Blog > Komentarze do wpisu

Premiery płytowe: sierpień 2018 (3): ACT

* Living Being II

Urodzony w Nicei Vincent Peirani to muzyk z kręgu artystów pracujących na opinię akordeonu jako pełnoprawnego instrumentu w muzyce improwizowanej. Trzeci album wirtuoza akordeonu, jaki na łamach prestiżowego ''French Jazz Magazine'' zyskał tytuł Artysty Roku 2013, a przez jury Academie du Jazz uhonorowany został nagrodą "Django Reinhardt Prix'': "Living Being" (2015), zrealizowany został w kwintecie złożonym z instrumentalistów wywodzących się z różnych środowisk muzycznych. Wraz z liderem, zespół tworzą: saksofonista Emile Parisien, klawiszowiec związany dotąd ze sceną francuskiej muzyki pop - Tony Paeleman, gitarzysta basowy r'n'b - Julien Herne i dynamiczny perkusista - Yoann Serra. W marcu 2017 roku Vincent Peirani wrócił do tego projektu, nagrywając w identycznym składzie w ciągu czterech dni w Brukseli materiał, który wypełnia płytę: "Living Being II - Night Walker". Poza nowymi autorskimi kompozycjami akordeonisty, w programie albumu znajdują się transkrypcje utworów Henry'ego Purcella oraz duetu Sonny and Cher i ...grupy Led Zeppelin.

PREMIERA TYGODNIA
Vincent PEIRANI: Living Being II - Night Walker
CD 2018, ACT 9858-2

Bang Bang; Enzo; Le Clown Sauveur De La fete Foraine; What Power Art Thou; Kashmir To Heaven; Night Walker; K2000; Falling; Unknown Chemistry; Smoke & Mirrors.

Vincent Peirani - akordeon, accordina, głos; Emile Parisien - saksofon; Tony Paeleman - Fender Rhodes, instr. klawiszowe; Julien Herne - gitara, gitara basowa; Yoann Serra - perkusja; oraz:; Valentin Liechti - elektronika

W ostatnich latach Vincent Peirani dał się poznać jako niezwykle kreatywny i wszechstronny muzyk, współpracujący z całą rzeszą najwybitniejszych osobowości współczesnego jazzu. Warto wspomnieć w tym miejscu o konstelacjach z udziałem akordeonisty, wśród których grubą czcionką zapisały się takie projekty jak: udział w nagraniu bestselerowego albumu "Bonafied" (2013) Richarda Bony, duet z pianistą Michaellem Wollnym "Tandem" (2016), "Mediterraneo" (2017) z triem pianisty Stefano Bolani, czy "Out Of Land" (2017) w kwartecie z Wollnym, Emile Parisienem i Andreasem Schaererem.
Muzykiem, z którym Peirani współpracuje "od zawsze" jest francuski saksofonista Emile Parisien, a potencjał tkwiący w nadzwyczajnym porozumieniu obu instrumentalistów, doskonale ilustruje znakomita kameralna płyta "Belle Epoque'' (2014). Nie dziwi więc fakt, iż na nowej płycie akordeonisty wkład Parisiena w ostateczną formę albumu, zdaje się być nieoceniony. Peirani i Parisien stworzyli jedyny w swoim rodzaju tandem eksponujący nie mające dotąd precedensu, połączenie brzmienia akordeonu i pokrewnej mu accordiny z partiami saksofonu sopranowego.
Peirani i jego zjawiskowy kwintet tworzą wyjątkową konstelację opartą na zaufaniu i muzycznej demokracji. Muzycy udowadniają, że stworzone przez nich brzmienie i dźwiękowa estetyka równie dobrze sprawdzają się w transkrypcjach barokowej muzyki klasycznej (fragment "What Power Art Thou" pochodzący z XVII-wiecznej opery "Król Artur" Henry'ego Purcella), jak przebojów pop ("Bang Bang") i rocka (trzyczęściowy "Kashmir To Heaven" oparty na utworach Led Zeppelin).
Vincent Peirani jest prawdziwym jazzmanem, doskonale panującym nad idiomem wariacji i kolektywnej improwizacji. Przygotowane z myślą o albumie "Night Walker" kompozycje, zdają się być idealnie dopasowanymi do preferencji składu z jakim postanowił zrealizować nagrania.
Peirani to dziś wyjątkowa marka, której projekty zapewniają miłośnikom jazzu wyjątkowe doznania, a omawiany w tym miejscu album niewątpliwie umacnia i tak bardzo silną na muzycznej scenie, pozycję improwizującego akordeonisty
.

* Ahlam

Mieszankę muzyki arabskiej, flamenco i jazzu znajdziemy na albumie: "Ahlam" międzynarodowego (Hiszpania / Francja / Algieria) tria NES. Dwie wiolonczele, perkusja, oraz męsko-żeńskie głosy śpiewające w trzech różnych językach (angielski, francuski, arabski) oryginalne utwory, kreują na debiutanckiej płycie NES, wciągający orientalno-śródziemnomorski klimat. Muzyka tego niecodziennego tria nie stroni od melodyjnych, kojarzących się z muzyką pop rozwiązań, zachowując jednak najwyższy z możliwych poziom zarówno w kwestii kompozycji, jak wykonania. NES łamie tym samym wszelkie bariery gatunkowe, tworząc swój własny, niepowtarzalny styl, idealnie wpasowany w konwencję dzisiejszego oblicza world music.

PREMIERA
NES: Ahlam
CD 2018, ACT 9865-2

Ahlam; You Made It Hard For Me; Houzni; Bye Bye; Allouane; Laisse-Moi Entrer; The World Is Blue; Le Temps; Happy NES; Priere.

Nesrine Belmokh - głos, wiolonczela
Matthieu Saglio - wiolonczela, wokal
David Gadea - instr. perkusyjne

Uduchowiony i pełen emocji wokal Nesrine Belmokh podany na tle kameralnego podkładu wiolonczeli (Matthieu Saglio) i instrumentów perkusyjnych (David Gadea) robi ogromne wrażenie.
Muzycy tworzący trio to artyści, mimo młodego wieku, mający za sobą spore doświadczenie. Wokalistka i wiolonczelistka pochodzenia francusko-algierskiego Nesrine Belmokh, miała sposobność pracować z takimi znakomitościami muzyki klasycznej jak Lorin Maazel i Daniel Barenboim, a jej talent po międzynarodowej trasie koncertowej w ramach projektu Cirque du Soleil, docenił sam Placido Domingo. Francuski wiolonczelista Matthieu Saglio, również wspierający NES wokalnie, ma za sobą koncerty w ramach rozmaitych przedsięwzięć związanych z muzyką flamenco i jazzem w kilkudziesięciu krajach. Z kolei, obdarzony ogromnym rytmicznym zmysłem i niebywałą fantazją, pochodzący z hiszpańskiej Walencji perkusjonalista David Gadea, współpracował dotąd z największymi mistrzami flamenco, takimi jak m.in. Ximo Tébar i Josemi Carmona.
Artyści poznali się w słynącej ze specyficznego klimatu kulturowego tygla, śródziemnomorskiej Walencji w 2015 roku, a połączyło ich wspólne zamiłowanie do charakterystycznej dla Afryki Północnej arabsko-andaluzyjskiej muzyki.
W autorskich utworach, zgromadzonych na debiutanckim albumie tria: "Ahlam" (z arabskiego: sen), artyści poruszają tematy dotyczące marzeń, spełnionej miłości i pokoju na świecie. Poza flamenco i muzyką arabską, stylistycznie NES zahacza również o muzykę cygańską i tradycyjną francuską chanson, czego przykładem niech będzie choćby poruszające "Le Temps".
Propozycja NES stanowi wyjątkowo interesującą pozycję fonograficzną dla zwolenników muzyki etnicznej i szeroko rozumianej world music
.

* KUU!

Znanego z utrzymanego w konwencji country & western albumu "High Noon" (2016) fińskiego gitarzystę Kalle Kalimę, słyszymy w składzie muzycznej efemerydy występującej pod nazwą KUU! Gitarzysta jest kompozytorem (bądź współkompozytorem) 9 utworów wypełniających album: "Lampedusa Lullaby", a w nagraniach towarzyszą mu: pochodząca z Serbii wokalistka Jelena Kuljić, gitarzysta Frank Möbus i perkusista Christian Lillinger. Muzyka wypełniająca krążek to określana przez krytyków: "mieszanką fascynacji Frankiem Zappą i Niną Hagen" forma, podana w jazzującej konwencji. KUU! czerpie zarówno z awangardy, muzyki punk, jak jazzu i rocka.

PREMIERA
KUU!: Lampedusa Lullaby
CD 2018, ACT 9857-2

Impossible; Lampedusa Lullaby; Scream; On The Mountain; Crossing Border In A Milk Truck; About Death; My Eyes Are Blind; Thank You Iceland; We Watch Them Fall.

Jelena Kuljić - wokal; Kalle Kalima, Frank Möbus - gitara; Christian Lillinger - perkusja

Niewątpliwie gwiazdą zespołu jest charyzmatyczna wokalistka Jelena Kuljić, śpiewająca z wyjątkową ekspresją i teatralnym zacięciem. Nic dziwnego, bowiem mająca doświadczenie w zespołach punkowych artystka, na stałe współpracuje z monachijskim teatrem Kammerspiele. Formacja KUU! zdaje się być idealnym miejscem dla temperamentu serbskiej wokalistki. Utwory zebrane na albumie "Lampedusa Lullaby" eksponują jej artystyczną osobowość w obrębie muzyki punk i psychodelii, jako wokalistki śpiewającej własne teksty. Nawiązują też do jej osobistych przeżyć: traumą wojny domowej w Serbii, koniecznością emigracji i nowymi wyzwaniami z jakimi musiała się w życiu zmierzyć.
Muzycy formacji tworzą dla Jeleny rodzaj dźwiękowej ściany, w której wokalistka znajduje oparcie. Obaj gitarzyści rozmieszczeni przez realizatora dźwięku w osobnych kanałach, oraz bardzo szerokie partie perkusji, stanowią zintegrowaną, podporządkowaną nadrzędnej wizji całość.
"Lampdedusa Lullaby" to propozycja dla zwolenników surowego rocka, nawiązującego do new wave i punku. Nie znajdziemy tu rozbudowanych solówek gitarowych, aranżacyjnych smaczków czy improwizacji. Jest za to ogrom ekspresji, energii i prowokujących awangardowych rozwiązań
.

