Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/10-2)

* Georgijs Osokins, 06.10.2018

Niemałą niespodziankę dla melomanów w pierwszą sobotę października przygotowała Akademia Muzyczna im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu. Na dwóch koncertach promujących nagrany w poznańskiej Auli Nova album "Osokins plays Chopin" wystąpił znakomity pianista Georgijs Osokins. Wybitny młody wirtuoz wystąpił w tym samym miejscu, w którym zarejestrowany został jego chopinowski album grając na tym samym instrumencie firmy Yamaha.

Georgijs Osokins to pianista wywodzący się z wyjątkowej muzycznej rodziny. Cenionymi pianistami są zarówno jego ojciec i matka, jak mieszkający w Londynie brat Andrejs Osokins, którego polscy melomani znać mogą dzięki wydanej przez wytwórnię DUX, wyśmienitej płycie: "Dedication" (2016).
Georgijs Osokins jest finalistą XVII warszawskiego Konkursu Chopinowskiego (2015), a zarazem wielkim ulubieńcem publiczności, którego koncerty wyprzedawane są do ostatniego miejsca. Tak było choćby w 2016 roku przy okazji recitalu Osokinsa w Studio Koncertowym Polskiego Radia, gdy bilety na mający odbyć się w sierpniu koncert wyprzedano już w lutym. Pianista cieszy się w Polsce ogromną renomą i zapraszany jest do współpracy przez tak znakomite składy jak m.in. Orkiestra Kameralna Wratislavia, Sinfonietta Cracovia, czy prestiżowa orkiestra Agnieszki Duczmal „Amadeus”.

Miałem już okazję słyszeć Georgijsa Osokinsa na żywo w sierpniu tego roku podczas koncertu w Lesznie (19.08.2018), gdzie walory recitalu przysłoniła nieco akustyka sali koncertowej. Tym razem dźwięki wydobywające się ze znakomitego instrumentu Yamahy trafiały w przestrzeń idealnie oddającą zaklęte w fortepianie pod palcami Osokinsa rozmaite niuanse i brzmieniowe smaczki. Poznańska Aula Nova jest obiektem spełniającym najbardziej rygorystyczne wymogi w zakresie akustyki. Aula mieści się w przestronnym gmachu, posiadającym własne Studio Nagrań, Laboratorium Odsłuchu oraz sale prób. Nic dziwnego, iż pianista właśnie w tym miejscu zarejestrował nagrania na płytę dedykowaną swemu ukochanemu kompozytorowi, Fryderykowi Chopinowi.
Jednak nie tylko Chopin zabrzmiał w sobotni wieczór w Poznaniu. Osokins z wdziękiem i dostrzegalną w grze pasją zagrał też utwory Domenico Scarlattiego, Aleksandra Skriabina i Johanna Sebastiana Bacha. Całość w trakcie pierwszego z dwóch recitali, jakie pianista zagrał tego wieczora (tego właśnie koncertu byłem świadkiem) połączył w 45-minutową całość o specyficznej dramaturgii i przekazie.
Znakomity recital i wyjątkowa gratka dla miłośników muzyki fortepianowej w najlepszym wydaniu.

Nadzwyczajny recital fortepianowy Georgijsa Osokinsa, 06.10.2018 - Aula Nova, Poznań
Georgijs Osokins - fortepian

* Preludes

Wytwórnia DUX od ponad ćwierćwiecza nie ustaje w publikowaniu znakomitych nagrań muzyki klasycznej. Każdego miesiąca ukazuje się kilka nowych tytułów, dokumentujących zarówno wyjątkowo wartościowe dzieła współczesne, jak wybitne interpretacje muzyki wielkich kompozytorów minionych epok. Staram się w tym miejscu sukcesywnie odnotowywać nowe płyty wydawane z charakterystycznym logo wytwórni, każdorazowo gwarantującym najwyższą możliwą jakość, zarówno muzyki jak jakości technicznej nagrań i starannej edycji płyt. Katalog wytwórni obejmuje również albumy oscylujące wokół jazzu, zarówno w zakresie stylistyki nagrań, jak powiązań muzyków klasycznych z jazzem i odwrotnie. Prawdziwą niespodzianką wydaną ze znaczkiem "DUX Jazz" jest album: "Preludes for Guitar and Double Bass".

Znakomity gitarzysta i kompozytor Marcin Wądołowski, znany z kilku autorskich albumów oraz formacji The Moongang, Quartado i Elec-Tri-City, wraz jednym z najlepszych europejskich kontrabasistów Piotrem Lemańczykiem, przygotował płytę wypełnioną autorskimi Preludiami na gitarę i kontrabas. Obu muzyków razem słyszeliśmy na niedawnym albumie: "Kiedy byłem" formacji Adam Czerwiński MAP Trio. Tym razem Marcin Wądołowski odsłania przed nami swe klasycyzujące oblicze prezentując zestaw 10 krótkich utworów instrumentalnych, które trafić winny zarówno w gusta miłośników jazzu jak kameralnej muzyki klasycznej. Warto wspomnieć, iż towarzyszący gitarzyście Piotr Lemańczyk z konwencją kameralnego duetu zmierzył się już na ubiegłorocznej płycie "Duology" nagranej z akordeonistą Cezarym Paciorkiem. Tym razem charakterystyczne brzmienie jego kontrabasu oprawia partie gitary jednego z najbardziej kreatywnych i wszechstronnych młodych polskich muzyków.

PREMIERA
Marcin WĄDOŁOWSKI & Piotr LEMAŃCZYK:
Preludes for Guitar and Double Bass
CD 2018, DUX 1530

Preludes I-X.

Marcin Wądołowski - gitara
Piotr Lemańczyk - kontrabas

Jako samoistny, zamknięty utwór instrumentalny preludium zaczęło funkcjonować dzięki Fryderykowi Chopinowi, a później m.in. Siergiejowi Rachmaninowowi, Aleksandrowi Skriabinowi i Claude Debussy'emu. Wcześniej natomiast terminem tym oznaczano wstęp do większego dzieła muzycznego. Dziś z formułą samoistnych preludiów mierzy się wielu kompozytorów i instrumentalistów, zaszczepiając weń nie tylko pierwiastek własnej osobowości artystycznej, ale też tworząc rozmaite stylistycznie utwory dedykowane różnym instrumentom.
Na swej piątej już autorskiej płycie Marcin Wądołowski debiutuje w roli kompozytora i gitarzysty umiejscowionego stylistycznie w estetyce muzyki klasycznej. Po pierwsze: artystę grającego na akustycznym, klasycznym instrumencie słyszymy w konwencji wymagającej wyjątkowej techniki i wirtuozerii. Po drugie: przygotowane przez Wądołowskiego kompozycje wypełniające 3 kwadranse płyty, to muzyka zdecydowanie oscylująca wokół klasycznej muzyki gitarowej spod znaku dokonań na tym polu tak słynnych twórców jak choćby Heitor Villa-Lobos, czy Hector Berlioz.
Śmiem twierdzić, iż nowej płycie gitarzysty znanego z formuły muzyki jazzowej i rockowej, stricte jazzowego smaku nadaje nie gitara, lecz towarzyszący jej kontrabas śmiało improwizującego Piotra Lemańczyka. Dostojnym, czystym dźwiękom klasycznej gitary przeciwstawione są agresywne partie kontrabasu, tworząc z nimi rodzaj dialogów, bądź "dopowiadając" gitarowe kwestie.
Kilkakrotnie instrumenty zamieniają się rolami. Wówczas główną linię melodyczną przejmuje Lemańczyk (tak jest m.in. podczas "Prelude V").
Z kolei w trakcie mrocznego w swym przekazie "Prelude VIII" kontrabasista sięga po smyczek, tworząc doprawdy intrygujący klimat.
"Preludes for Guitar and Double Bass" to płyta wyśmienita, doskonale wpisująca się w nurt kameralnej muzyki z pogranicza jazzu i klasyki. To także pierwsza fonograficzna odsłona nieznanego dotąd oblicza Marcina Wądołowskiego, które dla wielu stanowić będzie prawdziwe odkrycie
.

