Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/10-5): prasa, koncerty, premiery, nowości

* Jazz Forum 10-11 / 2018

Do listopadowego numeru Jazz Forum (10-11/2018) w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta Sylwestra Ostrowskiego & The Jazz Brigade "In Our Own Way" nagrana z udziałem m.in. Freddiego Hendrixa, Dariusa Brubecka i Deborah Brown. Na 88 stronach magazynu ukazującego się 8 razy w roku, jak zwykle znajdziemy mnóstwo aktualnych materiałów związanych z muzyka jazzową. Wśród nich m.in. obszerny wywiad z Pawłem Kaczmarczykiem poświęcony projektowi Kaczmarczyk vs. Paderewski, relacje z festiwali i recenzje najnowszych płyt.
W ostatnim z wymienionych działów, moim skromnym wkładem było przygotowanie przeglądów albumów: "The Window" Cecile McLorin Salvant (str.69), oraz "Summerwind" duetu Lars Danielsson & Paolo Fresu (str.72).
Pośród recenzji płytowych znajdziemy też tekst dotyczący opisywanego również na LongPlay.blox.pl albumu "Saxesful" Kwartetu Piotra Schmidta, oraz omówienia płyt "To Whom It May Concern" Piotra Wojtasika, a także "Music 81" Tomasza Stańko.

* Tubis Trio, 28.10.2018

Liderem i twórcą repertuaru Tubis Trio jest niezwykle kreatywny i bardzo wszechstronny łódzki pianista Maciej Tubis. Formację z pianistą współtworzą: kontrabasista Paweł Puszczało i perkusista Przemek Pacan. Po ośmiu latach od czasu ukazania się świetnej płyty "Live In Luxembourg" (2009), rok temu światło dzienne ujrzał znakomity studyjny album "The Truth", wydany przez prestiżową holenderską wytwórnię Challenge Records. Na szczęście na kolejny album Tria nie musieliśmy czekać tak długo. Trzeci album Tubis Trio zatytułowany "Flashback" zarejestrowany został w lipcu tego roku w Studio Nagraniowym Akademii Muzycznej w Łodzi, a ukazał się 12 października nakładem wytwórni Audio Cave. Wydaniu płyty towarzyszy seria koncertów, której kalendarium szczęśliwie objęło też Poznań. Tubis Trio zagrali w poznańskim klubie Blue Note w niedzielę 28 października.

Program koncertu objął materiał pochodzący ze świeżej, jeszcze ciepłej płyty "Flashback", uzupełniony o wybrane utwory z poprzedniego albumu. Istniejąca od 2006 roku formacja ma za sobą setki koncertów, niezliczone jam sessions i wielogodzinne próby. Wszystko to uczyniło ze składu zespół, w którym panuje stuprocentowe porozumienie. Efektem jest muzyka robiąca wrażenie dokładnie przemyślanej, a jednocześnie pełna spontaniczności i zaskakujących rozwiązań. Mimo iż jej twórcą jest Maciej Tubis, każdy z pozostałych instrumentalistów zdaje się być w pełni odpowiedzialnym za ostateczny kształt każdego z utworów. Lider otoczył się doprawdy znakomitymi instrumentalistami, doskonale odczytującymi jego intencje na poziomie autentycznej intuicji.
Poznańska publiczność bardzo ciepło przyjęła muzyków, aż dwukrotnie wywołując Tubis Trio na bis. Każdy kolejny utwór robił wrażenie od razu rozpoznawalnego wśród odbiorców, co świadczy o tym iż zespół ma w Stolicy Wielkopolski swoją wierną publiczność i fanów. Myślę że podobnie jest też w innych miastach, gdzie odbywają się koncerty promujące nowy album zespołu. Wysublimowana brzmieniowo muzyka Macieja Tubisa o silnie zarysowanej melodyce i ogromnym ładunku emocji, to doprawdy najwyższych lotów europejski jazz, któremu nie oprze się nawet najbardziej wymagający słuchacz.
Tak wiele składów na polskiej scenie jazzowej błyskotliwie pojawia się i równie szybko znika, a muzycy je tworzący angażują się w rozmaite projekty dalece odbiegające od stworzonej pierwotnie formuły. Oby Tubis Trio ciągle trwali w wypracowanej przez skład formule, nie ulegając rozlicznym pokusom nadmiernego eksperymentowania z muzyczną materią. Trio dysponuje własnym, wypracowanym i rozpoznawalnym brzmieniem, które jest prawdziwym muzycznym patentem.

Tubis Trio: "Flashback", 28.10.2018 - Blue Note Poznań
Maciej Tubis - fortepian
Paweł Puszczało - kontrabas
Przemysław Pacan - perkusja

* Wojtek Justyna TreeOh!, 30.10.2018

Zamieszkaly w Holandii polski gitarzysta i kompozytor Wojtek Justyna, od niedawna stał się muzykiem aktywnie działającym również w naszym kraju. Jego międzynarodową formację Wojtek Justyna TreeOh! poznaliśmy dzięki płycie "Definitely Something" (2015), która do krajowych odbiorców dotarła jednak z niemałym poślizgiem. Jednak już kolejny album, wydany we wrześniu "Get That Crispy" (2018) mamy okazję poznać na bieżąco, i to nie tylko ze srebrnego krążka, ale też dzięki promującej album polskiej trasie koncertowej. 30 października (we wtorek) zespół trafił również do Poznania, gdzie wystąpił w kultowym klubie Blue Note.

Muzykę oscylującą stylistycznie w estetyce funk i fusion z dużą domieszką elementów latynoskich tworzy czterech młodych artystów czterech róznych narodowości. Wraz z kompozytorem materiału, znakomitym gitarzystą i szefem przedsięwzięcia Wojtkiem Justyną, skład TreeOh! tworzą: austriacki basista Daniel Lottersberger i niemiecki perkusista Alex Bernath (obaj mają za sobą współpracę z grupą Jamala Thomasa), oraz grający na perkusjonaliach i syntezatorze Mooga Portugalczyk Diogo Carvalho.

Podczas poznańskiego koncertu dominowały utwory pochodzące z nowego albumu, pomiędzy które zespół wplatał starsze utwory. W większości była to muzyka pełna specyficznego groove'u, nasączona silnie zaakcentowanym rytmem.
Nie bez powodu szeregi zespołu zasila od niedawna portugalski wirtuoz perkusjonaliów Diogo Carvalho, który wraz z zasiadającym za bębnami Alexem Bernathem, w wielu przypadkach decydują o ostatecznym brzmieniu całej formacji. Ich solowe popisy serwowane w czasie koncertu, dosłownie zapierały dech w piersi.
Świetnie zaprezentował się też grający na gitarze basowej Austriak Daniel Lottersberger, potrafiący nadać partiom gitary lidera, stylową funkującą oprawę.
Niewątpliwym atutem Wojtek Justyna TreeOh! są pełne wyobraźni kompozycje lidera, częściowo powstałe przy udziale pozostałych muzyków kwartetu. Justyna potrafi olśnić nas wyjątkowym groovem i energią, ale też oczarować klimatem i ujmującym nastrojem. Tak było choćby podczas utworu "Chit Chat with a Chick from Chad".
Z kolei inny utwór wybrany z albumu "Get That Crispy": "Sleeping Crow", okazał się znakomitym polem dla solowych popisów każdego z instrumentalistów.
Świetny, pełen dynamiki występ międzynarodowego kwartetu Wojtka Justyny okazał się znakomitym zamknięciem koncertowego października.

Wojtek Justyna TreeOh!, 30.10.2018 - Blue Note Poznań
Wojtek Justyna - gitara
Daniel Lottersberger - gitara basowa
Alex Bernath - perkusja
Diogo Carvalho - instr. perkusyjne, Moog synthesizer

W listopadzie chciałbym usłyszeć w Blue Note zespół legendarnego Billy'ego Cobhama (6 listopada), oraz Kwartet Dariusa Brubecka (17 listopada). Oczywiście wrażeniami z koncertów jak zwykle podzielę się w tym miejscu.

* Christmas With My Friends VI

Tradycją już jest, iż Święta Bożego Narodzenia spędzamy z przepiękną muzyką wybraną i specjalnie opracowaną na ten okres przez Nilsa Langrena i jego muzycznych przyjaciół. To zarazem pierwsze znaki obwieszczające iż Święta już niedługo. W tym roku 2018 album "Christmas With My Friends VI" ukazał się już 26 października. Dwa miesiące to wystarczająco dużo czasu, aby wszyscy zdążyli zaopatrzyć się w tę płytę, a i tak największą sprzedaż świątecznych płyt odnotowuje się dopiero w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie. Nils Landgren to nie tylko wyjątkowy puzonista i leader wyśmienitej formacji Funk Unit, ale też doskonały wokalista obdarzony jasnym, gardłowym, a jednocześnie łagodnym głosem. Możemy się o tym przekonać również na niniejszej płycie. Jednak jak zwykle artysta pozostawił dużo przestrzeni dla śpiewających Pań, którymi tym razem są: Sharon Dyall, Jeanette Kohn, Jessica Pilnas i grająca również na fortepianie Ida Sand. Skład instrumentalny to: saksofonista Jonas Knutsson, gitarzysta Johan Norberg i jeszcze jedna Pani, kontrabasistka Eva Kruse.

PREMIERA
Nils LANDGREN: Christmas With My Friends VI
CD 2018, ACT 9872-2

Christmas Is; Oh No, It's Christmas Again; Who Comes This Night; Wie soll ich din empfangen; Little Drummer Boy / Peace On Earth; Come One, Come All; What Are You Doing New Year's Eve?; The Story Of Christmas; I Have A Dream; Merry Christmas Baby; Christmas Lullaby; When This Night Is Over; I'd Like You For Christmas; Hymn No III; Den signade dag; Hark! The Herald Angels Sing.

Nils Landgren - puzon, wokal; Sharon Dyall, Jeanette Kohn, Jessica Pilnas - wokal; Ida Sand - fortepian, wokal; Jonas Knutsson - saksofony; Johan Norberg - gitary, kantele, chórki; Eva Kruse - kontrabas

Płyta przynosi wybór międzynarodowych, tradycyjnych i współczesnych kolęd oraz popularnych piosenek o charakterze świątecznym. Posród utrzymanych w specyficznym klimacie nagrań, znajdziemy m.in. tematy Johanna Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna, oraz pochodzącą z repertuaru grupy ABBA zaśpiewaną przez Landgrena przy akompaniamencie gitary i chórków Johana Norberga piosenkę "I Have A Dream".
Posród nowych utworów uwagę zwraca otwierająca program "Christmas Is" Evy Kruse i Petera Liljeqvista, śmiało mogąca stawać w szranki z klasykami christmas songs.
Z kolei jedną z najpopularniejszych na świecie amerykańskich piosenek bożonarodzeniowych "Little Drummer Boy" zgrabnie połączono w jeden utwór z tematem "Peace On Earth" Iana Frasera, wykorzystując patent znany z wersji Binga Crosby'ego i Davida Bowie z 1977 roku.
Znakomitym interludium natomiast jest umieszczona pod koniec płyty instrumentalna miniaturka Landgrena i Norberga "Hymn No III".
Nils Landgren i jego przyjaciele, doskonale potrafią odtworzyć magię tkwiącą w świątecznych nutach. Utwory tchną uroczystym nastrojem, jednocześnie plasując się z dala od ogromu kiczowatych produkcji zalewających rynek muzyczny w okresie przedświątecznym.
Artystom udało się scalić bardzo podniosły, chwilami pompatyczny klimat z dużą dawką jazzu, a my po raz kolejny w okresie świątecznym z wielką przyjemnością słuchać będziemy ''Christmas With My Friends'', wyjątkowego i jedynego w swoim rodzaju prezentu muzycznego od Nilsa Landgrena i jego przyjaciół. Przez klika lat tak przyzwyczailiśmy się do tych albumów, iż trudno wyobrazić sobie te najpiękniejsze w roku święta bez płyt z serii ''Christmas With My Friends''.

* Autumn Revelations

Simon Vincent to znany z niekonwencjonalnych projektów muzycznych, kompozytor, pianista i wykonawca eksperymentalnej muzyki elektronicznej, obecny na muzycznej scenie od początku lat 90-tych. Znamy go m.in. z dokonań ekscentrycznego duetu Charlotte & Mr.Stone, płyty "Opening Lines" (2015) formacji The Occasional Trio współtworzonej z Rolandem Fideziusem i Rudim Fischerlehnerem, albumu nagranego z trębaczem Tomem Arthursem: "Real-Time Sound Sculpture" (2016), oraz wyjątkowej płyty "Stations Of The Cross" (2016) stanowiącej przeniesienie na język muzyczny emocji i uniesień związanych z Drogą Krzyżową. Nowy album pianisty w dużej mierze kojarzonego z muzyką eksperymentalną, nasączoną minimalizmem i eksponującą możliwości improwizacyjne elektronicznego przetwarzania dźwięku: "Autumn Revelations", wypełniają dwa kontrastujące z sobą utwory: 5-minutowy "Equinox for Ken Aldcroft", oraz stanowiąca główny punkt programu, inspirowana twórczością Karlheinza Stockhausena, tytułowa 35-minutowa forma.

NOWOŚĆ
Simon VINCENT: Autumn Revelations
CD 2018, Vision Of Sound VOSCD-004

Equinox for Ken Aldcroft; Autumn Revelations.

Simon Vincent - fortepian, elektronika

Pierwszy z utworów to rodzaj fortepianowej impresji, którą Simon Vincent zadedykował kanadyjskiemu gitarzyście Kenowi Aldcroftowi. Pianista rozwija temat dodając co chwila jedną nutę, aż do uzyskania pełnej linii melodycznej. Uzyskany efekt prowokuje kontemplację i zasłuchanie, a rezonans instrumentu zdaje się przemawiać własnym językiem.
Zupełnie inna jest 35-minutowa tytułowa forma elektroakustyczna, przygotowana przez Vincenta jeszcze w 1999 roku. Wówczas to młody artysta podczas letnich kursów kompozytorskich w Kürten miał okazję poznać jedną z najbardziej prominentnych postaci współczesnej awangardy muzycznej, Karlheinza Stockhausena. Twórczość zmarłego w 2007 roku kompozytora, ze względu na swą niepowtarzalną strukturę i przekaz niejednokrotnie prowokowała muzyków do czerpania z niej inspiracji. Do fascynacji jego twórczością przyznawali się niejednokrotnie choćby Miles Davis, Herbie Hancock, Yusef Lateef, Charles Mingus czy Cecil Taylor.
"Autumn Revelations" to jednak utwór, który nie tyle wykorzystuje patenty genialnego Stockhausena adaptując je na potrzeby konkretnej muzycznej formy, lecz w całości utrzymany jest w konwencji nasączonego minimalizmem eksperymentu, eksponującego elektroniczne przetwarzanie dźwięku i wydobycie tkwiących w tym procesie możliwości improwizacyjnych. Jego premiera koncertowa miała miejsce w londyńskiej Conway Hall, we wrześniu 1999 roku. Na płytę ta niezwykła dźwiękowa forma trafiła więc aż 19 lat później.
Eksperyment Simona Vincenta prowokuje rozważania nad koncepcją czasu i pojęciem tempa, ale też stanowi doskonały materiał do dźwiękowej kontemplacji i medytacyjnego zasłuchania. Punktem wyjścia jest fala dźwiękowa, która następnie poddawana jest subtelnym harmonicznym przesunięciom i przekształceniom. Towarzyszą jej dodatkowe, elektronicznie generowane efekty, wobec których przewodni sygnał nie pozostaje obojętny
.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., ACT

środa, 31 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: listopad 2018

    Poniżej przegląd trzech kolejnych albumów jakie ukazały się w tym miesiącu. Sukcesywnie uzupełniany spis wszystkich płyt, które ukazały się w listopadzie i już

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-2)

    * Era Jazzu - konferencja prasowa 13 listopada (wtorek) w poznańskim klubie Piano Bar odbyła się konferencja prasowa związana ze zbliżającą się Jubileuszową Ga

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-1)

    * Billy Cobham, 06.11.2018 Jednym z najbardziej oczekiwanych tej jesieni koncertów był występ legendarnego amerykańskiego perkusisty Billy'ego Cobhama w poznań

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids