Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/9-1)

* ArtPost 5/2018

Piąty (5/2018) tegoroczny numer dwumiesięcznika ArtPost przynosi jak zwykle mnóstwo artykułów, felietonów i wywiadów dotyczących muzyki i sztuk wizualnych. Na 40-stronach efektownie wydanego czasopisma znajdziemy m.in. historyczny wywiad Filipa Łobodzińskiego ze zmarłym 5 sierpnia Piotrem Szulkinem, felieton Dionizego Piątkowskiego "Era Jazzu -gramy już 20 lat!", artykuły o specjalizującym się w muzyce współczesnej Kronos Quartet (którego zdjęcie zdobi okładkę tego numeru) i twórczości Wojciecha Kilara, oraz kolejną rozprawę Wojciecha Padjasa na temat wyższości płyty winylowej nad CD ("Direct to disc").
Ja miałem przyjemność przygotować artykuł związany z 60-rocznicą premiery jednego z najsłynniejszych musicali wszech czasów: "West Side Story", 100-rocznicą urodzin jego twórcy Leonarda Bernsteina, oraz premierą albumu "West Side Story Reimagined" amerykańskiego perkusisty i band leadera Bobby'ego Sanabrii i jego Multiverse Big Band. Artykuł ten znajdziecie na stronach 26-28.
Dwumiesięcznik ArtPost w wersji papierowej dostępny jest bezpłatnie podczas wybranych koncertów i ważnych wydarzeń kulturalnych, a w wersji elektronicznej najnowszy numer magazynu znajdziecie: TUTAJ.

* Karolina Cicha & Spółka, 31.08.2018

Dotychczasowa ponad 10-letnia działalność artystyczna Karoliny Cichej obejmuje tak odległe od siebie kierunki jak współpraca z teatrem i muzyka rockowa. Od wielu lat artystka z pasją oddaje się muzyce tradycyjnej i etnicznej, penetrując rozmaite jej gałęzie. Ma na koncie kilka gorąco przyjętych przez zwolenników muzyki świata albumów. Pośród nich znajdziemy poświęcony językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego album: "Wieloma językami" (2013), płytę: "Jidyszland" (2015) dedykowaną twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz, wspólne przedsięwzięcie z pieśniarzem quawwali Shafqatem Ali Khanem: "Poland-Pakistan" (2016), czy najnowszy jak dotąd album wypełniony muzyką pochodzącą z dziedzictwa muzycznego Tatarów polskich zatytułowany: "Płyta tatarska" (2017).

Entuzjastycznie przyjmowana na rozmaitych europejskich festiwalach, oraz m.in. w USA, Korei Południowej i Pakistanie artystka, zawitała do Poznania ostatniego dnia sierpnia z recitalem wypełnionym utworami z dwóch ostatnich płyt, oraz całkiem nowymi, ukazującymi najnowsze fascynacje i kierunek poszukiwań twórczych.
Multiinstrumentalistka Karolina Cicha to rodzaj jednoosobowej orkiestry, bowiem śpiewa grając jednocześnie na kilku instrumentach (akordeon, klawisze, perkusja), często stosując przy tym loopy. Karolina Cicha & Spółka to muzyka tworzona z udziałem indywidualnie dobieranych do poszczególnych projektów, doborowych muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach etnicznych. Obecnie artystka współpracuje z Karoliną Matuszkiewicz (fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz, kamancze) i Mateuszem Szemrajem (saz, lutnia oud, cymbały, rubab). W takim właśnie składzie usłyszeliśmy w Sali Wielkiej CK Zamek, recital w dużej mierze zdominowany próbą odtworzenia oryginalnej muzyki Tatarów przybyłych w XV wieku na Podlasie. Karolina Cicha przez ponad trzy lata poszukiwała materiałów mogących wskrzesić zaginioną muzykę z Tatarstanu i Krymu. Praca opłaciła się, o czym świadczy efekt jaki mielismy okazję poznać w trakcie koncertu, objętym patronatem przez LongPlay.blox.pl.

Poszczególnym utworom śpiewanym w różnych językach towarzyszyły ciekawe komentarze artystki, przybliżające pisane muzyką historie i opowieści, co sprawiało iż każda kolejna pieśń zabierała nas w odległe miejsca i czasy.
Karolina Cicha przedstawiła też własne kompozycje inspirowane folklorem odległych miejsc, które stanowiły idealne uzupełnienie tej magicznej muzycznej podróży. Egzotyczne instrumentarium i niecodzienna melodyka utworów pochodzących z odległych kultur, okazały się idealną formą muzycznego seansu, który pozostanie na długo w pamięci wszystkim świadkom ostatniego tegorocznego sierpniowego koncertu.

Karolina Cicha & Spółka, 31.08.2018 - Centrum Kultury Zamek w Poznaniu
Karolina Cicha - głos, akordeon, instr.klawiszowe, sampler
Karolina Matuszkiewicz - fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz, kamancze, śpiew
Mateusz Szemraj - saz, lutnia oud, cymbały, rubab

* Climbing Trees

Urodzony w 1982 roku w Warszawie Rafał Sarnecki, od 2005 roku mieszka i koncertuje w Nowym Jorku. W roku 2008 z własnym polskim kwartetem opublikował pierwszą autorską płytę: "Songs From A New Place" (2008), która nominowana została do prestiżowego Fryderyka. Trzy lata później nakładem hiszpańskiej wytwórni Fresh Sound New Talent, światło dzienne ujrzał kolejny album Rafała: "The Madman Rambles Again", który znalazł się na liście najlepszych płyt jazzowych roku opiniotwórczego portalu All About Jazz, a w roku 2014 znakomity: “Cat’s Dream” (Album Roku w podsumowaniu: 2014 LongPlay Polish Jazz 43 Top Albums)- trzeci autorski album gitarzysty, którego wydaniem w 2014 roku zajęła się z kolei wytwórnia Brooklyn Jazz Underground Records. W międzyczasie poza autorskimi projektami, Sarnecki angażował był w rozmaite przedsięwzięcia. Jednym z nich był kwintet tworzony wraz z saksofonistą Matteo Sabattinim, z którym gitarzysta odwiedził też Polskę (29.06.2012). Artysta od lat współpracuje również z nowojorskim saksofonistą Lucasem Pino, czego owocem są m.in. dwa znakomite albumy: "No Net Nonet" (2015) i "The Answer Is No" (2017). Jeśli dodamy do tego warsztaty jazzowe prowadzone zarówno w Europie jak w odległych Chinach, otrzymamy obraz muzyka, doprawdy ciężko pracującego na swą pozycję i prestiż.

NOWOŚĆ
Rafał SARNECKI: Climbing Trees
CD 2018, Outside in Music OM1804

Solar Eclipse; Dadaism; Little Dolphin - Parts 1-3; Zhongguo; Write a Letter to Yourself; Disappointing Fresh Peach; Hydrodynamics; Homo Sapiens.

Bogna Kicińska - głos; Lucas Pino - saksofon, klarnet; Rafał Sarnecki - gitara; Glenn Zaleski - fortepian; Rick Rosato - kontrabas; Colin Stranahan - perkusja

Rafałowi Sarneckiemu udało się osiągnąć w Nowym Jorku prawdziwy sukces. Ukończył tam The New School University na Manhattanie gdzie zajęcia prowadzą m.in. Bill Harper, Buster Williams i Reggie Workman, prowadzi własny amerykański zespół tworzony wraz z doskonałymi i cenionymi w środowisku muzykami, angażuje się w rozmaite projekty, z powodzeniem koncertuje i nagrywa. Muzyk jednocześnie nie zapomina o Polsce, w której jego notowania jako jednego z najlepszych gitarzystów jazzowych wciąż rosną.
Rok 2018 przynosi kolejny, czwarty już autorski album Rafała Sarneckiego: "Climbing Trees". Na płycie słyszymy 8 zupełnie nowych kompozycji, a w nagraniach liderowi towarzyszy identyczny skład jaki znamy z genialnego albumu "Cat's Dream" (2014): Bogna Kicińska (głos), Lucas Pino (saksofon, klarnet), Glenn Zaleski (fortepian), Rick Rosato (kontrabas) i Colin Stranahan (perkusja). Materiał zarejestrowany został w brooklyńskim studio Big Orange Sheep, a ukazał się nakładem amerykańskiej wytwórni Outside In Music.
Lider otoczył się doskonale sprawdzonymi muzykami, którzy poza współpracą z nim, tworzą też własne konstelacje. Pianista składu Glenn Zaleski wraz z basistą Rickiem Rosato i perkusistą Colinem Stranahanem tworzą dysponujące wypracowanym własnym stylem trio. Z kolei Lucas Pino, Zaleski i Stranahan wspólnie zdobywali muzyczne szlify w kalifornijskim Brubeck Institute, a z wokalistką składu Bogną Kicińską Rafał Sarnecki uczęszczał do Queens College w Nowym Jorku. Wszystko to sprawia, iż zażyłość i więzi łączące artystów skutkują niecodziennym porozumieniem i intuicyjną synergią, odczuwalną podczas słuchania wspólnie zarejestrowanego materiału.
Zastosowanie na "Climbing Trees" wokaliz, kontynuuje rozpoczętą przez Sarneckiego na "Cat's Dream" konwencję. Bogna Kicińska wyśmienicie radzi sobie z trudnymi liniami melodycznymi i skomplikowanymi strukturami harmonicznymi. Jej głos pełni zarazem rolę jednego z instrumentów, nie tylko odtwarzającego główne linie melodyczne, ale też improwizującego, podobnie jak gitara, saksofon czy fortepian.
Rafał Sarnecki po raz kolejny zaskakuje nas nieprzeciętnym zmysłem i fantazją, nie tylko jako gitarzysta, ale również kompozytor i aranżer. Każdy z utworów stanowi osobną opowieść, ujmującą klimatem i brzmieniem, tworząc jednocześnie rodzaj konceptualnej całości kompatybilnej z resztą materiału. "Climbing Trees" robi wrażenie płyty dokładnie skrojonej i przemyślanej, a jednocześnie pełnej niespodzianek i zaskakujących rozwiązań. Połączenie wyczuwalnej w grze muzyków swobody z wyrafinowaną koncepcją albumu, to niezaprzeczalny atut nowej muzyki Rafała Sarneckiego
.

* Utwory wybrane Hugo Reinholda

Austriacki kompozytor Hugo Reinhold (1854-1935) pozostawił po sobie kilkanaście cykli fortepianowych, utwory na orkiestrę smyczkową, kompozycje kameralne oraz kilka zbiorów pieśni solowych i chóralnych. Reinhold nie należy dziś do twórców, którego utwory są często wykonywane, a co z tym się wiąże, powszechnie znane. Tym bardziej cieszy fakt ukazania się w formie powszechnie dostępnego albumu, płyty z roku 2015 zawierającej nagrania jego kompozycji na fortepian i duet skrzypiec z fortepianem.

Aleksandra Milcarz / Tomasz Bolsewicz:
Hugo Reinhold - Utwory wybrane

CD 2015, DUX 1291

Traumbilder op. 63; Klavierstücke op. 52; Sonata na skrzypce i fortepian op. 24.

Aleksandra Milcarz - fortepian
Tomasz Bolsewicz - skrzypce

Jeden z najbardziej zapomnianych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku Hugo Reinhold, uczył się sztuki kompozycji pod okiem i uchem samego Antona Brucknera. Nic dziwnego że od Wielkiego Mistrza, Reinhold jako kompozytor przejął wiele charakterystycznych elementów i rozwiązań łączących polifonię z dziedzictwem austriackiej muzyki ludowej. Jednym z najbardziej znanych dzieł Hugo Reinholda pozostaje do dziś Suita op. 7 na fortepian i orkiestrę smyczkową, za którą kompozytor otrzymał prestiżową Nagrodę im. Ludwiga van Beethovena. Wielu biografów twierdzi, iż właśnie ten utwór zapewnił już w czasie studiów, młodemu Reinholdowi rozgłos w środowisku miłośników muzyki klasycznej.
Na płycie "Hugo Reinhold - Utwory wybrane" mamy okazję zapoznać się z utworami kameralnymi wiedeńskiego kompozytora w doskonałym wykonaniu absolwentki Wrocławskiej Akademii Muzycznej Aleksandry Milcarz, gorąco oklaskiwanej m.in. na festiwalach w Dusznikach Zdroju, Poznaniu i Jeleniej Górze.
Pierwsza połowa godzinnej płyty przynosi pięcioczęściowe "Traumbilder op.63" i cykl "Klavierstucke op.52". Ożywienie w połowie recitalu zarejestrowanego w grudniu 2014 roku w Akademii Muzycznej we Wrocławiu wprowadzają skrzypce, na których gra ceniony muzyk, znany m.in. z współpracy z Wrocławską Orkiestrą Kameralną "Wratislavia", Tomasz Bolewicz. To właśnie Sonata na skrzypce i fortepian op.24, wyśmienicie zinterpretowana przez wrocławskich kameralistów, wypełnia drugą połowę płyty.
Oby niniejszy album przyczynił się do wzrostu zainteresowania twórczością Hugo Reinholda, który poza przedstawionymi tu kompozycjami, pozostawił po sobie również wiele czekających na przypomnienie utworów na orkiestrę smyczkową oraz pieśni i dzieła chóralne
.

* nowe płyty

Amerykańska formacja Yellowjackets, to zespół od początku lat 80-tych zaliczany do grona najciekawszych zjawisk światowego jazzu. Początkowo muzyka kwartetu skupiała się na stylistyce r'n'b i formule fusion, jednak w latach 90-tych po wstąpieniu w szeregi Yellowjackets saksofonisty i klarnecisty Boba Mintzera styl zespołu począł ewoluować w stronę środkowego nurtu muzyki jazzowej. Na przestrzeni lat dochodzilo do wielu roszad personalnych, w wyniku czego przez skład formacji przewinęli się tak doskonali muzycy jak choćby basiści Jimmy Haslip oraz Felix Pastorius (syn słynnego Jaco) i perkusiści w osobach Petera Erskine'a i Terri Lyne Carrington. Od 1990 roku podstawowy trzon składu stanowią pianista Russell Ferrante (grający w zespole od początku jego istnienia) oraz wspomniany wcześniej Bob Mintzer. Po znakomitej płycie: "Cohearence" (2016), kolejnym albumem w dyskografii zespołu jest: zapowiadany przez wytwórnię Mack Avenue na 14 września "Raising Our Voice". W nagraniach muzykom Yellowjackets towarzyszy wokalistka Luciana Souza.

