Blog > Komentarze do wpisu

Wacław Zimpel & Saagara, 21.10.2018

* Wacław Zimpel & Saagara, 21.10.2018

Wacław Zimpel to dziś jedna z najbardziej aktywnych i kreatywnych postaci polskiego środowiska jazzowego. Klarnecista znany m.in. z formacji Hera i Undivided angażuje się w najróżniejsze przedsięwzięcia i projekty, będące każdorazowo niezwykle atrakcyjnymi zjawiskami muzycznymi. Jednym z nich jest skład Saagara tworzony przez muzyka wraz z czwórką artystów z Indii, który jak dotąd legitymuje się dwoma znakomitymi albumami. W marcu 2017 roku w ramach koncertowego cyklu JazZamek odbywającego się w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, skład ten pojawił się prezentując program wypełniający album: "Saagara 2" (17.03.2017). Po kilkunastu miesiącach zespół wrócił do Poznania z nowym materiałem, który znajdzie się na przygotowywanej do wydania trzeciej płycie. Koncert odbył się 21 października w Sali Wielkiej CK Zamek pod patronatem LongPlay.blox.pl.

Decyzja o utworzeniu formacji łączącej elementy muzyki hinduskiej z jazzem zapadła po spotkaniu przez Wacława Zimpla na swej muzycznej drodze, artysty z Bangalore, wirtuoza takich instrumentów jak ghatam i konnakol, Giridhara Udupy. Do składu dołączyli muzycy grający na egzotycznych instrumentach perkusyjnych kandżira i thavil: Bharghava Halambi i K. Radża, oraz skrzypek Mysore N. Karthik. Wszyscy artyści szczycą się wyjątkową renomą jako muzycy propagujący staroindyjską muzykę karnatycką, czego dowodem są choćby ich występy w tak prestiżowych miejscach jak Carnegie Hall czy Opera w Sydney.

Podczas poznańskiego koncertu mieliśmy okazję wysłuchać zarówno nowych utworów, jak wybranych z dwóch dotychczasowych albumów Saagary. Wacław Zimpel coraz śmielej eksperymentuje z elektroniką, nadając muzyce jeszcze silniej zarysowanego klimatu kontemplacji a nawet transu. Partie klarnetu w muzyce Saagary, serwowane są zdecydowanie rzadziej niż w przypadku innych projektów poznańskiego muzyka. Zawsze jednak stanowią w poszczególnych utworach swoisty punkt kulminacyjny. Każdy z wolna rozwijający się temat doprowadza prędzej czy później do solówki, stanowiącej rodzaj kwintesencji, czy może muzycznego ziszczenia.
Elektronika w muzyce Saagary scala formę, nie tylko pełniąc rolę znakomitego tła, ale też nadając utworom specyficzny charakter, mogący wywoływać skojarzenia z dokonaniami wielkich mistrzów syntezatorów i elektronicznych klawiatur z lat 70-tych.

Oczywiście nie mogło zabraknąć porywających solówek poszczególnych instrumentów perkusyjnych, które od zawsze stanowią ozdobę koncertów Saagary.
Mimo zaawansowanej i uduchowionej formy, muzyka zespołu okazuje się jednocześnie bardzo przystępną pod względem melodyki, komunikatywną i pełną witalności.
Koncertowy cykl JazZamek prezentuje najciekawsze aktualne zjawiska na polskiej scenie jazzowej. Każdorazowo mamy do czynienia z nowym programem związanym z aktualnym wydawnictwem fonograficznym. Kolejnym wydarzeniem w tym cyklu, będzie recital Tria Marcina Wasilewskiego 9 grudnia.

JazZamek #17: Wacław Zimpel & Saagara, 21.10.2018 - Sala Wielka Centrum Kultury Zamek w Poznaniu
Wacław Zimpel – klarnet, elektronika
Giridhar Udupa – ghatam
Bharghava Halambi – kandżira
K. Radża – thavil
Mysore N. Karthik – skrzypce

* nowe płyty

-z Kraju:

"Buttonhacker" to tytuł albumu, a zarazem pseudonim wszechstronnego muzyka i kompozytora, Pawła Janasa. Grając na bardzo specyficznym instrumencie jakim jest akordeon, artysta porusza się w rejonach współczesnej muzyki klasycznej, elektroniki i kreatywnej improwizacji. Paweł Janas z powodzeniem występuje zarówno solo, jak z towarzyszeniem orkiestry, w repertuarze obejmującym poza własnymi kompozycjami także dzieła takich kompozytorów jak Igor Strawiński, Edward Grieg czy Ignacy Zalewski. Akordeonista współpracuje m.in. z Zygmuntem Krauze, Dariuszem Przybylskim i Wojciechem Blecharzem. "Buttohacker" to album będący samodzielnym dziełem muzyka zagranym na akordeonie z szerokim zastosowaniem loopów i elektroniki.

Początki hipisowsko-awangardowego projektu ARTRA sięgają roku 1973, kiedy zbuntowani muzycy Witold Popiel, Andrzej Kasprzyk i Leszek Gapski powołali do życia formację funkcjonującą wówczas poza PRL-owskimi układami panującymi w środowisku kultury. Po 40-latach trębacz i klarnecista Witold Popiel oraz perkusista i pianista Leszek Gapski postanowili wrócić do niecodziennego projektu, zapraszając do składu młodą, uzdolnioną wokalistę Joannę Świrską. Efektem przedsięwzięcia była seria znakomitych, gorąco przyjmowanych przez publiczność koncertów. Teraz nadeszła pora na udokumentowanie najnowszych działań pod postacią płyty. Album "Kroniki miejskie" przynosi muzykę z pogranicza free jazzu i awangardy, zabierającą nas w pełną metafor wycieczkę po Warszawie widzianej przez pryzmat zachodzących w niej zmian.

-ze Świata:

Prosto z Japonii dotarła do mnie nowa płyta genialnego gitarzysty i muzycznego innowatora, Takumi Seino. Podobnie jak poprzednie albumy artysty, płyta "Path of June" wydana została w specyficznej oprawie graficznej przez własną wytwórnię muzyka, Voice Of Silence. Obcując z muzyką japońskiego wirtuoza o nieprzeciętnej wyobraźni i zdolności kreowania klimatu, każdorazowo mamy do czynienia z twórczością nietuzinkową i wymykająca się jakimkolwiek definicjom. Dysponujący zachwycającą techniką gitarzysta mimo niezwykle szerokiego spektrum swej działalności obejmującej dokonania w rozmaitych składach i konfiguracjach, wypracował jedyny w swoim rodzaju osobisty język muzyczny. Nowa płyta artysty od zawsze związanego z kultowym klubem jazzowym Big Apple, to materiał niemal w całości improwizowany, zarejestrowany solo.

Simon Vincent to znany z niekonwencjonalnych projektów muzycznych, kompozytor, pianista i wykonawca eksperymentalnej muzyki elektronicznej, obecny na muzycznej scenie od początku lat 90-tych. Znamy go m.in. z dokonań ekscentrycznego duetu Charlotte & Mr.Stone, płyty "Opening Lines" (2015) formacji The Occasional Trio współtworzonej z Rolandem Fideziusem i Rudim Fischerlehnerem, albumu nagranego z trębaczem Tomem Arthursem: "Real-Time Sound Sculpture" (2016), oraz wyjątkowej płyty "Stations Of The Cross" (2016) stanowiącej przeniesienie na język muzyczny emocji i uniesień związanych z Drogą Krzyżową. Nowy album pianisty w dużej mierze kojarzonego z muzyką eksperymentalną, nasączoną minimalizmem i eksponującą możliwości improwizacyjne elektronicznego przetwarzania dźwięku: "Autumn Revelations", wypełniają dwa kontrastujące z sobą utwory: 5-minutowy "Equinox for Ken Aldcroft", oraz stanowiąca główny punkt programu, inspirowana twórczością Karlheinza Stockhausena, tytułowa 35-minutowa forma.

Bracia Julian (trębacz) i Roman Wasserfuhr (pianista) to wyjątkowe zjawisko na europejskiej scenie jazzowej. Młodzi muzycy podbili serca najpierw niemieckich słuchaczy a następnie dzięki rozlicznym koncertom również słuchaczy z innych krajów. Pozycję duetu na jazzowej scenie niewątpliwie wzmocniła współpraca z takimi artystami jak Nils Landgren, Lars Danielsson i Wolfgang Haffner, których nazwiska pojawiły się na kolejnych albumach braci. Po albumach ''Running'' (2013) i nagranym w Nowym Jorku z saksofonistą Donnym McCaslinem, basistą Timem Lefebvre i perkusistą Natem Woodem: "Landed in Brooklyn", kolejną pozycją w dyskografii tandemu Julian & Roman Wasserfuhr jest nagrana w Irlandii płyta: "Relaxin' in Ireland", na której towarzyszy braciom wiolonczelista Jorg Brinkmann. W programie albumu, poza własnymi kompozycjami trzech artystów, znajdziemy też interpretacje tematów Vana Morrisona ("Moondance") i Gilberta O'Sullivana ("Clair"), oraz tradycyjną irlandzką pieśń: "Drunken Sailor".

Również w okolicach tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia posłuchać będziemy mogli nowej muzyki przygotowanej specjalnie na ten okres przez Nilsa Landgrena i jego muzycznych przyjaciół. Album "Christmas With My Friends VI", to już szósta odsłona świątecznej serii płytowej wytwórni ACT. Tym razem puzoniście i dysponującym ciepłym głosem wokaliście towarzyszą m.in. Sharon Dyall, Jeanette Kohn, Jessica Pilnas i Ida Sand (wokal), oraz: saksofonista Jonas Knutsson, gitarzysta Johan Norberg i kontrabasistka Eva Kruse. Posród utrzymanych w specyficznym klimacie nagrań, znajdziemy m.in. tematy Johanna Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna, oraz pochodzącą z repertuaru grupy ABBA piosenkę "I Have A Dream". Premierę albumu przewidziano już na 26 października.

Nazywana przez krytyków "Białą Królową Soulu XXI wieku" wokalistka i kompozytorka Ida Sand, dysponuje wyjątkowym głosem i od lat wypracowanym sposobem interpretacji. Swój nowy album (kolejny po wypełnionej utworami z dorobku Neila Younga płycie: "Young At Heart", 2015) zatytułowany "My Soul Kitchen", artystka przygotowała wraz z formacją saksofonisty Magnusa Lindgrena, Stockholm Underground. Na płycie znajdziemy nowe piosenki śpiewającej i grającej na fortepianie Idy Sand, oraz jej własne wersje utworów m.in. Ala Greena, Steviego Wondera, Raya Charlesa i grupy Creedence Clearwater Revival. Płyta ukaże się 26 października.

Amerykański kompozytor i perkusjonalista Julian Gerstin na przestrzeni czterech dekad współtworzy rozmaite formacje jazzowe o profilu etnicznym, jak choćby grająca salsę grupa Son de la Calle, czy afrokubański skład Iroko Nuevo. Muzyk dwa lata spędził na Martynice zgłębiając tajniki tamtejszej muzyki ludowej, a książka "The Musician's Guide to Rhythm" napisana przez niego wspólnie z Kenem Dalluge, uznawana jest za Oceanem za prawdziwą Biblię perkusjonalistów. Mimo, iż Julian Gerstin ma na swym koncie wiele płyt nagranych w rozmaitych składach jak m.in. oktet Joela Harrisona, As Yet Quintet czy grupa Green Mountain Mambo, dopiero wydana w ubiegłym roku płyta "The One Who Makes You Happy" była od początku do końca jego autorskim albumem. Zachęcony sukcesem płyty własnego sekstetu Gerstin, postanowił kontynuować dzieło, czego efektem jest wydany w październiku drugi album firmowany nazwą: Julian Gerstin Sextet. Na płycie "The Old City" wypełnionej autorskimi kompozycjami, liderowi towarzyszy identyczny skład, jak ten znany z ubiegłorocznego krążka. Tym razem jednak Julian Gerstin zaprosił do studia dodatkowo siedmiu znakomitych muzyków, grających w poszczególnych utworach.

Prawdziwy instrumentalny jazzowy gwiazdozbiór, znajdziemy na albumie "The Second Time Around": na trąbce Jeremy Pelt, przy saksofonie Chris Lewis, za klawiaturą fortepianu Eric Reed, przy kontrabasie Kiyoshi Kitagawa, a za perkusją McClenty Hunter. Główną gwiazdą albumu jest jednak pochodząca z Filadelfii znakomita wokalistka Judith Lorick. Od momentu błyskotliwego debiutu w roku 1966, po którym artystka miała okazję występować z tak znakomitymi muzykami jak choćby Earl Hines, jej kariera obfitowała w mnóstwo wzlotów i upadków. Zarówno jej działalność artystyczna, jak życie osobiste, toczyły się na przemian w USA i Europie. Przełom nastąpił w latach 90-tych, gdy Judith spotkała na swej drodze wywodzącego się z zespołu Wyntona Marsalisa, pianistę Erica Reeda. Ich współpraca nabrała niesłychanego rozpędu, a wydany 28 września album jest najnowszym jej owocem.

"Dr. B!" to tytuł krążka nagranego przez formację Mike Bogle Trio. Liderem składu jest balansujący pomiędzy estetyką muzyki rockowej a jazzem, wirtuoz organów Hammonda, Mike Bogle. Wraz z nim słyszymy na płycie gitarzystę Richa McLure i perkusistę Ivana Torresa. Niespełna 35-minutowy album oferuje muzykę pełną niebywałej energii, obfitującą w nasycone prawdziwym żarem solówki poszczególnych muzyków. W programie znajdziemy takie tematy jak słynne "Cherokee" Raya Noble, utwór Johna Abercrombie "Ralph's Piano Waltz", czy słynne "On the Street Where You Live" Lernera i Loewe'a. Wszystko podane jest w specyficznej energetyzującej konwencji.

Ken Wiley należy dziś do grona najbardziej cenionych muzyków jazzowych w Los Angeles. Na swą markę waltornista zapracował grając u boku największych gwiazd jazzu jak Charlie Haden i John Patitucci. Nagrywane równolegle przez muzyka autorskie płyty, zyskały bardzo wysokie notowania na łamach m.in. Billboardu i Cashbox. Wiley jest jednym z niewielu tej klasy muzyków jazzowych, grającym na instrumencie przede wszystkim kojarzonym z muzyką klasyczną i orkiestrami wojskowymi. Waltornia w rękach Kena Wileya okazuje się jednak doskonałym instrumentem jazzowym, łączącym swe jasne, majestatyczne brzmienie z formami improwizowanymi. Wznowienie w ubiegłym roku znakomitego albumu "Jazz Horn Redux" (po raz pierwszy wydanego w 2014 roku), okazało się znakomitym posunięciem przygotowującym miłośników artysty na premierę nowego albumu. Płyta "Cuerno Exotica" nagrana została przez grającego na waltorni i fortepianie lidera z towarzyszeniem dziewięciu znakomitych muzyków, a jej repertuar poza autorskimi kompozycjami Kena Wileya, obejmuje też interpretacje tak odległych od siebie tematów jak "Bolero" Maurice'a Ravela, "Sama Layuca" McCoy Tynera i "Black Orchid" Cala Tjadera.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: R.R., JazzHaus Musik

poniedziałek, 22 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: listopad 2018

    Poniżej przegląd trzech kolejnych albumów jakie ukazały się w tym miesiącu. Sukcesywnie uzupełniany spis wszystkich płyt, które ukazały się w listopadzie i już

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-2)

    * Era Jazzu - konferencja prasowa 13 listopada (wtorek) w poznańskim klubie Piano Bar odbyła się konferencja prasowa związana ze zbliżającą się Jubileuszową Ga

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-1)

    * Billy Cobham, 06.11.2018 Jednym z najbardziej oczekiwanych tej jesieni koncertów był występ legendarnego amerykańskiego perkusisty Billy'ego Cobhama w poznań

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids