Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/6)

* Jazz Forum 6/2018

Czerwcowy numer Jazz Forum w dziale recenzji płytowych przedstawia przeglądy albumów recenzowanych również na naszym portalu: Esbjorn Svensson Trio "Live in London", Eljazz Big Band "After The Catastrophe", Skicki-Skiuk "Chrarumimia" (recenzja wkrótce), oraz wydanej pod patronatem LongPlay.blox.pl płyty: "Primal" zespołu Confusion Project.
Ja miałem okazję przygotować tekst dotyczący nowego albumu Ala Di Meoli: "Opus" (str.63), oraz najnowszego projektu fonograficznego Macieja Fortuny: "Iłła" (str.68/69).
Do najnowszego numeru magazynu w wersji dla prenumeratorów dołączona została składankowa płyta "SJ Records presents!".

* Ethno Port Poznań 2018

W dniach 7-10 czerwca odbyła się już 11. edycja jednego z najważniejszych europejskich festiwali muzyki etnicznej Ethno Port. Wydarzenie jak zwykle obfiitowało w kilkanaście koncertów artystów pochodzących z: Polski, Etiopii, Francji, Węgier, Grecji, Ukrainy, Turcji, Mongolii, Bułgarii, Tunezji, Korei Południowej, Palestyny i Jordanii, ale też warsztaty muzyczne, seanse filmowe i mnóstwo towarzyszących Festiwalowi atrakcji. Podobnie jak w poprzednich latach Festiwalowi towarzyszyła promocyjna płyta z nagraniami wszystkich wykonawców "Ethno Port Poznań 2018". Festiwal oraz towarzyszący mu album, objął patronatem LongPlay.blox.pl. Album stanowi doskonały przegląd aktualnie panujących w muzyce świata trendów, ale przede wszystkim prawdziwy kalejdoskop muzycznych tradycji i kultury rozmaitych narodów.

NOWOŚĆ
Ethno Port Poznań 2018
CD, CK Zamek 013

Cyneyt Sepetci & Orchestra Dolapdere: Arnavut Gaydasi; Dimitris Mystakidis: To West; Salamnesh & Badume's Band: Sokota; Leeheemoon Company: Mangkongyi Song; Ifriqiyya Electrique: Lavo - Baba Marzug - Sidi Saad - Allah; Sirventes: La Cieutata Dei Fóus; Krzikopa: Doliny; Muzsikas: Dunantuli Friss Csardasok; Baraji: Ssitgim Sinawi; Teresa Mirga i Kałe Bała: Ćhajorije; Violons Barbares: Wolf's Cry; Wowakin: Leć głosie po rosie; 47Soul: Mo' Light; Gulaza: Ya Mehija; Mariana Sadovska: Letila Zozula; Rube Świnie: Namówiła mi matka; A Filetta and Fadia Tomb El-Hage: Qolo D'hut Ahay.

