Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/10-4): prasa, nowości, premiery, zapowiedzi

* Hi-Fi i Muzyka 10 / 2018

W części muzycznej październikowego (10/2018) numeru miesięcznika Hi-Fi i Muzyka znajdziemy omówienie "kolorowej" serii koncertowych albumów grupy SBB, obszerne materiały dotyczące dorobku Led Zeppelin i Jona Andersona, oraz artykuł "Czarnoskóry top". W magazynie znajdziemy też informacje dotyczące działalności Klubu Konesera Dobrej Płyty, który pod szyldem AC Records anonsuje dwie analogowe płyty, jakie na początku 2019 roku ukażą się pod patronatem LongPlay.blox.pl: Karolak - Czerwiński "In A Sentimental Mood", oraz (uwaga!) Jarek Śmietana "A Story Of Polish Jazz"!
W części poświęconej recenzjom płytowym, miałem przyjemność przygotować sześć spośród jedenastu przeglądów: w dziale jazz (str.86) - Tubis Trio "The Truth", Tadeusz Sudnik & His Friends In Art oraz Przemek Kleczkowski "Time", w dziale pop/rock (str.87) - "Projekt Poezja Kulturystyczna", i wreszcie w dziale poświęconym płytom winylowym (str.88) - Benny Andersson "Piano" i Lang Lang "New York Rhapsody".

* ArtPost 6 / 2018

Jak zwykle punktualnie ukazał się nowy (6/2018) numer dwumiesięcznika ArtPost. To już 25. numer bezpłatnego magazynu dystrybuowanego w całej Polsce w rozmaitych punktach związanych z muzyką i sztuką, oraz podczas ważnych wydarzeń muzycznych. W Poznaniu ArtPost trafia do czytelników m.in. podczas odbywających się pod patronatem LongPlay.blox.pl koncertów.
W listopadowo-grudniowym numerze znajdziemy m.in. wywiady z Tomaszem Sikorą, Dionizym Piątkowskim oraz Jagodą Szmytką, ciekawe artykuły dla muzycznych kolekcjonerów "Autograf" i "Stare piękno z minionej epoki", oraz mnóstwo wiadomości dotyczących nadchodzących wydarzeń kulturalnych w całym kraju, a także (podobnie jak w aktualnym numerze Hi-Fi i Muzyka) informacje o Klubie Konesera Dobrej Płyty.
Ja przygotowałem zajmujący dwie strony (28 i 29) i wyróżniony logo LongPlay.blox.pl materiał (tekst i zdjęcia) "Śladami Romana Maciejewskiego", dotyczący postaci kompozytora, któremu poświęcona została niedawno wydana pod patronatem naszego portalu przez Chopin University Press płyta "Suita hiszpańska".

Drukowany na wysokiej jakości lakierowanym papierze najnowszy ArtPost dostępny będzie (wraz z dwoma poprzednimi numerami) bezpłatnie w Poznaniu m.in. w trakcie koncertu Tria Marcina Wasilewskiego (9 grudnia), a jeśli ktoś zainteresowany jest również wersją elektroniczną, znajduje się ona: TUTAJ.

* Soul Kitchen

Nazywana przez krytyków "Białą Królową Soulu XXI wieku" wokalistka i kompozytorka Ida Sand, dysponuje wyjątkowym głosem i od lat wypracowanym sposobem interpretacji. Swój czwarty album (kolejny po wypełnionej utworami z dorobku Neila Younga płycie: "Young At Heart", 2015) zatytułowany "My Soul Kitchen", artystka przygotowała wraz z formacją saksofonisty Magnusa Lindgrena, Stockholm Underground. Na płycie znajdziemy nowe piosenki śpiewającej i grającej na fortepianie Idy Sand, oraz jej własne wersje utworów m.in. Ala Greena, Steviego Wondera, Raya Charlesa i grupy Creedence Clearwater Revival.

PREMIERA
Ida SAND: My Soul Kitchen
CD 2018, ACT 9736-2

Take Me To The River; Where The Hell Are You; Crash & Burn; Please Don't Hurt My Baby; I Believe To My Soul; Born On The Bayou; I Have Nothing Left To You; Just Kissed My Baby; Empty Bed Blues; If You Don't Love Me; It's Your Voodoo Working; Spooky.

Ida Sand - wokal, fortepian, wurlitzer; Magnus Lindgren - saksofony, flety, klarnet; Henrik Janson - gitara; Jesper Nordenstrom - organy Hammonda, syntezator, clavinet, Fender Rhodes; Lars DK Danielsson - gitara basowa; Per Lindvall - perkusja, instr. perkusyjne; oraz: Nils Landgren - puzon, wokal; Ola Gustafsson - gitary; Paris Renita, Andre de Lang, Andreas Dahlback - chórki

O ile trzy poprzednie albumy wokalistki oscylowały wokół jej fascynacji jazzem, folkiem i muzyką pop, "My Soul Kitchen" jest wyrazem jej wielkiej miłości do muzyki soul i estetyki charakterystycznej dla kultowych nagrań wytwórni Motown i Stax Records. Sand zbliża się tu do stylistyki wielkiej nieodżałowanej Arethy Franklin, zaszczepiając w poszczególne utwory pierwiastki funku i r'n'b.
Potrafi "dać czadu" ("Take Me To The River", "Born On The Bayou"), ale umie też prawdziwie wzruszyć podczas nostalgicznych ballad w rodzaju przepięknej autorskiej: "I Have Nothing Left For You" (to prawdziwa perełka na płycie!).
Świetnie wypada "Please Don't Hurt My Baby" Steviego Wondera z rytmicznymi cytatami z duetu kompozytora z Paulem McCartneyem: "What's That You're Doing" z genialnej płyty "Tug Of War" (1982).
Zespół towarzyszący artystce zdaje się być spełnieniem jej marzeń i muzycznych oczekiwań. Formacja Stockholm Underground prowadzona przez uznanego kilka lat temu w Szwecji jazzowym muzykiem numer 1, Magnusa Lindgrena, doskonale sprawdza się w tej konwencji. Jeśli dodamy do tego duet w jednym z utworów (kolejnej autorskiej perełce Idy Sand: "If You Don't Love Me"), z jedynym w swoim rodzaju Nilsem Landgrenem (notabene: producentem całej płyty), udział w nagraniach znakomitego gitarzysty Oli Gustafssona, oraz fakt iż album nagrany został w kultowym sztokholmskim Atlants Studio, w którym na przestrzeni 60 lat nagrywali bodaj najwięksi artyści skandynawskiej sceny muzycznej (ale też sam Coleman Hawkins, czy Elvis Costello i Randy Crawford, a nawet ABBA), otrzymamy album będący znakomitą wizytówką artystki. Płytę, która odzwierciedla jej pasję i muzyczne fascynacje i zdaje się być najbliższą jej wymarzonemu ideałowi, jak żadne z wcześniejszych jej dokonań.

* Relaxin' in Ireland

Bracia Julian (trębacz) i Roman Wasserfuhr (pianista) to wyjątkowe zjawisko na europejskiej scenie jazzowej. Młodzi muzycy podbili serca najpierw niemieckich słuchaczy a następnie dzięki rozlicznym koncertom również miłośników jazzu z innych krajów. Pozycję duetu niewątpliwie wzmocniła współpraca z takimi artystami jak Nils Landgren, Lars Danielsson i Wolfgang Haffner, których nazwiska pojawiły się na kolejnych albumach braci. Po albumach ''Running'' (2013) i nagranym w Nowym Jorku z saksofonistą Donnym McCaslinem, basistą Timem Lefebvre i perkusistą Natem Woodem: "Landed in Brooklyn" (2017), kolejną pozycją w dyskografii tandemu Julian & Roman Wasserfuhr jest nagrana na południowym wybrzeżu Irlandii płyta: "Relaxin' in Ireland", na której towarzyszy braciom znany m.in. z formacji Michaela Schiefela Platypus Trio, wiolonczelista Jorg Brinkmann.

PREMIERA
Julian & Roman WASSERFUHR: Relaxin' in Ireland
CD 2018, ACT 9873-2

Cello Bello; Drunken Sailor; Lettercollum; Moondance; Knot In The Belly; Moon Over Ireland; Spater Bess; Clair; Schnaff; Tears; Lost In Time; You Are A Friend Of Mine.

Julian Wasserfuhr - trąbka, flugelhorn; Roman Wasserfuhr - fortepian; Jorg Brinkmann - wiolonczela

W programie albumu, poza własnymi kompozycjami trzech artystów, znajdziemy interpretacje tematów irlandzkich twórców: Vana Morrisona ("Moondance") i Gilberta O'Sullivana ("Clair"), oraz tradycyjną pieśń ludową: "Drunken Sailor".
Duch Irlandii unosi się nad nową muzyką Braci Wasserfuhr już od pierwszych taktów otwierającej płytę kompozycji "Cello Bello" i towarzyszy nam podczas całych 55 minut. Poza bezpośrednimi nawiązaniami do estetyki muzyki celtyckiej, jest jeszcze specyficzny klimat wywołujący skojarzenia z typową dla Zielonej Wyspy specyfiką, pełną tajemniczości i mądrości przekazywanej z pokolenia na pokolenie, a jednocześnie nasyconą witalnością i optymizmem.
Bezpośrednie nawiązania stylistyczne do folkloru to, poza jedną z najpopularniejszych irlandzkich pieśni szantowych "Drunken Sailor", niemal taneczna kompozycja "Lettercollum", czy urocza miniaturka "Schnaff".
W refleksyjnym, impresjonistycznym stylu utrzymane są z kolei przepiękne: "Knot In The Belly", jedyna na płycie kompozycja Jorga Brinkmanna "Moon Over Ireland", wzruszająca ballada "Tears", czy "Lost In Time".
Nostalgiczna trąbka lub flugelhorn Juliana i stateczny fortepian Romana Wasserfuhr to znakomity tandem. Jednak trudno wyobrazić sobie ten album bez bardzo klimatycznej gry Jorga Brinkmanna. Wiolonczelista stosując rozmaite techniki, nadaje muzyce głębi, a niejednokrotnie właśnie jego instrument decyduje o specyficznym nastroju całej płyty. Często muzyk traktuje wiolonczelę niczym kontrabas, grając palcami. Jednak dźwięk ten ma w sobie wyjątkową subtelność i delikatność, raczej niemożliwą do osiągnięcia na innym instrumencie.
Na swym poprzednim albumie Julian i Roman Wasserfuhr zabrali nas na wycieczkę do nowojorskiego Brooklynu. Nowy album to z kolei wędrówka po zielonych łąkach irlandzkich wybrzeży. Miejmy nadzieję, iż kolejne inspiracje braci pochodzić będą z równie ciekawych zakątków świata.

* nowe płyty

Wieloletnia przyjaźń kompozytora i muzyka Dariusza Przybylskiego z perkusistą Leszkiem Lorentem, zaowocowała albumem wypełnionym dedykowanymi perkusji Lorenta kompozycjami Przybylskiego. Kompozytor należy do grona twórców, mogących poszczycić się wyjątkowo imponującą biografią. Pośród licznych trofeów i wyróżnień artysty warto wymienić te zdobyte na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Hörbiger w Wiedniu, Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Polskiego Wydawnictwa Muzycznego PWM (obie w 2005 roku), 47. Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda w Warszawie (2006) czy XIX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Sanoku (2011). Dyskografia Dariusza Przybylskiego jako kompozytora i wykonawcy obejmuje ok. 25 albumów. Album "Dariusz Przybylski - Percussion Works" ukazał się nakładem wydawnictwa Chopin University Press, a oficjalną premierę płyty zaplanowano na 9 listopada. LongPlay.blox.pl objął patronat nad albumem.

Wokalista i kompozytor greckiego pochodzenia - Jorgos Skolias to na polskiej scenie postać ze wszech miar wyjątkowa. W ostatnim czasie mieliśmy okazję cieszyć się płytami artysty: nagraną z braćmi Oleś "Sefardix" (2013) prezentującą klimatyczną fuzję muzyki żydowskiej przełomu XIX i XX wieku i jazzu, oraz "Kolos" (2016) zrealizowaną w duecie z synem, perkusistą Antonisem Skoliasem. Nowym projektem niezwykłego artysty jest duet z pianistą Piotrem Rachoniem i album stosownie zatytułowany: "Free". Stosownie, bowiem program albumu wypełniają improwizacje. Muzycy przystąpili do nagrań bez przygotowanych wcześniej kompozycji, czy choćby szkiców utworów, a cała sesja nagraniowa trwała zaledwie 55 minut. Premierę albumu wytwórnia V-Records zaplanowała na 68-urodziny wokalisty, które przypadają 9 listopada.

Yarosh Organ Trio to skład powołany przez znakomitego perkusistę Przemysława Jarosza, do którego lider zaprosił saksofonistę tenorowego Tomasza Pruchnickiego i wirtuoza organów Hammonda, Kajetana Galasa. Wydany w 2016 roku, debiutancki album formacji przyniósł zestaw utworów nawiązujących do głównego nurtu światowego jazzu, jednak ukazujących indywidualny sposób postrzegania mainstreamu przez trio. Demokratyczne trio stanowiące wypadkową trzech muzycznych indywidualności i ukazujące ogromne możliwości każdego z instrumentalistów, okazało się przestrzenią w której muzycy postanowili nadal funkcjonować. Właśnie ukazał się drugi album Yarosh Organ Trio, zatytułowany: "Alterakcje". Tym razem do składu zaproszono wokalistkę Katarzynę Mirowską, a w programie płyty znalazła się poza premierowymi utworami, również nowa wersja utworu "Before", tym razem w wersji wokalno-instrumentalnej z tekstem Marty Guśniowskiej. Płyta ukazała się nakładem Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Pierwsze spotkanie znakomitego pianisty i kompozytora, od lat zamieszkałego w Szwajcarii Vladyslava Sendeckiego, z czołową polską jazzową formacją smyczkową Atom String Quartet miało miejsce już w 2012 roku podczas występu w ramach jednego z festiwali muzycznych w Berlinie. Rok później artyści zagrali wspólnie na Jazz Baltica wraz z Paolo Fresu, Christianem von Kaphengstem i Wolfgangiem Haffnerem. Powstałe dzięki połączeniu zmysłowej gry Sendeckiego i klasycyczująco-jazzowego soundu Kwartetu brzmienie, okazało się tak twórczym i zajmującym dla muzyków, iż efekt postanowili przełożyć na pracę w studio. Efektem jest nagrany w maju bieżącego roku w Ludwigsburgu album "Le Jardin Oublie / My Polish Heart", który nakładem niemieckiej wytwórni Neuklang ukaże się 16 listopada. Program płyty zdominowały kompozycje braci Sendeckich: Stefana i Władysława, uzupełnione o utwory wybrane z dorobku m.in. Karola Szymanowskiego i Krzysztofa Komedy.

Założyciel słynnej grupy Irakere, legendarny kubański pianista, bandleader, kompozytor i aranżer Chucho Valdés, zapowiada nowy album, który ukaże się nakładem wytwórni Mack Avenue już 16 listopada. Zarówno tytuł albumu, jak koncepcja małego składu, nawiązuje do projektu Jazz Batá z 1972 roku, poprzedzającego utworzenie Irakere. 77-letni dziś pianista otoczył się młodymi muzykami w osobach: Yelsy'ego Heredii, Dreisera Durruthy Bombalé i Yaroldy'ego Abreu Roblesa, a w dwóch utworach, artystom towarzyszy skrzypaczka, którą już wkrótce oklaskiwać będziemy w Poznaniu, Regina Carter. Album zatytułowany "Jazz Batá 2" wypełnia osiem autorskich kompozycji Chucho Valdésa, silnie eksponujących południowe rytmy i gorący kubański temperament artysty.

Pianistka i kompozytorka Fee Stracke charakteryzuje się wyjątkowym brzmieniem i frazowaniem, a w roku 2011 dzięki płycie ''Vertreibung aus dem Paradies -New Tunes'' nagranej z własnym kwintetem, jej muzykę poznała cała jazzowa Europa. Artystka jest współpracownikiem kompozytorki i dyrygentki Hazel Leach, z której orkiestrą koncertuje występując w różnych rejonach Europy. Fee Stracke znamy m.in z omawianych przeze mnie w tym miejscu płyt: The Composers' Orchestra Berlin "Free Range Music" (2014), Hazel Leach - C.O.B. "Postcard Collection" (2018) i przede wszystkim ze znakomitego albumu "10 nach 10" (2013), nagranego w duecie z saksofonistą Alexandrem Beierbachem. 5 października nakładem wytwórni Unit Records ukazała się płyta "Instrumental Chairs", nagrana przez pianistkę wraz z gitarzystą Danielem Meyerem, kontrabasistką Berit Jung i perkusistą Hampusem Melinem. Muzykę wypełniającą album zainspirowały koncepcje projektantów mebli użytkowych, takich jak krzesła czy biurka, ich rozmiarami, materiałami i kształtami.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: ACT

poniedziałek, 29 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: listopad 2018

    Poniżej przegląd trzech kolejnych albumów jakie ukazały się w tym miesiącu. Sukcesywnie uzupełniany spis wszystkich płyt, które ukazały się w listopadzie i już

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-2)

    * Era Jazzu - konferencja prasowa 13 listopada (wtorek) w poznańskim klubie Piano Bar odbyła się konferencja prasowa związana ze zbliżającą się Jubileuszową Ga

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-1)

    * Billy Cobham, 06.11.2018 Jednym z najbardziej oczekiwanych tej jesieni koncertów był występ legendarnego amerykańskiego perkusisty Billy'ego Cobhama w poznań

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids