Blog > Komentarze do wpisu

Premiery, nowości i zapowiedzi płytowe: wrzesień 2018

* Jazz Forum 9/2018

Wrześniowym numerem Jazz Forum żegna zmarłego 29 lipca Tomasza Stańkę, ale też Grzegorza Grzyba (23 lipca), Tadeusza Federowskiego (31 sierpnia) i Królową Soulu Arethę Franklin (16 sierpnia). Pośród wywiadów m.in. rozmowy z Johnem Scofieldem i Robertem Crayem. Poza tym jak zwykle relacje z koncertów i festiwali jazzowych oraz recenzje nowych płyt. Wśród omawianych albumów znajdziemy tytuły opisywane, bądź te które wkrótce zostaną omówione również na LongPlay.blox.pl: Szymon Mika Trio & Guests "Togetherness", Krzysztof Lenczowski "Rzeczy osobiste" i The New Lessers "Evening".
Ja miałem ogromną przyjemność napisać kilka zdań o nowym albumie legendarnej formacji Tower Of Power. Tekst dotyczący albumu "Soul Side Of Town" znajdziecie na str.72/73.
Do czasopisma w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta formacji Dominik Kisiel Exploration Quartet, której wydanie sygnalizuję u dołu niniejszego wpisu, a recenzja płyty pojawi się w tym miejscu w ciągu najbliższych dni.

* Get Thad Crispy

Od lat zamieszkałego w Holandii polskiego gitarzystę Wojtka Justynę i jego funkującą formację TreeOh! znamy z wydanej w 2015 roku płyty "Definitely Something". Po serii koncertów w Polsce, artysta proponuje kolejny album "Get That Crispy", który tym razem promowany będzie także w ojczyźnie młodego muzyka. W przeciwieństwie do poprzedniej płyty, na której wręcz roiło się od zaproszonych do współpracy artystów, "Get That Crispy" nagrana została przez kwartet samodzielnie. Wraz z kompozytorem materiału i szefem przedsięwzięcia, w skład formacji wchodzą znani z współpracy z grupą słynnego perkusisty Jamala Thomasa: austriacki basista Daniel Lottersberger i niemiecki perkusista Alex Bernath, oraz "nowy nabytek" grupy, grający na perkusjonaliach i syntezatorze Mooga Portugalczyk Diogo Carvalho.

PREMIERA
Wojtek JUSTYNA TreeOh!: Get Thad Crispy
CD 2018, Planet Ezy Street PES 1801

Get That Crispy; Cologne; What Is Now?; Chit Chat with a Chick from Chad; Swamp; The Dandy Lion; Tell Me Where to Go; Sleeping Cow.

Wojtek Justyna - gitara; Daniel Lottersberger - gitara basowa; Alex Bernath - perkusja; Diogo Carvalho - instr. perkusyjne, Moog synthesizer

Wyeksponowanie w brzmieniu formacji perkusjonaliów i wykorzystanie generowanych przy użyciu syntezatora efektów dźwiękowych, w nieoceniony sposób wzmocniło, nadal oscylującą wokół funku i fusion formułę zespołu.
Niewątpliwym atutem Wojtek Justyna TreeOh! są pełne wyobraźni kompozycje lidera, częściowo powstałe przy udziale pozostałych muzyków kwartetu. Justyna potrafi olśnić nas wyjątkowym groovem i energią tkwiącą w większości zamieszczonych na albumie utworów, ale też oczarować klimatem i ujmującym nastrojem. Przykładem tego jest nasączone bluesem, impresyjne: "Chit Chat with a Chick from Chad" nawiązujące do estetyki gitarowych magów w rodzaju Johna Scofielda czy Juliana Lage, oraz ciekawie eksponujące afrykańskie brzmienia, rozbudowane do formy niemal mini suity: "Swamp".
Nowy album Wojtek Justyna TreeOh! przynosi też dużą dawkę improwizacji i spontanicznych solówek poszczególnych muzyków tworzących demokratyczny kwartet. Doskonałym zakończeniem jest bardzo rozbudowany instrumentalnie "Sleeping Crow", w którym znajdziemy genialne popisy Daniela Lottersbergera i Diogo Carvalho, podane w otoczeniu szaleńczych partii perkusji Alexa Bernatha.
"Get That Crispy" to płyta pełna ciekawych brzmień i rozwiązań, przynosząca utwory o fascynującej rytmice i intrygujących melodiach podanych za pośrednictwem śpiewnych gitarowych fraz. Międzynarodowy band Wojtka Justyny jest na najlepszej drodze ku staniu się jednym z najważniejszych graczy europejskiej sceny jazzowej i okołojazzowej najbliższych lat
.

Już 30 października (wtorek) Wojtek Justyna TreeOh! zagrają w Poznaniu w klubie Blue Note.

* Sonaty J.S.Bacha

 

Znana ze składu cenionego na świecie Meccore String Quartet, skrzypaczka Aleksandra Bryła i zasłużona pedagog, klawesynistka Maria Banaszkiewicz-Bryła, zarejestrowały trzy spośród sześciu Sonat Johanna Sebastiana Bacha na skrzypce i klawesyn, w których kompozytor zerwał z tradycją nadawania klawesynowi wyłącznie roli basso continuo, powierzając obu instrumentom autonomiczne, wzajemnie uzupełniające się partie.

NOWOŚĆ
Johann Sebastian Bach:
3 Sonatas for violin and harpsichord
CD 2018, DUX 1494

Sonata nr 1 h-moll BWV 1014; Sonata nr 2 A-dur BWV 1015; Sonata nr 3 E-dur BWV 1016.

Aleksandra Bryła - skrzypce;
Maria
Banaszkiewicz-Bryła - klawesyn

W momencie powstania niniejsze Sonaty uznano za nowatorskie i wyznaczające nowe kierunki gatunku. Dziś stanowią jedne z najbardziej cenionych utworów literatury skrzypcowej baroku. Pośród miłośników twórczości Johanna Sebastiana Bacha krąży opinia, iż Sonaty na skrzypce i klawesyn oznaczone numerami BWV 1014-1019, to najbardziej uczuciowe instrumentalne dzieła z całego dorobku niemieckiego kompozytora. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że utwory powstały krótko po śmierci ukochanej żony kompozytora, Marii Barbary. Stąd poruszające, przepełnione smutkiem spokojne fragmenty (np Adagio z Sonaty nr 1, czy przepiękne Adagio ma non tanto z Sonaty nr 3).
W sonatach tych nie znajdziemy właściwego innym utworom J.S.Bacha mistycyzmu i swego rodzaju programowej surowości. Tutaj grają przede wszystkim uczucia, ekspresja i emocje, którymi od początku do końca przepełniona jest muzyka.
Program płyty obejmujący trzy pierwsze Sonaty jest świetnie wyważony pod względem dramaturgii, tworząc z całego albumu rodzaj zamkniętej konceptualnie całości. To muzyka pełna rozmaitych barw i przepięknych dźwiękowych ornamentów. Słucha się jej znakomicie.
Nietypowa technika kompozytorska zastosowana w Sonatach nr 1 h-moll, nr 2 A-dur i nr 3 E-dur, odsłania mniej znane oblicze Bacha. Album jest też zarazem wyjątkowym popisem instrumentalnym obu znakomitych artystek, oraz pokazem ich nadzwyczajnej muzycznej komunikacji
.


* Musica Sacromontana XIII

Szczycący się wyjątkową renomą Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana każdego roku gromadzi w Bazylice Świętogórskiej i klasztorze Ojców Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu zarówno rzesze melomanów, jak i prestiżowych artystów. Podczas festiwalowych koncertów prezentowane są zarówno utwory sakralne jak i dzieła muzyki klasycznej, a pośród wykonawców jacy pojawili się dotychczas na Festiwalu warto wymienić choćby Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" Agnieszki Duczmal, Poznańskie Słowiki, Konstantego Andrzeja Kulkę i Krzysztofa Pendereckiego. Tradycją stało się dokumentowanie kolejnych edycji Festiwalu wydawaniem wybranych utworów na płytach CD. Na płycie: "Musica Sacromontana XIII: Józef Zeidler - Missa D-dur" znajdziemy współczesne wykonanie dzieła duchowego patrona imprezy, Józefa Zeidlera. Wykonawcami są: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka (fot).

NOWOŚĆ
Musica Sacromontana XIII: Józef Zeidler - Missa D-dur
CD 2018, DUX 1474

Kyrie; Christe; Kyrie da capo; Gloria; Qui Tollis; Quoniam; Credo; Et Incarnatus; Et Resurexit; Sanctus; Pleni; Benedictus; Osanna; Agnus Dei; Dona Nobis.

Sinfonia Varsovia ; Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia ; Aleksandra Kubas-Kruk -sopran; Anna Radziejewska - mezzosopran; Jarosław Bręk - bas; Karol Kozłowski - tenor; dyrygent: Jerzy Maksymiuk

W XVIII wieku Bazylika Świętogórska była niezwykle ważnym ośrodkiem życia muzycznego, a zarazem miejscem, w którym żył i tworzył nazywany polskim Mozartem - Józef Zeidler, jeden z najwybitniejszych reprezentantów klasycyzmu w muzyce polskiej, a zarazem jeden z najwspanialszych polskich kompozytorów muzyki kościelnej przełomu XVIII i XIX wieku.
Na wydanej w 2016 roku płycie "Musica Sacromontana XI" poznaliśmy monumentalną Mszę ex D. Niniejszy album przynosi inne dzieło Józefa Zeidlera odnalezione w zbiorach Die Bayerische Staatsbibliothek w Monachium, a aktualnie przechowywane w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu, Mszę D-dur.
To utwór zdecydowanie łatwiejszy w odbiorze, charakteryzujący się prostotą i uporządkowaną budową, skomponowany według konwencjonalnych klasycznych wzorów. A jednak jest to prostota wyszukana i osobliwa, bowiem mamy do czynienia z utworem równie poruszającym jak wspomniana wcześniej Msza ex D.
Utwór nie robiłby tak ogromnego wrażenia, gdyby nie doskonałe wykonanie w jakim słuchamy go na tej płycie. Zarówno chór jak orkiestra osiągają terytoria niedostępne większości współczesnych artystów. Nic dziwnego, wszak Sinfonia Varsovia i Camerata Silesia brzmią pod batutą niezrównanego maestro Jerzego Maksymiuka, a soliści których partiami zachwycamy się w trakcie Mszy należą do ścisłej elity polskich śpiewaków.
Nie bez znaczenia jest też fakt iż płyta zarejestrowana została w gostyńskiej Bazylice Księży Filipinów, słynącej nie tylko z wyjątkowej akustyki ale również z osobliwego klimatu sprzyjającego odbiorowi muzyki.
Muzyka ta, szczególnie w pierwszym okresie po ukazaniu się albumu (jesienią), sprzyja duchowemu wyciszeniu i religijnej zadumie. To kolejna płyta z katalogu wytwórni DUX, której nie sposób odłożyć na półkę po jednorazowym wysłuchaniu
.

* nowe płyty

Dominik Kisiel Exploration Quartet to grupa tworzona przez młodego trójmiejskiego pianistę i kompozytora, ucznia Włodzimierza Nahornego i Sławka Jaskułke. Założony w 2016 roku zespół tworzą: Dominik Kisiel (fortepian), Michał Jan Ciesielski (saksofony), Piotr Szajrych (kontrabas) i Adam Golicki (perkusja). Kwartet jest laureatem m.in. ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Przeglądu Zespołów Jazzowych i Bluesowych klubu Ucho, oraz tegorocznej Bielskiej Zadymki Jazzowej. W maju ukazał się debiutancki album grupy "Exploration", a już kilka tygodni później światło dzienne ujrzała koncertowa płyta "Live at Radio Katowice", która dołączona została do wrześniowego numeru Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów. Album wypełnił autorski repertuar złożony z kompozycji lidera oraz saksofonisty Michała Jana Ciesielskiego i znanego z grupy Confusion Project, perkusisty Adama Golickiego.

Coraz częściej porównywana przez krytyków do legendarnej Elli Fitzgerald, laureatka Grammy amerykańska wokalistka Cecile McLorin Salvant, już na dobre zadomowiła się w gronie najwybitniejszych osobowości współczesnego jazzu. Jej nowy album "The Window" zapowiadany na 28 września, nagrany został w duecie z pianistą Sullivanem Fortnerem. Kameralną płytę wypełniają utwory dotyczące natury miłości oscylujące wokół estetyki francuskiego kabaretu i r'n'b. McLorin Salvant sięgnęła po tematy m.in. Steviego Wondera, Cole'a Portera, Richarda Rodgersa i Oscara Hammersteina, oraz wielki standard Leonarda Bernsteina ze słowami Stephena Sondheima "Somewhere", wybrany z legendarnego musicalu "West Side Story", o którym przeczytacie w aktualnym numerze dwumiesięcznika ArtPost.

Dysponująca rozpoznawalnym chrapliwym głosem, pochodząca z Ohio wielokrotnie nagradzana tak prestiżowymi nagrodami jak m.in. Grammy i MTV Music Award wokalistka r'n'b Macy Gray, doczekała się już 10 albumu. Płyta "Ruby", która ukazała się 21 września to powrót artystki do konwencji, która przed blisko 20 laty zapewniła jej ogólnoświatowy rozgłos i sławę. 12 premierowych piosenek to esencja nowoczesnego r'n'b z nieodłącznymi elementami jazzu, bluesa i tradycyjnej muzyki pop. Bogate orkiestrowe aranżacje przeplatają się ze szczodrze serwowaną elektroniką i rozmaitymi trickami dostępnymi w nowoczesnym studio nagraniowym. Płytę pilotował videoclip "Sugar Daddy" nawiązujący swym klimatem do legendy Bille Holiday i biograficznego obrazu "Lady Sings the Blues" z 1972 roku.

Trio jednego z najważniejszych basistów amerykańskiego jazzu Christiana McBride'a okazało się dla Christiana Sandsa prawdziwą trampoliną, dzięki której młody pianista nawiązał kontakt ze śmietanką światowych jazzmanów. Już w 2015 roku Sands pojawił się wraz z m.in. Garym Burtonem, Kirkiem Whallumem i McBridem na dorocznym Detroit Jazz Festival, a rok 2017 przyniósł pierwszy album firmowany nazwiskiem Christiana Sandsa: "Reach" (Album Roku w kategorii World Jazz w podsumowaniu 2017 LongPlay Top). Płytą artysta nie tylko potwierdził swój wyjątkowy kunszt wywołujący skojarzenia z największymi pianistami jazzu, ale objawił się światu jako doskonały kompozytor i lider własnego składu. 21 września doczekaliśmy się drugiego albumu Christiana Sandsa, na którym pianiście towarzyszy znany z poprzedniej płyty kontrabasista Yasushi Nakamura, perkusista Jerome Jennings i cała plejada gości (m.in. Marcus Strickland - saksofon, Keyon Harrold - trąbka i Caio Afiune - gitara). Album "Facing Dragons" wypełnia 8 własnych kompozycji pianisty oraz autorskie, bluesowe opracowanie: "Yesterday" Lennona i McCartneya.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: DUX, oraz udost. przez W.Justyna

poniedziałek, 24 września 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/32)

    * Daleth Alfabet fenicki to najstarszy zachowany alfabet, powstały ok.1050 roku p.n.e., pierwotnie służący do zapisu używanego w starożytności na terenie dzisie

  • Muzyczna Gazeta (2018/10-3)

    W ramach koncertów towarzyszących dorocznemu konkursowi Blue Note Poznań Competition , poznańscy miłośnicy jazzu mieli okazję spędzić dwa wyjątkowe wieczory z m

  • Nowości, premiery i zapowiedzi płytowe: październik 2018

    * Flashback Tubis Trio to skład powołany do życia w 2006 roku przez łódzkiego pianistę i kompozytora Macieja Tubisa . Wraz z nim formację współtworzą: kontraba

Paweł GUSNAR

Saxophone Varie Vol.3
PREMIERA 19 PAŻDZIERNIKA 2018

Ars Paschalis
(premiera 2 listopada 2018)

Aldona Nawrocka
AVE
(premiera 26 października 2018)

Christian McBRIDE's New Jawn
(premiera 26 października 2018)

Connie HAN
Crime Zone
(2018)

Mariusz BARSZCZ
Muzyka nam bliska
(2018)