Album otwiera, poruszająca się w obszarach muzyki żydowskiej i romskiej, formacja Orchestra Dolapdere prowadzona przez tureckiego klarnecistę Cüneyta Sepetçi. Instrumentalnie oparta na klarnecie lidera oraz mandolinie, skrzypcach oraz instrumentach perkusyjnych muzyka grupy, stanowi zgrabne połączenie kultury europejskiej ze zmysłowym orientem. Nawiązujące do folkloru Albanii, Macedonii i Andaluzji utwory zespołu nasycone są prowokującą do tańca witalnością i żywiołowością. Taki też jest pochodzący z 2012 roku utwór "Arnavut Gaydasi", który otwiera cały album.
W zupełnie innym klimacie utrzymane jest nagranie pochodzące z najnowszej płyty tunezyjsko-francuskiego projektu Ifriqiyya Electrique. Grającym na afrykańskich bębnach artystom towarzyszą elektryczne, rockowo brzmiące gitary oraz elektronika, nadając muzyce opartej na afrykańskich rytmach klimat rocka psychodelicznego.
Francuski artysta Manu Théron pamiętany z formacji Lo Cor de la Plana, która wystąpiła w ramach Ethno Port 2016, tym razem przygotował projekt przybliżający twórczość średniowiecznych trubadurów z Oksytanii (regionu Francji, u podnóży Pirenejów). Zespół Sirventés, nazwany tak od gatunku XII-wiecznych pieśni wraz ze śpiewającym i grającym na tamburynie Manu Théronem tworzą: grający na arabskim oud Grégory Dargent, oraz perkusista i perkusjonalista Etienn Gruel. W takim właśnie składzie nagrana została płyta "Chants fougueux des pays d'Oc", z której dla potrzeb tej kompilacji wybrano jedno nagranie.
Z Korei Południowej pochodzi 8-osobowa grupa Baraji, którą słyszymy pod numerem 9. w nagraniu "Ssitgim Sinawi". Gongi, bęben klepsydrowy changgo, cytra, flet i pełen szamańskiego kolorytu uduchowiony, sugestywny śpiew, to prawdziwa esencja koreańskiego folkloru. Pieśni wykonywane przez grupę dotyczą zarówno celebracji życia jak oczyszczenia dusz zmarłych. Mimo muzyki opartej na harmonii i dyscyplinie, w utworach Baraji znajdziemy także spontaniczne improwizacjie i dialogi prowadzone pomiędzy instrumentami.
Kolejne nagranie na płycie to utwór z ostatniego jak dotąd albumu poetki i pieśniarki Teresy Mirgi, nagranego z kultywującym tradycje muzyczne Romów Karpackich, zespołem Kałe Bała. To muzyka doskonale obrazująca doświadczane przez nas zło i dobro, miłość i nienawiść. Pełne uczuć i cygańskiego kolorytu pieśni inspirowane folklorem Słowacji i Węgier wykonywane przez artystów, są rodzajem ciekawych poetyckich opowieści. Z repertuaru Teresy Mirgi i Kałe Bała wybrano pieśń: "Dziewczyno".
Kolejną dawkę rytmu i wyjątkowej energii przynosi nagranie z zupełnie nowej, wydanej kilka tygodni przed Festiwalem płyty bułgarsko-francusko-mongolskiegp tria Violons Barbares, którego muzyka opiera się na dialogu dwóch instrumentów smyczkowych: gadułki i morin chuur, wspartych rytmem perkusji. Charakterystycznemu gardłowemu śpiewowi mongolskiemu (Enkhjargal Dandarvaanchig) towarzyszą bałkańskie wokalizy.
Jeszcze bardziej nowocześnie brzmi londyński zespół 47Soul, złożony z muzyków pochodzących z Jordanii i Palestyny, który słyszymy również w jednym z najnowszych nagrań, pochodzącym z albumu "Balfrom Promise" nagraniu "Mo' Light". Oparta na noise'owym rytmie muzyka zespołu stanowi połączenie elektroniki i dubstepu z folklorem azjatyckiej części wybrzeża Morza Śródziemnego. Dominuje generowany elektronicznie połączony z gitarowymi riffami i elementami rapu.
Kolejny utwór na płycie to następne zupełnie świeże, tegoroczne nagranie. Iizraelską grupę Gulaza, prowadzi Igala Mizrahi, wokalista i prawdziwy mag sceny pochodzenia jemeńsko-marokańskiego. Kwartet łączy mistycyzm i uduchowienie, z czytelną melodyką i komunikatywnością. Pieśni Półwyspu Arabskiego w wykonaniu Gulazy (Igal Mizrahi - wokal, Yair Hashachar - gitara, Leat Sabbah - wiolonczela i David Dagmi - instr. perkusyjne), chwilami brzmią wręcz jak muzyka pop, zawierając wszelkie atrybuty melodyjności i rytmu, zachowując przy tym głębokie uczucie, pasję i specyficzny orientalny przekaz.
Wędrującą po świecie, emanującą wyjątkową ekspresją lwowską aktorkę, kompozytorkę i wokalistkę Marianę Sadovską słyszymy śpiewającą przy stylowym akompaniamencie harmonium ukraińską pieśń ludową: "Letila Zozula", a całość kończy francuska wokalna formacja A Filetta nagraniem zrealizowanym wraz z libańską śpiewaczką Fadią Tomb El-Hage. To starannie opracowana na kilka głosów pieśń korsykańska "Qolo D'hut Ahay Rsyme"
.

