Blog > Komentarze do wpisu

Era Jazzu, 11-15.04.2018

* Era Jazzu 2018

Tegoroczna wiosenna edycja Era Jazzu - Aquanet Jazz Festival obfitowała w pięć koncertów ukazujących rozmaite odcienie jazzu. Zwyczajem tego prestiżowego festiwalu jest różnorodność repertuaru i udział w koncertach zarówno najważniejszych gwiazd, jak artystów reprezentujących najnowsze trendy i nurty muzyki improwizowanej. Tak było tez w tym roku. Kameralne koncerty skandynawskiego Tingvall Trio i kubańsko-włoskiego duetu Omar Sosa & Paolo Fresu, sąsiadowały z energetycznymi występami nowoorleańskiego multiinstrumentalisty Nicholasa Paytona i formacji nowojorskiego perkusisty E.J.Stricklanda, oraz wyjątkowym koncertem australijskiej pianistki i wokalistki Sarah McKenzie i koncertem zespołu laureata tegorocznej Era Jazzu Prize, wirtuoza harmonijki ustnej Kacpra Smolińskiego. Koncerty odbywały się w trzech miejscach: Sali Wielkiej CK Zamek, Auli UAM, oraz klubie Blue Note.

Festiwal otworzył zespół prowadzony przez laureata nagrody Grammy, Nicholasa Paytona (fot. Era Jazzu). Trębacz, pianista, wokalista i kompozytor przedstawił program oparty na swym najnowszym albumie "Afro-Carribbean Mix Tape". Fuzja jazzu lat 90-tych, fusion i elektroniki, jaką zaprezentowali artyści (Nicholas Payton - trąbka, instr. klawiszowe, elektronika, Barry Stephenson - kontrabas, elektronika i Joe Dyson - perkusja), to dawka muzyki w równej mierze odwołująca się do jazzowej tradycji, jak muzycznych poszukiwań spod znaku Herbiego Hancocka i elektronicznych eksperymentów Chicka Corei.

Drugiego dnia w tejże samej, dysponującej znakomitą akustyką Sali Wielkiej CK Zamek, byliśmy świadkami dwóch koncertów. Jako pierwszy na scenie pojawił się skład prowadzony przez harmonijkarza Kacpra Smolińskiego (Kacper Smoliński - harmonijka, Attila Muehl - gitara, Tomek Sołtys - instr. klawiszowe, Alan Wykpisz - kontrabas i Adam Zagórski - perkusja) (fot. Era Jazzu). Młody wirtuoz harmonijki ustnej, znany m.in. z zespołu Weezdob Collective oraz współpracy z niemiecką formacją Mo' Blow i wydanej pod patronatem LongPlay.blox.pl znakomitej płyty Piotra Scholza "Suite The Road" (2016), jest dziś jedynym polskim muzykiem studiującym jazzową harmonijkę chromatyczną. Do licznych nagród i wyróżnień młodego muzyka, w tym roku dołączyła przyznawana dorocznie nagroda Ery Jazzu, wręczona przed koncertem przez szefa Festiwalu, Dionizego Piątkowskiego.

Po krótkiej przerwie na zamkowej scenie pojawiło się trio prowadzone przez szwedzkiego pianistę i kompozytora Martina Tingvalla (fot. Era Jazzu). Ceniona w całej Europie formacja, należy dziś do najwybitniejszych składów reprezentujących skandynawskie brzmienie. Zespół uznany za następcę formacji E.S.T zaprezentował akustyczny, lecz jednocześnie bardzo energetyczny program oparty na kompozycjach lidera zgromadzonych na najnowszym albumie "Cirklar". Silnie zarysowana melodyka, inspirowana w równej mierze skandynawskim folklorem co formułą najsłynniejszych jazzowych składów fortepianowych świata, przeszywający rytm i zachwycające harmonie, to charakterystyczne cechy muzyki zespołu. Doskonale dobrany skład, który poza Martinem Tingvallem stanowią: kontrabasista Omar Rodriguez Calvo i perkusista Jurgen Spiegel, zaprezentowali w Poznaniu recital, który okazał się jednym z najciekawszych dotychczasowych wydarzeń koncertowych 2018 roku w Poznaniu. Koncert Tingvall Trio był okazją zaprezentowania publiczności tradycyjnego projektu Poznań Jazz Project. Finałem drugiego wieczoru tegorocznej Ery Jazzu był wspólny występ skandynawskiego tria z poznańskim muzykiem. Tingvall Trio to skład zamknięty i w pełni samowystarczalny. Ich wspólny koncert z młodym poznańskim artystą, okazał się wyjątkowym i bezprecedensowym wydarzeniem. Jak miało się okazać podczas kolejnych koncertów Festiwalu - nie jedynym.

W związku z równolegle odbywającymi się XII Ogólnopolskimi Dniami Artystycznymi z Gitarą w Mosinie (partnerem wydarzenia był LongPlay.blox.pl), nie mogłem uczestniczyć w kolejnym koncercie Ery Jazzu, jaki tym razem odbył się w klubie Blue Note. 13 kwietnia wystąpił amerykański zespół E.J.Stricklanda (fot. Era Jazzu), perkusisty i kompozytora, związanego z wytwórnią Blue Note Records. Jak się okazało, obecny dzień wcześniej na koncercie Tingvall Trio, E.J.Strickland usłyszawszy tam Kacpra Smolińskiego, postanowił również zaprosić młodego muzyka do swego składu, co okazało się kolejnym (nie ostatnim) jednorazowym precedensem tegorocznej Ery Jazzu.

W sobotę (14 kwietnia) Era Jazzu przeniosła się do ekskluzywnej Auli UAM, na co dzień będącej miejscem koncertów muzyki klasycznej. Tam właśnie odbyć miał się koncert australijskiej wokalistki i pianistki Sarah McKenzie (fot. Era Jazzu), okrzykniętej mianem: następczyni Diany Krall. Jak okazało się na kilka godzin przed planowanym koncertem, muzycy mający wystąpić wraz z gwiazdą, utknęli na jednym z europejskich lotnisk i wiadomo już było że nie zdążą dotrzeć przed 20-tą do Poznania. Szef Ery Jazzu Dionizy Piątkowski w błyskawicznym trybie zorganizował poznańskie combo, które po spontanicznie zorganizowanej próbie z wokalistką, zagrało koncert jaki na długo pozostanie w naszej pamięci. Trio gitarzysty Dawida Kostki dzień wcześniej zagrało wyśmienity koncert wraz z pianistą Pawłem Kaczmarczykiem i saksofonistą Maciejem Kocińskim w ramach wspomnianych wcześniej Dni Artystycznych z Gitarą w Mosinie. Tego dnia natomiast poznański gitarzysta prowadził tam warsztaty gitarowe. Zdołał jednak przybyć do Poznania i skrzyknąć pozostałych muzyków (Damian Kostka - kontrabas i Mateusz Brzostowski - perkusja). Wraz z Sarą McKenzie zagrali wyśmienicie! Poznańscy muzycy wykazali się nadzwyczajnym profesjonalizmem i wyjątkowym obyciem scenicznym, występując u boku gwiazdy. Trudno uwierzyć iż powołany do życia ad hoc skład, w ciągu kilku zaledwie godzin zabrzmiał na scenie wręcz nadzwyczajnie. Zarówno standardy jazzowe pochodzące z American Songbook, jak kilka własnych kompozycji pianistki wybranych z najnowszego albumu "Paris in the Rain", zabrzmiały tego wieczora znakomicie. Wyjątkowy koncert i wyjątkowe wrażenia!

Zwieńczeniem 5-dniowego Festiwalu był występ kubańskiego artysty Omara Sosy ze znakomitym włoskim trębaczem Paolo Fresu (fot. Era Jazzu). W muzyce artystów znalazły się elementy afrokubańskie i śródziemnomorski folk, a wszystko to podane zostało w pikantnym jazzowym sosie. To bardzo zmysłowa i nastrojowa muzyka, pełna jazzowych fraz zabarwionych rozmaitymi etnicznymi smaczkami. Spora część utworów jakie zabrzmiały tego wieczora w Sali Wielkiej CK Zamek pochodziła z wydanego w 2016 roku wspólnego albumu obu artystów "Eros". Poza własnymi kompozycjami artyści przedstawili też przeróbkę "Teardrop", utworu wybranego z dorobku grupy Massive Attack. Trochę raziły odtwarzane z playbacku wokalizy i perkusjonalia, odbierające część uroku muzyce duetu granej na żywo. Natomiast uwodził ciepły i bezpośredni sposób nawiązywania kontaktu z publicznością. Niestety mimo to, po koncercie grupa fanów na próżno czekała na wyjście muzyków by otrzymać upragnione autografy na kupionych w zamkowym hallu płytach.

W tym roku Era Jazzu obchodzi 20-lecie. Na jesień (24 listopada) zapowiadany jest specjalny galowy koncert jubileuszowy, oraz okazjonalne wydawnictwo płytowe. Tymczasem dziękujemy za kolejny Festiwal w Poznaniu i wrażenia, które na długo jeszcze pozostaną świeże i intensywne.
Podobnie jak w minionych latach, tak i tym razem koncertom towarzyszył specjalny album płytowy prezentujący nagrania wszystkich artystów jacy pojawili się na Festiwalu.

Aquanet Jazz Festival, 11-15 kwietnia, Poznań
11.04 Nicholas Payton: "From New Orleans to Grammy", CK Zamek
12.04 Kacper Smoliński: Era Jazzu Prize 2018 / Tingvall Trio: "Nordic Sounds, Jazzy Night", CK Zamek
13.04 E.J.Strickland: "New York, New Jazz", Blue Note
14.04 Sarah McKenzie: "From Standards With Love", Aula UAM
15.04 Omar Sosa & Paolo Fresu: "Cuban, Jazz & More", CK Zamek

* Enter Enea Festival 2018 -konferencja

Znamy już program tegorocznej edycji Enter Enea Festival. 16 kwietnia podczas konferencji prasowej nad Jeziorem Strzeszyńskim opowiedziano o czekających nas w dniach 28-30 maja, atrakcjach koncertowych.
28 maja organizatorzy zaplanowali wydarzenie specjalne - spotkanie na pograniczu koncertu i seansu terapeutycznego.
Leszek Możdżer, dyrektor artystyczny Enter Enea Festival: "Zapraszam na wspólną wycieczkę w głąb własnego ciała – będziemy szukać częstotliwości rezonujących z konstrukcją ludzkiego organizmu, w tym dźwięków serca i tętna oraz rezonansów, które mają wpływ na ludzkie emocje. Przewodnikami tej dźwiękowej podróży będą muzycy: Miłosz Pękala, Bartosz Weber i autor wizualizacji pokazywanej w trakcie koncertu - Wiktor Podgórski. Opierając się na prostym generatorze częstotliwości będziemy szukać różnych stanów emocji i świadomości, zainspirowani nie tylko muzyką współczesną wraz jej minimalistycznymi manieryzmami, ale także medycyną wschodu i fizyką kwantową".
Opodal sceny Enter Enea Festival znajduje się się ABC Gallery i poznański park rzeźby Visual Park. Tam też odbędzie się wernisaż wystawy „Guzik z teorii widzenia” Zbigniewa Sałaja.

Pierwszym oficjalnym koncertem Festiwalu będzie występ kwintetu skrzypka Tomasza Chyły. Po nim na plenerowej scenie pojawi się wiedeńska formacja First Strings on Mars, prowadzona przez znanego ze składu radio.vienna.quartet, Georga Breindsmidta, a pierwszy festiwalowy wieczór zakończy występ Leszka Możdżera, Larsa Danielssona, Magnusa Öströma i Adama Pierończyka z Poznańskim Chórem Chłopięcym, podczas którego usłyszymy nowatorskie opracowania "Psalmów Dawidowych".
Drugi dzień festiwalu to występ rosyjskiego mistrza bałałajki Aleksieja Arhipovskiego, Kwartetu Macieja Obary i finałowy koncert amerykańskiej saksofonistki Tia'i Fuller z Leszkiem Możdżerem i Larsem Danielssonem oraz orkiestrą pod dyrekcją Macieja Sompolińskiego
.

* nowe płyty

Wiolonczelistkę Annę Wróbel, znamy m.in. z doskonałych wykonań dzieł Aleksandra Kulikowskiego zamieszczonych na dwupłytowych albumach: "Utwory instrumentalne / Pieśni" (2007) i "Koncerty" (2014), oraz przede wszystkim dzięki wspaniałej płycie "Choralis Passeris"(2015). Anna Wróbel już od dobrych kilku lat zdobywa uznanie na scenach całego świata stając się artystką powszechnie rozpoznawalną w środowisku melomanów. Warto przypomnieć, iż w roku 2007 młoda wiolonczelistka dostąpiła zaszczytu przyjęcia w poczet elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej. Nową płytę zjawiskowej wiolonczelistki wypełniają Kaprysy Alfredo Piattiego, nazwane przez Yehudi Menuhina Nowym Testamentem Wiolonczelowym. Na płycie zatytułowanej "Tutti i Capricci del signor Piatti" znajdziemy również Elegię i Serenatę, w których nagraniu uczestniczyli też Elżbieta Piwkowska-Wróbel i Andrzej Wróbel.