Multiinstrumentalista, wokalista i kompozytor Raul Midón to pochodzący z Nowego Meksyku artysta mający za sobą współpracę z tak z takimi tuzami jak: Stevie Wonder, Herbie Hancock czy Bill Withers, oraz wieloletnią pracę jako sideman takich gwiazd pop jak m.in.: Shakira i Enrique Iglesias. Od końca lat 90-tych, ten niewidomy od wczesnego dzieciństwa muzyk działa też jako samodzielny solista publikując firmowane własnym nazwiskiem albumy. W nagraniu jego bestsellerowej płyty "Don't Hesitate" (2014), brała udział prawdziwa plejada jazzowych gwiazd z Lizz Wright, Dianne Reeves, Richardem Boną i Marcusem Millerem na czele. Na ubiegłorocznej płycie "Bad Ass And Blind" Midónowi towarzyszli m.in. znakomity trębacz, laureat Grammy Nicholas Payton i znany z płyt Diany Krall i Ambrose Akinmusire'a, pianista Gerald Clayton. Z kolei swój nowy album: "If You Really Want" wypełniony 10 premierowymi utworami, (premiera: 14 września), artysta zrealizował wraz z Metropole Orkest prowadzoną przez legendarnego Vince'a Mendozę.

Pod intrygującą nazwą: Wojtek Justyna TreeOh!, kryje się międzynarodowy skład zawiązany przez, od lat zamieszkałego w Holandii, polskiego gitarzystę Wojtka Justynę. Wraz z nim podstawowy skład formacji skład współtworzą: austriacki basista Daniel Lottersberger, niemiecki perkusista Alex Bernath i grający na perkusjonaliach oraz syntezatorze Mooga Diogo Carvalho. W roku 2015 w Holandii ukazała się debiutancka płyta formacji: "Definitely Something", będąca zbiorem znakomicie zagranych utworów w stylu fusion i funk, ozdobionych dynamicznymi partiami lidera i porywającymi dialogami instrumentalistów. 22 września światło dzienne ujrzy nowy album Wojtek Justyna TreeOh!: "Get That Crispy", na którym zespół poszerzył swe dotychczasowe gitarowe brzmienie o instrumenty afrykańskie i generowane przy użyciu syntezatora efekty dźwiękowe. Premierze płyty towarzyszy jesienne tournee zespołu po Polsce, w trakcie którego 30 października muzycy odwiedzą poznański klub Blue Note.

1 września ukazała się niezwykła płyta: "Saxesful" nagrana z udziałem tak wybitnych saksofonistów jak: Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Henryk Miśkiewicz, Piotr Baron, Adam Wendt, Maciej Sikała i Grzech Piotrowski. Wszystkich ich słyszymy na jednej płycie dzięki inicjatywie czołowego polskiego trębacza młodej sceny jazzowej Piotra Schmidta. W poszczególnych utworach wybranych z dorobku światowego jazzu (kompozycje m.in. Victora Younga, Johna Coltrane'a, George'a Gershwina i Theloniousa Monka) zagrali zaproszeni goście, a skład formacji Piotr Schmidt Quartet, która firmuje cały album tworzą wraz z liderem: Wojciech Niedziela (fortepian), oraz muzycy znani z tria RGG: Maciej Garbowski (kontrabas) i Krzysztof Gradziuk (perkusja).

Pod pseudonimem Suzia kryje się wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka Zuza Kłosińska. Artystka jest laureatką m.in. 45. edycji Festiwalu FAMA i 42. Ogólnopolskiego Studenckiego Przeglądu Piosenki Turystycznej YAPA 2017. Dotychczas współpracowała m.in z Tymonem Tymańskim i zespołem The Lunatics, a równolegle z działalnością solową współtworzy formację Kasi Lins. Jej deiutancka 5-utworowa płytka: "Nie dzieje się nic", która ukazała się w maju powstała we współpracy z Michałem Wrzosińskim, a piosenki ją wypełniające zdradzają fascynację artystki twórczością m.in. Melody Gardot, Jeffa Buckleya i Stinga.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., oraz plakat udost. przez CK Zamek

poniedziałek, 03 września 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)