* nowe płyty

Kubański pianista i kompozytor Harold López-Nussa w 2016 roku doczekał się ogólnoświatowego debiutu płytowego pod flagą prestiżowej wytwórni Mack Avenue. Nagrany w Hawanie album "El Viaje" ("Podróż") okazał się dla muzyka olbrzymim sukcesem, co skutkowało podpisaniem lukratywnego kontraktu z amerykańską wytwórnią. Jego efektem jest nagrany w Bostonie nowy album pianisty: "Un Dia Cualquiera", który ukazał się 15 czerwca. Materiał zarejestrowany został w trio, które wraz z liderem i kompozytorem większości utworów tworzą: basista Gaston Joya i grający na instrumentach perkusyjnych młodszy brat Harolda Ruy Adrián López-Nussa. Nowa, utrzymana w kameralnej konwencji muzyka pianisty odsłania jego wyjątkowe możliwości techniczne i ogromny potencjał kompozytorski.

Trudno uwierzyć, ale kalifornijska formacja Tower of Power obchodzi w tym roku 50-rocznicę istnienia! Od końca lat 60-tych grupa stanowi niedościgniony wzorzec dla kolejnych pokoleń artystów związanych z soulem, funkiem i r'n'b, a jej muzyka stanowi kwintesencję gatunku. Miłośnicy zespołu na wydany w tym miesiącu album "Soul Side of Town" czekali aż dziewięć lat. Warto było tak długo czekać, bowiem 14 nowych nagrań Tower of Power przynosi muzykę pełną rozmachu i energii, do jakiej zespół przyzwyczaił nas w ciągu półwiecza działalności. Skład grupy ulegał wielu transformacjom, a przez jego szeregi przewinęła się cała rzesza wyjątkowych artystów, jak m.in. Dave Mathews i Chester Thompson. Do dziś jednak trzon 10-osobowego składu zespołu stanowią jego założyciele: saksofonista i wokalista Emilio Castillo, Stephen "Doc" Kupka (saksofon), basista Francis Rocco Prestia i perkusista David Garibaldi.

Znany z formacji Dr Zoydbergh i składu Wicked Heads, który całkiem niedawno oczarował nas albumem "Superheroes" (2017), krakowski gitarzysta i kompozytor Jacek Biliński, jest twórcą projektu o intrygującej nazwie Radio UFO. Album firmowany tym szyldem, zatytułowany "Dark Days", przynosi materiał zarejestrowany przez artystę samodzielnie w domowym zaciszu. Płyta jest zbiorem anglojęzycznych utworów z pogranicza muzyki rockowej, bluesa i folku, osadzonych w psychodelicznej estetyce lat 70-tych. Radio UFO wyłamuje się tym samym z ram rozmaitych typowych konwencji i stylistyk, stanowiąc bardzo atrakcyjną propozycję na dzisiejszej krajowej scenie.

Okres letni sprzyja wydawaniu rozmaitych składanek, będących przeglądem nagrań róznych wykonawców. Także muzyka jazzowa obfituje w wydawane przez rozmaite wytwórnie kompilacje, stanowiące przegląd najciekawszych nagrań z ostatnich albumów. Ostatnio trafiły do nas składankowe płyty z takich labeli jak ECM, ACT i Hevhetia. Także prowadzona przez Piotra Schmidta wytwórnia SJ Records doczekała się swej kompilacji. Na dołączonej do czerwcowego numeru Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów płycie zatytułowanej "SJ Records presents!", znajdziemy utwory wybrane z 10 albumów firmowanych m.in. przez formacje Schmidt Electric, Tomasz Wendt Trio, Mateusz Pałka / Szymon Mika Quartet, a także Gniewomira Tomczyka i Tomasza Burę.

teksty, fot. i skany: Robert Ratajczak

poniedziałek, 18 czerwca 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)