"Gamba Sonatas" to album muzycznego małżeństwa specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej, Krzysztofa i Anny Firlus. Program płyty prezentuje Sonaty dedykowane violi da gamba przez Johanna Sebastiana i Carla Philippa Emanuela Bachów, oraz Christiana i Christiana Wilhelma Podbielskich. Wiodącej w utworach violi da gamba (Krzysztof Firlus), towarzyszy klawesyn (Anna Firlus), a całość stanowi zarazem ciekawy obraz dwóch muzycznych rodzin: rodu Bachów, oraz niesłusznie zapomnianego, mającego polskie korzenie, rodu Podbielskich. Cztery Sonaty, wybrane na płytę ukazują fenomen instrumentu uważanego w owym czasie za idealny i nie mający sobie równych.

Na płycie pianisty Łukasza Kwiatkowskiego: "Bach, Chopin, Saint-Saens, Godowski" znajdziemy własne utwory Leopolda Godowskiego, oraz jego oryginalne transkrypcje kompozycji Johanna Sebastiana Bacha, Camile Saint-Saensa i Fryderyka Chopina. Ten urodzony w 1870 roku, nieco zapomniany dziś samouk, pianista i kompozytor polskiego pochodzenia, specjalizował się w transkrypcjach i bardzo wymagających studiach techniki fortepianowej biorąc za punk wyjścia dzieła innych kompozytorów. To płyta, która przed wieloma melomanami zapewne odkryje dopiero magię powstałej w ten sposób nieznanej szerszemu odbiorcy muzyki.

Hasło: Mozart - jednoznacznie kojarzymy z Wolfgangiem Amadeuszem. Wielkie nazwisko okazało się w znaczeniu historycznym, prawdziwym przekleństwem dla jego syna, pianisty i kompozytora Franza Xavera Mozarta, którego twórczość na zawsze przykryta była cieniem wielkiego ojca. Tymczasem pozostawione przez "młodszego Mozarta" utwory przedstawiają również wyjątkową wartość muzyczną i ciągle warto do nich wracać. Po twórczość F.X. Mozarta ponownie sięgnęła pianistka Anna Liszewska (wcześniej ukazał się jej album: "F.X.Mozart - Utwory kameralne", 2016), prezentując tym razem utwory dedykowane fortepianowi solo. W programie albumu "Franz Xaver Mozart - Utwory fortepianowe" znajdziemy Fantazję A-dur, 6 Polonezów melancholijnych i Sonatę G-dur op.10.

Wiolonczelista Stanisław Firlej i pianista Wojciech Kubica proponują zachwycające wykonanie Sonat wiolonczelowych Nr 2 i 3 Ludwiga van Beethovena. Utwory te w szczególny sposób ukazują przemiany zachodzące w krystalizującym się stylu niemieckiego kompozytora. Sonata Nr 2 napisana w 1796 r. dla pruskiego króla Fryderyka Wilhelma II, to pełne wigoru i fantazji dzieło młodzieńcze Beethovena, natomiast powstała 12 lat później elegijna i refleksyjna Sonata Nr 3 to już dzieło dojrzałego twórcy i autora wielkich dzieł symfonicznych. W sumie Beethoven w ciągu dwóch dekad skomponował pięć sonat na fortepian z wiolonczelą, jednak różnica dostrzegalna pomiędzy drugą a trzecią Sonatą stanowi osobliwy kontrast, na zasadzie którego ułożony został program niniejszej płyty.

Utworów Ireneusza Łukaszewskiego, ale też Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina słuchamy na płycie nagranej przez Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego z towarzyszeniem Wioletty Łukaszewskiej przy fortepianie. "Jubilate" to album wydany z okazji jubileuszu: 40-tej rocznicy powstania Chóru założonego przez Ireneusza Łukaszewskiego. Kompozytor i dyrygent zadedykował chórowi wiele wyjątkowych utworów i opracowań. Na płycie mamy okazję wysłuchać utrzymanych w religijnym charakterze kompozycji Łukaszewskiego, oraz stworzonych z myślą o setnej rocznicy Niepodległości, aranżacji pieśni Paderewskiego i Chopina.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: udost. przez Era Jazzu oraz R.R.

środa, 18 kwietnia 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/37)

    * Path of June Z Japonii dotarła do nas nowa płyta genialnego gitarzysty i muzycznego innowatora, Takumi Seino . Podobnie jak poprzednie albumy artysty, płyta "

  • Muzyczna Gazeta (2018/12-2)

    * Poznańska Piętnastka, 09.12.2018 W ubiegłym roku pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa

  • Przegląd płytowy (2018/36): krajowe nowości

    * Do wszystkich zainteresowanych Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern" , stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)