Blog > Komentarze do wpisu

Premiery płytowe: sierpień 2018 (3): ACT

* Living Being II

Urodzony w Nicei Vincent Peirani to muzyk z kręgu artystów pracujących na opinię akordeonu jako pełnoprawnego instrumentu w muzyce improwizowanej. Trzeci album wirtuoza akordeonu, jaki na łamach prestiżowego ''French Jazz Magazine'' zyskał tytuł Artysty Roku 2013, a przez jury Academie du Jazz uhonorowany został nagrodą "Django Reinhardt Prix'': "Living Being" (2015), zrealizowany został w kwintecie złożonym z instrumentalistów wywodzących się z różnych środowisk muzycznych. Wraz z liderem, zespół tworzą: saksofonista Emile Parisien, klawiszowiec związany dotąd ze sceną francuskiej muzyki pop - Tony Paeleman, gitarzysta basowy r'n'b - Julien Herne i dynamiczny perkusista - Yoann Serra. W marcu 2017 roku Vincent Peirani wrócił do tego projektu, nagrywając w identycznym składzie w ciągu czterech dni w Brukseli materiał, który wypełnia płytę: "Living Being II - Night Walker". Poza nowymi autorskimi kompozycjami akordeonisty, w programie albumu znajdują się transkrypcje utworów Henry'ego Purcella oraz duetu Sonny and Cher i ...grupy Led Zeppelin.

PREMIERA TYGODNIA
Vincent PEIRANI: Living Being II - Night Walker
CD 2018, ACT 9858-2

Bang Bang; Enzo; Le Clown Sauveur De La fete Foraine; What Power Art Thou; Kashmir To Heaven; Night Walker; K2000; Falling; Unknown Chemistry; Smoke & Mirrors.

Vincent Peirani - akordeon, accordina, głos; Emile Parisien - saksofon; Tony Paeleman - Fender Rhodes, instr. klawiszowe; Julien Herne - gitara, gitara basowa; Yoann Serra - perkusja; oraz:; Valentin Liechti - elektronika

W ostatnich latach Vincent Peirani dał się poznać jako niezwykle kreatywny i wszechstronny muzyk, współpracujący z całą rzeszą najwybitniejszych osobowości współczesnego jazzu. Warto wspomnieć w tym miejscu o konstelacjach z udziałem akordeonisty, wśród których grubą czcionką zapisały się takie projekty jak: udział w nagraniu bestselerowego albumu "Bonafied" (2013) Richarda Bony, duet z pianistą Michaellem Wollnym "Tandem" (2016), "Mediterraneo" (2017) z triem pianisty Stefano Bolani, czy "Out Of Land" (2017) w kwartecie z Wollnym, Emile Parisienem i Andreasem Schaererem.
Muzykiem, z którym Peirani współpracuje "od zawsze" jest francuski saksofonista Emile Parisien, a potencjał tkwiący w nadzwyczajnym porozumieniu obu instrumentalistów, doskonale ilustruje znakomita kameralna płyta "Belle Epoque'' (2014). Nie dziwi więc fakt, iż na nowej płycie akordeonisty wkład Parisiena w ostateczną formę albumu, zdaje się być nieoceniony. Peirani i Parisien stworzyli jedyny w swoim rodzaju tandem eksponujący nie mające dotąd precedensu, połączenie brzmienia akordeonu i pokrewnej mu accordiny z partiami saksofonu sopranowego.
Peirani i jego zjawiskowy kwintet tworzą wyjątkową konstelację opartą na zaufaniu i muzycznej demokracji. Muzycy udowadniają, że stworzone przez nich brzmienie i dźwiękowa estetyka równie dobrze sprawdzają się w transkrypcjach barokowej muzyki klasycznej (fragment "What Power Art Thou" pochodzący z XVII-wiecznej opery "Król Artur" Henry'ego Purcella), jak przebojów pop ("Bang Bang") i rocka (trzyczęściowy "Kashmir To Heaven" oparty na utworach Led Zeppelin).
Vincent Peirani jest prawdziwym jazzmanem, doskonale panującym nad idiomem wariacji i kolektywnej improwizacji. Przygotowane z myślą o albumie "Night Walker" kompozycje, zdają się być idealnie dopasowanymi do preferencji składu z jakim postanowił zrealizować nagrania.
Peirani to dziś wyjątkowa marka, której projekty zapewniają miłośnikom jazzu wyjątkowe doznania, a omawiany w tym miejscu album niewątpliwie umacnia i tak bardzo silną na muzycznej scenie, pozycję improwizującego akordeonisty
.

