Blog > Komentarze do wpisu

Z katalogu wytwórni DUX (2018/5)

* Musica Profana 2

Twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów Pawła Łukaszewskiego, obejmuje swym spektrum utwory chóralne a capella, instrumentalno-wokalne, jak i rozpisane wyłącznie na instrumenty. Urodzony w 1968 roku w Częstochowie kompozytor doczekał się wielu rejestracji swoich utworów opublikowanych jak dotąd na ponad stu płytach wydanych na całym świecie. Również koncertowe wykonania dzieł Łukaszewskiego można usłyszeć na całym niemal globie, a interpretacji podejmują się tak znaczące chóry jak m.in.: The Kings Sisters, Britten Sinfonia czy Polyphony. Wydawana przez wytwórnię DUX seria: ''Łukaszewski Collection'' w znaczący sposób przyczynia się do przybliżenia melomanom wszechstronności muzycznych dokonań wybitnego twórcy.


NOWOŚĆ
Paweł Łukaszewski - Musica Profana 2
CD 2018, DUX 1296

Souvenir II; Prawdy ukryte; Aria; Mijanie; Kwintet fortepianowy; Osiem piosenek dla dzieci; Concertino for piano and brass; Nokturn.

Wojciech Świętoński - fortepian
oraz: Anna Mikolajczyk-Niewiedział - sopran; Robert Gierlach - baryton; Kwartet smyczkowy NOSTADEMA String Quartet; Sekstet dęty TROMBASTIC Brass Sextet; Joanna Citkowicz - wiolonczela

Pod koniec 2015 roku ukazała się płyta: "Musica Profana 1", na której poznaliśmy utwory fortepianowe, solowe i kameralne Pawła Łukaszewskiego. Album zdobył Nagrodę Akademii Fonograficznej w postaci prestiżowego Fryderyka w kategorii: album roku - muzyka kameralna. Kontynuacją cyklu jest płyta "Musica Profana 2" przynosząca utwory fortepianowe, wykonywane przez znakomitego pianistę Wojciecha Świętońskiego, od wielu lat współpracująego z kompozytorem. Słyszanemu jako instrument solowy fortepianowi towarzyszą w nagraniach zespoły kameralne Nostadema String Quartet i Trombastic Brass Sextet, oraz niedawno słyszana na znakomitej płycie "Stabat Mater / Luctus Mariae" sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewiedział i pamiętany z pierwszej płyty cyklu "Musica Profana" Robert Gierlach (baryton).
W pięknej kameralnej "Arii" słyszymy też wiolonczelistkę Joannę Citkowicz, której partie doskonale współbrzmią z subtelnym akompaniamentem fortepianu. Ta urokliwa miniaturka wypełnia jedne z najpiękniejszych czterech minut całego albumu.
W programie płyty lżejsze w odbiorze utwory wokalne przeplatane są bardziej rozbudowanymi formami instrumentalnymi, dzięki czemu, mimo iż zgromadzone na płycie kompozycje powstały na przestrzeni 23 lat, całość robi wrażenie doskonale przemyślanej formy o własnej dramaturgii i przekazie.
W pierwszej grupie znalazły się utwory do wierszy Jarosława Iwaszkiewicza, Haliny Poświatowskiej i Ewy Szelburg-Zarembiny.
Pośród kompozycji instrumentalnych wielkie wrażenie robi powstały w 2013 roku na zamówienie Kwartetu Nostadema Kwintet fortepianowy. Czteroczęściowa kompozycja rozpisana na kwartet smyczkowy i fortepian, nawiązująca w swej estetyce do minimalizmu i neoklasycyzmu, intryguje wyjątkowym klimatem i ilustracyjnością.
Z kolei powstałe 6 lat wcześniej "Concertino for piano and brass" jest ukłonem Łukaszewskiego w stronę specyficznego brzmienia puzonów. Warszawski zespół Trombastic, którego instrumentarium tworzą puzony: altowy, tenorowy, basowy i kontrabasowy, jest jedynym w swoim rodzaju kwartetem na co dzień specjalizującym się w muzyce renesansu i baroku. W towarzystwie Wojciecha Świętońskiego przy fortepianie muzycy grający przygotowany na to instrumentarium doniosły trzyczęściowy Koncert Łukaszewskiego, wypadają znakomicie.
Muzyka Pawła Łukaszewskiego pobudza do refleksji i zadumy. Prowokuje wyobraźnię i sięga do najbardziej wrażliwych zakątków umysłu. Mimo że zwolennicy twórczości kompozytora nie mogą w ostatnim czasie narzekać na brak nowych nagrań jego utworów, każda kolejna płyta przynosi zupełnie nowe doznania i równie zachwyca
.

* Szymanowski Piano Music

Specjalizujący się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku Marek Szlezer, należy dziś do najczęściej koncertujących polskich pianistów młodego pokolenia. Krakowski wirtuoz jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-in-the-fields. W swej dyskografii ma płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Meyera, a ostatnio słyszeliśmy go na albumie "Sonatas for Cello and Piano" (2017), nagranym w duecie z koreańską wiolonczelistką Joo Yeon Choi. Tym razem pianista zmierzył się z wczesnymi utworami Karola Szymanowskiego.

NOWOŚĆ
Marek Szlezer: Karol Szymanowski Piano Music
CD 2018, DUX 1367

I9 Preludiów op.1; Preludium cis-moll; Etiudy op.4; Preludium i fuga cis-moll; Wariacje h-moll na polski temat ludowy op.10.

Marek Szlezer - fortepian

Płyta "Karol Szymanowski - Piano Music" przynosi pełne młodzieńczej ekspresji interpretacje Preludiów, Etiud i Wariacji na polski temat ludowy, na których znakomity pianista odcisnął piętno własnego stylu interpretacyjnego. Marek Szlezer od lat marzył o dokonaniu nagrań młodzieńczych utworów Szymanowskiego, dostrzegając w nich szczególne piękno, nadzwyczajną ekspresję i wyjątkowy klimat. Tę pasję łatwo dostrzec w pełnej entuzjazmu, wyrazistej grze pianisty, doskonale budującego formę i z nadzwyczajną naturalnością tworzącego napięcie.
Otwierający album cykl 9 Preludiów op.1, mimo że silnie osadzony w chopinowskim stylu, jego ornamentyce i fakturach, zdradza już cechy odkrytego później geniuszu kompozytora.
4 Etiudy op.4 to już niemal Szymanowski jakiego powszechnie znamy: śmiałe harmonie, nachodzące na siebie motywy melodyczne i uporządkowana forma.
Płytę zamykają ukończone w roku 1904 Wariacje h-moll na polski temat ludowy op.10. Zmierzenie się z ich zróżnicowanym tempem i fakturą przez Marka Szlezera po raz kolejny dowodzi wyjątkowej wirtuozerii pianisty. Artysta z lekkością i polotem przeprowadza nas przez zawiłe ornamenty i figury dźwiękowe, którymi naszpikowany jest ten niezwykle trudny dla każdego pianisty cykl.
Wydany przez prestiżową wytwórnię DUX album zarejestrowany w Europejskim Centrum Matecznik "Mazowsze" w Otrębusach, to nie tylko zbiór mało rozpowszechnionych utworów z wczesnego okresu twórczości jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów wszech czasów, ale też kolejna nagrana z pasją i zaangażowaniem płyta dowodząca fortepianowej maestrii i kunsztu Marka Szlezera
.

* For You, Anne-Lill

Agata Kielar-Długosz należy do grona najbardziej uznanych polskich flecistek. Jest absolwentką studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów podyplomowych w Hochschule für Musik w Weimarze i Yale University w New Haven. W roku 2016 wraz z mężem Łukaszem Długoszem (również flecistą) oraz muzykami Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, zarejestrowała utwory Antonio Vivaldiego, Hektora Berlioza i Janusza Bieleckiego, które w ramach skierowanej do najmłodszych kampanii edukacyjnej Barwy muzyki, ukazały się na znakomitym albumie "Flute Reflections" (2016). Nowa płyta artystki "For You, Anne-Lill" nagrana została wraz cenionym pianistą Andrzejem Jungiewiczem, a przynosi recital ułożony z utworów polskich kompozytorów, których twórczość zakorzeniona jest w różnych nurtach XX wieku.

NOWOŚĆ
Agata Kielar-Długosz / Andrzej Jungiewicz:
For You, Anne-Lill

CD 2018, DUX 1475

Wojciech Kilar: Sonatina; Witold Lutosławski: Trzy fragmenty; Andrzej Panufnik: Hommage a Chopin; Piotr Perkowski: Intermezzo; Aleksander Tansman: Sonatina; Henryk Mikołaj Górecki: Valentine Piece, Dla Ciebie, Anne-Lill; Krzysztof Penderecki: Masterioso.

Agata Kielar-Długosz - flet; Andrzej Jungiewicz - fortepian

W programie znajdziemy kompozycje m.in. Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Nie jest to jednak wybór oczywisty, bowiem muzycy wybrali utwory rzadko wykonywane, a niejednokrotnie powstałe na uboczu działalności kompozytorskiej specjalizujących się w innych formach twórców.
Oryginalny program albumu sprawia, iż słucha się go z wyjątkowym zainteresowaniem i uwagą. Swój tytuł płyta zawdzięcza osylującej wokół minimalizmu, kompozycji Henryka Mikołaja Góreckiego dedykowanej młodej norweskiej flecistce Anne-Lill Ree, poznanej przez kompozytora podczas festiwalu w Lerchenborgu. Warto wspomnieć, że po utwór ten całkiem niedawno sięgnęli również Bracia Oleś prezentując jego jazzową interpretację na albumie "Górecki Ahead" (2018) nagranym wraz z wibrafonistą Christopherem Dellem.
55 minut muzyki jaka wypełnia ten kameralny album to znakomicie skonstruowany program, nie pozwalający na chocby chwilowe oderwanie się od docierającej do odbiorcy muzyki.
Oparte na tradycyjnym schemacie trzyczęściowe "Sonatiny" Aleksandra Tansmana (z 1925 roku) i Wojciecha Kilara (z 1951 roku), powstałe z myślą o słuchowiskach radiowych "Trzy fragmenty na flet i harfę" Witolda Lutosławskiego tutaj przetransponowane na flet i fortepian, chopinowska w klimacie kompozycja Andrzeja Panufnika, czy postimpresjonistyczny "Sonet romantyczny" Piotra Perkowskiego, to prawdziwe skarby wybrane z dorobku tych kompozytorów, a kończąca program miniaturka Krzysztofa Pendereckiego z 1954 roku dokumentuje młodzieńczy okres twórczości jednego z najwybitniejszych dziś kompozytorów na świecie.
Grająca na flecie poprzecznym Agata Kielar-Długosz i akompaniujący jej przy fortepianie Andrzej Jungiewicz nagrali album nad wyraz interesujący, a ich artyzm i wyczuwalny w grze entuzjazm połączony z zachwycającą wirtuozerią, sprawia że w przypadku "For You, Anne-Lill" mamy do czynienia z jedną z najciekawszych płyt z muzyką kameralną, jakie ukazały się w ciągu ostatnich miesięcy
.

* Wariacje Goldbergowskie

34 lata temu rosyjski skrzypek Dymitr Sitkowiecki opracował wersję słynnego cyklu "Wariacje Goldbergowskie" Johanna Sebastiana bacha na trio smyczkowe, a w 2016 roku doczekaliśmy się pierwszego polskiego nagrania tej aranżacji, które na niniejszym albumie ma swą premierę fonograficzną. Przedsięwzięcie zrealizowane zostało przez troje znakomitych kameralistów: Magdalenę Kling-Fender (skrzypce), Elżbietę Mrożek-Loskę (altówka) i Roberta Fendera (wiolonczela) w sali koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej.

NOWOŚĆ
Johann Sebastian Bach: Goldberg Variations, BWV 988
CD 2018, DUX 1475

Aria; Variations 1-30; Aria.

Magdalena Kling-Fender - skrzypce
Elżbieta Mrożek-Loska - altówka
Robert Fender - wiolonczela

Słynne "Wariacje Goldbergowskie", pierwotnie w 1741 roku skomponowane zostały przez Johanna Sebastiana Bacha z myślą o klawesynie, jednak ich ogromny potencjał sprawia, że rozmaite opracowania cyklu pozwalają odkrywać w dziele zupełnie nowe wartości brzmieniowe i wyrazowe. Znamy wersje grane na fortepianie, organach, harfie, gitarze, opracowania na orkiestrę, a nawet na trio jazzowe.
Całość składająca się z 30 wariacji opartych na schemacie harmonicznym śpiewnej i urokliwej "Arii", wykorzystuje rozmaite formy muzyczne, których zestawienie stanowi nie lada wyzwanie dla muzyków. Według najpopularniejszej teorii, cykl powstał na zamówienie cierpiącego na bezsenność hrabiego Hermana Karla von Keyserlinga, a wykonywany był przez ucznia Bacha, urodzonego w Gdańsku klawesynistę Johanna Gottlieba Goldberga, od którego nazwiska Wariacje wzięły swój tytuł. Na ile "Wariacje Goldbergowskie" pomogły hrabiemu w zasypianiu nie wiadomo. Wiadomo natomiast iż cykl do dziś ciągle odkrywany jest zarówno przez zafascynowanych ich konstrukcją muzyków, jak wrażliwych na muzyczne piękno odbiorców.
Na niniejszej płycie skrzypce, altówka i wiolonczela brzmią w trzygłosowych fakturach naturalnie, odsłaniając zaklęte w wariacjach ogromne pokłady melodyjności i harmonii, a podczas dwugłosowego "Canone alla Nona" (Variation 27) słuchamy duetu skrzypiec i altówki.
Gra trojga muzyków pełna jest lekkości, temperamentu i entuzjazmu. Doskonale że pierwsze płyty z polską rejestracją "Wariacji Goldbergowskich" opracowanych na trio smyczkowe nagrane zostały przez tak znakomitych instrumentalistów.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot: DUX

poniedziałek, 09 lipca 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)