* nowe płyty

Katowicki zespół MÓW tworzy czworo kreatywnych i wszechstronnych artystów, kreujących własne muzyczne brzmienie oparte na jazzie z dużą domieszką soulu. Grupę tworzą: wokalistka oraz autorka tekstów i muzyki Ania Bratek, pianistka i wokalistka Aga Derlak, basista Mateusz Szewczyk i perkusista Patryk Zakrzewski. W trzech utworach na debiutanckim albumie "Historie zebrane" do kwartetu dołącza grający na gitarze Jakub Mizeracki. Jak czytamy w dołączonej do płyty wkładce filozofia albumu skupia się wokół "zapisu emocji i podskórnego odczuwania". Warto wspomnieć, iż jedna z Pań tworzących MÓW Aga Derlak, to znana już miłośnikom polskiego jazzu pianistka i liderka własnego tria mogącego poszczycić się dwoma znakomitymi albumami: "First Thought" (2014) i "Healing" (2017).

Zaledwie 20-letniego gitarzystę Tala Ardidi uważa się za jedno z najważniejszych odkryć roku, a jego grę docenił sam Pat Metheny. Urodzony w Izraelu a działający dziś pomiędzy Bazyleą a Berlinem młody muzyk opublikował właśnie swój debiutancki album "Portrait", nagrany w lutym br. w prestiżowym berlińskim klubie A-Trane. Na płycie słyszymy skład Tal Arditi Trio, który wraz z liderem tworzą: znany polskim miłośnikom jazzu z współpracy z Formacją Marek Kądziela ADHD (album "In Bloom", 2015) duński kontrabasista Andreas Lang, i perkusista Tobias Backhaus, którego z kolei znamy z płyt pochodzącego z Ghany basisty Edwarda Macleana ("Adoque", 2012 i "Me & You", 2017). Płytę wypełniają autorskie utwory Tala Arditi powstałe w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy spędzonych przez muzyka w Berlinie.

Na 18 października cztery nowe płyty zapowiada wytwórnia JazzHaus Musik.

Jeden z najwybitniejszych niemieckich saksofonistów, nazywany przez krytyków ''Gerhardem Richterem jazzowego saksofonu'' Roger Hanschel, nie raz już zachwycił nas swą zdumiewającą techniką i wirtuozerią. Zarówno zrealizowany w kwartecie z Markusem Segschneiderem, Dietmarem Fuhrem i Danielem Schrotelerem album ''Heavy Rotation'' (2007), w trio z wokalistką Gabriele Hasler i pianistą Dietmarem Bonnenem album "Styr" (2008), jak solowy projekt "Karmic Episode" (2010), zapisały się w świadomości miłośników europejskiego jazzu jako znakomite płyty. Nowym przedsięwzięciem wyjątkowego wirtuoza jest album zarejestrowany w duecie z modern jazzową berlińską pianistką Laią Genc znaną z Big Bandu Caroline Thon Thoneline Orchestra. Program płyty zatytułowanej "Change Follows Vision" to pełen liryki atmosferyczny "przekładaniec" kompozycji obojga muzyków, tworzący rodzaj wciągających dźwiękowych dialogów.

Obecna na jazzowej scenie od połowy lat 80-tych saksofonistka, klarnecistka i kompozytorka Christina Fuchs (uczennica samego Steve'a Lacy) prowadzi własny kwartet No Tango, a wraz z kontrabasistką Romy Herzberg współtworzy doskonały duet KontraSax. Artystka współpracuje też ze słynną orkiestrą NDR Big Band. Niestrudzona w poszukiwaniu rozmaitych srodków wyrazu artystka, tym razem proponuje kameralny album "Calliope" nagrany w konwencji duetu z akordeonistą Florianem Stadlerem. Program nagranego w Studio Topaz w Kolonii przez duet flux (bo taka nazwę przyjął projekt) albumu składa się z 16 krótkich kompozycji przygotowanych przez legitymujących się odmiennymi doświadczeniami muzyków. flux to ciekawe zestawienie brzmienia klarnetu, klarnetu basowego i saksofonu sopranowego (Fuchs) ze specyfiką akordeonu (Stadler).

Kontrabasista i kompozytor James Banner urodził się w Dudley w Anglii w 1991 roku. Muzyk ma za sobą studia w Birmingham, Paryżu i Berlinie. Właśnie w Berlinie Banner zarejestrował debiutancki album własnego międzynarodowego kwartetu: "James Banner's Usine". Płytę wypełniają autorskie kompozycje lidera zarejestrowane wraz z wokalistką Cansu Tannkulu, pianistą Declanem Forde i znanym z płyt m.in. Kalle Kalimy, Anny Weber oraz grup Absolute Sweet Marie i Expressway Sketches perkusistą Maxem Andrzejewskim. Muzyka kwartetu stanowi połączenie stricte jazzowej improwizacji z wielojęzycznymi pieśniami, oraz ciekawe starcie się rozmaitych tradycji i kultur z jakich wywodzą się zaangażowani w projekt artyści. Gościnnie w nagraniach wzięli udział: skrzypaczak Fabiana Striffler i gitarzysta Arne Braun.

"Both Sides" to album nagrany przez trio Matzeit-Jahnel-Sieverts tworzone przez saksofonistę Friedemanna Matzeita, pianistę Benedikta Jahnela i jednego z najbardziej kreatywnych muzyków jazzowych w Europie, kontrabasistę i wiolonczelistę Henninga Sievertsa. Ostatniego z wymienionych muzyków znać możemy m.in. z współpracy z Christianem Weidnerem (znakomity album "Every Hour of the Light and Dark") oraz tria Hansa Ludemanna. Pianista składu Benedikt Jahnel ma na koncie nagrania dla takich wytwórni jak ECM (6 albumów), ACT czy Material Records. Z kolei saksofonista Friedemann Matzeit to wszechstronny muzyk, kompozytor i aranżer, mający za sobą zarówno projekty kameralne jak nagrania z orkiestrami, oraz zaangażowany jest w znane na całym świecie muzyczne rewie berlińskiego Friedrichstadtpalast. Wspólny album tych trzech wyjątkowych muzyków przynosi specjalnie przygotowane dla tria kompozycje każdego z nich, oraz ciekawą aranżację słynnej ballady Joni Mitchell, która posłużyła za tytuł całej płyty.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., DUX

poniedziałek, 08 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/32)

    * Daleth Alfabet fenicki to najstarszy zachowany alfabet, powstały ok.1050 roku p.n.e., pierwotnie służący do zapisu używanego w starożytności na terenie dzisie

  • Muzyczna Gazeta (2018/10-3)

    W ramach koncertów towarzyszących dorocznemu konkursowi Blue Note Poznań Competition , poznańscy miłośnicy jazzu mieli okazję spędzić dwa wyjątkowe wieczory z m

  • Muzyczna Gazeta (2018/10-1)

    * Kasia Pietrzko Trio , 30.09.2018 Trudno o lepsze zakończenie koncertowego września. W niedzielę w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, w ramach cy

Paweł GUSNAR

Saxophone Varie Vol.3
PREMIERA 19 PAŻDZIERNIKA 2018

Ars Paschalis
(premiera 2 listopada 2018)

Aldona Nawrocka
AVE
(premiera 26 października 2018)

Christian McBRIDE's New Jawn
(premiera 26 października 2018)

Connie HAN
Crime Zone
(2018)

Mariusz BARSZCZ
Muzyka nam bliska
(2018)