Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/23)

* Falstart

Mateusz Gawęda należy do grona najbardziej aktywnych muzyków polskiej sceny jazzowej. Urodzony w 1990 roku pianista, kompozytor i aranżer, zaangażowany jest równolegle w kilka odrębnych projektów, pośród których wymienić warto: Cracow Jazz Collective, PeGaPoFo, Pezda/Gawęda Duo, D.R.A.G. i Silberman, a także współpracę z takimi muzykami polskiej i światowej sceny jazzowej jak m.in. Billy Hart, Walter Smith III, Kazimierz Jonkisz, Jacek Kochan czy nieodżałowany Janusz Muniak. Artystę inspirują zarówno muzycy jazzowi jak i kompozytorzy klasyczni z Igorem Strawińskim i Wojciechem Killarem na czele. Prowadzone przez muzyka Mateusz Gawęda Trio, po znakomitej, nominowanej do Fryderyka płycie "Overnight Tales" (2016), proponuje siedem zupełnie nowych utworów, które składają się na album zatytułowany: "Falstart". Zespół wraz z liderem i kompozytorem wypełniających płytę utworów, niezmiennie tworzą: Alan Wykpisz (kontrabas) i Grzegorz Pałka (perkusja).

NOWOŚĆ
Mateusz GAWĘDA Trio: Falstart
CD 2018, Audio Cave ACD-004-2018

Old House; Witold Kula; Orkan Grzegorz; Falstart; White Volvo; 23 Books; Little Ghost.

Mateusz Gawęda - fortepian
Alan Wykpisz - kontrabas
Grzegorz Pałka - perkusja

Nowy album formacji zdaje się być sukcesywną kontynuacją drogi obranej przez Gawędę wydanym dwa lata wcześniej pierwszym albumem, a zarazem rozwinięciem koncepcji inteligentnej muzyki pełnej emocji, ale też tak niezbędnej przestrzeni i miejsca dla każdego z instrumentalistów. Na "Falstart" znajdziemy jednak więcej oscylujących wokół awangardy improwizacji, co czyni album śmielszym i odważniejszym wobec debiutu.
Trio zaskakuje licznymi zmianami nastroju. Łatwo przyswajalna melodyka sąsiaduje z eksperymentami elektroniką, przesterowaniami i preparowaniem fortepianu. W każdym z utworów czuć ogromną potrzebę sondowania i eksplorowania przez muzyków nowych środków artystycznej wypowiedzi. Czyni to "Falstart" albumem, mimo iż ściśle osadzonym w tradycji fortepianowego tria, ciekawym i zaskakującym.
Gra każdego z instrumentalistów pełna jest rozmaitych szczegółów, wymagających od odbiorcy skupienia i koncentracji. Nie pozbawia to jednak muzyki Mateusza Gawędy charakterystycznego liryzmu i subtelności.
Po dotychczasowych dwóch albumach składu, nie waham się stwierdzić, że Trio Mateusza Gawędy należy do bezwzględnie najciekawszych zjawisk polskiego jazzu ostatnich kilku lat
.

* Paganini vs Piazzolla

Niespełna 30-letni duński gitarzysta Niklas Johansen i absolwent Akademii Muzycznej w Pekinie, młody chiński wirtuoz skrzypiec Kehan Zhang, proponują opracowane na duet utwory z dorobku Astora Piazzolli i Nicoló Paganiniego, program albumu uzupełniając kompozycjami Edwara Elgara i Jaime Zenamon. Obaj muzycy to wyjątkowo uzdolnieni instrumentaliści nie tylko dysponujący znakomitą techniką, ale i obdarzeni niebywałą muzyczną fantazją. Zhang i Johansen spotkali się w 2013 roku w Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, a ich znajomość połączona z pasją do muzyki swoich wielkich mistrzów zaowocowała współpracą obfitującą w szereg gorąco przyjmowanych koncertów. Wreszcie po trzech latach współpracy międzynarodowy duet zdecydował się zarejestrować opracowany wspólnie materiał, a wydawcą okazała się słowacka wytwórnia Hevhetia.

NOWOŚĆ
Kehan ZHANG / Niklas JOHANSEN: Paganini Piazzolla
CD 2018, Hevhetia HV 0164-2-331

Jaime Zenamon: Tango; Niccoló Paganini : Sonata I, Cantabile, Sonata Concertata, Sonata VI in E Minor; Astor Piazzolla: Historie du Tango; Edward Elgar: Salut d'Amour.

Kehan Zhang - skrzypce
Niklas Johansen - gitara

Płytę "Paganini Piazzolla" cechuje niezwykła dynamika, oryginalne rozwiązania i zdumiewająca wirtuozeria obu artystów. Mimo innowacyjnego opracowania utworów, oraz swobodnych pełnych żaru i młodzieńczej wirtuozerii interpretacji, muzycy zachowują pełny szacunek wobec oryginalnych dzieł.
Program płyty to wybór bardzo subiektywny, bowiem z przebogatego dorobku kompozytorskiego Niccoló Paganiniego artyści wybrali trzy pełne liryki sonaty (Sonata I, Sonata Concertata i Sonata VI) oraz "Cantabile", a w przypadku Astora Piazzolli postawili na przekrojowy czteroczęściowy cykl "Historie du Tango" skomponowany pierwotnie na flet i gitarę w 1986 roku.
Znamiennym jest fakt, iż gitara stanowiła dla Paganiniego instrument traktowany niemal na równi ze skrzypcami (o czym dziś mało kto wspomina). Włoski kompozytor stworzył wiele utworów na gitarę i skrzypce, a także na gitarę solo, będąc wybitnym wirtuozem również tego instrumentu. Z kolei dla Piazzolli skrzypce i gitara zawsze stanowiły nieodłączne atrybuty komponowanych przez niego utworów utrzymanych w konwencji tango nuevo.
Połączenie klasycznych skrzypiec i klasycznej gitary w utworach stworzonych przez największych mistrzów obu instrumentów, owocuje płytą jaką zachwycić się mogą miłośnicy zarówno muzyki klasycznej jak argentyńskiego tanga.

* E Converso

Urodzony w 1988 roku w Kladně czeski saksofonista i kompozytor Michal Wróblewski, dał się poznać jako muzyk kwintetu Mocca Malakka, instrumentalista współpracujący z orkiestrami Gustav Brom Big Band, Praga Conservatory Big Band i Big Band Czech, a w roku 2016 jako lider międzynarodowego tria KIAP, tworzonego wraz z muzykami poznanymi w Akademii Muzycznej w Oslo. Jednym z projektów saksofonisty jest powstały w 2011 roku kwartet E Converso, który proponuje dwuczęściowy album "Umelecka Sebevrazda - Radikalni Kreativita".

NOWOŚĆ
E CONVERSO: Umelecka Sebevrazda / Radikalni Kreativita
CD 2018, Hevhetia HV 0147-2-331

Barbaroids; Elektro Svink; Hip Hop; Umelecka Sebevrazda; Realisticky Myslitel; Absurd; Hyeny; Essence; Radikalni Kreativita; Kontroverzo;.Lidska Krava; Mala Parta; Kozmeker..

Michal Wróblewski - saksofon; Jan Pisklak - gitara; Vladimir Micenko - kontrabas, gitara basowa; Jan Chalupa - perkusja

Płyta zawiera repertuar w większości złożony z własnych kompozycji Wróblewskiego, a nagrania pochodzą z dwóch koncertów jakie odbyły się w listopadzie 2016 roku w klubach Alterna (Brno) i Jazzdock (Praga).
Muzyka kwartetu, który poza saksofonistą tworzą: gitarzysta Jan Pisklak, basista Vladimir Micenko i perkusista Jan Chalupa, balansuje pomiędzy free jazzem, funkiem, a iście rockowymi klimatami. W grze czeskich muzyków dostrzeżemy ogromną swobodę, a jednocześnie niepisaną dyscyplinę, która idealnie zespala temperamenty każdego z instrumentalistów.
Każda z autorskich kompozycji muzyków E Converso, stanowi osobną dźwiękową opowieść przeprowadzającą nas przez zawiłe partie solowe i improwizacje, aż do odsłanianej z każdym kolejnym dźwiękiem melodyki utworu. Bardzo ważną rolę odgrywa sekcja rytmiczna, stanowiąca zarówno idealny fundament dla saksofonu i gitary, jak porywająca odbiorcę własnymi kreacjami. W zależności od charakteru danego tematu Vladimir Micenko sięga po akustyczny kontrabas lub nadającą utworom posmaku funky, gitarę basową.
O ile okazjonalna formacja KIAP stanowiła dla Michala Wróblewskiego zaledwie krótki przystanek na drodze artystycznej wypowiedzi, kwartet E Converso robi wrażenie stabilnego składu mającego nam w przyszłości jeszcze wiele do zaoferowania
.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot: Audio Cave, Hevhetia

piątek, 22 czerwca 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/37)

    * Path of June Z Japonii dotarła do nas nowa płyta genialnego gitarzysty i muzycznego innowatora, Takumi Seino . Podobnie jak poprzednie albumy artysty, płyta "

  • Muzyczna Gazeta (2018/12-2)

    * Poznańska Piętnastka, 09.12.2018 W ubiegłym roku pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa

  • Przegląd płytowy (2018/36): krajowe nowości

    * Do wszystkich zainteresowanych Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern" , stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)