Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/25)

* 50 lat Tower of Power

Trudno uwierzyć że kalifornijska formacja Tower of Power obchodzi w tym roku 50-rocznicę istnienia! Od końca lat 60-tych grupa stanowi niedościgniony wzorzec dla kolejnych pokoleń artystów związanych z soulem, funkiem i r'n'b, a jej muzyka stanowi kwintesencję gatunku. Miłośnicy zespołu na album "Soul Side of Town" czekali aż dziewięć lat. Warto było tak długo czekać, bowiem 14 nowych nagrań Tower of Power przynosi muzykę pełną rozmachu i energii, do jakiej zespół przyzwyczaił nas w ciągu półwiecza działalności. Skład grupy ulegał wielu transformacjom, a przez jego szeregi przewinęła się cała rzesza wyjątkowych artystów, jak m.in. Dave Mathews i Chester Thompson. Do dziś jednak trzon 10-osobowego składu zespołu stanowią jego założyciele: saksofonista i wokalista Emilio Castillo, Stephen "Doc" Kupka (saksofon), basista Francis Rocco Prestia i perkusista David Garibaldi.


NOWOŚĆ
TOWER OF POWER: Soul Side of Town
CD 2018, Mack Avenue - Artistry ART7059

East Bay! All Day!; Hangin' With My Baby; Do You Like That?; On The Soul Side Of Town; Do It With Soul; Love Must Be Patient And Kind; Butter Fried; Selah; Let It Go; Stop; When Love Takes Control; After Hours; Can't Stop Thinking About You; East Bay! Oakland Style!

Emilio Castillo - saksofon, wokal; Stephen "Doc" Kupka - saksofon; Francis Rocco Prestia - bass; David Garibaldi - perkusja; oraz: Roger Smith, Joe Vannelli - instr. klawiszowe; Jerry Cortez - gitary, sitar, lap steel; Tom Politzer - saksofony, klarnet, flet; Adolfo Acosta, Sal Cracchiolo - trąbka, flugelhorn; Marcus Scott - wokal; Ray Greene - wokal, puzon; Chuck Hansen - saksofon

Od początku istnienia Tower Of Power słynęli z genialnej sekcji dętej, przez wielu uważanej za niedościgniony wzorzec. Nic dziwnego że z usług sekcji zespołu korzystali też rozmaici muzycy, pośród których wymienić warto m.in. Carlosa Santanę, Eltona Johna czy grupy Toto i Aerosmith. Także sekcja rytmiczna stanowiąca drugi znak rozpoznawczy zespołu należy do wyjątkowych i nie mających sobie równych. Warto wspomnieć, iż to właśnie basista Tower Of Power Francis Rocco Prestia był wzorcem dla samego Jaco Pastoriousa, który wielokrotnie powoływał się na jego patenty, a perkusista zespołu David Garibaldi uchodzi za genialnego innowatora funky.
Nowy album zespołu po raz kolejny potwierdza jego klasę, przynosząc muzykę pełną wyjątkowego żaru i energii, przy której trudno oprzeć się przynajmniej rytmicznemu przytupowi. Pośród nagrań wypełniających "Soul Side Of Town" znajdziemy kilka potencjalnych przebojów jak chwytliwy "Do You Like That?", ozdobiony partią hinduskiego sitaru: "Let It Go", czy mogący kojarzyć się ze stylem wspomnianej grupy Toto: "When Loves Takes Control".
Na "Soul Side of Town" słuchamy kilku różnych wokalistów dysponujących odmienną manierą, co dodatkowo urozmaica album.
W programie albumu nie zapomniano również o zwolennikach nasączonych namiętnością soulowych ballad ("Love Must Be Patient And Kind").
Kalifornijską formację od zawsze tworzą wybitni instrumentaliści, a utwory zespołu gwarantują bogatą aranżację i specyficzny instrumentalny przepych. Mimo to w nagraniach grupy znajdziemy mnóstwo improwizacji w postaci błyskotliwych solówek.
Tower Of Power to ciągle niedościgniona w swej konwencji grupa, a "Soul Side of Town" to zdecydowanie najlepszy funkowy album jaki ukazał się na świecie w ciągu ostatnich lat
.

* Cyrille Aimee Live

Po dwóch gorąco przyjętych albumach studyjnych wydanych przez wytwórnię Mack Avenue, miłośnicy młodej francuskiej piosenkarki Cyrille Aimee, doczekali się płyty koncertowej. Olbrzymi sukces albumów "It's A Good Day" (2014) i "Let's Get Lost" (2016) zapewnił artystce status prawdziwej międzynarodowej gwiazdy. Określany mianem: gypsy jazz, styl preferowany przez Cyrille Aimee, łączy estetykę cygańską, amerykański jazz i muzykę o charakterze brazylijskim. Wyjątkowy temperament i możliwości wokalne piosenkarki oraz sprawny, stylowo grający zespół instrumentalny złożony z wieloletnich przyjaciół artystki, sprawia iż album "Live" jest kolejnym wyśmienitym wydawnictwem w dyskografii francuskiej artystki.

NOWOŚĆ
Cyrille AIMEE: Live
CD 2018, Mack Avenue MAC1139

It's A Good Day; Nuit Blanche; Si Tu Vois Ma Mere; Live Alone And Like It; Wanna Be Startin' Somethin'; Off The Wall; Day By Day; It's Over Now (Well, You Needn't); There Little Words; Each Day.

Cyrille Aimee - wokal, loop station; Adrien Moignard, Michael Valeanu - gitary; Dylan Shamat - kontrabas; Dani Danor - perkusja

Z każdym rokiem piosenkarka zyskuje coraz silniejszą markę zarówno jako autorka i wykonawczyni własnych piosenek, jak interpretatorka utworów wybranych z repertuaru swych idoli. Pierwszym znaczącym sukcesem Cyrille Aimee było zwycięstwo w Konkursie Wokalnym Montreux Jazz Festival. Kolejnym ważnym punktem na jej artystycznej drodze okazał się Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Sary Vaughan, a najbardziej spektakularnym był udział Cyrille we francuskiej edycji programu "American Idol", kiedy zniesmaczona narzucanym jej przez formułę programu repertuarem, po dojściu do finału - wycofała się z konkursu. Decyzja zbuntowanej dziewczyny rezygnujacej z możliwości zwycięstwa w konkursie, zwróciła uwagę producentów nagrań i managerów, którzy dostrzegli w artystce olbrzymi potencjał i wyjątkowy temperament. Jak miało okazać się już wkrótce, warto było postawić na tę doskonale rozumiejącą idiomy bossa novy i samby dziewczynę o niewinnym wyglądzie.
Wyzwania podjął się wzięty producent Fab Dupont w dużej mierze odpowiedzialny za sukcesy takich gwiazd jak m.in. Shakira i Jennifer Lopez.
Podczas koncertu w nowojorskim (Le) Poison Rouge, którego fragmenty wypełniają album, poza własnymi kompozycjami piosenkarki, słyszymy m.in. ciekawe wersje utworów z dorobku m.in. Peggy Lee, Sidneya Becheta, Theloniousa Monka i ...Michaela Jacksona.
Cyrille Aimee śpiewa wysokim, nosowym głosem w robiącej wrażenie nonszalancji leniwej manierze a towarzyszy jej czteroosobowy band, w którym bardzo duży nacisk położono na brzmienie gitar. To właśnie gitarowa oprawa w dużym stopniu zapewnia śpiewanym przez Aimee piosenkom, specyficzny stylowy klimat. Twardo brzmiące stalowe struny gitary Adriena Moignarda znajdują świetne uzupełnienie w stricte jazzowym stylu gry Michaela Valeanu. Dźwięki gitary już od dzieciństwa były bliskie Cyrille, która niejednokrotnie odwiedzała Samois-sur-Seine, gdzie odbywa się doroczny Django Reinhard Festival, skupiający wyjątkowych cygańskich gitarzystów.
Dotychczasowe życie Cyrille Aimee pełne było podróży (zwiedziła m.in. tak odległe od siebie miejsca świata jak Paryż, Kamerun, Singapur, Dominikana i Brazylia). Dziś mieszkając w Nowym Jorku, chłonie atmosferę Brooklynu zabarwiając swą muzykę elementami amerykańskiego jazzu. Efekt jest znakomity: utrzymane w estetyce spod znaku Django Reinhardta bluesowe i swingujące piosenki w swej koncertowej odsłonie nabierają dodatkowych rumieńców. Szkoda tylko że mamy do czynienia ze zbiorem nagrań koncertowych, pomiędzy którymi następują wyciszenia, a nie rodzajem zapisu robiącego wrażenie całego koncertu
.

* SJ Records prezentuje

Okres letni sprzyja wydawaniu rozmaitych składanek, będących przeglądem nagrań róznych wykonawców. Także muzyka jazzowa obfituje w wydawane przez rozmaite wytwórnie kompilacje, stanowiące przegląd najciekawszych nagrań z ostatnich albumów. W 2018 roku trafiły do nas składankowe płyty z takich labeli jak ECM, ACT i Hevhetia. Także prowadzona przez Piotra Schmidta wytwórnia SJ Records doczekała się swej kompilacji. Na płycie zatytułowanej "SJ Records presents!", znajdziemy utwory wybrane z 10 albumów firmowanych m.in. przez formacje Schmidt Electric, Tomasz Wendt Trio, Mateusz Pałka / Szymon Mika Quartet, a także Gniewomira Tomczyka i Tomasza Burę.

NOWOŚĆ
SJ Records presents!
CD, SJ Records

Schmidt Electric: Vision 1; Franciszek Raczkowski / Mikołaj Kostka: Ludowiak-var; Tomasz Wendt Trio with Atom String Quartet: At Home; Piotr Schmidt & Wojciech Niedziela: Sanostol; Mateusz Pałka / Szymon Mika Quartet: This Is Not The Time For A Barber; Bartek Pieszka Quartet: Slow Motion; Julia Kania: Nie Ty; Schmidt Electric: You and the Night and the City; Gniewomir Tomczyk: Golden; Tomasz Bura: Ritual.

Album otwiera koncertowe nagranie formacji Schmidt Electric z 2016 roku. To projekt zgrabne łączący jazz, soul, funk i R&B przy pomocy spoiwa jakim jest elektronika. Od czasu powołania grupy do życia w 2011 roku, zespół ma na koncie gorąco przyjęte koncerty na niemal wszystkich najbardziej prestiżowych festiwalach jazzowych w Polsce, jak m.in.: Jazz nad Odrą, Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, czy Jazz Od Nowa Festival w Toruniu.
Inny utwór Schmidt Electric znajdziemy pod nr 8. Tym razem jest to nagranie studyjne pochodzące z albumu "Tear The Roof Off" nagranego z udziałem brytyjskiego gitarzysty Alexa Hutchingsa. Podczas solówki wykorzystanej w trakcie rozbudowanego do niemal 10 minut tematu: "You And The Night And The City" podpartego kapitalną linią gitary basowej, Hutchings w pełni "rozwija skrzydła" swych gitarowych możliwości, nadając części utworu jazzrockowego charakteru.
Fonograficznym debiutem saksofonisty Tomasza Wendta był album: "Behind The Strings". Poza triem tenorzysty współtworzonym wraz z kontrabasistą Grzegorzem Piaseckim i perkusistą Wojciechem Bulińskim, na płycie usłyszeliśmy formację Atom String Quartet, nadającą kompozycjom Wendta wyjątkowego klasycyzującego charakteru. Dla potrzeb tej kompilacji z albumu wykrojono wyjątkowo silnie eksponujący możliwości Atom String Quartet, przepiękny utwór: "At Home".
Jednym z projektów Piotra Schmidta była współpraca z jednym z najważniejszych polskich improwizujących pianistów, Wojciechem Niedzielą. Muzycy wielokrotnie razem koncertowali, odkrywając coraz większe możliwości i znajdując rozwiązania wynikające z połączenia swych sił we wspólnym projekcie. Efektem fonograficznym była znakomita płyta "Dark Morning" zawierająca 12 kameralnych utworów przygotowanych przez obu artystów. Zetknięcie się niepokornego ducha Piotra Schmidta, który w swych rozmaitych projektach niejednokrotnie zdaje się poszerzać definicję jazzu, z obecnym na muzycznej scenie od początku lat 80-tych, wybitnym i doświadczonym pianistą, zaowocowało płytą przynoszącą muzykę kameralną, lecz pełną ekspresji, dynamiki i nieoczekiwanych zwrotów. Na tej składance płytę tą reprezentuje odwołujący się do nowoorleańskiej tradycji: "Sanostol".
"Popyt" to album nagrany w prestiżowym Preisner Studio pod okiem (uchem) znanego z świetnych realizacji - Mateusza Sołtysika. Płytę firmowaną szyldem: Mateusz Pałka / Szymon Mika Quartet wypełniają pełne swieżości autorskie utwory liderów, oraz kapitalna interpretacja tematu Sonny'ego Rollinsa: "Airegin". "This Is Not The Time For A Barber" to jedna z czterech kompozycji Mateusza Pałki jakie znajdziemy w programie "Popytu". Gitarowym pasażom towarzyszą rozległe partie fortepianu i rozbudowana praca perkusji podkreślając progresywny charakter utworu.
Fascynację kosmosem i powieściami Stanisława Lema połączoną z jazzową improwizacją odnajdziemy na płycie "Event Horizon", firmowanej przez perkusistę, kompozytora i producenta Gniewomira Tomczyka wraz z pianistą Andrzejem Mikulskim. Koncepcję albumu oparto na pojęciu „horyzontu zdarzeń” pochodzącemu z fizyki teoretycznej. Muzykę wypełniającą program płyty określić można mianem: progresywnego elektronicznego jazzu, a na składance "SJ Records presents!" słuchamy wybranego z niej utworu: "Golden".
Przegląd katalogu wytwórni SJ Records kończy koncertowe nagranie Tomasza Bury, pianisty od 2011 roku mieszkającego w Londynie, z dużym powodzeniem koncertującego i angażującego się w rozmaite muzyczne przedsięwzięcia. Muzyk ma za sobą koncerty m.in. w brytyjskiej MTV, we Francji, Rosji, Niemczech, Czechach, Włoszech i na Ukrainie. Jako wszechstronny artysta niejednokrotnie udziela się także na polu muzyki klasycznej koncertując wraz z zespołami kameralnymi ale też z Zabrzańską Orkiestrą Symfoniczną. Tomasz Bura podjął dość odważne wyzwanie publikując w formie swej debiutanckiej płyty nagrania zrealizowane w konwencji solo piano, lecz bez wątpienia wyszedł z tej próby zwycięsko. "Ritual live" jest albumem jaki dzięki nieprzeciętnej zdolności młodego pianisty w budowaniu napięcia, nie pozwala na odejście od głośników choćby na chwilę.
"SJ Records presents!" stanowi doskonałą wizytówkę prężnie działającej wytwórni Piotra Schmidta. Doskonale sprawdzi się nie tylko w formie promocyjnej, ale też jako płyta której w całości słucha się z wielką przyjemnością.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot: Mack Avenue

piątek, 06 lipca 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)