Blog > Komentarze do wpisu

Nowe płyty (maj 2018)

* Wszystkie Kaprysy Pana Piatti

Wiolonczelistkę Annę Wróbel, znamy m.in. z doskonałych wykonań dzieł Aleksandra Kulikowskiego zamieszczonych na dwupłytowych albumach: "Utwory instrumentalne / Pieśni" (2007) i "Koncerty" (2014), oraz przede wszystkim dzięki wspaniałej płycie "Choralis Passeris" (2015). Wiolonczelistka od lat zdobywa uznanie na scenach całego świata stając się artystką powszechnie rozpoznawalną w środowisku melomanów. Warto przypomnieć, iż już w roku 2007 Anna Wróbel dostąpiła zaszczytu przyjęcia do elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej.

NOWOŚĆ
Anna WRÓBEL: Tutti i Capricci del Signor Piatti
CD 2018, DUX 1281

Alfredo Piatti:Dodici Capricci op.25; Capricio sopra un tema della "Niobe"; Elegia sulla morte di Antonio Rubinstein per due violoncelli; Serenata per due violoncelli e pianoforte.

Anna Wróbel - wiolonczela

Nową płytę zjawiskowej artystki wypełniają Kaprysy Alfredo Piattiego, nazwane przez Yehudi Menuhina "Nowym Testamentem Wiolonczelowym".
Twórczość XIX-wiecznego włoskiego kompozytora i wiolonczelisty Alfredo Piattiego jest w Polsce stosunkowo mało rozpowszechniona, dlatego płyta zatytułowana "Tutti i Capricci del signor Piatti", niewątpliwie stanowi dla melomanów łakomy kąsek. Tym bardziej że po raz pierwszy nagrane w Polsce utwory, wykonane są na najwyższym światowym poziomie, z ogromna gracją, wyczuciem muzycznej faktury i dostrzegalnym w każdej nucie prawdziwym uczuciem.
Główny punkt programu stanowi cykl 12 wirtuozowskich Kaprysów, który w literaturze wiolonczelowej zajmuje tak ważną pozycję jak dla literatury skrzypcowej, 24 Kaprysy Paganiniego. Te wymagające nadzwyczajnej biegłości warsztatowej utwory, kryją w sobie całą gamę przepięknych melodii, ale też rozmaite kontrapunkty wykorzystujące ogrom możliwości jakie daje wiolonczela.
Na płycie znajdziemy również fantazję na temat opery "Niobe" Giovanniego Paciniego, dedykowaną przyjacielowi Piattiego, Antonowi Rubinsteinowi przejmującą "Elegię" i zaaranżowaną na trzy wiolonczele "Serenatę", w której nagraniu uczestniczyli też Elżbieta Piwkowska-Wróbel i Andrzej Wróbel.

* nowe płyty

Wywodzący się ze składu legendarnego tria E.S.T kontrabasista Dan Berglund już od dobrych kilku lat wyśmienicie radzi sobie wraz z własną formacją Tonbruket. Kwartetowi udało się w wyśmienity sposób znaleźć sposób na pogodzenie z sobą nieco archaicznej progresywnej rockowej konwencji spod znaku Pink Floyd czy Yes, naginając tę formę do własnych fantazji i łącząc ją z wrażliwością improwizacyjną przynależną jazzowi. Powstała w ten sposób doprawdy ekscytująca nowa estetyka brzmieniowa, której nie sposób się oprzeć. Kolejną pozycją w dyskografii Tonbruket jest koncertowy album "Live Salvation" zarejestrowany jeszcze w 2016 roku w klubie Bix w Stuttgarcie. Płyta nagrana została w stabilnym od początku istnienia kwartetu składzie: Martin Hederos, Johan Lindstrom, Dan Berglund i Andreas Werliin.

Fiński pianista Iiro Rantala w ciągu ostatnich kilku lat stał się jednym z najaktywniejszych artystów związanych z monachijską wytwórnią ACT. Urodzony w Helsinkach muzyk rozpoczął swą muzyczną przygodę wstępując do znanego chóru chłopięcego Cantores Minores. W późniejszym okresie podjął studia w Manhattan School of Music, kształcąc się jako pianista klasyczny wykonujący kompozycje takich mistrzów jak: Bach, Sibelius czy Mozart. Wyjątkowo szerokie horyzonty muzyczne zawiodły go do działalności w ramach Trio Töykeät, oraz współpracy z teatrem i telewizją oraz artystami związanymi ze sceną pop. Od roku 2011 Iiro Rantala regularnie publikuje nowy materiał. Najnowszym albumem muzyka jest płyta nagrana wraz z Niemiecką Orkiestrą Kameralną Filharmonii w Bremen, a wypełniona kompozycjami Wolfganga Amadeusza Mozarta, Leonarda Bernsteina i ...Johna Lennona. Album "Mozart, Bernstein, Lennon", to kolejna płyta na której Rantala udowadnia swą wszechstronność i otwarcie na rozmaite gatunki muzyczne.

