Blog > Komentarze do wpisu

Chris Jagger Acoustic Roots, 05.05.2018

* Chris Jagger Acoustic Roots, 05.05.2018

Kilka dni temu pisałem w tym miejscu o poznańskim koncercie rozpoczynającym polską trasę akustycznego tria Chrisa Jaggera. Wrażenia jakie odniosłem po tym gdy pierwszy raz usłyszałem na żywo młodszego brata Micka z The Rolling Stones, nie pozwoliły mi postawić kropki za tournee artysty obejmującym dziewięć koncertów w Polsce. W Poznaniu zawiodła technika, niewdzięczna koncertom sala WTC, organizator i dość specyficzna publiczność. Na szczęście dokładnie tydzień później Chris Jagger Acoustic Trio zagrać mieli także w pobliskiej Wrześni, dlatego postanowiłem trójkę znakomitych muzyków usłyszeć ponownie, licząc na bardziej udany koncert. Nie rozczarowałem się, co więcej wrzesiński występ Chrisa Jaggera okazał się jednym z najlepszych i najbardziej zapadających w pamięć wydarzeń koncertowych jakich byłem świadkiem w ciągu ostatnich miesięcy.

Świetnie wyposażona sala koncertowa Wrzesińskiego Ośrodka Kultury okazała się zdecydowanie wdzięczniejszym miejscem niż konferencyjna sala poznańskiego WTC. Czujny akustyk, doskonałe oświetlenie, obszerna scena... zupełnie inna atmosfera i zupełnie inne doznania.
Podczas całej trasy Jaggera supportowała go podróżująca z gitarą po świecie artystka o pseudonimie I-Sha-Vii. Urodzona w Polsce wokalistka, gitarzystka i songwriterka, zanim na stałe osiadła w Londynie, dostrzeżona została podczas takich krajowych festiwali jak Blues nad Bobrem i Bluesroads. Poza własnymi piosenkami podczas koncertu I-Sha-Vii sięgnęła także po "Space Oddity" Davida Bowie, nazywając muzyka największym swoim idolem i bohaterem.
Chris Jagger Acoustic Trio, poza śpiewającym i grającym na gitarze i harmonijce ustnej liderem, tworzą skrzypaczka Elliet Mackrell i multiinstrumentalista (akordeon, skrzypce, fortepian) Charlie Hart. O tych legitymujących się bardzo imponującym dorobkiem artystach oraz o samym Jaggerze, pisałem więcej tydzień temu (TUTAJ).

Mimo iż repertuar koncertu bardzo zbliżony był do programu jaki muzycy przedstawili 28 kwietnia w Poznaniu, odniosłem wrażenie że dopiero we Wrześni poznałem prawdziwy potencjał brzmienia wykreowanego przez zespół Chrisa Jaggera. Artyści grali z prawdziwym przytupem i energią, która od samego początku występu udzieliła się również ok 150-osobowej zgromadzonej publiczności. Muzycy zmieniali instrumenty, na scenie pojawiali się zaproszeni goście, a podczas jednego z utworów Chris Jagger, niczym swój brat przebiegał z jednej strony sceny na drugą (co ciekawe: w Poznaniu cały koncert zagrał na siedząco).

Poza własnym repertuarem ze sztandarowym hitem Chrisa Jaggera "It's Amazing (What People Throwaway)" na czele, zespół sięgnął też po "It's All Over Now, Baby Blue" Boba Dylana i "Cajun Moon" J.J.Cale'a. Większa rola przypadła też Charliemu Hartowi, który poza akordeonem i skrzypcami miał we Wrześni do dyspozycji prawdziwy, świetnie brzmiący fortepian.
28 kwietnia - Poznań, 5 maja - Września; ci sami artyści, bardzo podobny program - wrażenia zupełnie odmienne. Bardzo się cieszę, że wspomnienia poznańskiego koncertu sprzed tygodnia, przykryte zostały tak znakomitymi doznaniami.

Chris Jagger Acoustic Roots, 05.05.2018 - WOK, Września
Chris Jagger – gitara, wokal
Elliet Mackrell – skrzypce, flet, wokal
Charlie Hart – akordeon, skrzypce, piano, wokal

relacja Marty Ratajczak (Babskim Uchem): TUTAJ

* Bardo

Belgijska grupa Bardo powstała z inicjatywy pięciu zaprzyjaźnionych muzyków, znanych z rozmaitych formacji ze środowiska jazzu i muzyki rockowej.

NOWOŚĆ
BARDO
CD, RATRecords

It Is What It Is; Crater Hole; Stoned Catharsis; Red Walk, Bardo.

