballad of a Watchfull Butcher; Słodka; Langue d'amour; Słodka (workshop take); Sinusoid (alternate take).

Grzegorz Karnas - wokal; Elchin Shirinov - fortepian; Alan Wykpisz - kontrabas; Grzegorz Masłowski - perkusja _________________________________________________________________________

W programie koncertowego albumu znalazła się m.in. oryginalna interpretacja utworu Joni Mitchell "Black Crow", podana w dwóch odsłonach "Langue d'amour" Laurie Anderson, "Fin d'été" Michała Tokaja oraz kolejna wersja ''Słodkiej'' Ryszarda Riedla pamiętanej z wykonania grupy Dżem, od kilku już lat stanowiącej żelazny punkt koncertów Grzegorza Karnasa. Artysta dysponuje olbrzymią gamą możliwości wokalnych, ale też jedyną w swoim rodzaju siłą przekazania ogromnej dawki emocji. Skład w jakim zarejestrowano materiał doskonale sprawdza się na scenie. Głos wokalisty niejednokrotnie staje się po prostu jednym z improwizujących instrumentów, swobodnie dialogujących z fortepianem, basem i perkusją. Ogromny potencjał artystów uwalniany jest w naturalny pełen wyczuwalnej radości sposób, tworząc rodzaj dobrze funkcjonującego muzycznego organizmu.
Wokalistyka jazzowa, a w szczególności jej rodzaj jaki preferuje Grzegorz Karnas, a więc oparta na częstych modulacjach głosu i wymyślnym skacie, niewątpliwie wymaga zaakceptowania przez słuchacza pewnej formuły. "Power Kiss" nie jest więc albumem dla każdego. Mimo to pośród dotychczasowych płyt wokalisty, album ma dość dużą szansę trafienia także do szerszego odbiorcy nastawionego na współczesny europejski jazz.

* Poll & Poll

Estoński pianista Mihkel Poll w ostatnich latach przebojowo wstąpił do grona najbardziej obiecujących młodych instrumentalistów szturmem zdobywając główne nagrody podczas prestiżowych europejskich konkursów pianistycznych jak Rina Sala Gallo we Włoszech, Ferrol w Hiszpanii czy Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Tallinie. Urodzony w 1986 roku muzyk ma na swym koncie współpracę z takimi orkiestrami jak Narodowe Orkiestry Łotwy i Estonii, Nordic Symphony Orchestra, Magdeburgische Philharmonie, Sinfonia of Birmingham, Norwich Philharmonic Orchestra czy Lincoln Symphony Orchestra. W roku 2013 Mihkel Poll zadebiutował wydanym nakładem wytwórni Ondine albumem "20th Century Piano", wypełnionym kompozycjami Ravela, Szostakowicza, Mosołowa, Ligetiego i Tulve. Drugi album pianisty nagrany w Finlandii ukazał się w Polsce w roku 2015 ("Enescu, Bartok, Tüür, Korvits"), a jego program stanowiły utwory Georgea Enescu, Beli Bartóka oraz współczesnych estońskich kompozytorów Tonu Korvitsa i Erkki-Svena Tüüra. Swój kolejny album pianista nagrał w duecie z siostrą, uzdolnioną skrzypaczką Mari Poll.
_________________________________________________________________________

NOWOŚĆ
Mari POLL - Mihkel POLL: Works for Violin and Piano
CD 2017, DUX 1383

George Enescu: Sonata for violin and piano No. 3, Op. 25; Francis Poulenc: Sonata for violin and piano, FP 119; Arnold Schonberg: Fantasy for violin and piano, Op. 47; Erkki-Sven Tüür: Conversio for violin and piano, Koielkónd (Walk on the Rope) for violin and piano.

Mari Poll - skrzypce; Mihkel Poll - fortepian _________________________________________________________________________

Płyta "Works for Violin and Piano" to świetnie ułożony recital obejmujący III Sonatę skrzypcową George`a Enescu, tragiczną i żałobną Sonatę skrzypcową Francisa Poulenca, Fantazję na skrzypce i fortepian Arnolda Schonberga oraz dwa utwory z dorobku Erkki-Svena Tüüra.
Słuchając gry Mari Poll odnieść można wrażenie, że skrzypce grają w jej dłonicah same. Każdy dźwięk mieni się ulotnością i nieuchwytną dźwiękową magią.
Mihkel Poll gra z wyjątkową pasją, artyzmem oraz ulotnym liryzmem i subtelnością. Z olśniewającą swobodą porusza się w nawet najbardziej złożonych strukturach dźwiękowych perfekcyjnie panując nad klawiaturą.
Album estońskiego rodzeństwa stanowi ciekawy przegląd powstałych w XX-wieku kompozycji na skrzypce i fortepian. Znajdziemy tu liczne zapożyczenia z rumuńskiego i słowiańskiego folkloru oraz muzyki cygańskiej (Enescu), ale też nawiązania do tragizmu II wojny światowej (Poulenc). Wszystko to podane jest w wykwintnym stylu nasyconym ogromem wirtuozerii, ale też specyficznym uduchowieniem wyczuwalnym w grze obojga artystów.
Piękna kameralna płyta, pełna rozmaitych barw i odcieni.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot: DUX

WYDAWNICTWA PATRONACKIE:

środa, 13 września 2017, longplay_2010
longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: wrzesień 2017 (2)

    * Bringin' It Amerykański kontrabasista Christian McBride od roku 2009 swoje kolejne płyty publikuje pod banderą prestiżowej wytwórni Mack Avenue . Po genialn

  • Przegląd płytowy (2017/22)

    Poza premierowymi płytami i nowościami, docierają do mnie także albumy wydane jeszcze w 2016 roku, których nie miałem dotąd okazji przedstawić w tym miejscu. Po

  • Nowości, zaległości, wspomnienia

    * Listy do Komedy EABS (Electro Acoustic Beat Session) to wrocławski septet, który swym niekonwencjonalnym podejściem do muzycznych standardów wymyka się jaki

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PREMIERA TYGODNIA

Marius NESET

Circle of Chimes
PREMIERA 29 WRZEŚNIA 2017

______________________________________

P A T R O N A T Y:

______________________________________

AKTUALNE PUBLIKACJE:

______________________________________

R E K O M E N D A C J E :

Piotr SCHMIDT & Wojciech NIEDZIELA
Dark Morning

Joanna TRZECIAK
Beethoven
(2017)

Joo Yeon CHOI / Marek SZLEZER
Sonatas for Cello and Piano
(2017)

Barnabas KELEMEN - Zoltan KOCSIS
Hommage Á Fritz Kreisler
(2017)

Polish Chamber Works
Emanuel Kania, Józef Elsner
(2017)

______________________________________

WYTWÓRNIE PŁYTOWE

______________________________________

WYD. PATRONACKIE:

_________________________________