Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/20)

* Live in New York

Od kilkunastu lat mieszkający i tworzący w Nowym Jorku, japoński pianista i kompozytor Takeshi Asai w roku 2016 zaskoczył nas płytą nagraną w konwencji solo piano. Po dwóch latach muzyk ponownie proponuje album nagrany samodzielnie, konsekwentnie zatytułowany "Live in New York Vol.2". Materiał został zarejestrowany 15 marca 2018 roku., a wydany nakładem własnej wytwórni DeTrois Cites na dziewiątym krążku pianisty. W programie albumu poza improwizacjami i autorskimi kompozycjami znajdziemy też standard "Stella by Starlight", "It Might As Well Be Spring" Richarda Rogersa i "Up Jumped Spring" Freddiego Hubbarda.

PREMIERA TYGODNIA
Takeshi ASAI solo: Live in New York Vol.2
CD
2018, De Trois Cites TC18TA10-01

Impro March 15; C#; E+; Stella by Starlight; Snow Angel; It Might As Well Be Spring; Up Jumped Spring; A Song of Spring; Quintus; I (iota); Home Sweet Home; DiMenna Blues; Good Night Everyone.

 

Takeshi Asai to muzyk i kompozytor obdarzony ogromną wrażliwością i zdolnością kreowania nastroju. Jego utwory, będące prawdziwymi miniaturowymi dziełami sztuki, odnoszą się do otaczającej artystę rzeczywistości: zdarzeń, miejsc, postaci. Zarejestrowany u progu wiosny recital nawiązuje zarówno do ustępującej zimy ("Snow Angel"), jak wyczekiwanej z radością wiosny ("It Might As Well Be Spring", "Up Jumped Spring", "A Song of Spring"). Sporą część albumu wypełniają improwizowane motywy, oscylujące wokół kontemplacji i wyciszenia. W każdym, najdelikatniejszym nawet muśnięciu klawisza, pianista lokuje swój wyjątkowy artyzm i subtelność w wyrażaniu muzycznych emocji. Autorskie kompozycje Asai pełne są ulotności, niczym lotki oderwane od dmuchawca.
Uwagę zwraca nawiązujący do okładki płyty, klasycyzujący i bardzo dostojny "Snow Angel". Urokliwa melodyka tematu doskonale kontrastuje z towarzyszącą jej oprawą rytmiczną, nawiązującą do pianistycznych dzieł europejskich mistrzów baroku.
Podczas następującej po "Śnieżnym Aniele" wiosennej trylogii, Asai odnosi się zarówno do klasyki jazzu i klimatów spod znaku Buda Powella, Errola Garnera czy Martiala Solala, ale także pasażowej estetyki Keitha Jarretta ("A Song of Spring").
Druga nagrana w konwencji solo piano płyta japońskiego pianisty, to pozycja zdecydowanie bardziej dopracowana brzmieniowo wobec albumu "Live in New York" z 2016 roku. To także niepodważalne świadectwo ciągłych poszukiwań i konsekwentnego rozwoju artysty, pod którego palcami najprostszy nawet akord brzmi niczym prawdziwe dzieło sztuki.

* The Days Of Wine And Noises

"The Days Of Wine And Noises" to kolejna po "Simple Stories About Hope And Worries" (2015) i "Into the Life" (2017) płyta formacji Piotr Budniak Essential Group. Lider zespołu, urodzony w 1991 roku, pochodzący z Zielonej Góry perkusista i kompozytor Piotr Budniak, już w wieku zaledwie 15 lat, zajął II miejsce podczas Jazz Juniors, a w roku 2012 został wraz z popowym zespołem LemON laureatem Must Be The Music. Od czasu gdy na dobre wrócił do jazzu, angażuje się w rozmaite projekty jak choćby Trio Kasi Pietrzko, Kwintet Adama Jarzmika ("Euphoria", "Live at Radio Katowice", 2017) czy formacja Early Birds ("Świt", 2017). Nowy skład zespołu, jaki poznajemy na tym albumie tworzą z liderem: twórca projektu Lichtański Sound Lab i współpracownik m.in. Marka Walarowskiego Wojciech Lichtański (saksofon), pianista Kajetan Borowski (lider własnego tria, które zadebiutowało znakomitym albumem "Totem", 2016), kontrabasista Piotr Narajowski oraz znany z płyt m.in. Julii Sawickiej i Agi Zaryan, czeski gitarzysta David Doruzka. W takim też składzie w lutym br. podczas koncertu w zielonogórskiej Winiarni Bachus zarejestrowano 5 utworów wypełniających album.

NOWOŚĆ
Piotr BUDNIAK Essential Group:
The
Days Of Wine And Noises
CD, Inetive Records

Twelve Days Walk (Over And Over Again); The Spring Will Change It All; Everytime I Say Goodbye; Unknown; Wine And Noises.

Wojciech Lichtański - saksofon; David Doruzka - gitara; Kajetan Borowski - fortepian; Piotr Narajowski - kontrabas; Piotr Budniak - perkusja

 

Wszystkie kompozycje wypełniające 45-minutowy krążek wyszły spod pióra Piotra Budniaka. Poza czterema utworami będącymi na płycie fonograficznymi premierami, w programie koncertu znalazło się też nowe opracowanie znanego jeszcze z pierwszego albumu formacji utworu: "Unknown". Jak można przeczytać w wywiadzie udzielonym przez Piotra Budniaka magazynowi Jazz Forum, jest to ballada o poszukiwaniu idealnej miłości, do której artysta zdecydował się wrócić z perspektywy osoby, która już ją odnalazła. Takich osobistych refleksji jest w kompozycjach perkusisty więcej. Zachwyt nad podyktowaną przez naturę cykliczność życia w "The Spring Will Change It All", opowiadający o pożegnaniach z rodziną i przyjaciółmi, rozpoczęty solowym intro kontrabasu: "Everytime I Say Goodbye", czy poszukiwanie duchowych odpowiedzi w niespokojnym "Twelve Days Walk", to utwory bedące rodzajem muzycznych zwierzeń i refleksji.
Mimo iż skład zespołu Piotr Budniak Essential Group ulega ciągłym transformacjom, lider każdorazowo otacza się muzykami, którzy znakomicie potrafią spełnić jego oczekiwania zarówno pod względem warsztatowym, jak w zakresie ukrytego w muzyce przekazu. Tym razem Budniak postawił na kwintet, który zdaniem muzyka daje każdemu z instrumentalistów większą swobodę w zakresie interpretacji i improwizacji, niż składy 6-osobowe, w jakich zrealizowane zostały dwa poprzednie albumy. Tę swobodę czuć niemal w każdym momencie płyty będącej wyborem nagrań koncertowych, co obrazuje również ogromny potencjał składu w konwencji live.
Ogromną rolę w ostatecznym przekazie muzyki zespołu odgrywa, współpracujący z Budniakiem od pierwszej płyty saksofonista altowy Wojciech Lichtański. Jego solówki przeplatane partiami znakomitego gitarzysty Davida Doruzki, stanowią prawdziwą ozdobę większości tematów.
"The Days Of Wine And Noises" to album niezwykle pomysłowy i bardzo dojrzały, który zdecydowanie umacnia pozycję Piotra Budniaka w gronie najbardziej kreatywnych liderów polskiego jazzu
.

* The New Lessers

Pamiętany z wspaniałego albumu "Amela" (2012), krakowski bluesman i dziennikarz Antek Krupa wraz z wokalistką i gitarzystką Agatą Ślazyk oraz grającym na fletach Stefanem Błaszczyńskim, proponuje album "Evening". Płyta firmowana jest szyldem The New Lessers nawiązującym do działającego w latach 60-tych zespołu Krupy The Lessers, w którym grał m.in. sam Zbigniew Seifert. Program składa się z autorskich kompozycji artystów, oraz nowych wersji utworów z dorobku m.in. B.B.Kinga ("All Over Again"), Boba Dylana ("Ballad Of A Thin Man"), oraz grup Traffic ("John Barleycorn"), Jethro Tull ("We Used To Know") i Free ("Mourning Sad Morning"). Utrzymany w akustycznej konwencji album przynosi również nowe wykonania utworów znanych z wspomnianej "Ameli": "Song dla Gońki", "Przepraszam" oraz wspólnej kompozycji Krupy i Jarka Śmietany: "Nie zaznasz szczęścia". W nagraniu płyty wzięła też udział (co prawda raczej symboliczny) cała plejada wokalistów, wśród których znajdziemy m.in. Jorgosa Skoliasa i znaną z niedawnego albumu "No Borders" (2016), Mag Balay.

NOWOŚĆ
The NEW LESSERS: Evening
CD 2018, AJA 001

The House of the Rising Sun; Song dla Gońki; John Barleycorn; Znów za długo spałam; Lonely Avenue; The Innocence; All Over Again; Nie zaznasz szczęścia; Ballada chudzielca; We Used To Know; Przepraszam; Mourning Sad Morning.

Agata Ślazyk - wokal, gitara; Antoni Krupa - wokal, gitara, harmonijka; Stefan Błaszczyński - flety; oraz: Mag Balay, Justyna Baran, Alexandra Magiera, Ewa Novel, Janusz Baran, Jorgos Skolias - wokal

 

Całość otwiera utrzymana w typowej dla krakowskiego artysty manierze, interpretacja "Domu wschodzącego słońca" ("The House of the Rising Sun"). Od samego początku płyty nieocenioną ozdobą utworów są partie fletów Stefana Błaszczyńskiego, nadające muzyce progresywno-psychodelicznego posmaku. Dotyczy to również znanych z "Ameli" utworów, które w swej nowej odsłonie zyskały niemal nowy wymiar. Zachrypnięty głos Antka Krupy świetnie natomiast kontrastuje z czystym wysokim wokalem Agaty Ślazyk, bowiem większość tematów śpiewana jest w duecie.
Pośród utrzymanych w folkowo-balladowym stylu bluesowych utworów, znajdziemy też autorską piosenkę Agaty Ślazyk "Znów za długo spałam", zwieńczoną partią harmonijki ustnej, oraz świetną interpretację spopularyzowanej przez Raya Charlesa: "Lonely Avenue" Doca Pomusa.
Uwagę zwraca też "The Innocence" do tekstu zmarłego w 2005 kultowego amerykańskiego poety pisarza Roberta Creeleya, oraz melodeklamowana "Ballad Of A Thin Man" Boba Dylana w przekładzie Jakuba Krupy ("Ballada chudzielca").
"Evening" to pełna ciepła, przyjazna płyta, której słuchanie robi wrażenie wieczornego spotkania z przyjaciółmi, przy gitarach, flecie i śpiewie. Każda z dwunastu piosenek opowiada inną historię. Każda jest wyjątkowa. Jedne z nich dotyczą bezpośrednich zdarzeń i przeżyć z życia artystów, w innych muzycy przekazują nam opowieści Wielkich Mistrzów, którzy na wszystkich nas odcisnęli piętno swą muzyką
.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: De Trois Cites, Jazz Forum, AJA

poniedziałek, 11 czerwca 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/37)

    * Path of June Z Japonii dotarła do nas nowa płyta genialnego gitarzysty i muzycznego innowatora, Takumi Seino . Podobnie jak poprzednie albumy artysty, płyta "

  • Muzyczna Gazeta (2018/12-2)

    * Poznańska Piętnastka, 09.12.2018 W ubiegłym roku pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa

  • Przegląd płytowy (2018/36): krajowe nowości

    * Do wszystkich zainteresowanych Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern" , stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)