Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/10-1)

* Kasia Pietrzko Trio, 30.09.2018

Trudno o lepsze zakończenie koncertowego września. W niedzielę w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, w ramach cyklu JazZamek zagrało dla nas trio młodej pianistki, która w ostatnim czasie wywołała sporo zamieszania na polskiej scenie jazzowej. Kasia Pietrzko (bo o niej mowa) to nie tylko znakomita instrumentalistka, ale też obdarzona nadzwyczajną wrażliwością kompozytorka, realizująca się w konwencji ujmujących kameralnych utworów nasączonych z jednej strony ogromem emocji, z drugiej wielobarwnością i ujmującą melodyką. Urodzoną całkiem niedawno w Bielsku-Białej artystkę, słyszeliśmy już wcześniej na tej samej scenie w ramach koncertu Kwintetu Stanisława Słowińskiego (04.02.2017). Tym razem Kasia Pietrzko pojawiła się na poznańskiej zamkowej scenie wraz z własnym trio współtworzonym z kontrabasistą Andrzejem Święsem i topowym perkusistą młodego pokolenia, Piotrem Budniakiem.

Muzycy jacy pojawili się wraz z Kasią Pietrzko na scenie legitymują się działalnością w ramach rozmaitych projektów i współpracą z wielkimi jazzmanami, jak m.in. Lee Konitz, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak czy Henryk Miśkiewicz. Zaledwie trzy tygodnie wcześniej jednego z najlepszych polskich kontrabasistów Andrzeja Święsa słyszeliśmy w Poznaniu w Sekstecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego (Blue Note, 08.09.2018). Z kolei zielonogórskiego perkusistę Piotra Budniaka znamy m.in. z Kwintetu Adama Jarzmika, formacji Early Birds, czy przede wszystkim z własnej formacji Piotr Budniak Essential Group, mającej na koncie już trzy świetne albumy. Warto wspomnieć, iż Tomasz Stańko swój ostatni pełny koncert zagrał 14 lutego w Krakowie właśnie wraz z Triem Kasi Pietrzko. Kto wie czy nie doszłoby do stałej współpracy artystów, gdyby nie śmierć wielkiego trębacza.
Podczas koncertu Kasia Pietrzko zagrała dla nas program oparty na materiale swej debiutanckiej płyty, wydanej w roku ubiegłym "Forthright Stories", albumu nominowanego do Fryderyka 2018 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku (nagranego z udziałem znakomitego kontrabasisty Corcolana Holta). Ostatni wrześniowy wieczór w Sali Wielkiej CK Zamek przyniósł tez utwory wybrane z dorobku wielkich mistrzów pianistki: Bobo Stensona i Aarona Parksa.
Jazzowa pianistyka Kasi Pietrzko to formuła łącząca kreatywne, wysublimowane improwizacje z ogromnym uczuciem dostrzegalnym w każdym dźwięku. To muzyka pełna artyzmu i nieprzeciętnej wyobraźni. Kolejne utwory jakich słuchaliśmy podczas koncertu (wśród nich m.in. "Zielone Oczy Grafitowe", "Brown" czy "Passaic Avenue"), stanowiły rodzaj wciągających opowieści, pełnych rozmaitych wątków i motywów.
W przypadku Tria Kasi Pietrzko mamy do czynienia ze zjawiskiem, które zdarza się w polskim jazzie nie częściej niż raz na dekadę. Oby młoda pianistka po tak znakomitym rozpoczęciu kariery, była w stanie udźwignąć "ciężar debiutu" w ciągu najbliższych lat, które okażą się decydujące.
To był nie tylko znakomity koncert, ale też bardzo miły jesienny wieczór prowokujący do refleksji i zadumy przy dźwiękach fortepianu.
Poznański występ Tria Kasi Pietrzko, podobnie jak poprzednie koncerty z cyklu JazZamek, odbył się pod patronatem LongPlay.blox.pl. Kolejne koncerty to Saagara (21 października) i Marcin Wasilewski Trio (9 grudnia).

JazZamek #16: Kasia Pietrzko Trio, 30.09.2018 Sala Wielka CK Zamek
Kasia Pietrzko– fortepian
Andrzej Święs – kontrabas
Piotr Budniak– perkusja

* Two Minutes

Fundacja Phasma-Music założona została w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa. W tym roku znakomitym albumem "Princess Czartoryska's Harp Treasures" Fundacja zainaugurowała działalność fonograficzną. We wrześniu ukazały się trzy kolejne tytuły wydane nakładem Phasma-Music. Pierwszym z nich jest omawiany już w tym miejscu album "Gimel 1" składający się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Solistce w nagraniach towarzyszyli: harfistka Anna Sikorzak-Olek i klarnecista Adam Eljasinski. Druga płyta to "Daleth", album będący kontynuacją "Gimel 1" (zgodnie z porządkiem alfabetu fenickiego) wypełniony współczesnymi kompozycjami na flet solo, flet i wibrafon (Leszek Lorent), oraz flet i klarnet (Adam Eljasinski). Kolejną pozycją w katalogu Phasma-Music jest 2-płytowy album "Two Minutes", zarejestrowany w kwietniu tego roku solo przez Iwonę Glinkę w Atenach.

NOWOŚĆ
Iwona GLINKA: Two Minutes
2 CD's 2018, Phasma-Music 004

Aaron Alter: Dance for Apollo; Christos Sp. Anastassiou: Satsang; Evangelos Andrikos: Bags; Nikos Athanassakis: Fluet; Andrzej Borzym: Scherzettino; Scott Brickman: Scherzo ala Polonaise; Aris Carastathis: Uknown; Ricky Chaggar: Sorrow for Two; Marcel Chyrzyński: Follow the White Rabbit; Dorothee Eberhardt: Across the Sea; Stephen de Filippo: Micropraxis; Robert Fruehwald Arupadhatu: The Formless World; Keith R. Gambling: Grace and Gratitude; Alexandros Georgiadis: Chase; Alessandro Giannotti Diavoli: Blu; Chris Hung: Divertimento; Anicia Kohler: Church Bells in a Wasteland; Dimitris Kostopoulos: Fossil Forest; Martin Lennartz: Lamentabile; Dianna Link: Gratus; Dimitrios Mantzirakis: Louie and Lulu; Spiros Mazis: The stormless breaths of gentle winds; Elena Papari: Lune d' aout; Athina Pavlaki-Pirounia: Antichiseis; Richard Pressley: Remplage, Schattengesang, Lépia; Ailís Ní Ríain: Highfalutin; Louis Sauter: µMesse; José Jesus de Azevedo Souza: Exotic Delight; Stamatia Statherou: Dancing in the Dusk; Greg A Steinke: Van Gogh Vignettes; Neil Stipp: Classical Prelude, Mysterious Dream, Chromatic Fantasy; Panagiotis Theodossiou: Chromatic Variations; William Toutant: Fluet; Michail Travlos: Homophony, Heterophony; Dimitris Tsimbanos: Antilalos; Juan Carlos Vasquez: Pedesis; Jean-Pierre Vial: Minuetto, La Marche des Canards; Daniele Vulpiani: Rayogram; Rodney Waschka: II Film Noir Trailer; Anthony Whittaker: Dialogando.

Iwona Glinka - flety

Od 1995 roku zamieszkała w Atenach Iwona Glinka, specjalizuje się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest założycielką powstałego w 2016 roku zespołu Phasma-Music Ensemble i ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji. Flecistka ma za sobą ponad sto prawykonań utworów kameralnych dedykowanych fletowi, a jej dyskografia obejmuje ponad 20 albumów płytowych wydanych zarówno w Grecji jak w Polsce.
Nagrany solo przez Iwonę Glinkę album "Two Minutes", przynosi 53 krótkie utwory przygotowane przez 40 kompozytorów z 14 różnych krajów (Anglia, Australia, Francja, Grecja, Hong Kong, Irlandia, Kanada, Kolumbia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Włochy i USA). Podobnie jak wydana w 2017 roku płyta Iwony Glinki "One Minute", która zdobyła jedną z najbardziej prestiżowych nagród na świecie jaką jest Global Music Award, tak i "Two Minutes" jest albumem odsłaniającym ogromny potencjał tkwiący w formach dedykowanych fletowi solo, oraz rozmaite stylistyki reprezentowane przez odmiennych kulturowo kompozytorów. Wśród nich warto wymienić choćby: znanego także w środowisku muzyki jazzowej (współpracownika m.in. Freda Andersona) chicagowskiego pianistę Aarona Altera, cenionego polskiego dyrygenta i aranżera Andrzeja Borzyma, australijskiego trębacza Keitha R.Gamblinga, czy francuskiego pianistę Louisa Sautera.
Zgromadzone na płycie miniatury fletowe (zgodnie z ideą albumu każdy z utworów oscyluje wokół dwóch minut), zabierają nas w świat prawdziwie magicznych dźwięków, kreujących specyficzny, jedyny w swoim rodzaju klimat. Zmierzenie się przez Iwonę Glinkę z tak wyrafinowaną formą muzyczną jaką jest konwencja: flet solo, to wielkie wyzwanie, któremu podołać może jedynie wirtuoz nie tylko zwinnie poruszający się w sferze zaawansowanych technik wykonawczych, ale też muzyk o ściśle sprecyzowanej koncepcji interpretacyjnej i artystycznej tożsamości.
Poszczególne utwory wypełniające dwie godziny albumu to prawdziwy kalejdoskop odsłaniający ogromne możliwości fletu i jego kliku różnych odmian (piccolo, alto, bass). Partie bardzo często nakładane są na siebie tworząc rodzaj dialogów i dźwiękowych przekomarzań pełnych zachwycającej kolorystyki dźwiękowej.
Partie fletu tworzą na "Two Minutes" idealną symbiozę z ciszą, akustyką, ideą utworu i przesłaniem kompozytora. Podczas słuchania albumu trudno nie zwrócić uwagi na sam proces powstawania dźwięku, którego jesteśmy świadkami. Wysokie partie fletu współgrają z przestrzenią i ciszą tworząc rodzaj osobliwego akustycznego mikroklimatu.
Dźwięk na ogół jest cichy, subtelny i sprzyjający medytacji. Są jednak też partie pełne niepokoju i tajemniczości. Przez całe dwie godziny flet intryguje rozmaitością dźwiękowych barw i ogromem wykorzystanych w utworach technik, czerpiących zarówno z estetyki muzyki dawnej jak współczesnej.
"Two Minutes" to z jednej strony album stricte wirtuozowski, który zachwyci miłośników zaawansowanych technik gry na flecie, z drugiej: to program w komunikatywnej formie odsłaniający prawdziwe piękno fletu, ukazane na polu muzyki współczesnej.

* Exploration Quartet

Dominik Kisiel Exploration Quartet to grupa tworzona przez młodego trójmiejskiego pianistę i kompozytora, ucznia Włodzimierza Nahornego i Sławka Jaskułke. Założony w 2016 roku zespół tworzą: Dominik Kisiel (fortepian), Michał Jan Ciesielski (saksofony), Piotr Szajrych (kontrabas) i od niedawna Adam Golicki (perkusja), który zastąpił w składzie współpracującego ostatnio z Janem A.P. Kaczmarkiem Antka Wojnara. Kwartet jest laureatem m.in. ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Przeglądu Zespołów Jazzowych i Bluesowych klubu Ucho, oraz tegorocznej Bielskiej Zadymki Jazzowej. W maju ukazał się debiutancki album grupy "Exploration", a już kilka tygodni później światło dzienne ujrzała koncertowa płyta "Live at Radio Katowice", która dołączona została do numeru 9/2018 magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów. Album wypełnił autorski repertuar złożony z kompozycji lidera oraz saksofonisty Michała Jana Ciesielskiego i znanego z grupy Confusion Project perkusisty Adama Golickiego.

NOWOŚĆ
Dominik KISIEL Exploration Quartet:
Live at Radio Katowice
CD 2018, Polskie Radio Katowice PRK CD 0137

Full Turn; Hidden World; Circles; Something About; Poema; Dreamcatcher; To be or not to be.

Michał Jan Ciesielski - saksofony; Dominik Kisiel - fortepian; Piotr Szajrych - kontrabas; Adam Golicki - perkusja

Utwory, których koncertowe odsłony poznajemy na płycie, mimo iż podpisane nazwiskami, są owocem wspólnej pracy młodych jazzmanów i poszukiwań eksplorujących przestrzeń dźwiękową (stąd nazwa kwartetu).
Swe muzyczne fascynacje obejmujące dokonania: z jednej strony takich klasyków jak John Coltrane, Oscar Peterson, Keith Jarrett i Herbie Hancock, z drugiej nawiązujące do nowatorskich rozwiązań pianisty i producenta Roberta Glaspera, Exploration Quartet przefiltrowali przez pryzmat własnej wyobraźni i dźwiękowej wrażliwości.
W muzyce zespołu odnajdziemy groove, potężną dawkę improwizacji ale też wyraźnie zarysowane melodie. Mimo, iż liderem formacji jest pianista, w utworach trudno dostrzec zdecydowaną dominację fortepianu, bardzo często ustępującego świetnym partiom saksofonu. Michał Jan Ciesielski dysponuje charakterystycznym soundem i specyficznym oddechem, nadającym partiom saksofonu wyjątkowego przekazu. Genialnie słucha się jego wylewnego solo wieńczącego "Something About", czy "coltrane'owskich" zagrywek w "Full Turn" i "Dreamcatcher".
"Poema" to z kolei popis niesłychanej techniki i intuicji lidera Dominika Kisiela. Po długim rozbudowanym intro do fortepianu dołącza saksofon i sekcja prowadząc zachwycającą narrację. Te 10 minut to dla mnie zdecydowanie najmocniejszy fragment całego albumu.
Na odrobinę szaleństwa muzycy pozwalają sobie w kończącym koncert rozimprowizowanym "To be or no to be", zbliżając się do rejonów free jazzu i awangardy.
Materiał opublikowany na płycie jest naturalnym zapisem koncertu, bez dogrywek i studyjnej ingerencji w partie instrumentalne. Dzięki temu zapewne udało się zachować klimat i dramaturgię występu. Dzięki temu też, muzyka brzmi przekonująco i autentycznie, ukazując prawdziwe koncertowe oblicze zespołu.

* nowe płyty

Prawdziwą niespodzianką tegorocznej jesieni jest album, który w ciągu najbliższych dni ukaże się nakładem specjalizującej się w nagraniach muzyki klasycznej, renomowanej wytwórni DUX. Znakomity gitarzysta i kompozytor znany z kilku autorskich albumów oraz formacji The Moongang, Quartado i Elec-Tri-City Marcin Wądołowski, wraz jednym z najlepszych europejskich kontrabasistów Piotrem Lemańczykiem, przygotował płytę wypełnioną autorskimi Preludiami na gitarę i kontrabas ("Preludes for Guitar and Double Bass"). Obu muzyków razem słyszelismy na niedawnym albumie: "Kiedy byłem" formacji Adam Czerwiński MAP Trio. Tym razem Marcin Wadołowski odsłania przed nami swe klasycyzujące oblicze prezentując zestaw 10 krótkich utworów instrumentalnych, które trafić winny zarówno w gusta miłośników jazzu jak kameralnej muzyki klasycznej. Warto wspomnieć, iż towarzyszący gitarzyście Piotr Lemańczyk z konwencją kameralnego duetu zmierzył się już na ubiegłorocznej płycie "Duology" nagranej z akordeonistą Cezarym Paciorkiem. Tym razem charakterystyczne brzmienie jego kontrabasu oprawia partie gitary jednego z najbardziej kreatywnych i wszechstronnych młodych polskich muzyków.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., Jazz Forum, oraz plakat CK Zamek

środa, 03 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/37)

    * Path of June Z Japonii dotarła do nas nowa płyta genialnego gitarzysty i muzycznego innowatora, Takumi Seino . Podobnie jak poprzednie albumy artysty, płyta "

  • Muzyczna Gazeta (2018/12-2)

    * Poznańska Piętnastka, 09.12.2018 W ubiegłym roku pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa

  • Przegląd płytowy (2018/36): krajowe nowości

    * Do wszystkich zainteresowanych Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern" , stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)