Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/22)

* Górecki Ahead

Odnoszę wrażenie, iż wydawcy nie nadążają za kolejnymi projektami Braci Oleś. Tak było w przypadku wydanego pod koniec 2017 roku albumu "Spirit of Nadir" wypełnionego muzyką orientalną nawiązującą do kultury żydowskiej, hinduskiej i arabskiej, kiedy to Marcin i Bartłomiej Oleś mieli już za sobą rejestrację niniejszej płyty. Z kolei w momencie ukazania się "Górecki Ahead", artyści zaangażowani są już w kolejne przedsięwzięcia. Duet tworzony przez braci Oleś (Marcin – kontrabas i Bartłomiej – perkusja) to niecodzienne zjawisko na polskiej scenie jazzowej. Od ponad 10 lat tandem ten stanowi idealną sekcję rytmiczną dla niezliczonej ilości projektów, jednocześnie funkcjonując jako niezależny duet.

NOWOŚĆ
OLEŚ Brothers & Christopher DELL: Górecki Ahead
CD 2018, Audio Cave ACD-005-2018

Three Pieces in Old Style; Little Requiem for a Certain Polka; Old Polish Music; The Bells are Ringing for the Angelus Domini; Good Night; Ad Matrem; Musiquette I; Diagram; Genesis III: Monodramma; For You, Anne-Lill; Lullaby.

Christopher Dell - wibrafon
Marcin Oleś - kontrabas
Bartłomiej Oleś - perkusja

Album firmowany jako Oleś Brothers & Christopher Dell dedykowany jest muzyce Henryka Mikołaja Góreckiego. Bracia wraz z wybitnym niemieckim wibrafonistą Christopherem Dellem, na albumie "Górecki Ahead" przedstawiają muzykę wielkiego kompozytora w zupełnie nowym, jazzowym kontekście. Warto wspomnieć iż z Dellem Olesiowie współpracują już od lat, a pośród wspólnie zrealizowanych projektów wymienić warto płyty „Komeda Ahead” (2011) i ''Fragments & Moments'' (2012).
Nowe wspólne przedsięwzięcie to zmierzenie się z muzyką wyjątkową, bowiem za punkt wyjścia posłużyły tematy wybrane z dzieł jednego z najważniejszych współczesnych kompozytorów. Trio jakiego słuchamy na płycie, po raz kolejny udowadnia ponadczasowość i uniwersalność muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. To także kolejny pokaz niespotykanej kreatywności i biegłości instrumentalnej artystów, dla których muzyka Góreckiego jest kolejną okazją osobistej wypowiedzi artystycznej.
Zaaranżowane i opracowane na trzy instrumenty przez Marcina Olesia utwory, to zupełnie nowe spojrzenie na znane od lat kompozycje, a zarazem muzyka pełna szacunku i respektu wobec pierwotnej idei kompozytora. Przekrojowy program płyty obejmuje zarówno powstałe w 1973 roku z myślą o sopranie, chórze i orkiestrze mistyczne "Ad Matrem" ("Dla Matki"), jak i skomponowane w 1990 roku, pełne żalu i smutku "Good Night", pierwotnie stworzone na sopran,flet altowy, fortepian i 3 tam tamy.
Odległe od siebie zarówno czasowo, jak pod względem kontekstu tematy, łączy wypracowany przez trzech muzyków wspólny język dźwiękowy, pełen barw i rozmaitych ornamentów.
Znamiennym jest wrażenie, iż każdy z 11 tematów znajdujących się na płycie, został stworzony właśnie dla jazzowego tria, co oczywiście nie jest prawdą. Nowy język, na jaki przetransponowana została twórczość Góreckiego, odkrywa ogromne pokłady, nieznanych dotąd wartości w muzyce kompozytora
.

* Folwark

Wywodzącego się z rodziny o muzycznych tradycjach, klasycznego wirtuoza klarnetu Szymona Klimę, pamiętamy ze znakomitej płyty "Lutosławski Retuned" (2015), nagranej wraz z pianistą Piotrem Wyleżołem i kontrabasistą Adamem Kowalewskim. Drugi z wymienionych muzyków wraz z Szymonem Klimą oraz Dariuszem Rubinowskim (saksofon), Jakubem Mizerackim (gitara) i Jakubem Miarczyńskim (perkusja), tworzą debiutującą fonograficznie formację Szymon Klima Quintet. Warto wspomnieć, iż lider kwintetu oraz jego kontrabasista Adam Kowalewski (wraz z Dominikiem Wanią i Przemkiem Jaroszem) całkiem niedawno zachwycili nas albumem również opartym na skarbach polskiego folkloru: "Free-Folk-Jazz" (2017) firmowanym nazwą Improvision Quartet.

NOWOŚĆ
Szymon KLIMA Quintet: Folwark
CD 2018, Hevhetia HV 0166-2-331

Folwark; Żniwa; Cztery Konie Rysie; Oj Matulu; Od Szabasa; Na Zachód.

Szymon Klima - klarnet; Dariusz Rubinowski - saksofon; Jakub Mizeracki - gitara; Adam Kowalewski - kontrabas; Jakub Miarczyński - perkusja

W świecie muzyki klasycznej Szymon Klima jest postacią wyjątkową, mającą na swym koncie tak doskonałe płyty jak album "Tango" (2009) zrealizowany z gitarzystą Rochem Modrzejewskim pod szyldem KallpaDuo czy płytę z XX-wieczną muzyką francuską: "La Vison" (2012) nagraną z pianistą Radosławem Kurkiem. Jako solista współpracował z takimi zespołami jak Polish Chamber Ensemble, Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis czy Orkiestra Akademii Bydgoskiej. Pierwsza płyta jego własnej jazzowej formacji nosi tytuł "Folwark" i stanowi zestaw nagrań będących śmiałymi jazzowymi wariacjami opartymi na polskich utworach ludowych.
Długie, rozbudowane tematy obfitują w kolektywne improwizacje i solowe partie poszczególnych instrumentów. Brzmienie klarnetu i saksofonu tenorowego idealnie współgrają z gitarą elektryczną, a sekcja rytmiczna zdaje się pełnić równoprawną z instrumentami solowymi rolę. Melodie ludowe zdają się być dla Kwintetu zaledwie punktem wyjścia, a niejednokrotnie zaledwie inspiracją do powstania poszczególnych utworów.
Mimo, iż w Polsce jazz i muzyka ludowa wyjątkowo często w ostatnich latach tworzą zintegrowaną całość, a aglomerat ten owocuje w doprawdy imponującą ilość projektów, warto pochylić się nad "Folwarkiem". To płyta pełna swieżych pomysłów i nowatorskich rozwiązań, a nagrał ją kolektyw złożony z doskonale rozumiejących się i odważnie dialogujących z sobą instrumentalistów.

* Stradihumpa

"Stradihumpa" to album demonstrujący możliwości niecodziennego duetu skrzypiec i tuby. Salzburscy muzycy: Benjamin Schmid (skrzypce) i Andreas Martin Hofmeir (tuba) odkrywają dla nas zupełnie inaczej brzmiące utwory z dorobku kompozytorskiego takich twórców jak m.in. Henryk Wieniawski czy Georg Friedrich Handel. Na płycie znajdziemy też oryginalne utwory skomponowane specjalnie z myślą o tym projekcie. Schmid i Hofmeir stworzyli nieznane dotąd brzmienie oparte na repertuarze balansującym pomiędzy klasyczną muzyką kameralną a pełnym szaleńczych improwizacji jazzie.

NOWOŚĆ
SCHMID & HOFMEIR: Stradihumpa
CD 2018, ACT 9864-2

Miniature; Duetto op. 5/5; 1+1=3: The Abstraction Of Beauty; Schnabulescu Bandini; Etude in g-moll, op.18; Concertino vom Lande; Passacaglia; Unterkagner Landler; Latin Lover; La Ronde des Lutins..

Benjamin Schmid - skrzypce
Andreas Martin Hofmeir - tuba

Benjamin Schmid należy do grona najwybitniejszych skrzypków swojego pokolenia. Artysta ma za sobą występy w składach tak znakomitych orkiestr jak
Wiener Philharmoniker czy Concertgebouw Orchestra, w repertuarze obejmującym m.in. utwory Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Artysta otwarty jest też na improwizację, co udowadnia angażowaniem się w rozmaite projekty jazzowe.
Z kolei wszechstronny tubista Andreas Martin Hofmeir, owego czasu założyciel bawarskiej grupy LaBrassBanda, współpracuje dziś z klasycznymi orkiestrami w rodzaju Berlin Konzerthaus Orchestra, ciągle będąc otwartym na eksperymenty i niecodzienne wyzwania.
Trzy spotkania obu muzyków w austriackim Tonstudio Baumann w czerwcu i sierpniu 2017 roku, udokumentowane zostało właśnie tym albumem.
Poza klasycznymi tematami w jazzowych interpretacjach, płyta przynosi również kompozycje przygotowane specjalnie z myślą o wspólnych sesjach nagraniowych.
Porywająca wirtuozeria Schmida i pełna polotu gra Hofmeira, przeplatana dodatkowymi efektami w postaci prychnięć i uderzeń w instrument, odsłania ogromny potencjał duetu. Kilkakrotnie instrumenty zamieniają się rolami. Tak jest m.in.podczas pierwszej części "Concertino vom Lande" Christofa Dienza i "Latin Lover" Joao Bosco, kiedy to skrzypce przejmują funkcję harmoniczną, dając możliwość zabłyśnięcia tubie jako instrumentowi solowemu.
Czy jest w tych nagraniach coś więcej poza intrygującym eksperymentowaniem dwóch pełnych fantazji artystów? Życzę dostrzeżenia w muzyce improwizujących Austriaków mnóstwa wartości, których ja nie odczytałem.

* nowe płyty

"Sagaye" to już drugi (po "coherence", 2013) album formacji Coherence Quartet. Muzycy tworzący skład zespołu znani są od lat w środowisku muzycznym jako wyśmienici sidemani i artyści towarzyszący podczas koncertów wielkim gwiazdom polskiego jazzu: saksofonista altowy Łukasz Kluczniak mający za sobą wspólne dokonania m.in. z Mietkiem Szcześniakiem, Andrzejem Przybielskim, i Januszem „Yaniną” Iwańskim; pianista, kompozytor i aranżer Robert Jarmużek znany z zespołu Micromusic oraz m.in. z współpracy z Leszkiem Cichońskim; kontrabasista i kompozytor Marcin Lamch, współpracujący z Johnem Porterem i Anitą Lipnicką, Jarkiem Śmietaną oraz współtworzący formację Stanisława Soyki -Soyka Kolektyw, a także wzięty perkusista sesyjny Grzegorz Masłowski, z którego usług korzystali m.in. Zbigniew Wegehaupt, Janusz Muniak i Piotr Wojtasik. Drugi album zespołu wydała prestiżowa holenderska wytwórnia Challenge Records, a wypełnia go sześć nowych autorskich kompozycji muzyków.

Po dwóch gorąco przyjętych albumach studyjnych wydanych przez wytwórnię Mack Avenue, miłośnicy młodej francuskiej piosenkarki Cyrille Aimee, doczekali się płyty koncertowej. Olbrzymi sukces albumów "It's A Good Day" (2014) i "Let's Get Lost" (2016) zapewnił artystce status prawdziwej międzynarodowej gwiazdy. Określany mianem: gypsy jazz, styl preferowany przez Cyrille Aimee, łączy estetykę cygańską, amerykański jazz i muzykę o charakterze brazylijskim. Wyjątkowy temperament i możliwości wokalne piosenkarki oraz sprawny, stylowo grający zespół instrumentalny złożony z wieloletnich przyjaciół artystki, sprawia iż album "Live" jest kolejnym wyśmienitym wydawnictwem w dyskografii Cyrille Aimee. Podczas koncertu w nowojorskim (Le) Poison Rouge, którego fragmenty wypełniają album, poza własnymi kompozycjami piosenkarki, usłyszeliśmy m.in. ciekawe wersje utworów z dorobku m.in. Peggy Lee, Sidneya Becheta, Theloniousa Monka i ...Michaela Jacksona.

Legendarny basista, czterokrotny zdobywca Grammy, muzyk m.in. słynnej formacji Return To Forever Stanley Clarke, przygotował nowy album, który ukaże się 29 czerwca. Płyta "The Message" firmowana jako The Stanley Clarke Band, nagrana została w czteroosobowym składzie, współtworzonym wraz z pianistą Beką Gochiashvili, grającym na syntezatorach Cameronem Gravesem (znanym m.in. dzięki własnemu albumowi "Planetary Prince", 2017 i współpracy z Kamashi Washingtonem), oraz perkusistą Mikem Mitchellem. Od czasu ukazania się pierwszej płyty firmowanej przez artystę własnym nazwiskiem: "Children of Forever" minęło 45 lat, a Clarke wydaje się wciąż niedościgniony, zarówno jako elektryczny jak akustyczny basista, preferujący muzykę fusion i nasycony nowoczesnymi rozwiązaniami funk.

Twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów Pawła Łukaszewskiego, obejmuje swym spektrum utwory chóralne a capella, instrumentalno-wokalne, jak i rozpisane wyłącznie na instrumenty. Urodzony w 1968 roku w Częstochowie kompozytor doczekał się wielu rejestracji swoich utworów opublikowanych jak dotąd na ponad stu płytach wydanych na całym świecie. Również koncertowe wykonania dzieł Łukaszewskiego można usłyszeć na całym niemal globie, a interpretacji podejmują się tak znaczące chóry jak m.in.: The Kings Sisters, Britten Sinfonia czy Polyphony. Wydawana przez wytwórnię DUX seria: ''Łukaszewski Collection'' w znaczący sposób przyczynia się do przybliżenia melomanom wszechstronności muzycznych dokonań wybitnego twórcy. Pod koniec 2015 roku ukazała się płyta: "Musica Profana 1", na której poznaliśmy utwory fortepianowe, solowe i kameralne. Album "Musica Profana 2" przynosi utwory fortepianowe, wykonywane przez znakomitego młodego pianistę Wojciecha Świętońskiego, od wielu lat współpracującego z kompozytorem. Słyszanemu jako instrument solowy fortepianowi towarzyszą w nagraniach zespoły kameralne Nostadema String Quartet i Trombastic Brass Sextet, oraz Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Robert Gierlach (baryton) i Joanna Citkowicz (wiolonczela).

Młody pianista specjalizujący się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku, Marek Szlezer, należy dziś do najczęściej koncertujących polskich pianistów młodego pokolenia. Krakowski wirtuoz jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-In-The-Fields. W swej dyskografii ma płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Meyera, a ostatnio słyszeliśmy go na albumie "Sonatas for Cello and Piano" (2017), nagranym w duecie z koreańską wiolonczelistką Joo Yeon Choi. Tym razem pianista zmierzył się z wczesnymi utworami Karola Szymanowskiego. Płyta "Karol Szymanowski - Piano Music" przynosi pełne młodzieńczej ekspresji interpretacje Preludiów, Etiud i Wariacji na polski temat ludowy.

Słynne "Wariacje Goldbergowskie", pierwotnie skomponowane zostały przez Johanna Sebastiana Bacha z myślą o klawesynie, jednak ich ogromny potencjał sprawia, że rozmaite opracowania cyklu pozwalają odkrywać w dziele zupełnie nowe wartości brzmieniowe i wyrazowe. Znamy wersje grane na fortepianie, organach, harfie, gitarze, opracowania na orkiestrę, a nawet na trio jazzowe. Na płycie "Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988" wydanej przez wytwórnię DUX, poznajemy wersję na trio smyczkowe, opracowaną w 1984 roku przez rosyjskiego skrzypka Dymitra Sitkowieckiego. Pierwsze polskie nagranie tej aranżacji, zrealizowane zostało przez znakomitych kameralistów (Magdalena Kling-Fender - skrzypce, Elżbieta Mrożek-Loska - altówka i Robert Fender - wiolonczela) w sali koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej.

Agata Kielar-Długosz należy do grona najbardziej uznanych polskich flecistek. Jest absolwentką studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów podyplomowych w Hochschule für Musik w Weimarze i Yale University w New Haven. W roku 2016 wraz z mężem Łukaszem Długoszem (również flecistą) oraz muzykami Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, zarejestrowała utwory Antonio Vivaldiego, Hektora Berlioza i Janusza Bieleckiego, które w ramach skierowanej do najmłodszych kampanii edukacyjnej Barwy muzyki, ukazały się na znakomitym albumie "Flute Reflections" (2016). Nowa płyta artystki "For You, Anne-Lill" nagrana została wraz grającym na fortepianie Andrzejem Jungiewiczem, a przynosi recital ułożony z utworów polskich kompozytorów, których twórczość zakorzeniona jest w różnych nurtach XX wieku. W programie znajdziemy kompozycje m.in. Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot: R.R., Audio Cave, Hevhetia, ACT

środa, 20 czerwca 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)