Blog > Komentarze do wpisu

Premiery i nowości płytowe: wrzesień 2018

* Gimel

W styczniu tego roku, znakomitym albumem "Princess Czartoryska's Harp Treasures" działalność fonograficzną rozpoczęła fundacja Phasma-Music, założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa. Kolejnym albumem wydanym nakładem Phasma-Music jest płyta "Gimel " składająca się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla znakomitej flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Utwory, w których instrumentem dominującym jest pojawiający się w kilku różnych odmianach flet (altowy, basowy, piccolo), przygotowali na płytę: Aaron Alter (USA), Keith R. Gambling (Australia), Louis Sauter (Francja), José Jesus de Azevedo Souza (Portugalia), Peter Walton (Wielka Brytania), Aris Carastathis (Kanada), oraz Hari Kanakis, Dimitris Kostopoulos, Rene Nikolaou i Giorgos Papamitrou (Grecja). Każda z kompozycji opublikowana jest w formie nagrania po raz pierwszy, co czyni z albumu "Gimel" płytę wypełnioną w 100% światowymi premierami fonograficznymi. Materiał prezentujący rozmaite techniki gry na flecie, został zarejestrowany we wrześniu 2017 roku w Warszawie, a Iwonie Glince towarzyszą: znana z wspomnianego wcześniej albumu: "Princess Czartoryska's Harp Treasures" Anna-Sikorzak Olek (harfa) i Adam Eljasinski (klarnet, klarnet basowy).

PREMIERA TYGODNIA
Iwona Glinka / Anna Sikorzak-Olek / Adam Eljasinski:
Gimel
CD 2018, Phasma Music 002

Aaron Alter: Introspective Blues #1; Aris Carastathis: In the Light of an Invisible Moon; Keith R. Gambling: Duality; Hari Kanakis: 39 Degrees East; Dimitris Kostopoulos: So far away op.11; Rene Nikolaou: Miriam; Giorgos Papamitrou: Echoes, Meltemi; Louis Sauter: Laissez-moi mes reves; José Jesus de Azevedo Souza: Calling Gestures, Day dream; Peter Walton: Soliloquy.

Iwona Glinka - flety; Anna Sikorzak-Olek - harfa; Adam Eljasinski - klarnety

Od 1995 roku zamieszkała w Atenach Iwona Glinka, specjalizuje się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest założycielką powstałego w 2016 roku zespołu Phasma-Music Ensemble i ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji. Niniejszy album jest kolejnym (po płycie "Progressions" z kompozycjami Michaila Travlosa) fonograficznym owocem współpracy flecistki z prowadzącą bardzo aktywną działalność artystyczną, Anną Sikorzak-Olek.
Harfistka koncertuje zarówno jako solistka jak kameralistka, łącząc dźwięki harfy m.in. z fletem, obojem, sopranem czy perkusją. Artystka współtworzy ceniony w środowisku muzyki klasycznej Warszawski Kwartet Harfowy oraz współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową oraz Sinfonią Varsovią. Także miłośnicy muzyki rozrywkowej i jazzu mogli niejednokrotnie usłyszeć jej grę dzięki współpracy m.in. z Krzysztofem Herdzinem, Krzesimirem Dębskim, Henrykiem Miśkiewiczem czy Andrzejem Jagodzińskim.
"Gimel" to doprawdy czarowna płyta, dźwiękami fletu zabierająca nas w pasjonującą pełną wrażeń podróż dookoła świata. Utwory przygotowane przez kompozytorów wywodzących się z różnych kultur, niejednokrotnie nawiązują stylistycznie do folkloru danego kraju lub regionu. Także przekaz emocjonalny zawarty w poszczególnych kompozycjach odnosi się do rozmaitych emocji i uczuć, a zestawienie obok siebie opracowanych na różne zestawy instrumentów kompozycji, czyni program płyty bardzo urozmaiconym także w zakresie brzmienia.
Znajdziemy tu krótkie zamknięte formy emanujące zwartą melodyką jak otwierający program "Introspective Blues #1" chicagowskiego kompozytora Aarona Altera, ale też bardziej złożone i rozbudowane kompozycje stanowiące rodzaj kilkuczęściowych, wielowątkowych suit ("In the Light of an Invisible Moon" Arisa Carastathisa i "Duality" Keitha R.Gamblinga).
W każdym przypadku mamy do czynienia z muzyką wytwarzającą wyjątkowy, baśniowy klimat. Połączenie śpiewności i kolorystyki dźwiękowej fletu z orientalno-medytacyjnymi partiami harfy pozwala zanurzyć się w bezkresach wyobraźni i fantazji. Duże wrażenie robi "39 stopni na wschód" ("39 Degrees East"), pełen ulotnej melodyki utwór greckiego kompozytora i pianisty Hari Kanakisa.
W utworze "So far away" Dimitrisa Kostopoulosa do instrumentarium dołącza klarnet basowy, którego stateczność idealnie współgra z śpiewnymi trelami fletu. Z kolei miniaturka José Jesusa de Azevedo Souzy "Calling Gestures" jest pełnym szybkich przebiegów melodycznych duetem klarnetu z fletem.
Album "Gimel" to także przegląd współczesnych technik gry na flecie. Iwona Glinka doskonale łączy tradycję z innowacyjnymi rozwiązaniami, stosując bardzo zróżnicowaną wibrację i odsłaniając ogromny potencjał instrumentu w zakresie brzmienia i możliwości technicznych. Szczególnie dostrzeżemy to w utworach wykonywanych solo na flecie altowym: "Miriam" Rene Nikolau, "Meltemi" Giorgosa Papamitrou, oraz kończącym płytę: "Sololoquy" Petera Waltona
.

 

Niezwykle uzdolniony, urodzony w 1981 roku pianista, laureat II nagrody I Europejskiego Konkursu Pianistycznego "Halina Czerny-Stefańska in memoriam" w Poznaniu Radosław Sobczak, oklaskiwany był już m.in. Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech, Rosji, Szwajcarii, ale też w USA i Australii, Izraelu, Palestynie, Arabii Saudyjskiej, Korei i Chinach, wszędzie propagując twórczość wybitnych polskich kompozytorów. W sierpniu nakładem wytwórni DUX jednocześnie ukazały się dwie płyty pianisty. Pierwsza z nich to album z recitalem złożonym z utworów fortepianowych Karola Szymanowskiego, drugą wypełniły kompozycje Ignacego Jana Paderewskiego.

 

* Szymanowski

NOWOŚĆ
Radosław Sobczak: Karol Szymanowski Piano Music
CD 2018, DUX 1502

9 Preludiów op.1; II Sonata A-dur op. 21; Mazurki op. 50 (nr 14 i 15); Etiuda b-moll op. 4 nr 3.

Radorsław Sobczak - fortepian

Uznawane za wyjątkowo trudne technicznie utwory fortepianowe Szymanowskiego, pełne są zawiłych partii i charakteryzują się zmiennością tempa i niespójną dynamiką. W programie płyty "Karol Szymanowski Piano Music" znajdziemy zachwycające wykonania: 9 Preludiów op.1, II Sonatę A-dur op.22, dwa Mazurki op.50 (nr 14 i 15), oraz Etiudę b-moll op.4 nr 3.
Kompozycje ułożone zostały chronologicznie, dzięki czemu słuchając płyty śledzimy przemiany zachodzące w stylistyce twórczości Szymanowskiego. Program otwiera cykl 9 Preludiów op.1 pochodzący z młodzieńczego okresu twórczości kompozytora. Preludia te w zakresie ornamentyki i faktur, zdradzają fascynację zaledwie 18-letniego wówczas Szymanowskiego twórczością Chopina. Z kolei II Sonata A-dur op.21 to już dzieło dojrzałego twórcy, o wyraźnie sprecyzowanym stylu.
Płytę wieńczą trzy miniatury: pochodzące z 4 zeszytu mazurków Szymanowskiego Mazurki nr 14 i 15, eksponujące wyraźnie zarysowaną melodykę bazującą na estetyce prostych tematów ludowych, oraz Etiuda b-moll op.4 nr 3, będąca rodzajem ukłonu w stronę miniatur fortepianowych Aleksandra Skriabina.
Utwory fortepianowe powszechnie uznawanego za najwybitniejszego obok Fryderyka Chopina polskiego kompozytora, owego czasu poruszyły tak znakomitych pianistów jak Artur Rubinstein, Ignacy Jan Paderewski czy Światosław Richter. Doskonale, iż utwory fortepianowe Karola Szymanowskiego wciąż fascynują kolejne pokolenia pianistów. Dowodem tego są znakomite nagrania jakie trafiają do nas w ciągu ostatnich lat, dokonane m.in. przez Szymona Nehringa (DUX 1198a), Marka Szlezera (DUX 1367), Wojciecha Pyrcia (DUX 1458), czy zamieszczone na tym albumie pełne pasji interpretacje muzyki Szymanowskiego zarejestrowane podczas sesji nagraniowych w 2017 i 2018 roku przez Radosława Sobczaka
.

* Paderewski

NOWOŚĆ
Radosław Sobczak: Paderewski Piano Works
CD 2018, DUX 1503

Menuet G-dur Op.14 nr 1; Nokturn B-dur Op.16 nr 4; Toccata "Na pustyni" Op.15; Melodia Ges-dur Op.16 nr 2; Sonata Es-moll Op.21.

Radorsław Sobczak - fortepian

Ignacy Jan Paderewski to postać mogąca kojarzyć się zarówno z polityką jak muzyką, a więc setna rocznica odzyskania niepodległości, to również znakomita okazja do sięgnięcia po muzykę kompozytora i światowej sławy pianisty, który poprzez swój patriotyzm zwracał uwagę na znaczenie niepodległej Polski w Europie. Na płycie: "Paderewski Piano Works" znajdziemy m.in. inspirowany twórczością Mozarta słynny Menuet op.14 nr 1 pochodzący z młodzieńczego okresu twórczości kompozytora, oraz powstałą 20 lat później (w roku 1906) arcytrudną technicznie, monumentalną, trzyczęściową Sonatę fortepianową es-moll op. 21.
Radosław Sobczak podchodzi do utworów Paderewskiego z niespotykaną u innych pianistów naturalnością. Każdym dźwiękiem trafia w samo sedno ignorując rozmaite pułapki tkwiące w zawiłościach poszczególnych kompozycji. Szczególnie dostrzeżemy to w wypełniającej 32 minuty albumu wspomnianej wcześniej Sonacie Es-moll op.21. Doprawdy niewielu pianistów potrafi zmierzyć się z tym utworem w tak pewnym i zdecydowanym stylu. Jednocześnie Sobczak nie pozbawił Sonaty tkwiącego w niej ładunku emocjonalnego i dramaturgii obejmującej zarówno fragmenty pełne uniesień, jak motywy nasączone melancholią.
Znakomicie dobrany został, złożony z kompozycji powstałych na przestrzeni 21 lat repertuar płyty, doskonale ukazując twórczy temperament Ignacego Jana Paderewskiego w ramach muzyki skomponowanej na fortepian.


* Reminiscencje z przyszłości

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, akordeonista Adam Maksymienko to jeden z najwybitniejszych polskich akordeonistów młodego pokolenia. Jest laureatem wielu konkursów i przeglądów, a jego wykonanie Sonaty nr 3 "Reminiscence of the Future" Vyatcheslava Semionova w kwietniu 2018 roku w kościele św. Katarzyny w Goleniowie, uważane jest za jedno z najważniejszych wydarzeń koncertowych muzyki akordeonowej ostatnich lat. Ten właśnie utwór posłużył jako tytuł płyty ukazującej niezwykłe walory brzmieniowe akordeonu oraz nieodkryte dotąd utwory muzyki klasycznej dedykowane temu instrumentowi. Poza tytułową Sonatą Semionova, w programie płyty znajdziemy Sonatę No.3 Vladislava Zolotaryova i Sonatę "Et Expecto" Sofii Gubaiduliny.

NOWOŚĆ
Adam MAKSYMIENKO: Reminiscence of the Future
CD 2018, DUX 1470

Vladislav Zolotaryov: Sonata No. 3;
Sofia Gubaidulina: Sonata „Et Expecto”;
Vyatcheslav Semionov: Sonata No. 3 “Reminiscence of the Future”.

Adam Maksymienko - akordeon

Wybrane na płytę utwory kompozytorów pochodzenia rosyjskiego łączy specyficzna programowość i okoliczności powstania. Każdy z trójki kompozytorów, których utwory wybrał młody akordeonista tworzył w okresie ograniczającego wypowiedzi artystyczne reżimu. Stąd przekaz wybiegającej poza powszechnie znane schematy muzyki, będącej wyrazem jedynego wówczas możliwego buntu.
Vladislav Zolotaryov stosując polifonię i sięgając po różnorodne barwy dostępne dla akordeonu, uczynił z instrumentu rodzaj samowystarczalnej orkiestry. Sofia Gubaidulina wniosła do literatury akordeonowej mistycyzm i elementy muzyki sakralnej. Z kolei Vyatcheslav Semionov stworzył dla akordeonu rodzaj fuzji łączącej elementy folkloru z współczesnymi technikami kompozytorskimi.
Wszystkie trzy oblicza muzyki akordeonowej odnajdziemy w sonatach zamieszczonych na tej właśnie płycie.
Dramatyzm i wizja rychłej śmierci zaklęte w utworze Zolotaryova, który w wieku 33 lat odebrał sobie życie, nawiązania do Starego i Nowego Testamentu oraz apokaliptyczne wizje ukaranej w 1979 roku zakazem publikacji i występów w ZSRR Sofii Gubaiduliny, czy wreszcie tytułowe "Wspomnienia z przyszłości" cytującego Bacha i Liszta, Semionova - to muzyka wyszukana i nietuzinkowa.
Adam Maksymienko zmierzył się z utworami, nie tylko bardzo trudnymi technicznie, ale też niosącymi w sobie specyficzny klimat i przesłanie. Niewiele ukazuje się płyt z tak wyszukaną muzyką akordeonową. "Reminiscence Of The Future" to jednak album, wychodzący poza określoną formułę i potrafiący zainteresować nie tylko zagorzałych miłośników instrumentu, ale wszystkich melomanów otwartych na muzykę współczesną.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: DUX

piątek, 21 września 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/32)

    * Daleth Alfabet fenicki to najstarszy zachowany alfabet, powstały ok.1050 roku p.n.e., pierwotnie służący do zapisu używanego w starożytności na terenie dzisie

  • Muzyczna Gazeta (2018/10-3)

    W ramach koncertów towarzyszących dorocznemu konkursowi Blue Note Poznań Competition , poznańscy miłośnicy jazzu mieli okazję spędzić dwa wyjątkowe wieczory z m

  • Nowości, premiery i zapowiedzi płytowe: październik 2018

    * Flashback Tubis Trio to skład powołany do życia w 2006 roku przez łódzkiego pianistę i kompozytora Macieja Tubisa . Wraz z nim formację współtworzą: kontraba

Paweł GUSNAR

Saxophone Varie Vol.3
PREMIERA 19 PAŻDZIERNIKA 2018

Ars Paschalis
(premiera 2 listopada 2018)

Aldona Nawrocka
AVE
(premiera 26 października 2018)

Christian McBRIDE's New Jawn
(premiera 26 października 2018)

Connie HAN
Crime Zone
(2018)

Mariusz BARSZCZ
Muzyka nam bliska
(2018)