Gilles Vandecaveye-Pinoy - instr. klawiszowe, wokal; Cesar De Sutter-Pinoy - gitara, wokal; Elias Devoldere - perkusja; Lieven Van Pee - gitara basowa, kontrabas; Rob Banken - saksofon altowy, klarnet basowy

 

Instrumentarium zespołu tworzą gitara, instrumenty klawiszowe, gitara basowa lub kontrabas, perkusja i klarnet basowy lub saksofon altowy. W nagraniach słyszymy również wokalizy i pełne emocji melodeklamacje nadające muzyce szczególnego posmaku. Krytycy określają muzykę grupy jako rodzaj prawdziwego artystycznego katharsis i porównują klimat nagrań Bardo do utworów Roberta Wyatta.
Płyta roztacza nastrój niepokoju i tajemniczości. Utwory przechodzą jeden w drugi tworząc rodzaj konceptualnej opowieści o lękach, frustracjach i obsesjach. Obok partii podporządkowanych harmonii i spójności usłyszymy niemal kakofoniczne dźwięki odsłaniające niejako ciemną stronę muzycznej natury. Stylowe melodeklamacje wplecione w nagrania potęgują wyjątkowy klimat tego albumu.
Trudno stylistycznie zaszufladkować muzykę Bardo. Znajdziemy tu zarówno elementy rocka, jazzu jak ambientu i współczesnej awangardy. Pięciu muzykom udało się stworzyć oryginalną estetykę wymykającą się jakimkolwiek gatunkom.
Ogromny ładunek emocji i jedyny w swoim rodzaju nastrój muzyki belgijskiej grupy nie pozostawi nikogo obojętnym. Bardo to wyjątkowo interesująca propozycja dla otwartych na rozmaitą muzykę wrażliwych odbiorców.

* Gamba Sonatas

 

"Gamba Sonatas" to album muzycznego małżeństwa specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej, Krzysztofa i Anny Firlus. Oboje artystów znamy z katowickiego zespołu {oh!} Orkiestra Historyczna, skupionego wokół muzyki dawnej, wykonywanej w możliwie najbardziej jej oryginalnej formie, oraz formacji Extampore i Ensemble Chimerique.

NOWOŚĆ
Krzysztof FIRLUS - Anna FIRLUS: Gamba Sonatas
CD 2018, DUX 1471

Christian Podbielski: Sonata in A-major for viola da gamba & basso continuo; Johann Sebastian Bach: Sonata in G-major for viola da gamba & harpsichord, BWV 1027; Christian Wilhelm Podbielski: Sonata in G-major for viola da gamba & basso continuo; Carl Philipp Emanuel Bach: Sonata in C-major for viola da gamba & basso continuo, Wq. 136.

Krzysztof Firlus - viola da gamba; Anna Firlus - klawesyn

Program płyty prezentuje Sonaty dedykowane violi da gamba przez Johanna Sebastiana i Carla Philippa Emanuela Bachów, oraz Christiana i Christiana Wilhelma Podbielskich. Wiodącej w utworach violi da gamba (Krzysztof Firlus), towarzyszy klawesyn (Anna Firlus), a całość stanowi zarazem ciekawy obraz dwóch muzycznych rodzin: rodu Bachów, oraz niesłusznie zapomnianego, mającego polskie korzenie, rodu Podbielskich. Cztery Sonaty, wybrane na płytę ukazują fenomen instrumentu uważanego w owym czasie za idealny i nie mający sobie równych.
Viola da gamba pojawiła się na muzycznych salonach u schyłku XV wieku, stając się jednym z najpopularniejszych instrumentów epoki renesansu i baroku, wykorzystywanym zarówno jako instrument orkiestrowy, jak i solowy.
Zgrabnie ułożony program tego albumu odsłania przed słuchaczem pełnię możliwości tego na nowo odkrywanego w ostatnich latach instrumentu.
Otwierająca album Sonata A-dur Christiana Podbielskiego, ze względu na swą konstrukcję wywołać może skojarzenia z kompozycjami Georga Philippa Telemanna.
Sonata G-dur Jana Sebastiana Bacha jest jedną z trzech dedykowanych przez kompozytora violi da gamba i klawesynowi, powstałych ok 1740 roku w Lipsku. Ten bardzo złożony utwór zestawia obok siebie lirykę części pierwszej, taneczność drugiej, tajemniczość trzeciej i wreszcie w finale, typową bachowską polifonię.
Nawiązująca do stylu galant Sonata G-dur Christiana Wilhelma jest z kolei jedynym utworem w dorobku kompozytora rozpisanym na violę da gamba, a kończąca program płyty Sonata C-dur Carla Philippa Emanuela Bacha emanuje sentymentalnym nastrojem i zadumą.
Każdy z kompozytorów dysponuje indywidualnym stylem wypowiedzi, wykorzystując przy tym rozmaite środki wyrazu możliwe do uzyskania dzięki fenomenie jedynego w swoim rodzaju instrumentu, violi da gamba.
Wykonawcy zadbali o wierne odtworzenie XVIII-wiecznych utworów, czyniąc zarejestrowany w Katowicach materiał wyjątkowo atrakcyjnym również dla poszukiwaczy autentycznych brzmień. Warto wspomnieć, iż Krzysztof Firlus gra na wiernej kopii violi da gamba z 1693 roku, a więc instrumentu pamiętającego czasy powstania prezentowanych na płycie kompozycji
.