Miłośnicy legendarnego Tria Esbjorna Svenssona E.S.T. nie mogą narzekać na brak wydawnictw związanych z nieistniejącą od 10 lat formacją, która jakiś czas temu niemal zrewolucjonizowała europejski jazz. Po wydanym w 2016 roku albumie "E.S.T. Symphony" nagranym przez Royal Stockholm Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Hansa Eka z takimi muzykami jak m.in. Marius Neset, Verneri Pohjola, Iiro Rantala, Dan Berglund i współzałożyciel legendarnego tria - Magnus Ostrom, wytwórnia ACT publikuje 2-płytowe wydawnictwo z zapisem koncertu zespołu w londyńskim Barbican Centre jaki odbył się 20 maja 2005 roku. Premiera albumu "E.S.T. Live In London" zbiega się z przypadającą w czerwcu 10-rocznicą tragicznej smierci założyciela i lidera formacji Esbjorna Svensona.

Poza wydawaniem kolejnych katalogowych płyt z premierowym materiałem, od czasu do czasu nakładem wytwórni ACT ukazują się kompilacje nagrań wybranych z różnych albumów. Są to płyty o charakterze przeglądowym stanowiące doskonałą wizytówkę wypracowanego przez label profilu. Płyty łączy charakter zebranych nagrań, tematyka bądź instrumentarium. W roku 2016 światło dzienne ujrzała kompilacja "Fahrt ins Blaue. Relaxin' In The Spirit Of Jazz" doskonale sprawdzająca się jako chilloutowy relaks. Na 25 maja przewidziana jest druga część składanki: "Fahrt ins Blaue II. Groovin' In The Spirit Of Jazz", na której znajdziemy 14 nagrań z repertuaru m.in. Viktorii Tolstoy, Youn Sun Nah oraz duetów Joe Sample & Nils Landgren i Ida Sand & Raul Midón.

"Scarborough Variations" to już 11 album Chrisa Beiera wydany w cyklu "Piano Works". 65-letni niemiecki pianista i kompozytor proponuje kontemplacyjną muzykę o wyjątkowej harmonijnej i melodycznej sile, odnoszącej się do najróżniejszych muzycznych prądów i stylistyk. Muzyk czerpie inspiracje z tak rozmaitych źródeł jak twórczość Maurice Ravela, Paula Hindemitha i Johna Coltrane'a, łącząc je w stworzonym przez siebie niepowtarzalnym, unikatowym stylu. W grze pianisty dostrzeżemy niespotykaną przestrzeń, a jednocześnie przenikające się z sobą: fantazję i techniczną perfekcję. Płyta ukaże się 25 maja.

"Stadihumpa" to album demonstrujący możliwości niecodziennego duetu skrzypiec i tuby. Salzburscy muzycy: Benjamin Schmid (skrzypce) i Andreas Martin Hofmeir (tuba) odkrywają dla nas zupełnie inaczej brzmiące utwory z dorobku kompozytorskiego takich twórców jak m.in. Henryk Wieniawski czy Georg Friedrich Handel. Na płycie znajdziemy też oryginalne utwory skomponowane specjalnie z myślą o tym projekcie. Schmid i Hofmeir stworzyli nieznane dotąd brzmienie oparte na repertuarze balansującym pomiędzy klasyczną muzyką kameralną a pełnym szaleńczych improwizacji jazzie. "Stadihumpa" wykracza jednak poza formułę intrygującego eksperymentu oferując doprawdy atrakcyjną i wciągającą swym klimatem muzykę.

Austriacki pianista David Helbock (uczeń samego Petera Madsena) to artysta, który podążając samodzielnie wytyczoną ścieżką zaciera jakiekolwiek muzyczne granice zmieniając tym samym wszelkie definicje dotyczące kompozycji i improwizacji. Na swej debiutanckiej płycie dla wytwórni ACT "Into the Mystic" (2016), poddał jazzowej transkrypcji zarówno Beethovena jak Johna Wiliamsa. Jego kolejna płyta "Tour d'Horizon" nagrana jako trio David Helbock's Random Control, nosi wszystko mówiący podtytuł "From Brubeck To Zawinul". Pianiście nazwanemu przez Süddeutsche Zeitung: "wschodzącą gwiazdą europejskiej sceny" towarzyszą grający na instrumentach dętych: Andreas Broger i Johannes Bar. Płyta ukaże się 25 maja.

"Reflection" to drugi już album katowickiego kwartetu, założonego w 2010 roku przez skrzypka Bartosza Dworaka (zdobywcy Grand Prix 37. Festiwalu Jazz Juniors). Bartosz Dworak Quartet wraz z liderem tworzą: pianista Piotr Matusik, oraz sekcja rytmiczna: Jakub Dworak (brat lidera, kontrabas) i Szymon Madej (perkusja). To właśnie do formacji należało w 2014 roku otwarcie festiwalu Enter Music Festival w Poznaniu. W utworach opracowanych w akustycznej konwencji dominują skrzypce i fortepian. Podobnie jak na poprzednim albumie "Polished" z 2015 roku, zespół mimo wielu porywających improwizacji potrafi zachować swego rodzaju dyscyplinę, sprawiającą iż autorski program albumu brzmi bardzo płynnie i czytelnie.

Wywodzącego się z rodziny o muzycznych tradycjach, klasycznego wirtuoza klarnetu Szymona Klimę, pamiętamy ze znakomitej płyty "Lutosławski Retuned" (2015), nagranej wraz z pianistą Piotrem Wyleżołem i kontrabasistą Adamem Kowalewskim. Drugi z wymienionych muzyków wraz z Szymonem Klimą oraz Dariuszem Rubinowskim (saksofon), Jakubem Mizerackim (gitara) i Jakubem Miarczyńskim (perkusja), tworzą debiutującą fonograficznie formację Szymon Klima Quintet. W świecie muzyki klasycznej Szymon Klima jest postacią wyjątkową, mającą na swym koncie tak doskonałe płyty jak album "Tango" (2009) zrealizowany z gitarzystą Rochem Modrzejewskim pod szyldem KallpaDuo czy płytę z XX-wieczną muzyką francuską: "La Vison" (2012) nagraną z pianistą Radosławem Kurkiem. Jako solista współpracował z takimi zespołami jak Polish Chamber Ensemble, Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis czy Orkiestra Akademii Bydgoskiej. Pierwsza płyta jego własnej jazzowej formacji nosi tytuł "Folwark".

Obszerny przegląd tytułów jakie ukazały się w ciągu ostatnich dwóch lat w katalogu słowackiej wytwórni Hevhetia, znajdziemy na 3-płytowym albumie "jazzsampler20162017". Pośród 36 nagrań umieszczono m.in. utwory Loisa Le Vana, Jacquesa Seguina i Tommy'ego Caggiani, ale przede wszystkim 20 polskich wykonawców, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat opublikowali pod flagą wytwórni swe albumy: m.in. sekstety Stanisława Słowińskiego i Kamila Piotrowicza, tria Agi Derlak, Szymona Miki i Jakuba Dybżyńskiego, czy wokaliści Przemek Kleczkowski, Grzegorz Karnas i Anna Gadt. Katalog wytwórni każdego roku obfituje w ciekawe i wyłamujące się stereotypom płyty, a niniejszy album stanowi doskonałą wizytówkę prowadzonej przez Jana Sudzinę wytwórni.

Urodzony w 1988 roku w Kladně czeski saksofonista i kompozytor Michał Wróblewski, dał się poznać jako muzyk kwintetu Mocca Malakka, instrumentalista współpracujący z orkiestrami Gustav Brom Big Band, Praga Conservatory Big Band i Big Band Czech, a w roku 2016 jako lider tria KIAP, tworzonego wraz z muzykami poznanymi w Akademii Muzycznej w Oslo. Nowy projekt saksofonisty to kwartet E Converso, który proponuje dwuczęściowy album "Umelecka Sebevrazda - Radikalni Kreativita". Płyta zawiera repertuar w większości złożony z własnych kompozycji Wróblewskiego, a nagrania pochodzą z dwóch koncertów jakie odbyły się w listopadzie 2016 roku w klubach Alterna (Brno) i Jazzdock (Praga).

Niespełna 30-letni duński gitarzysta Niklas Johansen i absolwent Akademii Muzycznej w Pekinie, młody chiński wirtuoz skrzypiec Kehan Zhang, proponują opracowane na duet utwory z dorobku Astora Piazzolli, Nicoló Paganiniego, Edwara Elgara i Jaime Zenamon. Obaj muzycy to wyjątkowo uzdolnieni instrumentaliści nie tylko dysponujący znakomitą techniką, ale i obdarzeni niebywałą muzyczną fantazją. Płytę "Paganini Piazzolla" cechuje niezwykła dynamika, oryginalne rozwiązania i zdumiewająca wirtuozeria obu artystów. Połączenie klasycznych skrzypiec i jazzowej gitary w utworach stworzonych przez największych mistrzów obu instrumentów, owocuje płytą jaką zachwycić się mogą miłośnicy zarówno muzyki klasycznej jak jazzu.

Duet tworzony przez braci Oleś (Marcin – kontrabas i Bartłomiej – perkusja) to niecodzienne zjawisko na polskiej scenie jazzowej. Od dobrych 10 lat tandem ten stanowi idealną sekcję rytmiczną dla niezliczonej ilości projektów, jednocześnie funkcjonując jako niezależny duet. Kilka miesięcy temu trafił do nas album "Spirit of Nadir" (2017), poświęcony muzyce inspirowanej brzmieniami hinduskimi i arabskimi. Tymczasem pojawiła się zupełnie nowa płyta firmowana jako Oleś Brothers & Christopher Dell dedykowana muzyce Henryka Mikołaja Góreckiego. Bracia Oleś i wybitny wibrafonista Christopher Dell, na albumie "Górecki Ahead" przedstawiają muzykę wielkiego kompozytora w zupełnie nowym, jazzowym kontekście.

Mateusz Gawęda należy do grona najbardziej aktywnych muzyków polskiej sceny jazzowej. Urodzony w 1990 roku pianista, kompozytor i aranżer, zaangażowany jest równolegle w kilka odrębnych projektów, pośród których wymienić warto: Cracow Jazz Collective, PeGaPoFo, Pezda/Gawęda Duo, D.R.A.G. i Silberman, a także współpracę z takimi muzykami polskiej i światowej sceny jazzowej jak m.in. Billy Hart, Walter Smith III, Kazimierz Jonkisz, Jacek Kochan czy nieodżałowany Janusz Muniak. Artystę inspirują zarówno muzycy jazzowi jak i kompozytorzy klasyczni z Igorem Strawińskim i Wojciechem Killarem na czele. Prowadzone przez muzyka Mateusz Gawęda Trio, po znakomitej płycie "Overnight Tales" (2016) proponuje 7 zupełnie nowych utworów, które składają się na album zatytułowany: "Falstart".

Powstała w 2014 roku a zainspirowana tradycyjną muzyką regionu opoczyńskiego formacja Odpoczno, zadebiutowała fonograficznie albumem złożonym z 10 ciekawie zaaranżowanych i opracowanych utworów, bedących fuzją folkloru, jazzu i rocka. Grupę tworzą muzycy wywodzący się z rozmaitych muzycznych środowisk. Joanna Gancarczyk (śpiew, basy), Marcin Lorenc (skrzypce), Marek Kądziela (gitara) i Piotr Gwadera (perkusja). Starając się zachować jak najbardziej surowe i oryginalne brzmienie, a zarazem dotrzeć do własnych muzycznych korzeni, na płycie zatytułowaneh po prostu "Odpoczno" grupa łączy współczesną improwizację z żywiołowością wiejskiego grania.

Projekt Fumanek istnieje od 2002 roku, prezentując muzykę łączącą jazz, muzykę elektroniczną i afrykańskie rytmy. Odnajdziemy w niej echa ambientu, reggae i zaawansowanych elektronicznych eksperymentów dźwiękowych. Zespół tworzą: Mamadou Diouf (śpiew, bębny afrykańskie), Włodzimierz Kiniorski (saksofony, flet indyjski, bębny afrykańskie, instrumenty perkusyjne, wokal) i Tadeusz Sudnik (syntezatory cyfrowe i analogowe). Ostatni z wymienionych artystów to działający od wielu lat muzyk, kompozytor i realizator dźwięku, założyciel historycznego już Studia Dźwięków Niemożliwych, przez wiele lat związany ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, gdzie realizował nagrania dla potrzeb teatru, filmu i baletu oraz współpracował z festiwalem Warszawska Jesień. Płyta Mamadou - Kinior - Sudnik: "Fumanek", to jedno z wielu przedsięwzięć w które zaangażowany jest Tadeusz Sudnik.

Jedna z najważniejszych płyt polskiego rocka progresywnego lat 90-tych, doczekała się specjalnej zremasterowanej edycji. Debiutancki album zespołu Lizard: "W galerii czasu", ukazał się pierwotnie w 1996 roku, definiując zarówno brzmienie formacji, jak estetykę polskiego art-rocka na kilka kolejnych lat. Muzykę zespołu porónywano wówczas do King Crimson i Emerson Lake & Palmer. Długie rozbudowane i wielowątkowe utwory, pełne urzekających solówek, wyposażone są pełne liryki, ambitne teksty. Po latach muzyka ta wciąż się broni nie pozostawiąjąc obojętnym wrażliwego odbiorcę. Poddane remasteringowi nagrania wypełniające płytę "W galerii czasu -21st Anniversary Edition", to także okazja do zainteresowania się muzyką grupy dla tych, którzy dotąd nie mieli okazji jej poznać.

Harfistka Jenny Broome i skrzypaczka Frances Mason to cenione brytyjskie artystki na przestrzeni lat angażujące się w rozmaite projekty kameralne i orkiestrowe. Obie Panie muzykę mają we krwi, bowiem pochodzą z rodzin muzykujących i od dziecka uczyły się gry na swych instrumentach. Powołanie do życia kameralnego duetu instrumentalnie złożonego ze skrzypiec i harfy, zainspirowane zostało historycznym duetem sióstr Marinne i Clary Eissler, który zachwycał XIX-wieczne europejskie salony muzyką modnych wówczas kompozytorów, jak Camille Saint-Saens, Louis Spohr czy John Thomas. Na płycie "Hommage aux Demoiselles Eissler", znajdziemy 11 wiernie odtworzonych utworów wybranych z repertuaru The Eissler Sisters, w czym swój udział mają również wyjątkowe instrumenty: XVII-wieczne włoskie skrzypce i wierna kopia gotyckiej harfy. Płyta ukaże się 1 czerwca 2018 nakładem wytwórni Music & Media.

Lord Edward Herbert z Cherbury zwany Czarnym Herbertem to jedna z najbardziej niezwykłych postaci angielskich XVII wieku. Dyplomata, żołnierz, dworzanin, filozof, poeta, historyk i muzyk należał do najwybitniejszych lutnistów swych czasów. Pozostawił po sobie bezcenny skarb pod postacią Księgi utworów na lutnię stanowiącą dziś jedno z najważniejszych źródeł angielskiej muzyki instrumentalnej tego okresu. Po muzykę z Księgi lorda Herberta na płycie "The Dark Lord's Music" sięgnął wybitny wirtuoz lutni i kolekcjoner instrumentów, Martin Eastwell. Na płycie, która ukaże się 1 czerwca nakładem Music & Media znajdziemy utwory na lutnię solo m.in. Johna Dowlanda, Jakoba Reysa i samego Edwarda Herberta.

Do aktualnego numeru Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została kolejna po "Simple Stories About Hope And Worries" (2015) i "Into the Life" (2017) płyta formacji Piotr Budniak Essential Group. Lider zespołu, urodzony w 1991 roku, pochodzący z Zielonej Góry - perkusista i kompozytor Piotr Budniak już w wieku zaledwie 15 lat, zajął II miejsce podczas Jazz Juniors, a w roku 2012 został wraz z zespołem LemON laureatem Must Be The Music. Angażuje się w rozmaite projekty jak choćby sekstet Martyny Kwolek, Early Birds i nagrany z tym składem album "Świt" (2017). Skład zespołu tworzą z liderem: saksofonista Wojciech Lichtański, gitarzysta David Doruzka, pianista Kajetan Borowski i kontrabasista Piotr Narajowski. W takim też składzie w lutym br. podczas koncertu w zielonogórskiej Winiarni Bachus zarejestrowano 5 utworów wypełniających płytę "The Days Of Wine And Noises".

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: DUX

piątek, 04 maja 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/32)

    * Daleth Alfabet fenicki to najstarszy zachowany alfabet, powstały ok.1050 roku p.n.e., pierwotnie służący do zapisu używanego w starożytności na terenie dzisie

  • Muzyczna Gazeta (2018/10-3)

    W ramach koncertów towarzyszących dorocznemu konkursowi Blue Note Poznań Competition , poznańscy miłośnicy jazzu mieli okazję spędzić dwa wyjątkowe wieczory z m

  • Nowości, premiery i zapowiedzi płytowe: październik 2018

    * Flashback Tubis Trio to skład powołany do życia w 2006 roku przez łódzkiego pianistę i kompozytora Macieja Tubisa . Wraz z nim formację współtworzą: kontraba

Paweł GUSNAR

Saxophone Varie Vol.3
PREMIERA 19 PAŻDZIERNIKA 2018

Ars Paschalis
(premiera 2 listopada 2018)

Aldona Nawrocka
AVE
(premiera 26 października 2018)

Christian McBRIDE's New Jawn
(premiera 26 października 2018)

Connie HAN
Crime Zone
(2018)

Mariusz BARSZCZ
Muzyka nam bliska
(2018)