* Ahlam

Mieszankę muzyki arabskiej, flamenco i jazzu znajdziemy na albumie: "Ahlam" międzynarodowego (Hiszpania / Francja / Algieria) tria NES. Dwie wiolonczele, perkusja, oraz męsko-żeńskie głosy śpiewające w trzech różnych językach (angielski, francuski, arabski) oryginalne utwory, kreują na debiutanckiej płycie NES, wciągający orientalno-śródziemnomorski klimat. Muzyka tego niecodziennego tria nie stroni od melodyjnych, kojarzących się z muzyką pop rozwiązań, zachowując jednak najwyższy z możliwych poziom zarówno w kwestii kompozycji, jak wykonania. NES łamie tym samym wszelkie bariery gatunkowe, tworząc swój własny, niepowtarzalny styl, idealnie wpasowany w konwencję dzisiejszego oblicza world music.

PREMIERA
NES: Ahlam
CD 2018, ACT 9865-2

Ahlam; You Made It Hard For Me; Houzni; Bye Bye; Allouane; Laisse-Moi Entrer; The World Is Blue; Le Temps; Happy NES; Priere.

Nesrine Belmokh - głos, wiolonczela
Matthieu Saglio - wiolonczela, wokal
David Gadea - instr. perkusyjne

Uduchowiony i pełen emocji wokal Nesrine Belmokh podany na tle kameralnego podkładu wiolonczeli (Matthieu Saglio) i instrumentów perkusyjnych (David Gadea) robi ogromne wrażenie.
Muzycy tworzący trio to artyści, mimo młodego wieku, mający za sobą spore doświadczenie. Wokalistka i wiolonczelistka pochodzenia francusko-algierskiego Nesrine Belmokh, miała sposobność pracować z takimi znakomitościami muzyki klasycznej jak Lorin Maazel i Daniel Barenboim, a jej talent po międzynarodowej trasie koncertowej w ramach projektu Cirque du Soleil, docenił sam Placido Domingo. Francuski wiolonczelista Matthieu Saglio, również wspierający NES wokalnie, ma za sobą koncerty w ramach rozmaitych przedsięwzięć związanych z muzyką flamenco i jazzem w kilkudziesięciu krajach. Z kolei, obdarzony ogromnym rytmicznym zmysłem i niebywałą fantazją, pochodzący z hiszpańskiej Walencji perkusjonalista David Gadea, współpracował dotąd z największymi mistrzami flamenco, takimi jak m.in. Ximo Tébar i Josemi Carmona.
Artyści poznali się w słynącej ze specyficznego klimatu kulturowego tygla, śródziemnomorskiej Walencji w 2015 roku, a połączyło ich wspólne zamiłowanie do charakterystycznej dla Afryki Północnej arabsko-andaluzyjskiej muzyki.
W autorskich utworach, zgromadzonych na debiutanckim albumie tria: "Ahlam" (z arabskiego: sen), artyści poruszają tematy dotyczące marzeń, spełnionej miłości i pokoju na świecie. Poza flamenco i muzyką arabską, stylistycznie NES zahacza również o muzykę cygańską i tradycyjną francuską chanson, czego przykładem niech będzie choćby poruszające "Le Temps".
Propozycja NES stanowi wyjątkowo interesującą pozycję fonograficzną dla zwolenników muzyki etnicznej i szeroko rozumianej world music
.

* KUU!

Znanego z utrzymanego w konwencji country & western albumu "High Noon" (2016) fińskiego gitarzystę Kalle Kalimę, słyszymy w składzie muzycznej efemerydy występującej pod nazwą KUU! Gitarzysta jest kompozytorem (bądź współkompozytorem) 9 utworów wypełniających album: "Lampedusa Lullaby", a w nagraniach towarzyszą mu: pochodząca z Serbii wokalistka Jelena Kuljić, gitarzysta Frank Möbus i perkusista Christian Lillinger. Muzyka wypełniająca krążek to określana przez krytyków: "mieszanką fascynacji Frankiem Zappą i Niną Hagen" forma, podana w jazzującej konwencji. KUU! czerpie zarówno z awangardy, muzyki punk, jak jazzu i rocka.

PREMIERA
KUU!: Lampedusa Lullaby
CD 2018, ACT 9857-2

Impossible; Lampedusa Lullaby; Scream; On The Mountain; Crossing Border In A Milk Truck; About Death; My Eyes Are Blind; Thank You Iceland; We Watch Them Fall.

Jelena Kuljić - wokal; Kalle Kalima, Frank Möbus - gitara; Christian Lillinger - perkusja

Niewątpliwie gwiazdą zespołu jest charyzmatyczna wokalistka Jelena Kuljić, śpiewająca z wyjątkową ekspresją i teatralnym zacięciem. Nic dziwnego, bowiem mająca doświadczenie w zespołach punkowych artystka, na stałe współpracuje z monachijskim teatrem Kammerspiele. Formacja KUU! zdaje się być idealnym miejscem dla temperamentu serbskiej wokalistki. Utwory zebrane na albumie "Lampedusa Lullaby" eksponują jej artystyczną osobowość w obrębie muzyki punk i psychodelii, jako wokalistki śpiewającej własne teksty. Nawiązują też do jej osobistych przeżyć: traumą wojny domowej w Serbii, koniecznością emigracji i nowymi wyzwaniami z jakimi musiała się w życiu zmierzyć.
Muzycy formacji tworzą dla Jeleny rodzaj dźwiękowej ściany, w której wokalistka znajduje oparcie. Obaj gitarzyści rozmieszczeni przez realizatora dźwięku w osobnych kanałach, oraz bardzo szerokie partie perkusji, stanowią zintegrowaną, podporządkowaną nadrzędnej wizji całość.
"Lampdedusa Lullaby" to propozycja dla zwolenników surowego rocka, nawiązującego do new wave i punku. Nie znajdziemy tu rozbudowanych solówek gitarowych, aranżacyjnych smaczków czy improwizacji. Jest za to ogrom ekspresji, energii i prowokujących awangardowych rozwiązań
.

* nowe płyty

W styczniu bieżącego roku, znakomitym albumem "Princess Czartoryska's Harp Treasures" działalność fonograficzną rozpoczęła fundacja Phasma-Music, założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa. We wrześniu natomiast ukażą się aż trzy nowe tytuły. Pierwszym z nich jest album "Gimel 1" składający się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla znakomitej flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Utwory, w których instrumentem dominującym jest pojawiający się w kilku róznych odmianach flet (altowy, basowy, piccolo), przygotowali na płytę: Aaron Alter (USA), Keith. R. Gambling (Australia), Louis Sauter (Francja), José Jesus de Azevedo Souza (Portugalia), Peter Walton (Wielka Brytania), Aris Carastathis (Kanada), oraz Hari Kanakis, Dimitris Kostopoulos, Rene Nikolaou i Giorgos Papamitrou (Grecja). Każda z kompozycji opublikowana jest w formie nagrania po raz pierwszy, co czyni z albumu "Gimel 1" płytę wypełnioną w 100% światowymi premierami fonograficznymi. Materiał prezentujący rozmaite techniki gry na flecie, został zarejestrowany we wrześniu 2017 roku w Warszawie, a Iwonie Glince towarzysżą: znana z wspomnianego wcześniej albumu: "Princess Czartoryska's Harp Treasures" Anna-Sikorzak Olek (harfa) i Adam Eljasiński (klarnet, klarnet basowy). Płyta "Gimel 1" ukaże się 21 września pod patronatem LongPlay.blox.pl.

Pięciokrotny zdobywca Nagrody Emmy, kompozytor, pianista i producent Jamie Lawrence zapowiada nowy album, który ukaże się 5 października. "New York Suite" to dzieło, nad którym pracę artysta rozpoczął już w 1988 roku. Materiał zarejestrowany został na przestrzeni blisko 30 lat w trzech różnych 6-osobowych składach z udziałem tak znakomitych instrumentalistów jak saksofoniści Marty Ehrlich, J.D. Parran i Eddie Daniels, trębacz Jon Faddis, czy wreszcie wybitni perkusiści amerykańskiej sceny jazzowej Peter Erskine i Chris Parker. Konceptualny album firmowany nazwą: The Jamie Lawrence Sextet składa się z pięciu skomponowanych, zaaranżowanych i wyprodukowanych przez muzyka kompozycji, zainspirowanych rytmem miasta Nowy Jork.

Saksofonista Alexander Beierbach to niezwykle aktywny i kreatywny instrumentalista berlińskiej sceny jazzowej, niejednokrotnie zaangażowany jednocześnie w kilka odmiennych projektów muzycznych. Muzyk prowadzi własne trio i kwartet oraz wchodzi w skład niezwykle znaczącej na niemieckiej scenie Hannes Zerbe Jazz Orchestra, z którą w ostatnim czasie zarejestrował trzy płyty: ''Eisleriana'' (2012), ''Erlkonig'' (2013) i "Kalkutta" (2017). Inną gałęzią działalności muzyka jest kwartet Absolutely Sweet Marie specjalizujący się w jazzowych interpretacjach utworów Boba Dylana, który w 2016 roku opublikował album: "Another Side Of Blonde On Blonde". Znaczącym punktem w działalności saksofonisty okazała się też współpraca z pianistką Fee Stracke, jaka zaowocowała wyśmienitą płytą: "10 nach 10" (2013). Jednym z projektów wszechstronnego saksofonisty jest trio BROM tworzone wraz z kontrabasistą Janem Roderem i perkusistą Christianem Marienem. W roku 2013 skład ten opublikował ciepło przyjęty w Niemczech album "there.", a kontynuacją przedsięwzięcia jest wypełniony premierowymi kompozycjami Beierbacha album: "Cardboard Sea" wydany przez wytwórnię Tiger Moon Records.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: ACT

piątek, 31 sierpnia 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)