Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/28)

* Muzyka z serca płynąca

Urodzony w Paryżu w 1952 roku pianista i kompozytor Roger Davidson jest artystą wyjątkowo wszechstronnym. Ceniony w środowisku miłośników muzyki klasycznej, jest jednocześnie wyjątkowym instrumentalistą swobodnie poruszającym się w estetyce tanga, muzyki klezmerskiej, rytmów latynoamerykańskich i oczywiście jazzu. Davidson jest także autorem dwóch cieszących się sporym powodzeniem książek na temat brazylijskiej muzyki. Wraz z osiadłymi w Nowym Jorku brazylijskimi muzykami, oraz znakomitym wibrafonistą i wirtuozem harmonijki ustnej Hendrikiem Meurkensem, w roku 2017 pianista nagrał wypełniony własnymi kompozycjami album: "Oraçâo Para Amanhâ" (2017). Kolejną płytą muzyka jest album: "Music From The Heart".

PREMIERA
Roger DAVIDSON Quartet: Music From The Heart
CD 2018, Soundbrush SR 1039

My Love Is Only You; Celia; Comment Je T'aime; The Way You Move My Heart; Onde Esta Sua Alma?; A Primavera; O Mico; Fico Feliz; Guardian Angel; Um Amor, Um Abraço; I Will Always Love You; Unconditional Love; Celebraçâo; Saudades; Samba De Alegria.

Roger Davidson - fortepian; Henrdik Meurkens - wibrafon, harmonijka; Eduardo Belo - kontrabas; Adriano Santos - perkusja

Nowa płyta Rogera Davidsona nagrana została w identycznym składzie jak poprzedni album, a więc z doskonale czującymi klimat kompozycji Davidsona, brazylijskimi muzykami: Eduardo Belo (kontrabas) i Adriano Santos (perkusja). Nieoceniony wkład w ostateczny przekaz utworów składających się na album ma, jeden z najbardziej zapracowanych w ostatnich latach muzyków, harmonijkarz i wibrafonista Hendrik Meurkens. Holenderski muzyk zwany ''Artem Tatumem harmonijki'', znany jest z wspólnych płyt m.in. z Charlie Byrdem, Herbem Ellisem, czy Billem Cunliffe (zaledwie kilka tygodni temu ukazał się nagrany w duecie z pianistą album: "Cabin In The Sky"). Swą grą Meurkens nadał wyjątkowej specyfiki wydanym w ostatnich kilku latach albumom takich artystów jak Albare, Misha czy Lyn Stanley. Także "Music From The Heart" Rogera Davidsona nie byłby takim jakim jest, gdyby nie udział w przedsięwzięciu grającego na przemian na wibrafonie i harmonijce ustnej Meurkensa.
Davidson ponownie postawił na własne, premierowe kompozycje rezygnując z odgrywania standardów. Artysta dopisuje tym samym swoje nazwisko w poczet wybitnych współczesnych twórców oryginalnej brazylijskiej muzyki, w której dominują rytmy samby i bossa novy.
To utwory pełne pozytywnych emocji i serdecznych uczuć. Zgodnie z tytułem albumu, muzyka na nim zawarta robi wrażenie wypływającej prosto z serca. To także muzyka stworzona przez Davidsona pod wpływem miłości do swej małżonki, urodzonej w Brazylii Nilcelii Davidson. To jej własnie artysta zadedykował kompozycję: "Celia".
Poza dominującymi instrumentami: fortepianem lidera oraz harmonijką lub wibrafonem Meurkensa, kilkakrotnie do głosu dochodzą pozostali muzycy. Porywające solówki kontrabasu Eduardo Belo, słyszymy m.in. podczas zawirowanego melodycznie: "O Mico", czy przepięknej ballady: "Unconditional Love", zwieńczonej cytatem z "Mona Lisy" Raya Evansa i Jaya Livingstona, a znany z współpracy z m.in. Johnem Pizzarelli Adriano Santos olśniewa nas żywiołową solową partią w finałowej "Sambie De Alegria".
Brazylijskie rytmy i dominująca w nagraniach specyficzna liryka pięknych ballad. Urzekające melodie i wyśmienite aranżacje. "Music From The Heart" smakuje wybornie, zarówno jako płyta słuchana ze skupieniem i uwagą, jak i w formie dźwiękowego uzupełnienia wieczornego relaksu
.

* Encontros

Obecny na scenie od ponad pięciu dekad pianista, band leader, kompozytor, aranżer, producent i pedagog z Rio de Janeiro Antonio Adolfo, już w latach 60-tych prowadził własne trio oraz współpracował z takimi wykonawcami jak Flora Purim czy Carlos Lyra, a jego kompozycje mają w swym repertuarze m.in. Stevie Wonder, Dionne Warwick i Herb Alpert. Artysta legitymujący się starannym wykształceniem muzycznym (m.in. studia u Eumira Deodato w Rio i w Paryżu u Nadii Boulanger), prowadzi bardzo aktywną działalność, w ostatnim czasie pomagając również jako producent, kompozytor i muzyk, swej śpiewającej córce Carol Saboya ("Carolina", 2016), okrzykniętej mianem Nowego Odkrycia Brazylijskiej Piosenki. Pochodzący z rodziny o muzycznych tradycjach (matka muzyka była skrzypaczką słynnej Brazilian Symphony Orchestra) Antonio Adolfo, jest też cenionym pedagogiem, którego szkoła w Rio de Janerio skupia ponad 1300 studentów, zafascynowanych bossa novą i brazylijskim jazzem.

NOWOŚĆ
Antonio ADOLFO: Encontros - Orquestra Atlantica
CD 2018, AAM 0712

Partido Samba - Funk; Pentatonica; Atlantica; Luizao; Milestones; Saudade; Capoeira Ya; Africa Bahia Brasil; Delicada Jazz Waltz; Sa Marina.

Antonio Adolfo - fortepian; Nelson Faria, Claudio Jorge, Leo Amuedo - gitary; Jorge Helder - kontrabas; Rafael Barata - perkusja; Ze Renato - wokal; Serghino Trombone, Aldivas Ayres, Wanderson Cunha - puzony; Jesse Sadoc - trąbka, flugelhorn; Gesiel Nascimento - trąbka; Marcelo Martins, Danilo Sinna - saksofony, flet; Levi Chaves - saksofony; Marcos Nimrichter - akordeon; Dada Costa - instr. perkusyjne

Po albumach "Tropical Infinito" (2016) i wypełnionym utworami Wayne'a Shortera "Hybrido" (2017), Antonio Adolfo proponuje płytę zatytułowaną: "Encontros - Orquestra Atlantica", na której znajdziemy 9 nowych nasączonych latynoskim duchem kompozycji, oraz ciekawą wersję "Milestones" Milesa Davisa. W nagraniach pianiście towarzyszy grono sprawdzonych od lat muzyków stanowiących silny fundament brazylijskiej sceny jazzowej, w tym znani z poprzednich albumów artysty: gitarzysta Leo Amuedo, kontrabasista Jorge Helder, perkusista Rafael Barata, wokalista Ze Renato, oraz grający na instrumentach dętych Jessé Sadoc, Marcelo Martins i Serginho Trombone.
Na płycie dominuje brzmienie latynoskiej orkiestry jazzowej, pełne rozbudowanych aranżacji i charakterystycznego dla big bandów instrumentalnego przepychu. Album stanowi dla artysty rodzaj spełnionego marzenia o prowadzeniu własnej brazylijskiej orkiestry, wykonującej jego autorskie kompozycje. Orquestra Atlantica powołana została przez Antonio Adolfo już w 2012 roku, a po kilku latach działalności osiągnęła poziom dostępny tylko dla najwybitniejszych na świecie jazzowych orkiestr.
W swych kompozycjach Adolfo czerpie z dobrodziejstw samby, walca i afro-brazylijskiej ballady, elementy ich wykorzystując w sobie tylko właściwy sposób.
Taneczne tematy w rodzaju otwierającego płytę: "Partido Samba-Funk" czy "Capoeira Ya", sąsiadują z balladowymi: "Atlantica" i ozdobioną wspaniałą partią akordeonu Marcosa Nimrichtera "Delicadą Jazz Waltz". Żywiołowa samba "Luizao" i bebopowy standard "Milestones", przeciwstawione są eksponującemu afrykańskie wpływy w kulturze brazylijskiej "Africa Bahia Brazil".
Poza nowymi kompozycjami, artysta sięgnął też po swoje dzieło z 1967 roku: "Sa Marina", które pod angielskim tytułem "Pretty World" stało się standardem, a na przestrzeni 50 lat utwór ten wykonywali m.in. Stevie Wonder, Sergio Mendes i Herb Alpert. Na nowym krążku artysty poznajemy mieniącą się solówkami saksofonów (tenorowy: Marcelo Martins, barytonowy: Levi Chaves) i puzonu (Aldivas Ayres), wersję ponadczasowego przeboju, stanowiącą doskonałe zakończenie całego albumu.

* Kollar - Henriksen

Wydana w ciekawej, intrygującej okładce płyta "Illusion Of A Separate World" jest owocem współpracy dwóch europejskich muzyków, spośród których każdy jest wyjątkową osobowością, mającą za sobą rozmaite doświadczenia i osiągnięcia. Czeski gitarzysta i kompozytor David Kollar porusza się stylistycznie w obrębie awangardy. Muzyk mający na swym koncie współpracę z m.in. światowej sławy perkusistą Patem Mastelloto i włoskim trębaczem Paolo Raineri (wraz z nimi tworzył trio KoMaRa), jest też cenionym twórcą muzyki filmowej. Z kolei słynący z charakterystycznego brzmienia norweski trębacz, wokalista i multiinstrumentalista Arve Henriksen, to współpracownik takich jazzowych tuzów jak Kenny Wheeler, Andy Sheppard czy Lars Danielsson. Wspólne dzieło obu muzyków nagrane zostało w Słowacji na przełomie kwietnia i maja 2018 roku, a już od lipca dostępne jest na płycie dzięki wytwórni Hevhetia.

NOWOŚĆ
David KOLLAR / Arve HENRIKSEN:
Illusion Of A Separate World

CD 2018, Hevhetia HV 0178-2-331

Night Navigator; Mirror Transformations; Silk Spinning; Chimera; The Spiral Turn; Solarization; Vision of Light; Castles in the Air; Bird of Passage; Augmented Reality; Roving Observer; Beyond the iCloud.

David Kollar - gitara, elektronika, syntezatory; Arve Henriksen - trąbka, wokal, perkusja, instr. klawiszowe, elektronika

Muzycy po raz pierwszy spotkali się w 2017 roku przy okazji festiwalu w Pradze. Wówczas to narodził się pomysł współpracy, który kilka miesięcy później zaowocował koncertem obu artystów w Słowacji. Osiągnięte podczas występu nieprzeciętne porozumienie między muzykami i uzyskanie wspólnego muzycznego mianownika zadecydowało o postanowieniu nagrania wspólnego albumu.
Szkice poszczególnych utworów we współpracy z zaprzyjaźnionym trębaczem Paolo Ranierim przygotował podczas pobytu we Włoszech, David Kollar. Materiał przesłany został do Henriksena, który uzupełnił całość partiami trąbki i perkusji, efektami elektronicznymi i wokalizami. Gdy nagrania wróciły do Kollara, ten zadecydował o ostatecznym kształcie albumu i wybrał nań 12 utworów tworzących konceptualną formę: "Illusion Of A Separate World", którą poznajemy na niniejszym albumie.
Muzyka to tajemnicza, mroczna i nietuzinkowa pod względem brzmienia. Utwory czerpią z estetyki ambientu, jazzu i rockowej awangardy. Gitara elektryczna i stłumiona trąbka wprowadzą nas w środowisko tworzone przez generowane elektronicznie dźwięki nawiązujące do odgłosów natury, plemiennych śpiewów, szamańskich bębnów i wielu innych etnicznych zapożyczeń.
Poszczególne motywy melodyczne przewijają się sennie w odrealnionej dźwiękowej przestrzeni, tworząc bez reszty wciągający mikroklimat
.

* Big Band Małopolski

Big Band Małopolski to jedna z najlepszych orkiestr jazzowych w Polsce. Zespół powstał w 2006 roku z inicjatywy dyrygenta Ryszarda Krawczuka i pianisty Krzysztofa Odrobiny. Skład big bandu tworzy kilkunastu młodych muzyków jazzowych, wywodzących się z uczelni muzycznych w Krakowie i Katowicach. W 2013 roku ukazała się debiutancka płyta orkiestry nagrana w Wadowicach podczas Młyn Jazz Festival, a rok 2018 przynosi kolejne nagrania koncertowe pod postacią albumu:"Live At Młyn Jazz Festival II".

NOWOŚĆ
BIG BAND MAŁOPOLSKI: Live at Młyn Jazz Festival II
CD 2018, Hevhetia HV 0176-2-331

Frantic Lover; Cukoo's Nest; Triogenic; Mr. Dodo; Travellin' Light; Mr. Hornblow.

Wojciech Lichtański, Jacek Pietrzak, Sławek Pezda, Bartek Noszka, Jakub Tybulczuk - saksofony; Bartek Pernal, Marlena Skoczylas, Paweł Pukowiec, Jan Szymański - puzony; Tomek Adamczyk, Dominik Borek, Roman Marczyński - trąbki; Krzysztof Odrobina - fortepian; Maciej Gruchacz - gitara; Kosma Kalamarz - gitara basowa; Michał Dziewiński - perkusja; dyrygent: Ryszard Krawczuk; gościnnie: Lora Szafran - wokal; Bryan Corbett - trąbka; Andy Ninvalle - beat box, rap

Big Band Małopolski często zaprasza do współpracy znanych artystów z kraju i ze świata, pośród których warto wymienić m.in. Jarka Śmietanę, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Michała Urbaniaka, Stanisława Soykę czy Krystynę Prońko. Podczas koncertu zarejestrowanego na nowej płycie Big Bandu Małopolski wystąpili: czołowa polska wokalistka jazzowa Lora Szafran, znany z współpracy z grupami US3 i Brand New Heavies trębacz Bryan Corbett, oraz rapujący i obsługujący beat box Andy Ninvalle z Gujany, mający za sobą współpracę z m.in. Michałem Urbaniakiem i Candy Dulfer.
W programie albumu znalazły się utwory odsłaniające ogrom możliwości orkiestry na rozmaitych płaszczyznach stylistycznych osadzonych w konwencji współczesnego jazzu. W zaaranżowanych z wielkim rozmachem kompozycjach Michała Urbaniaka ("Frantic Lover", "Cucoo's Nest"), Marka Bałaty ("Triogenic"), czy Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego ("Mr. Hornblow"), odnajdziemy wszystkie te elementy, które sprawiają iż działalność koncertowa Big Bandu Małopolski wywołuje tak ogromne emocje.
W pełnych przepychu instrumentalnego utworach udało się zachować wyrazistość melodii i czytelność, dzięki czemu muzyka trafić może również w gusta odbiorcy na co dzień stroniącego od muzyki big bandowej.
Każdy z instrumentalistów doskonale wtapia się w konwencję wypracowaną przez Ryszarda Krawczuka i Krzysztofa Odrobinę, pozwalając sobie jednocześnie na wyczuwalny w grze feeling i swobodę
Uwagę zwracają ostatnie dwa utwory zaaranżowane na jazzową orkiestrę przez Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego: zaśpiewana przez Lorę Szafran "Travelin' Light" Trummy'ego Younga i Jimmiego Mundy do słów Johnny'ego Mercera (świetne solo Jakuba Tybulczuka na saksofonie barytonowym), oraz własna kompozycja "Ptaszyna", funkująca "Mr. Hornblow" ozdobiona solówkami Sławka Pezdy (saksofon tenorowy), Bryana Corbetta (trąbka) i wreszcie grającego na saksofonie altowym, znanego m.in. z projektu Lichtański Sound Lab, współpracy z Markiem Walarowskim i formacją Piotr Budniak Essential Group, laureata Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej, Wojciecha Lichtańskiego.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Soundbrush, AAM

środa, 05 września 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)