* Beethoven: Cello Sonatas 2 & 3

Wiolonczelista Stanisław Firlej i pianista Wojciech Kubica proponują zachwycające wykonanie Sonat wiolonczelowych Nr 2 i 3 Ludwiga van Beethovena. Utwory te w szczególny sposób ukazują przemiany zachodzące w krystalizującym się stylu niemieckiego kompozytora. Sonata Nr 2 napisana w 1796 r. dla pruskiego króla Fryderyka Wilhelma II, to pełne wigoru i fantazji dzieło młodzieńcze Beethovena, natomiast powstała 12 lat później elegijna i refleksyjna Sonata Nr 3, to już dzieło dojrzałego twórcy i autora wielkich dzieł symfonicznych. W sumie Beethoven w ciągu dwóch dekad skomponował pięć sonat na fortepian z wiolonczelą, jednak różnica dostrzegalna pomiędzy drugą a trzecią Sonatą stanowi osobliwy kontrast, na zasadzie którego ułożony został program niniejszej płyty.

NOWOŚĆ
Stanisław FIRLEJ - Wojciech KUBICA:
Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.2 & 3

CD 2018, DUX 1420

II Sonata g-moll op.5 nr 2 na fortepian i wiolonczelę;
III Sonata A-dur op.69 na fortepian i wiolonczelę
.

Stanisław Firlej - wiolonczela; Wojciech Kubica - fortepian

Wywodzący się z różnych pokoleń muzycy, doskonale uchwycili zaklęte w utworach emocje i uczucia. Jeden z najbardziej znanych wirtuozów wiolonczeli Stanisław Firlej, ma za sobą doskonałe nagrania zrealizowane w konwencji duetu z fortepianem, jak m.in. Sonata "Arpeggione" Schuberta (z Paulem Badurą-Skodą), czy Miniatury wiolonczelowe Chopina (z Anną Wesołowską-Firlej). Zmierzenie się artysty z Sonatami wiolonczelowymi Beethovena, stanowi kolejny dowód ogromnego kunsztu instrumentalnego od lat cenionego muzyka.
Stanisław Firlej nie bez powodu zdecydował się na rejestrację beethovenowskich Sonat wraz z Wojciechem Kubicą. To dziś jeden z niewielu pianistów tak doskonale odnajdujący się w repertuarze kameralnym. Pan Wojciech jest laureatem wielu nagród i wyróżnień zdobywanych podczas krajowych i zagranicznych konkursów i festiwali, oraz wyjątkowym instrumentalistą, świetnie interpretującym utwory od baroku po muzykę współczesną.
Obu Sonat zarejestrowanych w czerwcu 2017 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach słucha się wyśmienicie, a jakość zapisu posiada wszelkie atrybuty nagrania audiofilskiego.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., DUX

poniedziałek, 07 maja 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/27)

    * West Side Story Reimagined Pod koniec ubiegłego roku minęło równo 60 lat od premiery jednego z najsłynniejszych musicali wszech czasów: "West Side Story" . Z

  • Nowości i zapowiedzi: sierpień 2018 (2)

    * Kiedy byłem Trio MAP to jeden z ostatnich projektów wieloletniego współpracownika nieodżałowanego Jarka Śmietany, perkusisty Adama Czerwińskiego . Wraz z nim

  • Nowości i zapowiedzi (sierpień 2018): jazz i klasyka

    * Hi-Fi i Muzyka 7-8/2018 Po kilku miesiącach przerwy w dziale muzycznym miesięcznika "Hi-Fi i Muzyka", mimo radykalnego ograniczenia w ostatnich numerach ilośc

Roman Maciejewski

Suita hiszpańska
PREMIERA 24 SIERPNIA 2018

Michał MARTYNIUK
Nothing to Proove

Rafał SARNECKI
Climbing Trees
(2018)

Bobby SANABRIA Multiverse Big Band
West Side Story Reimagined
(2018)

David KOLLAR / Arve HENRIKSEN
Illusion Of A Separate World
(2018)

Antonio ADOLFO
Encontros - Orquestra Atlantica
(2018)