* nowe płyty

W styczniu bieżącego roku, znakomitym albumem "Princess Czartoryska's Harp Treasures" działalność fonograficzną rozpoczęła fundacja Phasma-Music, założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa. We wrześniu natomiast ukażą się aż trzy nowe tytuły. Pierwszym z nich jest album "Gimel 1" składający się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla znakomitej flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Utwory, w których instrumentem dominującym jest pojawiający się w kilku róznych odmianach flet (altowy, basowy, piccolo), przygotowali na płytę: Aaron Alter (USA), Keith. R. Gambling (Australia), Louis Sauter (Francja), José Jesus de Azevedo Souza (Portugalia), Peter Walton (Wielka Brytania), Aris Carastathis (Kanada), oraz Hari Kanakis, Dimitris Kostopoulos, Rene Nikolaou i Giorgos Papamitrou (Grecja). Każda z kompozycji opublikowana jest w formie nagrania po raz pierwszy, co czyni z albumu "Gimel 1" płytę wypełnioną w 100% światowymi premierami fonograficznymi. Materiał prezentujący rozmaite techniki gry na flecie, został zarejestrowany we wrześniu 2017 roku w Warszawie, a Iwonie Glince towarzysżą: znana z wspomnianego wcześniej albumu: "Princess Czartoryska's Harp Treasures" Anna-Sikorzak Olek (harfa) i Adam Eljasiński (klarnet, klarnet basowy). Płyta "Gimel 1" ukaże się 21 września pod patronatem LongPlay.blox.pl.

Pięciokrotny zdobywca Nagrody Emmy, kompozytor, pianista i producent Jamie Lawrence zapowiada nowy album, który ukaże się 5 października. "New York Suite" to dzieło, nad którym pracę artysta rozpoczął już w 1988 roku. Materiał zarejestrowany został na przestrzeni blisko 30 lat w trzech różnych 6-osobowych składach z udziałem tak znakomitych instrumentalistów jak saksofoniści Marty Ehrlich, J.D. Parran i Eddie Daniels, trębacz Jon Faddis, czy wreszcie wybitni perkusiści amerykańskiej sceny jazzowej Peter Erskine i Chris Parker. Konceptualny album firmowany nazwą: The Jamie Lawrence Sextet składa się z pięciu skomponowanych, zaaranżowanych i wyprodukowanych przez muzyka kompozycji, zainspirowanych rytmem miasta Nowy Jork.

Saksofonista Alexander Beierbach to niezwykle aktywny i kreatywny instrumentalista berlińskiej sceny jazzowej, niejednokrotnie zaangażowany jednocześnie w kilka odmiennych projektów muzycznych. Muzyk prowadzi własne trio i kwartet oraz wchodzi w skład niezwykle znaczącej na niemieckiej scenie Hannes Zerbe Jazz Orchestra, z którą w ostatnim czasie zarejestrował trzy płyty: ''Eisleriana'' (2012), ''Erlkonig'' (2013) i "Kalkutta" (2017). Inną gałęzią działalności muzyka jest kwartet Absolutely Sweet Marie specjalizujący się w jazzowych interpretacjach utworów Boba Dylana, który w 2016 roku opublikował album: "Another Side Of Blonde On Blonde". Znaczącym punktem w działalności saksofonisty okazała się też współpraca z pianistką Fee Stracke, jaka zaowocowała wyśmienitą płytą: "10 nach 10" (2013). Jednym z projektów wszechstronnego saksofonisty jest trio BROM tworzone wraz z kontrabasistą Janem Roderem i perkusistą Christianem Marienem. W roku 2013 skład ten opublikował ciepło przyjęty w Niemczech album "there.", a kontynuacją przedsięwzięcia jest wypełniony premierowymi kompozycjami Beierbacha album: "Cardboard Sea" wydany przez wytwórnię Tiger Moon Records.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: ACT

piątek, 31 sierpnia 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: listopad 2018

    Poniżej przegląd trzech kolejnych albumów jakie ukazały się w tym miesiącu. Sukcesywnie uzupełniany spis wszystkich płyt, które ukazały się w listopadzie i już

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-2)

    * Era Jazzu - konferencja prasowa 13 listopada (wtorek) w poznańskim klubie Piano Bar odbyła się konferencja prasowa związana ze zbliżającą się Jubileuszową Ga

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-1)

    * Billy Cobham, 06.11.2018 Jednym z najbardziej oczekiwanych tej jesieni koncertów był występ legendarnego amerykańskiego perkusisty Billy'ego Cobhama w poznań

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids