Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/30)

* Saxesful

1 września ukazała się niezwykła płyta: "Saxesful" nagrana z udziałem tak wybitnych saksofonistów jak: Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Henryk Miśkiewicz, Piotr Baron, Adam Wendt, Maciej Sikała i Grzech Piotrowski. Wszystkich ich słyszymy na jednym albumie dzięki inicjatywie czołowego polskiego trębacza młodej sceny jazzowej Piotra Schmidta. W poszczególnych utworach wybranych z dorobku światowego jazzu (kompozycje m.in. Victora Younga, Johna Coltrane'a, George'a Gershwina i Theloniousa Monka) zagrali zaproszeni goście, a skład formacji Piotr Schmidt Quartet, która firmuje cały album tworzą wraz z liderem: znany także z poprzedniej płyty Piotra Schmidta: "Dark Morning" Wojciech Niedziela (fortepian), oraz muzycy wywodzący się z genialnego tria RGG: Maciej Garbowski (kontrabas) i Krzysztof Gradziuk (perkusja).

NOWOŚĆ
Piotr SCHMIDT Quartet: Saxesful
CD, SJ Records 032

Stella By Starlight; Interlude; You Don't Know What Love Is; Alice In Wonderland; Central Park West; Summertime; Song For Tomasz; What A Wonderful World; Blue Monk.

Piotr Schmidt - trąbka; Wojciech Niedziela - fortepian; Maciej Garbowski - kontrabas; Krzysztof Gradziuk - perkusja; oraz: Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Henryk Miśkiewicz, Maciej Sikała, Piotr Baron, Adam Wendt, Grzech Piotrowski - saksofony

Mimo iż album firmowany jest nazwą Piotr Schmidt Quartet sugerującą materiał nagrany w 4-osobowym składzie, w siedmiu na dziewięć przypadkach słuchamy muzyki wykonanej przez kwintet, w którym na pierwszym planie eksponowane są partie trąbki i saksofonu. Za linie pierwszego z wymienionych instrumentów odpowiedzialny jest obchodzący w 2018 roku dziesiątą rocznicę muzycznej aktywności, lider przedsięwzięcia. Natomiast zestaw nazwisk saksofonistów jakich słuchamy w poszczególnych nagraniach, przyprawić może o zawrót głowy najbardziej wymagających miłośników krajowego jazzu.
Każdy z siedmiu wielkich saksofonistów, których Piotr Schmidt zaprosił w czerwcu 2018 do studia, dysponuje indywidualnym, niepowtarzalnym brzmieniem, eksponującym rozmaitą estetykę i podejście do jazzu. Te znakomicie kontrastujące z sobą muzyczne osobowości ukazane w formie prawdziwego jazzowego kalejdoskopu, idealnie obrazuje repertuar płyty złożony z nieśmiertelnych, wielkich standardów.
Każdy z zacnych gości Piotra Schmidta otrzymał w "swoim" utworze bardzo dużo dźwiękowej przestrzeni, nie ograniczającej się zaledwie do zagrania efektownej solówki, ale decydującej o ostatecznym przekazie utworu. Właśnie dlatego "Saxesful" jest płytą tak wyjątkową. Albumem który łączy rozmaite jazzowe charaktery gigantów polskiego jazzu z wypracowanym przez muzyków Schmidta własnym brzmieniem.
Pięknym hołdem dla Wielkiego Nieobecnego na płycie, zmarłego w 2012 roku wybitnego saksofonisty Tomasza Szukalskiego, jest przygotowana przez Kwartet przepiękna, poruszająca ballada: "Song For Tomasz".
Melancholijna ballada "You Don’t Know What Love Is" zagrana z Kwartetem Schmidta przez Jana "Ptaszyna Wróblewskiego, bardzo uduchowione w pierwszej części, przeistaczające się następnie w podparty mantrycznym riffem kontrabasu "pojedynek" trąbki lidera z saksofonem Piotra Barona gershwinowskie "Summertime", czy niesamowicie zaaranżowane, rozbudowane do 13 minut: "What A Wonderful World" z Grzechem Piotrowskim i kończący album bluesowy temat Theloniousa Monka ("Blue Monk") z czarownym wręcz saksofonem Adama Wendta, to tylko kilka powodów, dla których każdy szanujący się miłośnik polskiego jazzu winien zapoznać się z tym albumem.

* Venetian Blinds

Czwarty album formacji Mike Freeman ZonaVibe prowadzonej przez genialnego wibrafonistę Mike'a Freemana (znanego z płyt m.in. grupy Manhattan Transfer i Dona Sebesky'ego) przynosi znakomicie przygotowaną mieszankę latin jazzu i swingu. Wszystkie dziesięć utworów wypełniających nagraną w Tedesco Studio w New Jersey płytę "Venetian Blinds", to kompozycje lidera, spośród których cztery Freeman zadedykował nieodżałowanemu mistrzowi latin jazzu, mambo i salsy Tito Puente, a trzy zmarłemu w 2016 roku mistrzowi wibrafonu, Bobby'emu Hutchersonowi. Wraz z liderem, zespół tworzą: trębacz Guido Gonzalez, basista Ian Stewart, perkusista Joel Mateo i grający na congach Robert Quintero.

NOWOŚĆ
Mike FREEMAN ZonaVibe: Venetian Blinds
CD 2018, VOF 2018-7

House Of Vibes; Mister Snacky; Bobby Land; Those Venetian Blinds; Clutch The Hutch; Mambo Kings; What's Up With This Moon; Night Crawlers; Fancy Free; Que Tal Tio (What's Up Uncle).

Mike Freeman - wibrafon, chórki; Guido Gonzalez - trąbka, chórki; Ian Stewart - gitara basowa; Joel Mateo - perkusja, dzwonek; Roberto Quintero - congas, chórki, shaker

Każdy z utworów emanuje specyficznym latynoskim klimatem, potęgowanym przez specyficzny rytm i wyraziste harmonie. Instrumentami dominującymi są wibrafon lidera i wtórująca mu trąbka wyśmienitego Guido Gonzaleza. Ogromnym atutem utworów jest ich witalność i komunikatywność, których połączenie z wyszukanymi i nietuzinkowymi rozwiązaniami, okazało się prawdziwym "złotym środkiem".
Dobiegający sześćdziesiątki Mike Freeman w ciągu trwającej już czwartą dekadę kariery prowadził wiele zespołów, spośród których to właśnie istniejąca już ponad dziesięć lat grupa ZonaVibe zdaje się być składem w pełni zaspokajającym jego artystyczne aspiracje. Wibrafonista i kompozytor otoczył się doprawdy znakomitymi muzykami, perfekcyjnie odczytującymi jego nasyconą latynoskim temperamentem muzykę. Znakomity trębacz Guido Gonzalez, mający za sobą współpracę z takimi artystami jak Tito Puente, Celia Cruz, Daniel Santos, Ray Barreto, ale też Ben E.King, rozchwytywany przez nowojorskie kluby basista Ian Stewart, rodowity Portorykańczyk perkusista Joel Mateo i grający na congach topowy artysta, Wenezuelczyk Roberto Quintero (znany z płyt m.in. Richarda Bony, Christiana Sandsa, Gonzalo Rubalcaby, Roya Haynesa i Bobby'ego Sanabrii), okazali się dla Mike'a Freemana prawdziwym "dream teamem".


* nowe płyty

"Wir" to album nagrany przez dwóch improwizujących artystów, wyzwolonych z jakichkolwiek ograniczeń zarówno w zakresie formy jak instrumentacji. Eksperymentujący improwizator Jerzy Przeździecki, znany m.in. z współpracy z Jerzym Mazzollem i Krzysztofem Knittlem oraz pianista - kompozytor Andrzej Karałow, którego utwory znamy m.in. z płyt Pawła Gusnara ("Saxophone Varie Vol.2", 2016) i duetu Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki ("Premiere", 2016), zarejestrowali materiał za jednym podejściem wykorzystując modularne syntezatory, procesory dźwięku, preparowany fortepian i efekty gitarowe. Płyta przynosi muzykę trudną do sklasyfikowania, oscylującą pomiędzy nurtem muzyki współczesnej, ambientem i muzyką eksperymentalną. Pełną abstrakcyjnego polotu i twórczej wyobraźni.

Solista, kameralista i pedagog Arkadiusz, Arek Adamski należy do grona najbardziej aktywnych i najczęściej nagradzanych klarnecistów w kraju. Artysta poszczycić się może zdobyciem nagród m.in. podczas tak renomowanych festiwali jak Ogólnopolski Konkurs Muzyki Kameralnej oraz Międzynarodowy Konkurs im.Karola Kurpińskiego. Na płycie wypełnionej utworami Johannesa Brahmsa: "Brahms Chamber Music" znajdziemy: Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian a-moll op. 114, oraz Kwintet na klarnet, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę h-moll op. 115. Arkadiuszowi Adamskiemu towarzyszy ceniony i wielokrotnie nagradzany zespół smyczkowy Apollon Musagete Quartett, oraz pianistka Magdalena Wojciechowska i wiolonczelista Marcin Zdunik.

Urodzony w 1947 roku znakomity amerykański pianista pochodzenia rosyjsko-serbskiego Eugen Indjic, w latach 60-tych studiował grę na fortepianie w nowojorskiej Juilliard School oraz na Uniwersytecie w Harvardzie. Przez dziesięć lat pianista pracował pod kierunkiem samego Artura Rubinsteina, a poza Konkursem Chopinowskim (1970), poszczycić się może także sukcesami na kilku konkursach pianistycznych, jak m.in.: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Leeds (1972: III miejsce) czy I Międzynarodowy Mistrzowski Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina (1974: II miejsce). Artysta jest także jurorem podczas wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. w Warszawie, Lizbonie, Tel Awiwie i Monte Carlo, a także prowadzi letnie kursy mistrzowskie w Paryżu i Pradze. W roku 2014 zachwycaliśmy się jego interpretacjami muzyki Roberta Schumanna ("Davidsbundler / Kreisleriana"), a rok 2018 przynosi płytę z repertuarem szczególnie bliskim pianiście. Na albumie "Chopin Sonatas" poza II Sonatą b-moll op. 35 i III Sonatą h-moll op. 58, znajdziemy też mistrzowsko zagrany Nokturn c-moll op. 48 nr 1.

Twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki sakralnej Pawła Łukaszewskiego, obejmuje swym spektrum utwory chóralne a capella, instrumentalno-wokalne, jak i rozpisane wyłącznie na instrumenty. Urodzony w 1968 roku w Częstochowie kompozytor doczekał się wielu rejestracji swoich utworów opublikowanych jak dotąd na ponad stu płytach wydanych na całym świecie przez markowe wytwórnie płytowe. Również koncertowe wykonania dzieł Łukaszewskiego można usłyszeć na całym niemal globie, a interpretacji podejmują się tak znaczące chóry jak m.in.: The Kings Sisters, Britten Sinfonia czy Polyphony. Wydawana przez wytwórnię DUX seria: ''Łukaszewski Collection'' w znaczący sposób przyczynia się do przybliżenia melomanom wszechstronności muzycznych dokonań wybitnego twórcy. Cykl płyt pod wspólnym tytułem ''Musica Sacra'' doczekał się już dziewiątego woluminu. Centralnym punktem programu płyty "Musica Sacra 9" jest skomponowany w latach 1996-2007, cykl "Beatus vir".

W kwietniu minęła 40. rocznica śmierci kompozytora, pedagoga, krytyka muzycznego i zasłużonego animatora częstochowskiej kultury muzycznej, Wojciecha Łukaszewskiego. "Pieśni Księżyca" to album stanowiący przegląd twórczości przedwcześnie zmarłego kompozytora, obejmujący utwory chóralne i wokalno-instrumentalne. Wojciech Łukaszewski bardzo swobodnie traktował sztukę kompozycji, często zawierając kilka róznych technik w ramach jednego utworu. Ten specyficzny styl dostrzeżemy na nininiejszym albumie, w nagraniu którego uczestniczył Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Zespół Kameralistów Polskich Camerata Vistula, Polska Orkiestra Radiowa i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej wraz wybitnymi głosami Anny Malewicz-Madey (mezzosopran), Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Janusza Borowicza (baryton) oraz recytacjami Tomasza Stockingera.

Skrzypaczka Aleksandra Bryła i klawesynistka Maria Banaszkiewicz-Bryła na płycie "Johann Sebastian Bach - 3 Sonatas", zarejestrowały trzy spośród sześciu Sonat Bacha na skrzypce i klawesyn, w których kompozytor zerwał z tradycją nadawania klawesynowi wyłącznie roli basso continuo, powierzając obu instrumentom autonomiczne, wzajemnie uzupełniające się partie. Nietypowa technika kompozytorska zastosowana w Sonatach: nr 1 h-moll, nr 2 A-dur i nr 3 E-dur, odsłania mniej znane oblicze Bacha. Album jest też zarazem wyjątkowym popisem instrumentalnym obu znakomitych artystek, oraz ich wzajemnej muzycznej komunikacji.

Szczycący się wyjątkową renomą Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana każdego roku gromadzi w Bazylice Świętogórskiej i klasztorze Ojców Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu zarówno rzesze melomanów, jak i prestiżowych artystów. Podczas festiwalowych koncertów prezentowane są zarówno utwory sakralne jak i dzieła muzyki klasycznej, a pośród wykonawców jacy pojawili się dotychczas na Festiwalu warto wymienić choćby Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" Agnieszki Duczmal, Poznańskie Słowiki, Konstantego Andrzeja Kulkę i Krzysztofa Pendereckiego. Tradycją stało się dokumentowanie kolejnych edycji Festiwalu poprzez wydawanie wybranych utworów na płytach CD. Na płycie: "Musica Sacromontana XIII: Józef Zeidler - Missa D-dur" znajdziemy współczesne wykonanie dzieła duchowego patrona imprezy, Józefa Zeidlera. Wykonawcami są: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Student Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, akordeonista Adam Maksymienko mimo młodego wieku szczycić się już może statusem jednego z najwybitniejszych akordeonistów. Jest laureatem wielu konkursów i przeglądów, a jego wykonanie Sonaty nr 3 "Reminiscence of the Future" Vyatcheslava Semionova w kwietniu tego roku w kościele św. Katarzyny w Goleniowie, uważane jest za jedno z najważniejszych wydarzeń koncertowych muzyki akordeonowej ostatnich lat. Ten właśnie utwór posłużył jako tytuł płyty ukazującej niezwykłe walory brzmieniowe akordeonu oraz nieodkryte dotąd utwory muzyki klasycznej. Poza tytułową Sonatą Semionova, w programie płyty znajdziemy Sonatę No.3 Vladislava Zolotaryova i Sonatę "Et Expecto" Sofii Gubaiduliny.

Równocześnie ukazały się dwie płyty z polską muzyką fortepianową nagrane przez Radosława Sobczaka. Ten niezwykle uzdolniony, urodzony w 1981 roku pianista, laureat II nagrody I Europejskiego Konkursu Pianistycznego "Halina Czerny-Stefańska in memoriam" w Poznaniu, oklaskiwany był już m.in. Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech, Rosji, Szwajcarii, ale też w USA i Australii, Izraelu, Palestynie, Arabii Saudyjskiej, Korei i Chinach, wszędzie propagując twórczość wybitnych polskich kompozytorów.
Pierwszą z wydanych właśnie płyt jest album wypełniony recitalem złożonym z fortepianowych dzieł Karola Szymanowskiego. Uznawane za wyjątkowo trudne technicznie utwory pełne są zawiłych partii i charakteryzują się zmiennością tempa i niespójną dynamiką. W programie płyty "Karol Szymanowski Piano Music" znajdziemy zachwycające wykonania: 9 Preludiów op.1, II Sonatę A-dur op.22, oraz dwa Mazurki (nr 14 i 15) op.50.
Drugą równolegle wydaną płytą Radosława Sobczaka jest album "Paderewski Piano Works". Ignacy Jan Paderewski to postać mogąca kojarzyć się zarówno z polityką jak muzyką, a więc setna rocznica odzyskania niepodległości, to również znakomita okazja do sięgnięcia po muzykę kompozytora i światowej sławy pianisty, który poprzez swój patriotyzm zwracał uwagę na znaczenie niepodległej Polski w Europie. Na płycie znajdziemy m.in. słynny Menuet op.14 nr 1, oraz arcytrudną technicznie, monumentalną, trzyczęściową Sonatę fortepianową es-moll op. 21.

W kooperacji z wydawnictwem Bółt Records firma DUX opublikowała dwa albumy z serii "New Music In Eastern Europe".
Pierwszą z nich jest płyta poświęcona twórczości rumuńskiego kompozytora Octaviana Nemescu, jednego z najbardziej niedocenianych klasyków XX wieku. Urodzony w 1940 roku kompozytor ma w dorobku utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne, ale też dzieła elektroakustyczne, multimedialne, metamuzyczne, urojone i rytualne. Mówi się o nim jako ostatnim żyjącym przedstawicielu „złotej serii” rumuńskich awangardzistów i prekursorem rumuńskiej muzyki spektralnej i archetypalnej. Na płycie zatytułowanej "Apokatastasis" w wykonaniu Narodowej Rumuńskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Horii Andreescu, słuchamy dwóch monumentalnych utworów: "NonSimfonia V" i "PreSimfonia VI".
Album "Model Mioritic" wypełnia 65-minutowa kompozycja innego rumuńskiego kompozytora, Corneliu Dan Georgescu. Utworu słuchamy w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Opera de Stat Cluj pod dyrekcją Petru Zbarcea i Emila Maxima. Corneliu Dan Georgescu to nie tylko kompozytor ale też naukowiec oddany etnomuzykologii i estetyce. Przed emigracją do Niemiec w 1987 roku, w latach 1962-1983 pracował w Instytucie w Bukareszcie, gdzie prowadził etnologiczne badania terenowe i kierował działem muzyki, a następnie był historykiem sztuki w Rumuńskim Instytucie Historii Sztuki. Płytę "Model Mioritic" wypełnia muzyka o kontemplacyjnym charakterze, określana przez znawców jako dźwiękowa forma "zatrzymania czasu" obrazująca "wiekuisty bezruch".

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: udost. przez P.Schmidt oraz Jazz Promo Services

poniedziałek, 17 września 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/32)

    * Daleth Alfabet fenicki to najstarszy zachowany alfabet, powstały ok.1050 roku p.n.e., pierwotnie służący do zapisu używanego w starożytności na terenie dzisie

  • Muzyczna Gazeta (2018/10-3)

    W ramach koncertów towarzyszących dorocznemu konkursowi Blue Note Poznań Competition , poznańscy miłośnicy jazzu mieli okazję spędzić dwa wyjątkowe wieczory z m

  • Nowości, premiery i zapowiedzi płytowe: październik 2018

    * Flashback Tubis Trio to skład powołany do życia w 2006 roku przez łódzkiego pianistę i kompozytora Macieja Tubisa . Wraz z nim formację współtworzą: kontraba

Paweł GUSNAR

Saxophone Varie Vol.3
PREMIERA 19 PAŻDZIERNIKA 2018

Ars Paschalis
(premiera 2 listopada 2018)

Aldona Nawrocka
AVE
(premiera 26 października 2018)

Christian McBRIDE's New Jawn
(premiera 26 października 2018)

Connie HAN
Crime Zone
(2018)

Mariusz BARSZCZ
Muzyka nam bliska
(2018)