Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/11-3)

* Darius Brubeck Quartet, 17.11.2018

W tym roku mija 60-rocznica historycznego tournee Kwartetu Dave'a Brubecka po Polsce. W roku 1958 zespół odbył dwutygodniową trasę odwiedzając siedem miast. Legendarnemu pianiście poza muzykami kwartetu towarzyszyła żona Iola, oraz dwaj synowie: Michael i 11-letni wówczas Darius. Ostatni z wymienionych jest dziś również cenionym pianistą, kompozytorem i liderem własnego kwartetu. Dla uczczenia okrągłej rocznicy pobytu w Polsce Brubecków, Darius Brubeck przybył do Polski wraz ze swoim kwartetem odwiedzając większość miast, w których gościł z ojcem 60 lat temu.
Darius Brubeck Quartet wystąpił więc także w Poznaniu. Koncert odbył się 17 listopada w klubie Blue Note.

W 1958 roku koncerty Kwartetu Dave'a Brubecka były w Polsce czymś tak niesamowitym jak występ The Rolling Stones w Warszawie w 1967 roku... tylko że to było jeszcze 9 lat wcześniej przed Stonesami, na dodatek tych koncertów było w Polsce aż 12! Kwartet będącego wówczas u szczytu sławy pianisty, któremu w trasie poza muzykami towarzyszyła również małżonka i dwójka synów, wystąpił m.in. w Warszawie, Szczecinie, Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie, Łodzi i Poznaniu. To była trasa koncertowa biegnąca z Londynu do Bagdadu.
Kwartet Dariusa Brubecka podczas sobotniego koncertu w klubie Blue Note w pięknym stylu przypomniał najsłynniejsze utwory z repertuaru genialnego kwartetu, zmarłego przed sześciu laty, jednego z największych pianistów jazzowych wszech czasów Dave'a Brubecka.

Łudząco podobny do swego legendarnego ojca Darius Brubeck zagrał najsłynniejsze utwory, z "Take Five" i "Blue Rondo a la Turk" na czele, a towarzyszący mu muzycy godnie wcielili się w swe role, wiernie odtwarzając pierwotne aranżacje utworów.
71-letni dziś Brubeck junior (podczas pierwszego setu: pod krawatem, podczas drugiego: już bez, a w trakcie bisów: bez marynarki), pomiędzy utworami raczył nas ciekawymi komentarzami dotyczącymi poszczególnych utworów, refleksjami i ciekawostkami. Muzycy przypomnieli też kompozycję o polskim tytule: ''Dziękuję'', powstałą przed 60-laty w pociągu na trasie: Łódź -Poznań. Dave Brubeck napisał ten nasycony chopinowskim duchem utwór, specjalnie dla swoich polskich fanów a premierowo kompozycja wykonana została w poznańskiej Auli UAM już następnego dnia!

Za późno przyszedłem na świat by móc być świadkiem legendarnego poznańskiego koncertu Dave'a Brubecka w 1958 roku. Nie było mi dane usłyszeć pianisty w roku 1995 kiedy ponownie, już jako 75-letni artysta wystąpił w Auli UAM. Cieszę się więc iż mogłem uczestniczyć w sobotnim koncercie, podczas którego poprzez muzykę graną przez syna legendarnego pianisty, próbowano przywołać klimat historycznych występów w Poznaniu.

Darius Brubeck Quartet, 17.11.2018 -Blue Note Poznań
Darius Brubeck – fortepian
Dave O’Higgins – saksofony
Matt Ridley – kontrabas
Wesley Gibbens – perkusja

* In Our Own Way

Do numeru 10-11/2018 magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta "In Our Own Way" firmowana przez szczecińskiego saksofonistę, kompozytora i animatora jazzu Sylwestra Ostrowskiego i jego formację The Jazz Brigade.

NOWOŚĆ
Sylwester OSTROWSKI & The Jazz Brigade:
In Our Own Way

CD, Szczecińska Agencja Artystyczna

Brigade; Before It's Too Late; Revolution; Ballad about Kalina; In Our Own Way; In Your Own Sweet Way.

Freddie Hendrix - trąbka; Sylwester Ostrowski - saksofon; Essiet Okon Esslet - kontrabas; Eric Allen - perkusja, wokal; oraz: Deborah Brown, Dorota Miśkiewicz, Dorrey Lin Lyles - wokal; Miki Hayama, Darius Brubeck - fortepian

Każda okoliczność stanowi doskonały pretekst do przypomnienia dorobku polskiej kultury muzycznej, z czego ochoczo korzystają również muzycy jazzowi, wspierani przez rozmaite instytucje państwowe.
34-minutowy krążek będący skrótem nowego albumu saksofonisty, promuje trasę koncertową z okazji 60-lecia historycznej trasy Kwartetu Dave'a Brubecka i akcentuje 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. W nagraniu albumu poza saksofonistą i liderem projektu, wzięły udział takie gwiazdy jazzu jak Freddie Hendrix, Darius Brubeck, Deborah Brown czy współpracujący z Ostrowskim od 20 lat perkusista Eric Allen. Wśród utworów znajdziemy m.in. kompozycje Davida Brubecka i Krzysztofa Komedy, oraz jazzowe opracowania rewolucyjnych etiud Fryderyka Chopina i tradycyjnej pieśni żołnierskiej legionów walczących o Polską niepodległość: "My, Pierwsza Brygada".
Trzeba przyznać, iż projekt Sylwestra Ostrowskiego poraża rozmachem. Artyście udało się zaangażować w przedsięwzięcie grono doprawdy znakomitych artystów zarówno z Polski jak USA.
Utrzymane w hard bopowej stylistyce "Revolution" i "In Our Own Way" -oba oparte na Etiudach Chopina, liryczna piosenka Agnieszki Osieckiej do muzyki Krzysztofa Komedy "Ballad about Kalina" zaśpiewana przez Dorotę Miśkiewicz, czy klasyczna kompozycja Dave'a Brubecka utrzymana w klimacie lat 60-tych "In Your Own Sweet Way", to utwory których słucha się z ogromną przyjemnością.
Zaledwie intrygującą ciekawostką jest natomiast jazzowa adaptacja pieśni I Brygady Legionów Polskich dowodzonych przez Józefa Piłsudskiego "My, Pierwsza Brygada".
Z kolei w długim wstępie do opartego na chopinowskiej Etiudzie C-dur op. 10 nr 1, utrzymanego w konwencji gospel "In Our Own Way", zaskakuje recytowany przez Erica Allena fragment Deklaracji Niepodległości ...Stanów Zjednoczonych. Jak jazz to jazz
.

* Elton John: Rock of the Westies

To jedna z najmniej znanych płyt Eltona. Wydany po ogromnym sukcesie albumu "Goodbye Yellow Brick Road" (1973), a przed drugą falą popularności artysty związaną z płytą "A Single Man" (1978), dziesiąty album: "Rock of the Westies" ukazał się w okresie dość nieszczególnym w karierze artysty. Elton John walczył z uzależnieniem od alkoholu i kokainy, a publiczne przyznanie się do biseksualizmu, również nie wpłynęło pozytywnie na wizerunek muzyka.

Elton JOHN: Rock of the Westies
LP 1975 /2017/, Mercury 5738311

Medley (Yell Help/Wednesday Night/Ugly); Dan Dare (Pilot of the Future); Island Girl; Grow Some Funk of Your Own; I Feel Like a Bullet (In the Gun of Robert Ford); Street Kids; Hard Luck Story; Feed Me; Billy Bones and the White Bird.

Elton John – wokal, fortepian; Davey Johnstone – gitary, banjo, chórki; Caleb Quaye – gitary, chórki; James Newton-Howard – instr. klawiszowe, syntezatory; Kenny Passarelli – gitara basowa, chórki; Roger Pope – perkusja; Ray Cooper – instr. perkusyjne; Kiki Dee, Clive Franks, LaBelle, Ann Orson – chórki

Mimo iż "Rock of the Westies" z 1975 roku nie należy do najwybitniejszych albumów Eltona Johna, po ponad 40 latach płyta wciąż broni się ciekawymi utworami. Nie ma też znaczenia fakt, że żadna z dziewięciu zamieszczonych na niej piosenek nie zdobyła popularności zbliżonej do "Candle in the Wind", "Goodbye Yellow Brick Road", "Don't Let the Sun Go Down on Me", czy choćby "Bitter Fingers" z wydanej kilka miesięcy wcześniej płyty "Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy" (1976) .
Eltonowi towarzyszy grono na stałe współpracujących z nim muzyków z gitarzystą Daveyem Johnstone i perkusjonalistą Rayem Cooperem na czele, a wszystkie utwory Elton tradycyjnie stworzył ze swą artystyczną "drugą połową" Bennie Taupinem.
Zamieszczona na stronie pierwszej longplaya piosenka "I Feel Like a Bullet" nawiązuje klimatem do najpiękniejszych ballad Eltona Johna, stanowiąc prawdziwą ozdobę płyty.
Z kolei otwierająca drugą stronę "Street Kids" to prawdziwy rockowy killer, a zarazem wyjątkowy popis obsługującego perkusjonalia Raya Coopera. Także rozpoczynająca się z wyciszenia "Hard Luck Story" (świetne partie wibrafonu), zdecydowanie zasługuje na bis po wysłuchaniu całej płyty.
Najnowsza, wydana w 2017 roku edycja longplaya starannie wytłoczona na 180-gramowym winylu robi wrażenie: muzyka poraża dynamiką i zaskakuje szerokością pasma. Oprócz indywidualnej koperty ilustrowanej wizerunkami muzyków w archaicznie dziś prezentujących się strojach, do płyty dołączono osobną kartę z tekstami piosenek i szczegółowymi danymi dotyczącymi nagrań, oraz standardowy dla większości współczesnych płyt winylowych voucher umożliwiający pobranie albumu w wersji "niefizycznej".

* nowe płyty

Urodzony w Rzymie, a od kilkunastu lat zamieszkały w nowojorskim Brooklynie perkusista Carlo Costa, to muzyk zafascynowany muzycznymi eksperymentami i odkrywaniem nowych dźwiękowych przestrzeni improwizacyjnych. Jego działania na tym polu obejmujące współpracę z muzykami tej rangi co doskonale znani w środowisku nowojorskiej awangardy jazzowej: kontrabasista Pascal Niggenkemper i puzonista Steve Swell, sytuują perkusistę w gronie najbardziej kreatywnych postaci nowojorskiej sceny muzyki improwizowanej. W roku 2015 nakładem utworzonej przez artystę oficyny wydawniczej Neither / Nor Records ukazał się album tria Earth Tongues ("Rune") tworzonego przez Carlo Costę wraz z trębaczem Joe Moffettem i tubistą Danem Peckiem. Inna formacja, w którą zaangażowany jest Costa to działająca od kilku lat Natura Morta z altowiolistą Frantzem Loriotem i kontrabasistą Seanem Ali. Skład ten w roku 2017 opublikował intrygującą płytę "Environ". Najnowszy album Carlo Costy zatytułowany "Oblio", wypełniają dwie muzyczne formy zrealizowane solo z użyciem rozmaitych instrumentów perkusyjnych.

"Puccini In Love" to tytuł albumu nagranego przez duet dwojga znakomitych śpiewaków, gwiazd największych scen operowych świata z nowojorską Metropolitan Opera, La Scalą i Covent Garden na czele. Para małżeńska tworzona przez włoskiego tenora Roberto Alagnę i polską sopranistkę Aleksandrę Kurzak, zabiera nas do świata opery Giacomo Pucciniego. Zgromadzone na płycie duety miłosne pochodzą z tak słynnych dzieł kompozytora jak "Cyganeria" czy "Madame Butterfly", a solistom towarzyszy znakomita orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Riccardo Frizzy. Pięknie wydany album, wyposażony w 67-stronicową (!) książeczkę ukazał się nakładem Sony Classical.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Radek Rakowski (Blue Note), Szczecińska Agencja Artystyczna, Mercury, oraz plakat Blue Note Poznań

poniedziałek, 19 listopada 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Młodzi kompozytorzy warszawscy

CUP OF TIME Plays Paderewski
(premiera 22 lutego 2019)

Sunhwa PARK
Dreaming
(2018)

Igor Cecocho / Piotr Rojek
Bach Transcriptions for Trumpet and Organ
(2018)

Chór Kameralny UMFC
Drrrum Dana Dam. Pieśni kurpiowskie
(2018)

David Walter / Magdalena Duś
Eclats Romantiques
(2018)