Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/11-3)

* Darius Brubeck Quartet, 17.11.2018

W tym roku mija 60-rocznica historycznego tournee Kwartetu Dave'a Brubecka po Polsce. W roku 1958 zespół odbył dwutygodniową trasę odwiedzając siedem miast. Legendarnemu pianiście poza muzykami kwartetu towarzyszyła żona Iola, oraz dwaj synowie: Michael i 11-letni wówczas Darius. Ostatni z wymienionych jest dziś również cenionym pianistą, kompozytorem i liderem własnego kwartetu. Dla uczczenia okrągłej rocznicy pobytu w Polsce Brubecków, Darius Brubeck przybył do Polski wraz ze swoim kwartetem odwiedzając większość miast, w których gościł z ojcem 60 lat temu.
Darius Brubeck Quartet wystąpił więc także w Poznaniu. Koncert odbył się 17 listopada w klubie Blue Note.

W 1958 roku koncerty Kwartetu Dave'a Brubecka były w Polsce czymś tak niesamowitym jak występ The Rolling Stones w Warszawie w 1967 roku... tylko że to było jeszcze 9 lat wcześniej przed Stonesami, na dodatek tych koncertów było w Polsce aż 12! Kwartet będącego wówczas u szczytu sławy pianisty, któremu w trasie poza muzykami towarzyszyła również małżonka i dwójka synów, wystąpił m.in. w Warszawie, Szczecinie, Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie, Łodzi i Poznaniu. To była trasa koncertowa biegnąca z Londynu do Bagdadu.
Kwartet Dariusa Brubecka podczas sobotniego koncertu w klubie Blue Note w pięknym stylu przypomniał najsłynniejsze utwory z repertuaru genialnego kwartetu, zmarłego przed sześciu laty, jednego z największych pianistów jazzowych wszech czasów Dave'a Brubecka.

Łudząco podobny do swego legendarnego ojca Darius Brubeck zagrał najsłynniejsze utwory, z "Take Five" i "Blue Rondo a la Turk" na czele, a towarzyszący mu muzycy godnie wcielili się w swe role, wiernie odtwarzając pierwotne aranżacje utworów.
71-letni dziś Brubeck junior (podczas pierwszego setu: pod krawatem, podczas drugiego: już bez, a w trakcie bisów: bez marynarki), pomiędzy utworami raczył nas ciekawymi komentarzami dotyczącymi poszczególnych utworów, refleksjami i ciekawostkami. Muzycy przypomnieli też kompozycję o polskim tytule: ''Dziękuję'', powstałą przed 60-laty w pociągu na trasie: Łódź -Poznań. Dave Brubeck napisał ten nasycony chopinowskim duchem utwór, specjalnie dla swoich polskich fanów a premierowo kompozycja wykonana została w poznańskiej Auli UAM już następnego dnia!

Za późno przyszedłem na świat by móc być świadkiem legendarnego poznańskiego koncertu Dave'a Brubecka w 1958 roku. Nie było mi dane usłyszeć pianisty w roku 1995 kiedy ponownie, już jako 75-letni artysta wystąpił w Auli UAM. Cieszę się więc iż mogłem uczestniczyć w sobotnim koncercie, podczas którego poprzez muzykę graną przez syna legendarnego pianisty, próbowano przywołać klimat historycznych występów w Poznaniu.

Darius Brubeck Quartet, 17.11.2018 -Blue Note Poznań
Darius Brubeck – fortepian
Dave O’Higgins – saksofony
Matt Ridley – kontrabas
Wesley Gibbens – perkusja

* In Our Own Way

Do numeru 10-11/2018 magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta "In Our Own Way" firmowana przez szczecińskiego saksofonistę, kompozytora i animatora jazzu Sylwestra Ostrowskiego i jego formację The Jazz Brigade.

NOWOŚĆ
Sylwester OSTROWSKI & The Jazz Brigade:
In Our Own Way

CD, Szczecińska Agencja Artystyczna

Brigade; Before It's Too Late; Revolution; Ballad about Kalina; In Our Own Way; In Your Own Sweet Way.

Freddie Hendrix - trąbka; Sylwester Ostrowski - saksofon; Essiet Okon Esslet - kontrabas; Eric Allen - perkusja, wokal; oraz: Deborah Brown, Dorota Miśkiewicz, Dorrey Lin Lyles - wokal; Miki Hayama, Darius Brubeck - fortepian

Każda okoliczność stanowi doskonały pretekst do przypomnienia dorobku polskiej kultury muzycznej, z czego ochoczo korzystają również muzycy jazzowi, wspierani przez rozmaite instytucje państwowe.
34-minutowy krążek będący skrótem nowego albumu saksofonisty, promuje trasę koncertową z okazji 60-lecia historycznej trasy Kwartetu Dave'a Brubecka i akcentuje 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. W nagraniu albumu poza saksofonistą i liderem projektu, wzięły udział takie gwiazdy jazzu jak Freddie Hendrix, Darius Brubeck, Deborah Brown czy współpracujący z Ostrowskim od 20 lat perkusista Eric Allen. Wśród utworów znajdziemy m.in. kompozycje Davida Brubecka i Krzysztofa Komedy, oraz jazzowe opracowania rewolucyjnych etiud Fryderyka Chopina i tradycyjnej pieśni żołnierskiej legionów walczących o Polską niepodległość: "My, Pierwsza Brygada".
Trzeba przyznać, iż projekt Sylwestra Ostrowskiego poraża rozmachem. Artyście udało się zaangażować w przedsięwzięcie grono doprawdy znakomitych artystów zarówno z Polski jak USA.
Utrzymane w hard bopowej stylistyce "Revolution" i "In Our Own Way" -oba oparte na Etiudach Chopina, liryczna piosenka Agnieszki Osieckiej do muzyki Krzysztofa Komedy "Ballad about Kalina" zaśpiewana przez Dorotę Miśkiewicz, czy klasyczna kompozycja Dave'a Brubecka utrzymana w klimacie lat 60-tych "In Your Own Sweet Way", to utwory których słucha się z ogromną przyjemnością.
Zaledwie intrygującą ciekawostką jest natomiast jazzowa adaptacja pieśni I Brygady Legionów Polskich dowodzonych przez Józefa Piłsudskiego "My, Pierwsza Brygada".
Z kolei w długim wstępie do opartego na chopinowskiej Etiudzie C-dur op. 10 nr 1, utrzymanego w konwencji gospel "In Our Own Way", zaskakuje recytowany przez Erica Allena fragment Deklaracji Niepodległości ...Stanów Zjednoczonych. Jak jazz to jazz
.

* Elton John: Rock of the Westies

To jedna z najmniej znanych płyt Eltona. Wydany po ogromnym sukcesie albumu "Goodbye Yellow Brick Road" (1973), a przed drugą falą popularności artysty związaną z płytą "A Single Man" (1978), dziesiąty album: "Rock of the Westies" ukazał się w okresie dość nieszczególnym w karierze artysty. Elton John walczył z uzależnieniem od alkoholu i kokainy, a publiczne przyznanie się do biseksualizmu, również nie wpłynęło pozytywnie na wizerunek muzyka.

Elton JOHN: Rock of the Westies
LP 1975 /2017/, Mercury 5738311

Medley (Yell Help/Wednesday Night/Ugly); Dan Dare (Pilot of the Future); Island Girl; Grow Some Funk of Your Own; I Feel Like a Bullet (In the Gun of Robert Ford); Street Kids; Hard Luck Story; Feed Me; Billy Bones and the White Bird.

Elton John – wokal, fortepian; Davey Johnstone – gitary, banjo, chórki; Caleb Quaye – gitary, chórki; James Newton-Howard – instr. klawiszowe, syntezatory; Kenny Passarelli – gitara basowa, chórki; Roger Pope – perkusja; Ray Cooper – instr. perkusyjne; Kiki Dee, Clive Franks, LaBelle, Ann Orson – chórki

Mimo iż "Rock of the Westies" z 1975 roku nie należy do najwybitniejszych albumów Eltona Johna, po ponad 40 latach płyta wciąż broni się ciekawymi utworami. Nie ma też znaczenia fakt, że żadna z dziewięciu zamieszczonych na niej piosenek nie zdobyła popularności zbliżonej do "Candle in the Wind", "Goodbye Yellow Brick Road", "Don't Let the Sun Go Down on Me", czy choćby "Bitter Fingers" z wydanej kilka miesięcy wcześniej płyty "Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy" (1976) .
Eltonowi towarzyszy grono na stałe współpracujących z nim muzyków z gitarzystą Daveyem Johnstone i perkusjonalistą Rayem Cooperem na czele, a wszystkie utwory Elton tradycyjnie stworzył ze swą artystyczną "drugą połową" Bennie Taupinem.
Zamieszczona na stronie pierwszej longplaya piosenka "I Feel Like a Bullet" nawiązuje klimatem do najpiękniejszych ballad Eltona Johna, stanowiąc prawdziwą ozdobę płyty.
Z kolei otwierająca drugą stronę "Street Kids" to prawdziwy rockowy killer, a zarazem wyjątkowy popis obsługującego perkusjonalia Raya Coopera. Także rozpoczynająca się z wyciszenia "Hard Luck Story" (świetne partie wibrafonu), zdecydowanie zasługuje na bis po wysłuchaniu całej płyty.
Najnowsza, wydana w 2017 roku edycja longplaya starannie wytłoczona na 180-gramowym winylu robi wrażenie: muzyka poraża dynamiką i zaskakuje szerokością pasma. Oprócz indywidualnej koperty ilustrowanej wizerunkami muzyków w archaicznie dziś prezentujących się strojach, do płyty dołączono osobną kartę z tekstami piosenek i szczegółowymi danymi dotyczącymi nagrań, oraz standardowy dla większości współczesnych płyt winylowych voucher umożliwiający pobranie albumu w wersji "niefizycznej".

* nowe płyty

Urodzony w Rzymie, a od kilkunastu lat zamieszkały w nowojorskim Brooklynie perkusista Carlo Costa, to muzyk zafascynowany muzycznymi eksperymentami i odkrywaniem nowych dźwiękowych przestrzeni improwizacyjnych. Jego działania na tym polu obejmujące współpracę z muzykami tej rangi co doskonale znani w środowisku nowojorskiej awangardy jazzowej: kontrabasista Pascal Niggenkemper i puzonista Steve Swell, sytuują perkusistę w gronie najbardziej kreatywnych postaci nowojorskiej sceny muzyki improwizowanej. W roku 2015 nakładem utworzonej przez artystę oficyny wydawniczej Neither / Nor Records ukazał się album tria Earth Tongues ("Rune") tworzonego przez Carlo Costę wraz z trębaczem Joe Moffettem i tubistą Danem Peckiem. Inna formacja, w którą zaangażowany jest Costa to działająca od kilku lat Natura Morta z altowiolistą Frantzem Loriotem i kontrabasistą Seanem Ali. Skład ten w roku 2017 opublikował intrygującą płytę "Environ". Najnowszy album Carlo Costy zatytułowany "Oblio", wypełniają dwie muzyczne formy zrealizowane solo z użyciem rozmaitych instrumentów perkusyjnych.

"Puccini In Love" to tytuł albumu nagranego przez duet dwojga znakomitych śpiewaków, gwiazd największych scen operowych świata z nowojorską Metropolitan Opera, La Scalą i Covent Garden na czele. Para małżeńska tworzona przez włoskiego tenora Roberto Alagnę i polską sopranistkę Aleksandrę Kurzak, zabiera nas do świata opery Giacomo Pucciniego. Zgromadzone na płycie duety miłosne pochodzą z tak słynnych dzieł kompozytora jak "Cyganeria" czy "Madame Butterfly", a solistom towarzyszy znakomita orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Riccardo Frizzy. Pięknie wydany album, wyposażony w 67-stronicową (!) książeczkę ukazał się nakładem Sony Classical.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Radek Rakowski (Blue Note), Szczecińska Agencja Artystyczna, Mercury, oraz plakat Blue Note Poznań

poniedziałek, 19 listopada 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Przegląd płytowy (2018/37)

    * Path of June Z Japonii dotarła do nas nowa płyta genialnego gitarzysty i muzycznego innowatora, Takumi Seino . Podobnie jak poprzednie albumy artysty, płyta "

  • Muzyczna Gazeta (2018/12-2)

    * Poznańska Piętnastka, 09.12.2018 W ubiegłym roku pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa

  • Przegląd płytowy (2018/36): krajowe nowości

    * Do wszystkich zainteresowanych Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern" , stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)