Blog > Komentarze do wpisu

Premiery płytowe: październik 2018 (3)

W 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod szyldem: Chopin University Press, rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą. Pozycje fonograficzne jakie dotychczas ukazały się z logo Chopin University Press to płyty wyjątkowo interesujące.

* AVE

Warszawska kompozytorka, pianistka, improwizatorka i pedagog Ewa Nawrocka, ma w dorobku zarówno utwory fortepianowe, orkiestrowe i chóralne, jak kompozycje elektroakustyczne, a nawet piosenki i utwory instrumentalne skierowane do najmłodszych odbiorców. Szerokie spektrum twórczości artystki obejmuje też współpracę z teatrem i muzykę tworzoną do spektakli tanecznych i baletowych. Jej utwory prezentowane są podczas wielu prestiżowych festiwali nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Szwajcarii (Gard du Nord, Mozart Tage), Hiszpanii (Forum Muzyki Polskiej w Sewilli), Francji, Finlandii i na Litwie, przez tak znakomite składy jak Chór Camerata Silesia, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis czy Chór Wileński Jauna Musica. "AVE" to pierwsza monograficzna płyta Aldony Nawrockiej.

PREMIERA TYGODNIA
Aldona Nawrocka - AVE
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 108

Agnus Dei; Ave Maria; Asperges me, Domine; Christe, audi nos; Dominus regnavit; Missa pro Maria.

Polski Chór Kameralny
dyrygent: Jan Łukaszewski

Album ukazuje jeden z najważniejszych nurtów twórczości kompozytorki, jakim są odzwierciedlające indywidualne podejście artystki do sfery duchowości, sakralne utwory chóralne inspirowane liturgią rzymskokatolicką. Część z zamieszczonych na "AVE", tworzonych na przestrzeni ponad 15 lat utworów, nagrodzonych zostało podczas krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich.
Materiał nagrany został przez jeden z wiodących krajowych zespołów wokalnych specjalizujących się w muzyce współczesnej, Polski Chór Kameralny pod dyr. Jana Łukaszewskiego. Powierzenie tak specyficznego materiału, temu a nie innemu chórowi okazało się idealnym rozwiązaniem. Słuchamy bowiem muzyki o bardzo silnym emocjonalnym i duchowym przekazie w interpretacji zespołu, dla którego formuła ta zdaje się być idealnie dopasowaną do jego predyspozycji.
Sześć zebranych na płycie "AVE" utworów, nie tylko głęboko porusza sferę wiary, ale też doskonale sprawdza się jako muzyka medytacyjna, skłaniająca do filozoficznych refleksji i przemyśleń. Głęboki mistycyzm zaklęty w muzyce Nawrockiej sprzyja bezgranicznemu zasłuchaniu, kreując błogi odrealniony klimat.
Pojawiające się na przemian męskie i żeńskie głosy tworzą raz formę dialogu, innym razem perfekcyjnie się równoważą. Naturalny pogłos wynikający z faktu, iż nagrań dokonano we wnętrzu świątyni (Kościół Zmartwychwstania Pańskiego w Gdańsku), tworzy na płycie rodzaj dodatkowego głosu, bądź ważnego instrumentu nadającego utworom patosu i doniosłości.
Ogromne wrażenie robi szept przechodzący w dramatyczną melodeklamację, a następnie krzyk w czwartej pieśni programu: "Christe, audi nos".
Nawrocka stosuje rozmaite rozwiązania, odsłaniając niezwykłą moc zaklętą w ludzkim głosie jako przekaźniku uczuć, emocji i uniesień.
Centralnym punktem albumu jest kompozycja "Missa pro Maria", będąca rodzajem czteroczęściowej mszy. Powstała w 2015 roku kompozycja to w dotychczasowym dorobku warszawskiej artystki, jeden ze sztandarowych utworów o tematyce maryjnej, który doczekał się wielu wykonań koncertowych (m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w 2015 roku).
Monograficzny album Aldony Nawrockiej "AVE" to blisko 40 minut muzyki dla jednych: prowokującej religijne uniesienia, dla innych: kreującej prawdziwie mistyczny nastrój.

* Christian McBride's New Jawn

Amerykański kontrabasista Christian McBride zanim zabłysnął na jazzowym firmamencie jako samoistna gwiazda największego kalibru, współpracował m.in. z takimi jazzmanami jak: Joe Henderson, Freddie Hubbard, Herbie Hancock, Pat Metheny czy Chick Corea, a także z Dianą Krall, Stingiem (słyszymy go m.in. na płycie ''Sacret Love'', 2003) i Jamesem Brownem. W swej biografii ma także polski akcent; w 2008 roku wziął udział w nagraniu płyty Anny Marii Jopek: ''ID''. Od roku 2009 McBride swoje kolejne płyty publikuje pod banderą prestiżowej wytwórni Mack Avenue. Kilkukrotny zdobywca nagrody Grammy wydaje się być bardzo zadowolony z tej współpracy nagrywając średnio dwa albumy rocznie. Ogromna kreatywność muzyka i podejmowanie się rozmaitych wyzwań na polu muzyki jazzowej, w połączeniu z dużą swobodą jaką dał artyście kontrakt z Mack Avenue, sprawiają iż dla miłośników jazzu nie mających możliwości śledzenia jego poczynań na bieżąco podczas licznych koncertów za Oceanem, każdy kolejny album może okazać się sporym zaskoczeniem. Takim właśnie jest "Christian McBride's New Jawn", który ukazał się po genialnych kameralnych płytach nagranych w konwencji fortepianowego trio i albumach własnej orkiestry jazzowej Christian McBride Big Band. Wybitny kontrabasista i band leader tym razem proponuje program zrealizowany w znakomitym, gwiazdorskim kwartecie. Wraz z liderem w nagraniach udział wzięli: trębacz Josh Evans, saksofonista i klarnecista Marcus Strickland, oraz perkusista Nasheet Waits. Każdy z muzyków ma na koncie zarówno wiele własnych projektów, jak współpracę z takimi gigantami jak: Cedar Walton, Oliver Lake, Billy Harper, Benny Golson czy Miroslav Vitous.

PREMIERA
Christian McBRIDE's New Jawn
CD 2018, Mack Avenue MAC 1133

Walkin' Funny; Ke-Kelli Sketch; Ballad Of Ernie Washington; The Middle Man; Pier One Import; Kush; Seek The Source; John Day; Sightseeing.

Josh Evans -trąbka; Marcus Strickland - saksofon, klarnet; Christian McBride - kontrabas; Nasheet Waits - perkusja

Genezy powstania tego nowojorskiego kwartetu, doszukać się można już w roku 2015, kiedy to podczas dwutygodniowej rezydencji McBride'a w kultowym Village Vanguard, z muzykiem występowali rozmaici instrumentaliści wywodzący się ze śmietanki nowojorskiego jazzu, a wśród nich właśnie Evans, Strickland i Waits. Codzienne koncerty i swobodny, niczym nie skrępowany klubowy klimat sprowokował muzyków do odważnych kreacji i osiągnięcia ogromnego porozumienia.
Program albumu tworzą kompozycje wszystkich muzyków, oraz zamykający płytę utwór Wayne'a Shortera: "Sightseeing", od którego ponoć w pewien grudniowy wieczór w Village Vanguard wszystko się zaczęło.
Na płycie znajdziemy zarówno pastisz nowoorleańskiego jazzu (otwierający program zawirowany rytmicznie: "Walkin' Funny"), nasycone estetyką free jazzu "Ke-Kelli Sketch", jak i piękną ilustracyjną "Ballad Of Ernie Washington" (E.W. to jeden z pseudonimów Theloniousa Monka) z ujmującymi partiami wzajemnie się uzupełniających saksofonu Stricklanda i trąbki Evansa.
Uwagę zwraca też pełen gracji, niemal elegijny temat "Kush" z piękną partią klarnetu basowego i solówką kontrabasu graną przez lidera smyczkiem.
Od niemal awangardowych, rozimprowizowanych utworów, poprzez bluesa, a na wyrafinowanych balladach zakończywszy, kwartet McBride'a oferuje muzykę powstałą dzięki niebywałej intuicji i wzajemnym porozumieniu.
Genialne solówki saksofonu i trąbki, oraz żywiołowa, pełna energii praca Nasheeta Waitsa przy perkusji, mimo wszystko nie są w stanie oderwać uwagi od znajdującego się zawsze w centrum, kontrabasu lidera. Radości słuchania nie zmąci nawet koszmarna okładka albumu. This is McBride!

* Both Sides

"Both Sides" to album nagrany przez trio tworzone przez saksofonistę Friedemanna Matzeita, pianistę Benedikta Jahnela i jednego z najbardziej kreatywnych muzyków jazzowych w Europie, monachijskiego kontrabasistę i wiolonczelistę Henninga Sievertsa. Ostatniego z wymienionych muzyków znać możemy m.in. z współpracy z Christianem Weidnerem (znakomity album "Every Hour of the Light and Dark") oraz tria Hansa Ludemanna. Pianista składu Benedikt Jahnel ma na koncie nagrania dla takich wytwórni jak ECM (6 albumów), ACT czy Material Records. Z kolei saksofonista Friedemann Matzeit to wszechstronny muzyk, kompozytor i aranżer, mający za sobą zarówno projekty kameralne jak nagrania z orkiestrami, oraz zaangażowany jest w znane na całym świecie muzyczne rewie berlińskiego Friedrichstadtpalast.

PREMIERA
MATZEIT - JAHNEL - SIEVERTS: Both Sides
CD 2018, JazzHaus Musik JHM 256

Lebenszeit; Hymnus an Mutter Natur; I should have...; Sun is in us; Eins, zwei, drei; Both sides now; Just a sad melody; Night train; Red and gray; Le chien du tambour; Der Mond ist aufgegangen.

Friedemann Matzeit - saksofon sopranowy, melodica; Benedikt Jahnel - fortepian; Henning Sieverts - kontrabas, wiolonczela

Wspólny album tych trzech wyjątkowych muzyków zarejestrowany na żywo w berlińskim Kaiser-Wilhelm-Gedachtniskirche w lipcu 2017 roku, przynosi specjalnie przygotowane dla tria kompozycje każdego z nich, oraz ciekawą aranżację słynnej ballady Joni Mitchell: "Both sides now", która posłużyła za tytuł całej płyty.
Osadzone w konwencji tradycyjnego tria jazzowego utwory, tworzą zgrabnie ułożony, wciągający program. Dzięki "żonglowaniu" instrumentami (saksofon - melodica, kontrabas - wiolonczela), mamy do czynienia z muzyką tyleż wciągającą, co urozmaiconą i pełną zaskakujących zwrotów, osadzoną na solidnym fundamencie harmonicznym fortepianu.
Ciekawostką jest fakt że mimo muzyki w dużej mierze opartej na improwiazacji i interakcjach zachodzących pomiędzy instrumentami, mamy do czynienia z utworami zamkniętymi w formie czasowo oscylującej wokół trzech, czterech minut. A jednak muzyka robi wrażenie bardzo swobodnej i niczym nie ograniczonej. Nie ma tu więc przydługich, nadmiernie rozbudowanych solówek, bądź rozwiązłych przez co niejednokrotnie nieczytelnych dla przeciętnego odbiorcy dialogów instrumentalnych. Jest za to sama esencja i meritum przekazu, zaklęte w formule współczesnego akustycznego jazzu najwyższych lotów.
"Both Sides" to także piękne melodie i okazja do prawdziwej dźwiękowej kontemplacji. Ten aspekt muzyki tria dostrzeżemy w ilustracyjności "I should have..." Benedikta Jahnela i "Eins, zwei, drei" Friedemanna Matzeita, nostalgii "Sun is in us" i "Night train" Henninga Sievertsa, którego prawdziwą ozdobą jest piękne solo kontrabasu, czy impresyjności "Just a sad melody" Jahnela.
Bardzo ciekawie opracowany został temat tytułowy, piękna ponadczasowa ballada Joni Mitchell. Główną linię melodyczną gra najpierw kontrabas, po czym przejmuje go melodica (gwoli przypomnienia: to niewielki, klawiszowy instrument dęty, o barwie dźwięku zbliżonej do harmonijki ustnej), by w końcu ustąpić miejsca fortepianowi. Znamy ten utwór z dziesiątek rozmaitych wykonań, a jednak Panowie Matzeit, Jahnel i Sieverts, potrafią wydobyć nieznane dotąd jego walory.
Każdy z muzyków tworzących to zjawiskowe trio, jest artystą zaangażowanym w ogrom rozmaitych projektów. Oby artyści znaleźli kiedyś znowu czas na nagranie, tak znakomitej jak "Both Sides", wspólnej płyty
.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Chopin University Press, Mack Avenue, JazzHaus Musik

piątek, 26 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: listopad 2018

    Poniżej przegląd trzech kolejnych albumów jakie ukazały się w tym miesiącu. Sukcesywnie uzupełniany spis wszystkich płyt, które ukazały się w listopadzie i już

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-2)

    * Era Jazzu - konferencja prasowa 13 listopada (wtorek) w poznańskim klubie Piano Bar odbyła się konferencja prasowa związana ze zbliżającą się Jubileuszową Ga

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-1)

    * Billy Cobham, 06.11.2018 Jednym z najbardziej oczekiwanych tej jesieni koncertów był występ legendarnego amerykańskiego perkusisty Billy'ego Cobhama w poznań

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids