Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/19)

* Jazz na pustyni

Niezwykła nowojorska pianistka Yelena Eckemoff swą każdą kolejną przygotowuje kompleksowo, publikując jednocześnie poetyckie eseje dotyczące poszczególnych kompozycji, a także jako utalentowana malarka projektując jej okładkę. Na każdym albumie artystka otacza się największymi znakomitościami światowego jazzu, których lista z każdym kolejnym albumem powiększa się o nowe nazwiska. Mając za sobą płyty nagrane z takimi muzykami jak m.in. Billy Hart, Tore Brunborg, Ben Street, Chris Potter, Adam Rogers czy Drew Gres, na nowej płycie gra swe premierowe kompozycje w towarzystwie znanych już z poprzednich płyt pianistki: Arilda Andersena (kontrabas) i Petera Erskine (perkusja), oraz Paula McCandlessa, doskonale znanego miłośnikom jazzu z formacji Oregon. Wydany w maju 2018 roku album "Desert" przynosi 11 pięknych stylowych utworów, zarejestrowanych w hollywoodzkich Conway Studios.

ALBUM TYGODNIA
Yelena ECKEMOFF: Desert
CD
2018, L & H Production cd806151-27

Bedouins; Mirages; Desert's Cry; Dance; Colors Of Nothingness; Condor; Oasis; Dust Storm; Desert Remained; Garden Of Eden; Sands.

Yelena Eckemoff - fortepian
Paul McCandless - obój, rożek angielski, saksofon, klarnet
Arild Andersen - kontrabas
Peter Erskine - perkusja, instr. perkusyjne

To album pełen klimatycznych arabskich motywów wplatanych w stricte jazzową akustyczną konwencję. Ogromny wkład w ostateczny przekaz albumu ma grający na rozmaitych instrumentach (obój, rożek angielski, saksofon sopranowy, klarnet basowy) Paul McCandless. To do niego należą pełne dalekowschodnich klimatów niejednolite i kontrastowe partie ozdabiające każdą z kompozycji. Szeroki wachlarz instrumentalny pozwala McCandlessowi na kreowanie bardzo zróżnicowanych, mimo iż osadzonych w arabskiej konwencji, motywów melodycznych. Ogromne możliwości i bogate instrumentarium McCandlessa, sprawiają iż w wielu utworach artysta zdaje się zdecydowanie dominować w kwartecie.
Na "Desert" poznajemy też mniej pokorną naturę Yeleny Eckemoff, przenoszącą nas swą muzyką w rejony bardziej zaawansowanych improwizacji, ocierających się o rozwiązania właściwe free jazzowi (otwierające album: "Bedouins", "Mirages").
Doskonale wypada znany z płyt wytwórni ECM, kontrabasista Arild Andersen, potrafiący zarówno w zachwycający sposób wykreować intymny nastrój (np. w "Garden Of Eden"), jak "dolać oliwy do ognia", serwując nam porywające, pełne dynamiki partie (świetnie wypada grając unisono z obojem w "Oasis").
Od wielu lat współpracujący z Yeleną Eckemoff, perkusista Peter Erskine (onegdaj muzyk formacji Weather Report, ostatnio słyszany na fenomenalnym albumie: "How Long Is Now?" , 2016 - Iiro Rantalą i Larsem Danielssonem), to perfekcjonista i prawdziwy mag perkusji oraz rozmaitych "przeszkadzajek", każdorazowo potrafiący swą precyzyjną, a zarazem stylową grą wzbogacić utwory zarówno rytmem jak różnorodnymi stylowymi ornamentami.
"Desert' to piękny koncepcyjny album przenoszący nas na rozgrzane pustynne piaski, które przemierzamy w jazzowej karawanie znakomitych artystów. Orszak ten podąża drogą wyznaczoną przez artystkę wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju, a słyszaną muzykę ilustrują piękne eseje zamieszczone w książeczce dołączonej do płyty.
Yelena Eckemoff nie zwalnia tempa, bowiem jeszcze w tym roku ukaże się płyta zrealizowana w gwiazdorskim sekstecie (Eckemoff / Alessi / Monder / Howes / Gress / Baron), a na rok 2019 planowana jest płyta pianistki nagrana w duecie z Manu Katche. Jak ona to robi?

* Inside

Skrzypek i kompozytor Dawid Lubowicz to kolejny po Mateuszu Smoczyńskim i Krzysztofie Lenczowskim, muzyk istniejącej od 8 lat formacji Atom String Quartet, proponujący swój własny projekt. Album "Inside" wypełnia program złożony z 8 autorskich kompozycji, oraz ciekawego opracowania "Pieśni Roksany" pochodzącej z opery "Król Roger" Karola Szymanowskiego. Swój pierwszy solowy album Dawid Lubowicz nagrał w towarzystwie czołowych artystów krajowej sceny jazzowej: Krzysztofa Herdzina (fortepian, akordeon, flet), Roberta Kubiszyna (kontrabas, gitara basowa) i Łukasza Żyty (perkusja).

NOWOŚĆ
Dawid LUBOWICZ: Inside
CD, Zbigniew Seifert Foundation CD-FZS-5

Highlander On The Trip; Jazz Babariba; Memento; Pieśń Roksany; First Waltz; Medium; Obercology; Dla M.D.; Turbofolk.

Dawid Lubowicz - skrzypce, skrzypce 5-strunowe; Krzysztof Herdzin - fortepian, akordeon, flet; Robert Kubiszyn - kontrabas, gitara basowa, gitara tenorowa; Łukasz Żyta - perkusja; gościnnie: Jacek Kotlarski - wokal; Tomasz Kałwak - instrumenty klawiszowe

 

Mimo że album zarejestrowany został zaledwie w ciągu dwóch dni, nad wypełniającym ją materiałem Lubowicz pracował już od kilku lat, a bywalcy klubów jazzowych mieli okazję usłyszeć poszczególne utwory podczas koncertów skrzypka w rozmaitych składach. Od początku do końca mamy więc do czynienia z materiałem perfekcyjnie dopracowanym i świadomością tego że artysta wraz z wybranymi przez siebie znakomitymi instrumentalistami, wchodząc do studia dokładnie wiedział jaki efekt chce osiągnąć.
Na krajowej scenie w kategorii jazzowej wiolinistyki poprzeczka zawieszona jest wyjątkowo wysoko. Dawid Lubowicz nie stara się jednak nokautować słuchacza zawiłymi, wirtuozerskimi popisami na granicy ekwilibrystyki, w pełni czytelnymi tylko dla grona skrzypcowych fanatyków. "Inside" jest bowiem albumem, będącym rodzajem wyrażenia uczuć: fascynacji, radości, namiętności, czy nawet gniewu. Dzięki temu zestaw tych dziewięciu znakomicie wykonanych i zrealizowanych w warszawskich studiach S4 i P.I.Y. nagrań, trafia prosto do świadomości i wrażliwości odbiorcy, bez zbędnego balastu gatunkowego, przypisującego muzykę kategorii: wiolinistyka jazzowa.
W kompozycjach Lubowicza poza oczywistymi motywami folklorystycznymi (artysta pochodzi wszak z Zakopanego), odnajdziemy nawiązania do klasyki jazzu, liczne elementy fascynacji wielkimi mistrzami jazzowych skrzypiec, nawiązania do walca, ale też elementy kojarzące się z muzyką ilustracyjną. Jednak Dawid Lubowicz czerpiąc z naturalnych źródeł, które ukształtowały jego artystyczną osobowość, przemawia do nas własnym językiem stanowiącym wypadkową jego doświadczeń i muzycznych oczarowań.
Szczególnie pięknie brzmi nostalgiczne "Memento" poza stylową grą lidera i ujmującą melodyką, urzekające również partiami fletu poprzecznego (Krzysztof Herdzin) i solówką zagraną przez Roberta Kubiszyna na bezprogowej gitarze basowej (kolejną ku temu okazją jest funkujące "Medium").
Z kolei interpretacja "Pieśni Roksany" Szymanowskiego, zachwyca nie tylko wyjątkową kreatywnością aranżacyjną, ale i prostym naturalnym przekazem zakamuflowanej w niej melodyki. To także okazja zasłuchania się w solówkę perkusji nieocenionego Łukasza Żyty.
Jedną z absolutnie najpiękniejszych muzycznych opowieści na "Inside" jest też, subtelnie nasączona elektroniką, nostalgiczna i prowokująca wyobraźnię ballada: "Dla M.D.".
Trudno nazwać Dawida Lubowicza debiutantem, jednak "Inside" jest pierwszym albumem firmowanym własnym nazwiskiem artysty. Artysty dojrzałego o dokładnie sprecyzowanych muzycznych horyzontach, który wprowadza nas w świat widziany przez pryzmat ogromnego muzycznego doświadczenia i wyśmienitego kompozycyjno-instrumentalnego warsztatu.
"Inside" jest kolejną płytą wydaną przez prężnie działającą Fundację im.Zbigniewa Seiferta
.

* Reflection

"Reflection" to już drugi (po "Polished", 2015) album katowickiego kwartetu, założonego w 2010 roku przez skrzypka Bartosza Dworaka (zdobywcy Grand Prix 37. Festiwalu Jazz Juniors). Bartosz Dworak Quartet wraz z liderem tworzą: pianista Piotr Matusik, oraz sekcja rytmiczna: Jakub Dworak (brat lidera, kontrabas) i Szymon Madej (perkusja). Na płycie znajdziemy program złożony z kompozycji lidera oraz Piotra Matusika, inspirowanych w równej mierze folklorem jak nowoczesnym jazzowym soundem.

NOWOŚĆ
Bartosz DWORAK Quartet: Reflection
CD 2018, Hevhetia HV 0171-2-331

Feel Free; Into The Sky; Ballad III; Reflection (For S.); Crumb Of Hope; The Green Soul Of Dear O.; Changes.

Bartosz Dworak - skrzypce; Piotr Matusik - fortepian; Jakub Dworak - kontrabas; Szymon Madej - perkusja

 

 

Jak czytamy w materiałach prasowych towarzyszących płycie: "Album (...) jest ucieczką od brutalnego świata, który nas otacza, a jednocześnie hołdem dla tego co w nim najpiękniejsze". Zasłuchując się w nagrania wypełniające album, trudno odmówić słuszności temu opisowi, gdyż nowe utwory Kwartetu przenoszą nas do świata tworzonego przez kunsztownie zestawione nuty, stanowiące rodzaj dźwiękowego mikroklimatu.
Dominują skrzypce i fortepian, jednak trudno nie dostrzec niezwykłej roli jaka w wykreowaniu brzmienia i stworzenia wspaniałej klimatycznej oprawy przypadła Jakubowi Dworakowi i perkusiście Szymonowi Madejowi. Dostrzegamy to już w pierwszych minutach płyty, podczas synkopowanych kadencji perkusji i świetnej solówki kontrabasu w "Feel Free".
Bartosz Dworak dysponuje stylowym i dopracowanym stylem oraz perfekcyjnym dźwiękiem, co w połączeniu ze znakomitymi kompozycjami tworzy spójną i przekonującą całość. Znakomicie improwizuje, nigdy nie sprawiając jednak by wirtuozeria przesłoniła warstwę melodyczną utworów.
Z umiarem stosuje również pizzicato, dzięki czemu partie te robią szczególne wrażenie (np. podczas "Into The Sky" i "Changes").

Uwagę zwraca piękna i stylowa "Ballad III", która wyszła spod pióra Piotra Matusika. Łkające wzruszającą melodię skrzypce na tle subtelnego podkładu rytmicznego nie pozostawią nikogo obojętnym.
W równie stonowanym, refleksyjnym klimacie utrzymany jest najdłuższy na płycie (ponad 10 min) temat "Crumb Of Hope", otwarty długim fortepianowym intro. To jednak utwór bardzo złożony i rozbudowany, pełen impresji i przewijających się motywów.
Ciekawie wypada eksperyment zastosowania syntezatora skrzypcowego podczas kończących album: "The Green Soul Of Dear O." i "Changes", przywodzący skojarzenia z dokonaniami Jeana-Luc Ponty'ego czy formacji Mahavishnu Orchestra.
Gra każdego z muzyków Kwartetu robi wrażenie naturalnej i swobodnej, co obfituje wieloma improwizowanymi partiami. Każdorazowo jednak muzyka jest nadzwyczaj czytelna i przyjazna nawet wobec mniej osłuchanego z jazzem odbiorcy.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., L & H, Hevhetia, oraz udost przez. Zbigniew Seifert Foundation

środa, 06 czerwca 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/23)

    * Falstart Mateusz Gawęda należy do grona najbardziej aktywnych muzyków polskiej sceny jazzowej. Urodzony w 1990 roku pianista, kompozytor i aranżer, zaangażow

  • Przegląd płytowy (2018/22)

    * Górecki Ahead Odnoszę wrażenie, iż wydawcy nie nadążają za kolejnymi projektami Braci Oleś. Tak było w przypadku wydanego pod koniec 2017 roku albumu "Spirit

  • Muzyczna Gazeta (2018/6)

    * Jazz Forum 6/2018 Czerwcowy numer Jazz Forum w dziale recenzji płytowych przedstawia przeglądy albumów recenzowanych również na naszym portalu: Esbjorn Svenss

The Stanley CLARKE Band

The Message
PREMIERA 29 CZERWCA 2018

Cyrille AIMEE
Live
(2018)

Johann Sebastian Bach
Goldberg Variations, BWV 988
(2018)

Agata KIELAR-DŁUGOSZ / Andrzej JUNGIEWICZ
For You, Anne-Lill
(2018)

Marek SZLEZER
Karol Szymanowski - Piano Music
(2018)

Paweł Łukaszewski
Musica Profana 2
(2018)