Blog > Komentarze do wpisu

Nowości, premiery i zapowiedzi płytowe: październik 2018

* Flashback

Tubis Trio to skład powołany do życia w 2006 roku przez łódzkiego pianistę i kompozytora Macieja Tubisa. Wraz z nim formację współtworzą: kontrabasista Paweł Puszczało i perkusista Przemek Pacan. Po ośmiu latach od czasu ukazania się świetnej płyty "Live In Luxembourg" (2009), rok temu światło dzienne ujrzał znakomity studyjny album "The Truth", wydany przez prestiżową holenderską wytwórnię Challenge Records, a dostrzeżony w takich periodykach jak m.in. All About Jazz i Jazzism. Na szczęście na kolejny album Tria nie musieliśmy czekać tak długo. Trzeci album Tubis Trio zatytułowany "Flashback" wypełnia 8 nowych kompozycji lidera zarejestrowanych w lipcu tego roku w Studio Nagraniowym Akademii Muzycznej w Łodzi. Lider i kompozytor repertuaru tria to muzyk niezwykle kreatywny i bardzo wszechstronny. W tzw. międzyczasie bowiem, ukazała się też płyta Macieja Tubisa zrealizowana w duecie z perkusistą i wokalistą Radosławem Bolewskim ("Lunatyk"), łącząca formułę ambitnych piosenek z jazzową improwizacją. Zaangażowanie się pianisty w ten projekt nie przeszkodziło jednak w nagraniu kolejnego albumu firmowanego przez własne trio. Jak przekonujemy się już w trakcie pierwszych minut po uruchomieniu płyty: kolejnego znakomitego albumu!

PREMIERA
TUBIS Trio: Flashback
CD 2018, Audio Cave ACD-010-2018

Rekindled; Wind-Up Tuesday; Preludend; Esteem; Roadrunner; Flashback; Hectic; Karate.

Maciej Tubis - fortepian; Paweł Puszczało - kontrabas; Przemysław Pacan - perkusja

Setki koncertów, niezliczone jam sessions i wielogodzinne próby, uczyniły z Tubis Trio skład, w którym panuje stuprocentowe porozumienie, a każdy dźwięk jaki słyszymy w muzyce zespołu robi wrażenie dokładnie przemyślanego i idealnie trafiającego w dany moment. Co jest bardzo ważne: fakt ten nie pozbawia muzyki, wyczuwalnej w grze tria spontaniczności i zaskakujących rozwiązań. Te z kolei wynikają z demokracji i bezgranicznego zaufania, gdzie każdy z muzyków zdaje się być w pełni odpowiedzialnym za ostateczny kształt każdego z utworów. Maciej Tubis jako kompozytor, lider i pianista otoczył się doprawdy znakomitymi instrumentalistami, doskonale odczytującymi jego intencje na poziomie autentycznej intuicji.
Już w drugiej minucie płyty mamy okazję zasłuchać się w genialne solo kontrabasu Pawła Puszczało ("Rekindled"), a utwór wieńczy szaleńcza kanonada perkusji Przemka Pacana. Takich fragmentów jest na "Flashback" całe mnóstwo (choćby piękna impresja basu w dostojnym "Wind-Up Tuesday")
Nowa muzyka Tubis Trio emanuje ogromem wzniosłych uczuć i emocji, pozostając przy tym bardzo przystępną w zakresie melodyki i budowy.
Wyjątkowym pięknem zachwyca bodaj najdelikatniejsza w programie refleksyjna ballada "Esteem", otwarta przejmującą partią solową lidera, do którego dyskretnie po minucie dołącza niemal szepcząca perkusja i stateczny subtelny bas.
Prawdziwym pokazem pianistycznej ekwilibrystyki Macieja Tubisa jest osadzony na łamiącym się rytmie "Roadrunner".
Z kolei echa fascynacji klasyczną muzyką fortepianową dostrzeżemy w nasączonych patosem partiach lidera podczas ilustracyjnej, lirycznej kompozycji tytułowej.
Muzycy potrafią też przysłowiowo "dać czadu", co udowadniają pod koniec płyty w dynamicznych i tryskających żarem "Hectic" i rozpoczętym stylową partią arco Pawła Puszczało: "Karate".
"Flashback" to płyta stanowiąca logiczną kontynuację "The Truth". Mamy tu nadal do czynienia z wysublimowanymi brzmieniowo utworami o silnie zarysowanej melodyce i ogromnym ładunku emocji. Osiem nowych utworów wypełniających trzy kwadranse płyty, to porcja akustycznego europejskiego jazzu najwyższych lotów.
Chyba pora zakończyć już porównywanie muzyki zespołu do takich składów jak E.S.T czy Brad Mehldau Trio. Tubis Trio to dziś formacja dysponująca własnym niepowtarzalnym soundem i charakterem, a "Flashback" jest tego niezbitym dowodem
.

Wydaniu "Flashback" towarzyszy promocyjne tournee obejmujące 10 miast. W ramach trasy koncertowej 28 października (niedziela) Tubis Trio wystąpi w poznańskim klubie Blue Note.

* nowe płyty

- klasyka

Z prawdziwą dumą anonsuję kolejne 3 albumy, które ukażą się z logo LongPlay.blox.pl, sprawującego patronat nad wydawnictwami. To nowe płyty jakie ukażą się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod szyldem: Chopin University Press na przełomie października i listopada.

W roku 2014 z okazji przypadającej 200. rocznicy urodzin twórcy saksofonu, belgijskiego konstruktora i budowniczego instrumentów Adolphe'a Saxa, ukazał się wyjątkowy album nagrany przez Pawła Gusnara: "Saxophone Varie" uhonorowany nagrodą Fryderyka. Po dwóch latach saksofonista zdecydował się kontynuować przedsięwzięcie publikując płytę opatrzoną dopiskiem: "Vol.2". W roku 2018 doczekaliśmy się trzeciej odsłony projektu, która pod postacią 2-płytowego albumu "Saxophone Varie Vol.3" trafi do nas 19 października. Na dwóch perfekcyjnie nagranych krążkach znajdziemy kompozycje Romualda Twardowskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Mykietyna, Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Kościowa, Alicji Gronau, Bartosza Kowalskiego i Krzysztofa Herdzina. Soliście towarzyszy w nagraniach 17 znakomitych instrumentalistów. Warto pamiętać że saksofon, mimo iż w ostatnich latach kojarzony przede wszystkim z jazzem, pierwotnie skonstruowany został jako instrument klasyczny i jako taki w 1864 roku opatentowany został przez Adolphe'a Saxa. Cykl Pawła Gusnara "Saxophone Varie" znakomicie obrazuje klasyczne oblicze instrumentu przez pryzmat dokonań współczesnych kompozytorów.

Stylowo wydany album "AVE" zawiera utwory chóralne o tematyce sakralnej autorstwa Aldony Nawrockiej. Warszawska kompozytorka, pianistka, improwizatorka i pedagog, ma w dorobku zarówno utwory fortepianowe, orkiestrowe i chóralne, jak kompozycje elektroakustyczne, a nawet piosenki i utwory instrumentalne skierowane do najmłodszych odbiorców. Szerokie spektrum twórczości artystki obejmuje też współpracę z teatrem i muzykę tworzoną do spektakli tanecznych i baletowych. Utwory Aldony Nawrockiej prezentowane są podczas wielu prestiżowych festiwali nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Szwajcarii (Gard du Nord, Mozart Tage), Hiszpanii (Forum Muzyki Polskiej w Sewilli), Francji, Finlandii i na Litwie, przez tak znakomite składy jak Chór Camerata Silesia, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis czy Chór Wileński Jauna Musica. "AVE" to pierwsza monograficzna płyta Aldony Nawrockiej. Album ukazuje jeden z najważniejszych nurtów twórczości kompozytorki, jakim są odzwierciedlające indywidualne podejście artystki do sfery duchowości, sakralne utwory chóralne. Wiele z zamieszczonych na "AVE", tworzonych na przestrzeni ponad 15 lat utworów, nagrodzonych zostało podczas krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Materiał nagrany został przez jeden z wiodących krajowych zespołów wokalnych specjalizujących się w muzyce współczesnej, Polski Chór Kameralny pod dyr. Jana Łukaszewskiego. Premiera płyty 26 października.

"Ars Paschalis" to album zawierający pieśni pasyjne w opracowaniu Cezarego Kundy, zarejestrowane przez zespół wokalny Pro Opere pod dyr. Ewy Barbary Rafałko i organistę Jana Bokszczanina. Białostocki twórca sięgnął po utwory reprezentujące rozmaite techniki kompozytorskie stosowane w odległych od siebie epokach. Pochodzące ze Śpiewnika Kościelnego ks. Jana Siedleckiego utwory sakralne dotyczą liturgii Wielkiego Postu i Wielkanocy, a łączy je specyficzny klimat, piękno i subtelność. Misterium Męki Pańskiej i Tajemnica Zmartwychwstania od zawsze stanowią źródło inspiracji dla wielu wybitnych twórców, owocując poruszającymi w wymiarze artystycznym i duchowym dziełami w postaci oratoriów, kantat, mszy wielkanocnych i pieśni wielkopostnych. Nieustannie muzyka pasyjna stanowi wielkie wyzwanie dla rozlicznych kompozytorów, wciąż poszukujących nowych środków wyrazu dla religijnych treści, a częstym przedmiotem muzyczno-duchowego przekazu jest właśnie Ars Paschalis. Niniejszy album to zamknięta forma, w której instrumentalne fragmenty znakomicie uzupełniają śpiewane przez chór, nasycone smutkiem, tajemnicą i nadzieją, przejmujące pieśni. Premiera 2 listopada.

Innym albumem wydawnictwa Chopin University Press, który już od pewnego czasu znajduje się w sprzedaży, a który właśnie do mnie trafił, jest bardzo starannie wydana płyta DVD: "Missa Solemnis" zawierająca rejestrację prawykonania mszy Marty Ptaszyńskiej inspirowanej zapiskami św. Jana Pawła II, oraz fragmentami psalmów i liturgii. Wydarzenie miało miejsce w marcu 2016 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wykonania tego przejmującego dzieła podjęli się Chór i Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu pod dyrekcją Ryszarda Zimaka wraz ze znakomitymi solistami: Martą Boberską (sopran), Anną Radziejewską (mezzosopran) i Jarosławem Brękiem (baryton). "Missa solemnis" jest dziełem bardzo uroczystym i uduchowionym, a zarazem radosnym i optymistycznym. Mimo wyrafinowanej formy to utwór bardzo przystępny w odbiorze.

Wytwórnia DUX od ponad ćwierćwiecza nie ustaje w publikowaniu znakomitych nagrań muzyki klasycznej. Każdego miesiąca ukazuje się kilka nowych tytułów, dokumentujących zarówno wyjątkowo wartościowe dzieła współczesne, jak wybitne interpretacje muzyki wielkich kompozytorów minionych epok. Staram się w tym miejscu sukcesywnie odnotowywać nowe płyty wydawane z charakterystycznym logo wytwórni, każdorazowo gwarantującym najwyższą możliwą jakość, zarówno muzyki jak jakości technicznej nagrań i starannej edycji płyt. Przede mną pakiet 5 tytułów, który dotarł do mnie w tym tygodniu.

Wielokrotnie nagradzany podczas licznych festiwali kielecki klarnecista i pedagog Mariusz Barszcz, od wielu lat aktywnie udziela się w rozmaitych projektach, pośród których warto wymienić: Świętokrzyski Kwintet Dęty, Kieleckie Trio, kameralną formację Animato, zespół Alla Vienna czy Brillante Duo. W roku 2015 zachwycaliśmy się jego płytą z interpretacjami utworów skomponowanych m.in. przez Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego ("Polska muzyka klarnetowa XX w."). Tymczasem ukazała się zupełnie nowa płyta w dyskografii artysty: "Muzyka nam bliska". Wraz z pianistą Piotrem Saciukiem, Mariusz Barszcz zabiera nas w muzyczną podróż obejmującą kompozycje przygotowane przez sześciu współczesnych kompozytorów. W dwóch przypadkach artyście towarzyszy akordeonista oraz kompozytor utworów: "Epitafium" i "Metamorfozy", Jerzy Mądrawski.

"Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka" to projekt obejmujący serię koncertów odbywających się we współpracy z kompozytorem. Jego ideą jest przybliżenie twórczości urodzonego w 1927 roku, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Jednym z elementów projektu jest album "Juliusz Łuciuk - Choral Works" nagrany przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Janusza Siadlaka. Płyta jest zbiorem niepublikowanych dotąd w formie nagrań utworów chóralnych tworzonych na przestrzeni 60 lat działalności kompozytorskiej, w formie chronologicznej antologii. Specjalnie z myślą o tym albumie Juliusz Łuciuk przygotował kończącą program "Kołysankę o kołysce" do słów K.I.Gałczyńskiego. Utwory chóralne jakie poznajemy dzięki albumowi, to tylko jedna z gałęzi twórczości tego niezwykłego kompozytora.

Mieczysław Karłowicz to obok Karola Szymanowskiego jeden z najwybitniejszych kompozytorów Młodej Polski. Za utwory najbardziej charakterystyczne dla dla jego twórczości powszechnie uważa się poematy symfoniczne, których konwencja bardziej odpowiadała kompozytorowi niż forma tradycyjnej symfonii. Dwa spośród sześciu poematów poznaliśmy na płycie "Karłowicz.Philharmonic.Szczecin" (2016) nagranej przez Bartłomieja Nizioła oraz Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie. Właśnie ukazała się kolejna płyta tej orkiestry z muzyką Mieczysława Karłowicza. "Odrodzenie" to pełna emocji symfonia obrazująca rozmaite stany ducha towarzyszące człowiekowi w przełomowych momentach życia. Orkiestrę szczecińskich filharmoników poprowadził Rune Bergmann, a hybrydowa płyta wydana została w audiofilskim formacie SACD.

Dwa cykle kompozycji na głos z fortepianem Roberta Schumanna znajdziemy na płycie nagranej przez związanego ze sceną operową tenora, a zarazem cenionego pedagoga Leszka Świdzińskiego i pianistkę Zofię Antes. "Liederkreis, Op.39" i "Dichterliebe, Op.48" powstały w 1840 roku, w którym Schumann niemal bez reszty oddał się tej właśnie formule. Oba zamieszczone na płycie cykle obfitują w wiele bardzo znanych pieśni. Jedną z nich jest choćby pochodząca z "Liederkreis", słynna "Noc księżycowa". Warto wysłuchać tej oraz pozostałych 27 klimatycznych miniatur w najnowszej interpretacji tego znakomitego duetu.

Płyta "Concerto & Concertino" z utworami Krzysztofa Herdzina nagranymi przez Katarzynę Budnik (altówka), Pawła Gusnara (saksofon), Krakowskie Trio Stroikowe oraz Elbląską Orkiestrę Kameralną pod dyrekcją kompozytora, ma szansę stać się tej jesieni jednym z największych przebojów muzyki klasycznej. Na płycie znalazły się dwie wyjątkowe kompozycje rozpisane na nietypowe instrumentarium (orkiestra + altówka z saksofonem i orkiestra + trio dętych instrumentów drewnianych). Utwory Herdzina to muzyka czerpiąca z inspiracji kompozytora dziełami takich twórców jak Ravel, Debussy czy Tansman, z dużą domieszką zaklętej w niej ilustracyjności i licznych nawiązań do przenikających się z sobą odwołań do impresjonizmu, ekspresjonizmu i neoklasycyzmu.

- jazz

Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern", stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z najlepszych polskich trębaczy, Piotra Wojtasika. W ośmiu autorskich kompozycjach muzykowi towarzyszą artyści, z którymi trębacz współpracował na przestrzeni trzech dekad. Przy saksofonach słyszymy znakomitego Viktora Tótha (alt) i Sylwestra Ostrowskiego (tenor), za fortepianem nikogo innego jak legendarnego Bobby Few, przy kontrabasie Jorisa Teepe, a za perkusją zasiadł sam John Betsch. Złożony z muzyków z Polski, Węgier, Holandii i USA skład to prawdziwy "dream team", stanowiący doskonałe uświetnienie obchodów okrągłej rocznicy działalności artystycznej jednej z najbardziej kreatywnych postaci polskiego jazzu.

Amerykański kontrabasista Christian McBride od roku 2009 swoje kolejne płyty publikuje pod banderą prestiżowej wytwórni Mack Avenue. Po genialnych kameralnych albumach swojego tria, płytach własnej orkiestry jazzowej Christian McBride Big Band, kilkukrotny zdobywca nagrody Grammy proponuje album "Christian McBride's New Jawn" zrealizowany w znakomitym, gwiazdorskim kwartecie. Wraz z liderem w nagraniach udział wzięli: trębacz Josh Evans, znany z współpracy z Christanem Sandsem saksofonista i klarnecista Marcus Strickland oraz perkusista Nasheet Waits, którego niedawno słuchaliśmy m.in. na płytach Miroslava Vitousa ("Music Of Weather Report", 2016) i Gregory Lewisa ("The Breathe Suite", 2017). Program albumu tworzą kompozycje wszystkich muzyków, oraz zamykający płytę utwór Wayne'a Shortera: "Sightseeing". Album ukaże się 26 października.

"Crime Zone" to debiutancki album niezwykle fotogenicznej (vide: okładka płyty) pianistki z Los Angeles, Connie Han. Artystka pochodzi z rodziny muzyków klasycznych, nic dziwnego więc że naukę gry na fortepianie rozpoczęła już jako 5-latka. Jednak to właśnie fakt, iż wieku 14-lat zainteresowała się jazzem, sprawił że jej debiutancki album ukazał się 12 października nakładem prestiżowej wytwórni Mack Avenue Artystce towarzyszą znakomici amerykańscy jazzmani w osobach znanego z grupy Melody Gardot oraz Big Bandu Dave'a Slonakera basisty Edwina Livingstona i perkusisty Briana Schwartza, oraz grający w 5 spośród 10 nagrań zgromadzonych na płycie, ceniony saksofonista Walter Smith III, którego znać możemy nie tylko z własnych projektów, ale też współpracy z Ambrose Akinmusirem i ...Piotrem Lemańczykiem (album: "Live In Klub Żak", 2016). W jednym nagraniu pojawia się też znany z big bandu MONK'estra trębacz Brian Swartz. Nagrany w tak wyśmienitym składzie album przynosi mieszankę oryginalnych kompozycji oraz zaczerpniętych z dorobku Stephena Sondheima, Joe Hendersona i Duke'a Pearsona.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Audio Cave

piątek, 12 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/37)

    * Path of June Z Japonii dotarła do nas nowa płyta genialnego gitarzysty i muzycznego innowatora, Takumi Seino . Podobnie jak poprzednie albumy artysty, płyta "

  • Muzyczna Gazeta (2018/12-2)

    * Poznańska Piętnastka, 09.12.2018 W ubiegłym roku pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa

  • Przegląd płytowy (2018/36): krajowe nowości

    * Do wszystkich zainteresowanych Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern" , stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)